Det er forstemmende at ikke politikere kan se på fakta når det gjelder hvor veien skal gå videre. Det virker som om alle kjøper mantraet om at for Norge så er 'gass en del av løsningen'. Venter nå bare på at ledende politikere går ut og forsvarer hydrogensatsingen som miljøvennlig og fremtidsrettet. Oljeboring i Barentshavet for å lage hydrogen til biler som slipper ut vann høres finere ut enn Oljeboring i Barentshavet for biler som slipper ut CO2.
I Norge er det utviklet en helt egen betydning av enkelte ord, der kull er ensbetydende med primitiv, ineffektiv svartrøyksteknologi, olje en dyd av nødvendighet så lenge 'verden etterspør norsk olje', mens naturgass er frisk og miljøvennlig som en sommervind og nærmest spiser CO2. Merkelig hvordan tettheten på karbonatomene gjør så enormt forskjell?!
Norske politikere liker egentlig best å sitte midt i båten og ikke lede an i noe som helst. Litt gøy med 'early years' i elbilsaken så lenge det ga politisk fjær i hatten og man kunne 'stimulere' entusiastene som kjørte som bestemor Duck. Nå, når verden er på kanten til faktisk å gjennomføre en transportteknologisk revolusjon, slår man i praksis kontra. Hybridbilstimulans, hydrogensatsing, avgiftsøkninger, moms. I stedet for å satse helhjertet kommer man nå til å avkjøle interessen for el akkurat nok til at oljealderen får fortsette til alt er pumpet opp.
I tillegg sitter jeg med en følelse av de som styrer nå ikke er helt komfortable med en situasjon der folk skaffer seg transportenergi rimelig og enkelt overalt der det er en kontakt eller to. Man skal helst være prisgitt oljeselskaper/næringslivets elitedivisjon etc og deres poltikk for prissetting og distribusjon av drivstoff. Men kraftig avgiftsøkning på elektrisitet (foreslått) og utsalg av norsk vannkraft (foreslått) vil jo selvfølgelig bøte på problemet.
Så ja jeg tror vi kommer til å se en kraftig oppbremsing av norsk satsing på elbiler fremover.