Voyage MPD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Her: Fstab - MPD - Pastebin.com

    Er det noe her mon tro?

    # Character Encoding ###########################################################
    # If file or directory names do not display correctly for your locale then you
    # may need to modify this setting. After modification of this setting mpd
    # --create-db must be run to change the database.
    #
    filesystem_charset "UTF-8"
    #
    # This setting controls the encoding that ID3v1 tags should be converted from.
    #
    id3v1_encoding "UTF-8"
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er riktig.
    Prøv å legg til iocharset=utf8, i fstab. dvs
    //192.168.1.9/FamilyLibrary/FamilyMusic /mnt/nas cifs username=xxxx,password=xxx,iocharset=utf8 0 0

    Her: Fstab - MPD - Pastebin.com

    Er det noe her mon tro?

    # Character Encoding ###########################################################
    # If file or directory names do not display correctly for your locale then you
    # may need to modify this setting. After modification of this setting mpd
    # --create-db must be run to change the database.
    #
    filesystem_charset "UTF-8"
    #
    # This setting controls the encoding that ID3v1 tags should be converted from.
    #
    id3v1_encoding "UTF-8"
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Nei, det er riktig.
    Prøv å legg til iocharset=utf8, i fstab. dvs
    //192.168.1.9/FamilyLibrary/FamilyMusic /mnt/nas cifs username=xxxx,password=xxx,iocharset=utf8 0 0
    Det gjorde susen ja.
    I ett øyeblikks forbannelse over treg databaseoppdatering, så installerte jeg Vortexbox, men der var det hakking/pausing på Flacfilene og lyden var ikke så bra som på MPD. Tilbake på MPD og glad for det :) Men hvorfor bruker den så lang til å oppdatere databasen? Ett par dager før alle album er med. Og jeg har bare ett par hundre album inne på den NAS'en.

    Mvh
    Bjørn
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Et par dager??

    Det var snakk om en del minutter på flere tusen album her. Kobler du til NASen trådløst eller noe slikt?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd Vortexbox. Fin distro til ripping av musikk, men siste versjon har gått til å bruke Squeezelite istedet for MPD for avspilling av filer... og squeezelite-playeren der funker kun mot det interne biblioteket. Synd. Uansett skal det ikke ta et par dager... MPD scanner jo kjemperaskt.

    Ellers har jeg eksperimentert litt med å bruke MPD som upnp-render via upmpdcli. Som skjermbildet av Lumin-appen viser, fungerer dette bortimot utmerket, det eneste er at upnp radio støttes ikke enda også er det et par småbugs som jeg har rapportert til utvikler. Betatester litt siste versjon som må kompileres for hånd, den støtter nå openhome aka Linn sin pnp-utvidelse slik at upnp-render støtter lokal spilleliste. Mao betyr det at man kan legge til et abum på 1000 låter, skru av ipaden og det vil fortsatt spille gjennom alle 1000 låtene. Dette gjør at også gapless fungerer. Før måtte man legge til 1 og 1 sang, og det var opp til control point å sette i gang ny sang når nåværende sang tar slutt.

    upnpActors.jpg


    Lumin appen er by far det beste guiet for musikk jeg har vært borti. Muligens kan Jremote sammen med Jriver som upnp-proxy matche dette, men det krever som sagt at JRiver kjører. Den cacher alt slik at man ikke må manøvrere seg gjennom de typiske upnp katalog-visningene over album/artister etc. Men fungerer som et native gui, komplett med native søk-funksjonalitet og f.eks at man trykke på en fil i en playlist, og få albumet, alle album fra artister. Den bruker også album artist i listview istedet for kun artist, støtter hi-rez albumart. Den gjør det meste riktig rett og slett.

    Bruker Minimserver som upnp server som fungerer meget bra til tross for at den er basert på java. Er også smart når det gjelder albumart, leter først etter embedded albumart så folder.jpg/Folder.jpg, cover.jpg etc. Den resampler ikke album art, så det er fritt fram for å bruke 2000x2000 pixler albumart..

    Twonky 7.3 er også ganske OK og krever ikke java, og støtter også DSD i siste utgave.

    Skjønner også at Lumin sin app er å foretrekke for de som f.eks bruker Linn DS. Det der songbook/kinsky opplegget til Linn er helt håpløst, så all kudos for Lumin som ikke låser softwaren deres til kun deres spillere. (den er attpåtil gratis)
     
    Sist redigert:

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Alt går kablet ja. Svogeren min som også benytter MPD og NAS har samme problemet. Tar laaang tid å scanne inn alt igjen (ved brudd eler lignende). Er der noen logger eller settinger jeg bør sjekke? Og er det virkelig nødvendig at databasen slettes dersom mpd'en starter uten at NAS'en er på nett?

    Jeg fikk Squeezelite til å spille fra NAS'en ja. Mountet den på samme måte i fstab og linket til biblioteket bare. Men det var dropouts nå og da, samt papplyd :)

    -b
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Alt går kablet ja. Svogeren min som også benytter MPD og NAS har samme problemet. Tar laaang tid å scanne inn alt igjen (ved brudd eler lignende). Er der noen logger eller settinger jeg bør sjekke? Og er det virkelig nødvendig at databasen slettes dersom mpd'en starter uten at NAS'en er på nett?

    Jeg fikk Squeezelite til å spille fra NAS'en ja. Mountet den på samme måte i fstab og linket til biblioteket bare. Men det var dropouts nå og da, samt papplyd :)

    -b
    Har aldri hatt dette problemet. Og databasen slettes ikke ved oppstart, MPD skal ikke automatisk rescanne biblioteket ved oppstart. Bruker du Voyage MPD lagres jo alt midlertidig, og skrives ikke til disk før du restarter maskinen via ctrl-alt-del eller via kommandolinje.

    Iogmed det virker som om MPD scanner biblioteket ditt ved oppstart, (noe MPD automatisk gjør hvis bibliotek-filen ikke eksisterer) tyder det på at du kanskje har slått av maskinen vha powerknapp og uten at endringene har blitt lagret. Bruker du Voyage MPD på en vanlig pc, er disse Voyage-scriptene bare i veien og kan fint avinstalleres vha "apt-get purge voyage*".

    Test lesehastigheten din: http://www.kossboss.com/linux---test-read-and-write-speed-of-storage-drives-raids-etc
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lasting av bibliotek tar litt tid her også, men ikke dager. Jeg har et stort bibliotek på mange tusen plater og mener å huske at lasting av hele biblioteket fra scratch tar en times tid eller så. Nå er Man min tekniske backup og jeg har liten greie på dette, men jeg har brukt MPD en hel stund og problemet med at alt ble lastet hver gang man rebooter, forsvant når jeg laget en egen partisjon på usb-sticken med OS og MPD som lagrer bibliotek og spillelister. Alt er oppe å gå umiddelbart etter en restart, ingen ventetid! Fikk en oppskrift på hvordan jeg skulle partisjonere og sette opp usb-sticken fra Man. Kanskje det kan være til hjelp?
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Høres bra ut. Jeg kjører MPD'en på en shuttle-PC med egen SSD (som alt er installert på). Da skulle jeg vel kunne lagre bibliotek og spillelister der?
    Jeg skal prøve å avinstallere de Voyagescriptene som du sier.

    -b
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Lasting av bibliotek tar litt tid her også, men ikke dager. Jeg har et stort bibliotek på mange tusen plater og mener å huske at lasting av hele biblioteket fra scratch tar en times tid eller så. Nå er Man min tekniske backup og jeg har liten greie på dette, men jeg har brukt MPD en hel stund og problemet med at alt ble lastet hver gang man rebooter, forsvant når jeg laget en egen partisjon på usb-sticken med OS og MPD som lagrer bibliotek og spillelister. Alt er oppe å gå umiddelbart etter en restart, ingen ventetid! Fikk en oppskrift på hvordan jeg skulle partisjonere og sette opp usb-sticken fra Man. Kanskje det kan være til hjelp?
    Det er ikke nødvendig å lage en partisjon for å lagre data om man installerer voyage mpd på vanlig måte. Dette gjøres kun når man laster linux fra et read-only image:)
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Fant ut hvorfor det tok så lang tid å scanne platesamliingen.
    Fikk denne meldingen i log'en:

    Estimating duration from bitrate, this may be inaccurate


    Etter litt søk fant jeg en tråd som anbefalte å føye til denne i mpd.conf.
    Da scannet alt på noen få minutter :)


    Code:
    decoder {
    plugin "ffmpeg"
    enabled "no"
    }


    Fra:
    https://forums.gentoo.org/viewtopic-t-891806-start-0.html

    Mvh
    Bjørn
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut hvorfor det tok så lang tid å scanne platesamliingen.
    Fikk denne meldingen i log'en:

    Estimating duration from bitrate, this may be inaccurate


    Etter litt søk fant jeg en tråd som anbefalte å føye til denne i mpd.conf.
    Da scannet alt på noen få minutter :)


    Code:
    decoder {
    plugin "ffmpeg"
    enabled "no"
    }


    Fra:
    https://forums.gentoo.org/viewtopic-t-891806-start-0.html

    Mvh
    Bjørn
    Da vil ikke m4a filer bli scannet. Dvs aac og alac. Hvis du ikke bruker aac/alac, er det selvsagt ikke problem.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er det viktig å lagre nåværende spilleliste slik at den dukker opp igjen ved reboot? Hvis ja, foretrekkes det at MPD begynner å spille automatisk fra der den slapp, eller bare laste inn spilleliste men være i stop/pause-modus?
    Jeg ser for meg at hvis jeg skulle slått av maskinen, så er det svært usannsynlig at jeg ville hørt på samme spilleliste som fra da jeg skrudde av maskinen. Hva syns dere?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hehe..det var jammen et banalt spørsmål.. jeg bare gjør som jeg vil =)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn