Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Å, verden skal bruke olje og gass i mengder i mange år enda, så det er ikke et veldig interessant veddemål. Knapt verdt å satse penger.

    image.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, han får den nok utbetalt fra VW, men så har forbannede aksjonærer desto større mulighet til å gå etter ham personlig. Hvilket de kommer til å gjøre. Dette handler jo om hvorvidt han i rollen som konsernsjef overholdt informasjonsplikten til markedet da han ble klar over at ekskrementhaugen nærmet seg takviften.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan en hovedaksjonær kreve erstatning fra "eget" selskap, med den begrunnelsen at det har handlet uredelig i forhold til myndigheter og kunder? I alle fall etter norsk rett høres det ut til at aksjonæren har et stykke å gå før han når frem......

    Men selvfølgelig - i USA går det meste an. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.834
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er kanskje mest til Asbjørn.
    Hydrogen er vel en god løsning for bruk i tungtransporten hvis strømmen som brukes til hydrogenproduksjon kommer fra vann, sol eller vind. Når vi ser all tungtransporten på veiene våre så er det et potensiale her for å få ned den lokale forurensningen i betydelig grad. Eller ser du for deg batteridrevne Volvoer og Scaniaer ?
    Gassdrift er selvfølgelig en mulighet, det er det mye av i f.eks. Thailand. Ikke få Isuzuer, Hinoer og UD som har 12 gassflasker bak førerhuset der. Har du noen ideer om hvorfor dette ikke brukes i Europa ?
    Mvh.Terje
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan en hovedaksjonær kreve erstatning fra "eget" selskap, med den begrunnelsen at det har handlet uredelig i forhold til myndigheter og kunder? I alle fall etter norsk rett høres det ut til at aksjonæren har et stykke å gå før han når frem......

    Men selvfølgelig - i USA går det meste an. :)
    En hovedaksjonær (majoritet) vil kanskje ha problemer med å nå frem med noe slikt, men dette er jo små minoritetsaksjonærer i VW-sammenheng. Hovedaksjonæren i VAG er Porsche-familien med 52 %, deretter delstaten Nordrhein-Westfalen (20 %) og et investeringsfond fra Qatar (17 %). Det er bare ca 10 % av aksjene som i praksis er omsettelige.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kanskje mest til Asbjørn.
    Hydrogen er vel en god løsning for bruk i tungtransporten hvis strømmen som brukes til hydrogenproduksjon kommer fra vann, sol eller vind. Når vi ser all tungtransporten på veiene våre så er det et potensiale her for å få ned den lokale forurensningen i betydelig grad. Eller ser du for deg batteridrevne Volvoer og Scaniaer ?
    Gassdrift er selvfølgelig en mulighet, det er det mye av i f.eks. Thailand. Ikke få Isuzuer, Hinoer og UD som har 12 gassflasker bak førerhuset der. Har du noen ideer om hvorfor dette ikke brukes i Europa ?
    Mvh.Terje
    Hydrogen til tungtransport kan være klokt. På slike kjøretøy har man lastereserve for tunge og tryggere tanker, som gir lengre rekkevidde. Jeg har gassdrift i en Jeep og i enkelte europeiske land er det utbredt. Halvorsen var veldig for gass, til hun ble veldig mot. Man klarte ikke å forsvare,et ordentlig avgiftspåslag på gass, sammen lignet med bensin/diesel. I 2008 betalte jeg 3,80 for en liter LPG; nå koster den oppunder 8. Effekt ut er sammenlignbar med bensin på kjørelengde, men ikke på aks, så man kjører litt slappere. Da jeg fikk gassanlegg var utrullingen på hell - man fryktet at altfor mamge skulle gå over til gass, med tap av avgifter som følge. Så man flyttet gass tankstasjoner ut av byer med påskudd om sikkerhet, men mest for å gjøre det vanskeligere og vanskeligere å fylle gass. Fortsatt en del steder man kan fylle gass, men antallet er veldig lite nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kanskje mest til Asbjørn.
    Hydrogen er vel en god løsning for bruk i tungtransporten hvis strømmen som brukes til hydrogenproduksjon kommer fra vann, sol eller vind. Når vi ser all tungtransporten på veiene våre så er det et potensiale her for å få ned den lokale forurensningen i betydelig grad. Eller ser du for deg batteridrevne Volvoer og Scaniaer ?
    Gassdrift er selvfølgelig en mulighet, det er det mye av i f.eks. Thailand. Ikke få Isuzuer, Hinoer og UD som har 12 gassflasker bak førerhuset der. Har du noen ideer om hvorfor dette ikke brukes i Europa ?
    Mvh.Terje
    Jeg tror ikke vi ser batteridrevne 18-hjulere på mange år ennå. Energitettheten er ikke høy nok, så selv om det i prinsippet er mulig å bygge noe slikt, vil en batteripakke som gir akseptabel rekkevidde stjele altfor mye vekt fra nyttelasten. Økonomien i businessen avhenger også av å kunne kjøre langt mellom de lovpålagte hvilepausene, så ekstra ladetid er en no go. Hydrogen er en mulighet på tunge kjøretøyer. Diskusjonen er egentlig hva som er "tunge" og "lette" i denne sammenhengen. Personlig forventer jeg at batterielektriske biler vil være konkurransedyktige opp til et sted rundt 3,5 tonn om få år, også uten subsidier. Altså førerkort klasse B = batteri.

