En hovedaksjonær (majoritet) vil kanskje ha problemer med å nå frem med noe slikt, men dette er jo små minoritetsaksjonærer i VW-sammenheng. Hovedaksjonæren i VAG er Porsche-familien med 52 %, deretter delstaten Nordrhein-Westfalen (20 %) og et investeringsfond fra Qatar (17 %). Det er bare ca 10 % av aksjene som i praksis er omsettelige.Kan en hovedaksjonær kreve erstatning fra "eget" selskap, med den begrunnelsen at det har handlet uredelig i forhold til myndigheter og kunder? I alle fall etter norsk rett høres det ut til at aksjonæren har et stykke å gå før han når frem......
Men selvfølgelig - i USA går det meste an.
Hydrogen til tungtransport kan være klokt. På slike kjøretøy har man lastereserve for tunge og tryggere tanker, som gir lengre rekkevidde. Jeg har gassdrift i en Jeep og i enkelte europeiske land er det utbredt. Halvorsen var veldig for gass, til hun ble veldig mot. Man klarte ikke å forsvare,et ordentlig avgiftspåslag på gass, sammen lignet med bensin/diesel. I 2008 betalte jeg 3,80 for en liter LPG; nå koster den oppunder 8. Effekt ut er sammenlignbar med bensin på kjørelengde, men ikke på aks, så man kjører litt slappere. Da jeg fikk gassanlegg var utrullingen på hell - man fryktet at altfor mamge skulle gå over til gass, med tap av avgifter som følge. Så man flyttet gass tankstasjoner ut av byer med påskudd om sikkerhet, men mest for å gjøre det vanskeligere og vanskeligere å fylle gass. Fortsatt en del steder man kan fylle gass, men antallet er veldig lite nå.Dette er kanskje mest til Asbjørn.
Hydrogen er vel en god løsning for bruk i tungtransporten hvis strømmen som brukes til hydrogenproduksjon kommer fra vann, sol eller vind. Når vi ser all tungtransporten på veiene våre så er det et potensiale her for å få ned den lokale forurensningen i betydelig grad. Eller ser du for deg batteridrevne Volvoer og Scaniaer ?
Gassdrift er selvfølgelig en mulighet, det er det mye av i f.eks. Thailand. Ikke få Isuzuer, Hinoer og UD som har 12 gassflasker bak førerhuset der. Har du noen ideer om hvorfor dette ikke brukes i Europa ?
Mvh.Terje
Jeg tror ikke vi ser batteridrevne 18-hjulere på mange år ennå. Energitettheten er ikke høy nok, så selv om det i prinsippet er mulig å bygge noe slikt, vil en batteripakke som gir akseptabel rekkevidde stjele altfor mye vekt fra nyttelasten. Økonomien i businessen avhenger også av å kunne kjøre langt mellom de lovpålagte hvilepausene, så ekstra ladetid er en no go. Hydrogen er en mulighet på tunge kjøretøyer. Diskusjonen er egentlig hva som er "tunge" og "lette" i denne sammenhengen. Personlig forventer jeg at batterielektriske biler vil være konkurransedyktige opp til et sted rundt 3,5 tonn om få år, også uten subsidier. Altså førerkort klasse B = batteri.Dette er kanskje mest til Asbjørn.
Hydrogen er vel en god løsning for bruk i tungtransporten hvis strømmen som brukes til hydrogenproduksjon kommer fra vann, sol eller vind. Når vi ser all tungtransporten på veiene våre så er det et potensiale her for å få ned den lokale forurensningen i betydelig grad. Eller ser du for deg batteridrevne Volvoer og Scaniaer ?
Gassdrift er selvfølgelig en mulighet, det er det mye av i f.eks. Thailand. Ikke få Isuzuer, Hinoer og UD som har 12 gassflasker bak førerhuset der. Har du noen ideer om hvorfor dette ikke brukes i Europa ?
