Får få frem tråden her igjen da det er kommet nye høyttalere i hus. Denne gangen ble det endelig Unifield 3 som jeg har fantasert om en stund. Her er litt jeg skrev i anleggstråden min ang. dei første døgnene sammen med høyttalerene :
Da har høyttalerene vert i hus nærmere 3 døgn og fått vel 40 timer tenker jeg, og får vel komme med en liten lytterapport.
Har tatt en liten lyttepause og sitter her rødøyet og sliten p.g.a for lite søvn og litt for mye Bowmore, Caol Ila og røyk. Hvordan Unifieldene fungerer? Fantastisk! Beste høyttalerene jeg har hatt i hus! Disse blir sikkert mine siste høyttalere.....Vel med forbehold om at Albert ikke kommer med en "bedre" utgave.... Den tid den sorg
Har jo hatt en del "high-End" høyttalere innom i det siste, men Unifieldene er i en egen klasse i mine ører og har rett og slett rystet meg!
Det er dynamikk og oppløsthet som på Kharma, pondus og "kjøtt og blod" i mellomtonen slik som VR4SR, og en basskontroll som ingen av dei presterte her hos meg! Det er en så "svart bakgrunn" at nyanser som jeg ikke har hørt før på innspillinger jeg kjenner godt kommer frem og gir en ny dimensjon i musikken. Det er en glatthet i mellomtonen som helt sikkert kommer fra her er det et fulltone element uten "fuck up" av delefilter som lager "kanter". Samtidig er dei så "musikalske" at jeg sliter med å rive meg løs fra lyttestolen, bare en CD til, bare en...... Jeg spiller CDer som ikke har blitt spillt på lange tider, så her må hele samlinga til pers igjen......
Jeg er som nevnt rystet.... når jeg tenker på at høyttalerene bare har vel 40t og skal i følge Albert ha 500t før dei er innspillt. Forsterkeren er en rimelig Kora.....Fy faen så godt det er å være i mål med høyttalerene ;D
Vel alt dette burde vel på mange måter ikke være så overraskende når en leser tester rundt om i verden der Unifield har blitt utropt til "verdens beste" under 30k$ for små og mellomstore rom. Albert selv sammeligner lydkvaliteten med VR9.......
I tillegg så er høyttalerene tydligvis utrolig lett å plassere. Jeg har enda ikke gjort annet enn å plassere dei noenlunde der jeg har hatt andre høyttalere og plassert lyttestolen i en likesidet trekant på øyemål. Alikevel så sitter bassen, holografi og resten av lyden som en kule....Venter med å optimalisere til dei er innspillt....Visst det trengs.....
Er du på jakt etter høyttalere i øvre kvalitetsklasse til en normal norsk stue eller lytterom er min uforbeholdne anbefaling å gi Unifield 3 en prøvelytt. Dette er intet annet enn fantastiske høyttalere.
Her bør også Fidelity kjenne sin besøkelsestid og få et par av disse inn for test...
Nei nå har pausen vert lang nok. Skulle ha spist, men det får vente litt, må spille et par CDer først....Og kansje en liten Caol Ila.......