    Jeg tror bruk av naturgass stort sett er et spørsmål om pris relativt til diesel og bensin. I USA er det også en dreining fra diesel til naturgass for tungtransport. Det drives av rikelig tilgang på billig skifergass. Gassprisene i USA har blitt så lave nå at det til og med går LNG-tankskip fra USA til Norge med gass. De bruker terminalene som i sin tid ble bygd for å muliggjøre norsk gasseksport til USA, bare med motsatt retning i slangene.

    https://www.ge.com/sites/default/files/2015 02 Exploring the Role of Natural Gas in US Trucking.pdf
    http://www.nettavisen.no/na24/gigantskip-med-skifergass-fra-usa-inntar-norge/3423206291.html
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.249
    Antall liker
    19.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer, men jeg vet ikke om jeg vil si at det er kommersielt attraktivt riktig ennå:
    Snart kommer de første elektriske lastebilene på norske veier - Tu.no

    Dette er også et hederlig forsøk:
    Tungtransportens Tesla håver inn bestillinger - Tu.no

    Elektriske lastebiler så langt er nok mest interessante for lokal trafikk og intern bruk på store fabrikker eller fraktterminaler.
    http://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-puts-a-40-ton-electric-truck-on-the-road/

    Selvsagt, man kan ta dagens utvikling på USD og kg pr kWh for batterier og gjøre et anslag for når batterielektriske 18-hjulere vil være økonomisk mer attraktive enn diesel- eller gassdrevne, men jeg tror altså at det er et stykke frem, riktignok uten å ha finregnet på det. Kanskje 2035?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.834
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
    Interessant dette her, ikke hybrid, men helt elektrisk? Har du noe mer info rundt dette ?
    Hadde vært artig med litt mer info hvis du har...:)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
    ja, finnes en del hel-elektriske vans og lastebiler. I områder med liten forskjell i høydemetre langs en strekning fungerer det utmerket. Ganske mange i Danmark, for eksempel. Vestby-Oslo er til å forstå, i den forbindelse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.249
    Antall liker
    19.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Asko har en eller to MAN som er hel-elektriske. Går i trafikk mellom Vestby og Oslo.
    Interessant dette her, ikke hybrid, men helt elektrisk? Har du noe mer info rundt dette ?
    Hadde vært artig med litt mer info hvis du har...:)
    Nei, jeg besitter dessverre ikke for mye info, men det må da finnes noe rundt dette på nett. Så vidt jeg vet så er det et prøveprosjekt som skal gå over ev viss periode før evaluering. Asko er jo en aktør som har høyt fokus på miljø i alle ledd, og faktisk er villige til å akseptere høyere kostnader for miljøvennlige løsninger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artikkelen i Teknisk Ukeblad jeg linket til litt lenger oppe har både priser og tekniske data på MAN-bilene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Ganske alvorlig. En slags erkjennelse av at dette får de ikke til, innenfor rammene som er satt for teknologien. Hva så med VAG-bilene med EA189 motor? I USA kjøper de dem tilbake fra kunder, mens de sier at i Europa er regelverket snillere, så her behøver man ikke å tilby tilbakekjøp. Men det europeiske regelverket er skrevet av blfabrikantene, det er de som har satt terskler som er gunstige for dem, og som har fått gjennom testmetoder som er misvisende.