Mvh.Terje
Interessant dette her, ikke hybrid, men helt elektrisk? Har du noe mer info rundt dette ?Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
ja, finnes en del hel-elektriske vans og lastebiler. I områder med liten forskjell i høydemetre langs en strekning fungerer det utmerket. Ganske mange i Danmark, for eksempel. Vestby-Oslo er til å forstå, i den forbindelse.Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
Nei, jeg besitter dessverre ikke for mye info, men det må da finnes noe rundt dette på nett. Så vidt jeg vet så er det et prøveprosjekt som skal gå over ev viss periode før evaluering. Asko er jo en aktør som har høyt fokus på miljø i alle ledd, og faktisk er villige til å akseptere høyere kostnader for miljøvennlige løsninger.Interessant dette her, ikke hybrid, men helt elektrisk? Har du noe mer info rundt dette ?Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
Hadde vært artig med litt mer info hvis du har...
Ganske alvorlig. En slags erkjennelse av at dette får de ikke til, innenfor rammene som er satt for teknologien. Hva så med VAG-bilene med EA189 motor? I USA kjøper de dem tilbake fra kunder, mens de sier at i Europa er regelverket snillere, så her behøver man ikke å tilby tilbakekjøp. Men det europeiske regelverket er skrevet av blfabrikantene, det er de som har satt terskler som er gunstige for dem, og som har fått gjennom testmetoder som er misvisende.
Ja, jeg skjønner valget, men for en advokat som representerer VW-eiere i UK blir det åpent mål når de sier nix til diesel på denne måten.Hvis de først må kutte så heftig i utviklingskostnader og andre investeringer som jeg forestiller meg, så vil de neppe ha tilstrekkelig penger til både videreutvikling av diesel og nye elektriske drivlinjer. Da er det kanskje fornuftig å si "Auf Wiedersehen" til hele diesel-programmet og heller satse pengene på noe som har en fremtid. En dyd av nødvendighet.
Har ikke sett noe prisras på Finn selv om jeg håper på det så jeg kan plukke opp en billig diesel A6, Passat Allroad, E-klasse eller 5 serie. Samtidig som man chipper bilen kan man jo ta bort eventuell adblue og feil for blokkert EGR.^ Ja, diesel uten Adblue eller tilsvarende er dødt og bruktmarkedet for dieselbiler vil stupe som følge av disse avsløringene.
Hvor mye tar en vanlig bileier "vare på bilen sin" utover å vaske den nå og da, samt besøke verkstedet når servicelampen lyser?Fordi Skodaeierne ikke bryr seg om bil og dermed ikke tar vare på bilen sin.
Det er fordi de alle Skodaene som er gamle er fra før den tiden VW overtok. Få kjører Favorit eller Felicia i 20 år......Skoda var kjent som verdens kanskje dårligste bil (mulig at italienske superbiler var dårligere men dem tar jo folk vare på)Så i en oversikt nettopp at Skoda hadde blant de korteste levetidene. Hvorfor?
Jess exactly!Hvor mye tar en vanlig bileier "vare på bilen sin" utover å vaske den nå og da, samt besøke verkstedet når servicelampen lyser?Fordi Skodaeierne ikke bryr seg om bil og dermed ikke tar vare på bilen sin.
99.8% av bileiere er jo ikke i stand til å utføre noesomhelst vedlikehold selv (selv tilhører jeg ikke de 0.2% som kan)
Min nåværende bil (Telsa Model S) er mye dyrere enn min forrige (Skoda Superb STV). Eneste praktisk forskjell i hverdagen er at jeg ikke kjører Teslaen ned til hytta fordi veien er så dårlig. Dette til tross for at den har høyere bakkeklaring enn forrige modell når jeg setter luftfjæringen på maks høyde, samt at den har titanskjold under så sannsynligheten for å herpe noe strengt tatt er mindre enn på forrige bil. Og så vasker jeg Teslaen litt oftere enn den forrige. Teslaen har forresten ikke servicelampe.
Ække mulig - trodde VW skulle gå helt til grunne/brenne i helvete jeg. Må gi meg med å høre på hobbyanalytikere...Innen 2025 skal VW-gruppen ha minst 30 fullelektriske modeller på markedet, av totalt 300 modeller.