Golf GTI ER en kjedelig bil. Det er målestokken det kommer an på.
Ja, det er klart. Målestokken er viktig.
Min GTE har 235 hk (målt i testbenk), går 0-100 på ca 7 sek (målt) og har toppfart over 230 km/t (målt). Den kostet 390 000 kr. Kjøreegenskapene er svært gode - den er bedre å kjøre enn min (etter hvert litt gamle) BMW 5-serie. Golf MK7 har et ganske friskt utseende (jeg likte heller ikke Golfen opp til MK7).
I min verden er det ikke en kjedelig bil. Kvikk, lett å parkere, lavt forbruk, sprekt utseende og billig. What's not to like?
BTW - har noen skreket opp om BMWs rustproblemer? Hvis du har en Touring der bakvinduet kan åpnes, er det rust rundt vinduet og også karosseriet. Uunngåelig. Det opptrer etter ca 4-5 år, uansett hva du gjør. Den eneste løsningen er å skifte hele bakvinduet - noe som fort koster opp mot 30 000 kr. Men akkurat nå er det VW som skal tas. For alt. Uansett.
Det er flere som har ymtet frampå om at VW er kjedelige biler - uansett modell. Jeg kan være enig i at mange av modellene deres er det. Passat, Tuareg etc... er ikke noe for meg, men Golfen har de vært heldige med.
Når det gjelder VW konsernet er jeg helt enig i at det de har gjort ikke kan unnskyldes, men at de har "rævpult" sine kunder? De har sørget for at bilene ble billigere i innkjøp (lavere avgifter), så kundene har jo kommet bedre ut av det - i hvert fall her i Norge hvor vi har høye avgifter. De har lurt avgiftsystemet, så de har lurt politikerne og kanskje sørget for at vi alle betaler 10 kr. mer i skatt grunnet for lave inntekter fra avgiftene. Bruktprisene har kanskje sunket noe, men ikke dramatisk (enda). Metoden de har brukt er helt uansvarlig, og det får de jo lide for nå.
Jeg har ingen spesielle følelser for VW. Det er mye man kan kritisere dem for, men dette hylekoret blir bare for barnslig.