    Her er det mye festlig advokatmat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de først må kutte så heftig i utviklingskostnader og andre investeringer som jeg forestiller meg, så vil de neppe ha tilstrekkelig penger til både videreutvikling av diesel og nye elektriske drivlinjer. Da er det kanskje fornuftig å si "Auf Wiedersehen" til hele diesel-programmet og heller satse pengene på noe som har en fremtid. En dyd av nødvendighet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de først må kutte så heftig i utviklingskostnader og andre investeringer som jeg forestiller meg, så vil de neppe ha tilstrekkelig penger til både videreutvikling av diesel og nye elektriske drivlinjer. Da er det kanskje fornuftig å si "Auf Wiedersehen" til hele diesel-programmet og heller satse pengene på noe som har en fremtid. En dyd av nødvendighet.
    Ja, jeg skjønner valget, men for en advokat som representerer VW-eiere i UK blir det åpent mål når de sier nix til diesel på denne måten.
    "In essence, all your claims about the VW diesel technology's superior environmental footprint were lies? And now you're abandoning the technology, because you can't make it comply?"
    Hjelper ikke hva de svarer da. Vanskelig å fatte hva VAG gjennomgår, at det var mulig å stille seg så dumt til.

    På tide med en ny tlf til Møller, trur eg.

    Litt positivt nytt for VW. Overskuddet har falt med 20% og de har måttet gjøre store avsetninger for å dekke krav, etc.
    Men salget går brukbart. Fortsatt etter segmentsnitt, men bedre enn spådd og enkelte mener selskapet er på vei til toppen av salgsstatistikken igjen. Det har kostet enormt i tilbud og rabatter, men er en klok strategi for å skape inntrykk av at man holder fortet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Når de ikke greier å innfri dagens krav uten å jukse er det like godt å glemme diesel. Om få år slår det inn enda strengere grenseverdier, de rekker faktisk ikke å henge med i utviklingen, virker det som. De får gjøre som Ford, Volvo, BMW etc: kjøpe dieselmotorer fra Peugeot.

    Ikke dumme de franskmennene.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, diesel uten Adblue eller tilsvarende er dødt og bruktmarkedet for dieselbiler vil stupe som følge av disse avsløringene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    482000 amerikanske eiere av "berørte" motorer får et greit tilbud. VW kjøper tilbake bilene for hva de var verdt før skandalen, eller VW reparerer dem, med ev motorbytte, dersom eierne heller ønsker det. Uansett får eierne også mellom 1000 og 7000 USD fra VW.

    I tillegg prisavslag på service, o.a. Avtalen skal godkjennes av en dommer. Bileiere som godtar tilbudet skal fraskrive seg rett til annen erstatning og det er det ikke sikkert at alle gjør. Prislapp anslagsvis 17,2 milliarder dollar og berører kun amerikanske bileiere. Erstatning for ubetalte avgifter og bøter skal inn i beløpet, men dette er ikke fullt avklart enda.

    One of the people said the agreement was tentative and could change by the time the terms are officially announced by the judge on Tuesday. The bulk of the cash would be used to fix the cars, buy them back and compensate owners. Some funds would go to government agencies as penalties and for a program to remediate the environmental damage caused by pollution, the person said. Owners would have a choice between selling their vehicles back to VW at the value before the scandal broke on 18 September 2015, or keeping the cars and letting the company repair them. Either way, they would also get $1,000 to $7,000 depending on their car’s age, with an average payment of $5,000, one of the people said.

    https://www.theguardian.com/business/2016/jun/23/volkswagen-vw-emissions-scandal-settlement
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^ Ja, diesel uten Adblue eller tilsvarende er dødt og bruktmarkedet for dieselbiler vil stupe som følge av disse avsløringene.
    Har ikke sett noe prisras på Finn selv om jeg håper på det så jeg kan plukke opp en billig diesel A6, Passat Allroad, E-klasse eller 5 serie. Samtidig som man chipper bilen kan man jo ta bort eventuell adblue og feil for blokkert EGR.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.355
    Antall liker
    8.826
    Torget vurderinger
    1
    [h=2]Største innvestering noensinne[/h]I den omfattende fremtidsplanen er det ingen tvil om at VW skal gjøre markante endringer for å rydde opp i omdømmet.
    I planen kommer det også frem at VW skal fokusere på nye digitale løsninger og selvkjørende biler. Investeringene blir kort oppsummert de største konsernet noensinne gjør.
    Her hjemme blir det spesielt spennende å følge elbilsatsningen ettersom 30 nye modeller er på vei.
    – Volkswagen-konsernet skal være mer fokusert, effektivt, innovativt, kundeorientert og bærekraftig, sier direktør i Volkswagen, Matthias Müller.

    Volkswagen skal kutte over 40 modeller
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så i en oversikt nettopp at Skoda hadde blant de korteste levetidene. Hvorfor?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.139
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de ruster opp? Selv nyere biler ruster, men Opel har Rekord....

    Spøk til side, nye biler ruster mye mer enn man skulle tro. Gamle japser, franske biler for noen år tilbake, Mercedes....

    Det er vel rapporter på at VW har forholdsvis mye rust på nyere modeller. Kan dette slå over på Skoda også? Teknisk er jo Skoda stort sett ren VW. Mener også å ha lest at Skodafabrikken scorer veldig bra på intern ranking over lav feilprosent i konsernet. Så egentlig er det rart at Skoda har kort levetid. Hvis ikke kundene er litt mindre interessert i bil og passer på kjerra litt dårligere?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    894
    Fordi Skodaeierne ikke bryr seg om bil og dermed ikke tar vare på bilen sin.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.156
    Antall liker
    14.699
    Fordi Skodaeierne ikke bryr seg om bil og dermed ikke tar vare på bilen sin.
    Hvor mye tar en vanlig bileier "vare på bilen sin" utover å vaske den nå og da, samt besøke verkstedet når servicelampen lyser?
    99.8% av bileiere er jo ikke i stand til å utføre noesomhelst vedlikehold selv (selv tilhører jeg ikke de 0.2% som kan)

    Min nåværende bil (Telsa Model S) er mye dyrere enn min forrige (Skoda Superb STV). Eneste praktisk forskjell i hverdagen er at jeg ikke kjører Teslaen ned til hytta fordi veien er så dårlig. Dette til tross for at den har høyere bakkeklaring enn forrige modell når jeg setter luftfjæringen på maks høyde, samt at den har titanskjold under så sannsynligheten for å herpe noe strengt tatt er mindre enn på forrige bil. Og så vasker jeg Teslaen litt oftere enn den forrige. Teslaen har forresten ikke servicelampe.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.355
    Antall liker
    8.826
    Torget vurderinger
    1
    Så i en oversikt nettopp at Skoda hadde blant de korteste levetidene. Hvorfor?
    Det er fordi de alle Skodaene som er gamle er fra før den tiden VW overtok. Få kjører Favorit eller Felicia i 20 år......Skoda var kjent som verdens kanskje dårligste bil (mulig at italienske superbiler var dårligere men dem tar jo folk vare på)
    Ingen grunn til å tro at en nyere Skoda ikke varer like lenge som en VW....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    894
    Fordi Skodaeierne ikke bryr seg om bil og dermed ikke tar vare på bilen sin.
    Hvor mye tar en vanlig bileier "vare på bilen sin" utover å vaske den nå og da, samt besøke verkstedet når servicelampen lyser?
    99.8% av bileiere er jo ikke i stand til å utføre noesomhelst vedlikehold selv (selv tilhører jeg ikke de 0.2% som kan)

    Min nåværende bil (Telsa Model S) er mye dyrere enn min forrige (Skoda Superb STV). Eneste praktisk forskjell i hverdagen er at jeg ikke kjører Teslaen ned til hytta fordi veien er så dårlig. Dette til tross for at den har høyere bakkeklaring enn forrige modell når jeg setter luftfjæringen på maks høyde, samt at den har titanskjold under så sannsynligheten for å herpe noe strengt tatt er mindre enn på forrige bil. Og så vasker jeg Teslaen litt oftere enn den forrige. Teslaen har forresten ikke servicelampe.
    Jess exactly!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Er nok et stykke igjen, Voff. VW prøver alt de kan for å gjøre reparasjonen av 8,5 millioner motorer i Europa så billig som mulig. Problemet er akutt ved lave temperaturer og det har man ikke i Europa for tiden, så veitestene gir ikke et dekkende bilde.
    Søksmålene står i kø pga at VW ga så gunstige betingelser til amerikanske bileiere, mens man forsøker å vri seg unna i Europa.

    Friskt og godt bakgrunnsstoff:

    VW Dodges Cheating Fines in Germany as Customers Demand Payouts - Bloomberg
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.355
    Antall liker
    8.826
    Torget vurderinger
    1
    Det er tre uavhengige testinstanser som har testet motorer som er oppdatert av VW, og alle tre gir motoren grønt lys.

    Han forteller til Ingeniøren at noen av bilene faktisk har fått høyere dreiemoment og noen flere hestekrefter.


    VW-konsernet har etter skandalen tatt et oppgjør på kammerset, og kom tidlig i juni opp med en ny satsing. I tillegg til alle de øvrige forretningsområdene skal de nå også satse på batterier. En egen fabrikk skal bygges, og selskapet skal utvikle egen batteriteknologi.

    Denne skal ikke bare forsyne deres egne merker, for tanken er også å bli en leverandør av batterier til andre produsenter. Innen 2025 skal VW-gruppen ha minst 30 fullelektriske modeller på markedet, av totalt 300 modeller.



    VW-skandalen: Motorer friskmeldes - Dinside Motor

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.232
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hobbyanalytikerne mente (og mener fortsatt) at kostnadene ved hele fadesen kommer til å tynge VW i mange år fremover, og at de kostnadene må spares inn ved kostnadskutt i produktutvikling, produksjon og andre steder. Det treffer bilmodeller som er på tegnebrettet nå. De fulle konsekvensene ser vi ikke før om 4-5 år.

    Det er godt jobbet om VW har greid å komme frem til oppdateringer for EA189-motorene som gjør dem lovlige i Europa uten at det straffer seg på drivstofforbruk eller effekt, men det er jo ikke mulig å få dem til å møte amerikanske utslippskrav uansett.

    Utviklingsprogrammet på elektriske biler må ses i sammenheng med nyhetene om at VW planlegger å gå bort fra diesel. Det elektriske utviklingsprogrammet med batterifabrikk og det hele var offentlig kjent allerede før dieselskandalen sprakk. Det som er nytt er at VW har ikke lenger råd til å legge seriøse utviklingskostnader på begge teknologier, så de velger å droppe diesel og satse på batterielektrisk i stedet. Smart move, selv om det er å gjøre en dyd av nødvendighet.

    Og så får vi se etterhvert om VW greier å gjennomføre det også.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.372
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^Hobbyanalytikerne har bred støtte fra verdens ulike investeringsfond, -banker, risikoanalytikere og ledende bransjeovervåkere ...

    Tråd
    en burde være gefundenes Fren for en som er faglig engasjert i hvordan vi mennesker reagerer på utrolig bedrageri fra et av verdens ledende bilmerker. Personlig setter jeg pengene på "hva faen har VW funnet på nå, jævla idioter" - fremfor "her har det ikke skjedd noen verdens ting, alt er fint."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn