leifen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 13.05.2006
- Innlegg
- 2.401
- Antall liker
- 1.925
Er dere ikke bare glade til om noen stjeler den da...?
Dere? Nå er ikke jeg en typisk folkevognkjøper, selv om jeg eier en gammel Polo som brukes til øvelseskjøring (jentene må lære seg å ratte) samt til kjøring av brød og aviser. Men om det blir en VW i fremtiden - det kan godt hende. Pr. nå er en nyere Cayenne på ønskelisten (jaja - det er jo samme slekta...).Er dere ikke bare glade til om noen stjeler den da...?
Ja, disse leiebilene er ofte no' "slitne" greier. Min gamle Polo går så det griner. Og det gjør nok de fleste nye VW biler. Det er derfor de selger så det griner - uansett farge på røyken...For the record: Jeg kjørte en VW Golf leiebil denne uken. I leiebilselskapets store visdom var det en 1,4 l bensin med automatgir og allerede ganske mange km på telleren. Bra interiør, virket godt sammenskrudd, men motor/girkasse-kombinasjonen var bare tull. Girte opp og ned i hytt og pine. Seigdraging med plaget motorlyd det ene øyeblikket og hysterisk symaskin på 4000 rpm det neste. Automatisk stopp/start av motor stadig vekk uten spesielt tydelig logikk. En ting er at motoren stopper når man stanser for rødt lys og starter igjen når man tråkker på gassen, men den drev og startet og stoppet av seg selv med ujevne mellomrom mens bilen sto stille i kø. Forbruk anslagsvis 0,56 liter/mil anslått fra hvor mye jeg etterfylte og hvor langt jeg kjørte. Det er nokså nøyaktig tre ganger så høyt energiforbruk som min Tesla Model S med firehjulstrekk, 469 ærlige hk og kampvekt på nesten 2,5 tonn. Og den trenger ikke to sekunders betenkningstid mens den starter opp motoren og forsøker å finne riktig gir etter at lyset skifter til grønt.
Jeg hadde en gang en 1988 Volvo 245 med B230K-motor og M57-girkasse, på langkjøring i greit tempo gikk den på 0,54 l/mil. Etter Volvoen hadde jeg en 1991 Discovery 200tdi med store hjul, rakrør og maks oppkskrudd pumpe, den gikk jevnt på 0,7 l/mil. Laveste målte forbruk var 0,68 l/mil,- og det var med tilhenger. Jeg blir ikke videre imponert over forbrukstallene på nyere biler, altså ;DFor the record: Jeg kjørte en VW Golf leiebil denne uken. I leiebilselskapets store visdom var det en 1,4 l bensin med automatgir og allerede ganske mange km på telleren. Bra interiør, virket godt sammenskrudd, men motor/girkasse-kombinasjonen var bare tull. Girte opp og ned i hytt og pine. Seigdraging med plaget motorlyd det ene øyeblikket og hysterisk symaskin på 4000 rpm det neste. Automatisk stopp/start av motor stadig vekk uten spesielt tydelig logikk. En ting er at motoren stopper når man stanser for rødt lys og starter igjen når man tråkker på gassen, men den drev og startet og stoppet av seg selv med ujevne mellomrom mens bilen sto stille i kø. Forbruk anslagsvis 0,56 liter/mil anslått fra hvor mye jeg etterfylte og hvor langt jeg kjørte. Det er nokså nøyaktig tre ganger så høyt energiforbruk som min Tesla Model S med firehjulstrekk, 469 ærlige hk og kampvekt på nesten 2,5 tonn. Og den trenger ikke to sekunders betenkningstid mens den starter opp motoren og forsøker å finne riktig gir etter at lyset skifter til grønt.
Samme i min Ford Focus 2012. Funker helt greit, og er enkelt å slå av dersom man ønsker det.Start/stopp-funksjonen i lyskryss og slikt skjer bare når motoren er varm har jeg lagt merke til. Sikkert for å ikke slite for mye på motoren.
Jeg synes elektronikken i nye biler har utviklet seg like raskt som mobiltelefoner og at de inneholder masse rimelig elektronikk jeg ikke kunne tenkt meg å unnvære. Adaptiv cruisekontroll feks som var en uhyre kostbar opsjon på min Mercedes S-klasse 1999 - som den første bil som overhodet kunne tilby dette. Kan ikke tenke meg en bil uten , for bare å nevne ett eksempel.Og det intet ekstrautstyr på nye biler som rettferdiggjør kostnaden.
Adaptiv cruise blir kost nytte for meg. En vanlig cruise funker helt greit. Og så har jeg en kamerat som har måttet justere radaren to ganger for flere tusner hver gang (folk rygger i). I tillegg må han nå skifte skiver og klosser etter 50'km siden systemet bruker gass og brems oftere enn ellers. Så skulle jeg kjøpt ny bil ville jeg valgt dette bort. Det samme gjelder feks alskens kameraløsninger og elektrisk brekk om jeg kunne.Jeg synes elektronikken i nye biler har utviklet seg like raskt som mobiltelefoner og at de inneholder masse rimelig elektronikk jeg ikke kunne tenkt meg å unnvære. Adaptiv cruisekontroll feks som var en uhyre kostbar opsjon på min Mercedes S-klasse 1999 - som den første bil som overhodet kunne tilby dette. Kan ike tenke meg en bil uten , for bare å nevne ett eksempel.Og det intet ekstrautstyr på nye biler som rettferdiggjør kostnaden.
+1. Lett å glemme.Bil er faktisk ingen menneskerett
Tja. På en måte er jeg enig. Det er derfor jeg har en MX-5 uten auto noesomhelst. Men realiteten i hverdagen er ikke slik. Da stanger man i køer og kjører transportetapper på motorvei. Hvis man er heldig kan man høre på favorittmusikken, alternativt blir man sittende i telefonsamtale med sjefen. Kombinasjonen av kjedsomhet i trafikken og distraksjoner som å bla frem riktig musikkspor eller telefonnummer kan fort gi de sekundene uoppmerksomhet som fører til fender benders. Det burde kanskje ikke være slik, men muligheten er nok der. Da er adaptiv cruise control, vinglevarsel, autopilot og alt det andre nyttig sikkerhetsutrustning, så lenge det ikke blir en sovepute (nokså bokstavelig) og sjåføren tuner fullstendig ut. Jeg kjører vanligvis med autopiloten aktiv og "småslåss" litt med den om hva som er riktig kurve gjennom svinger. I en elbil gir det heller ingen økt slitasje på bremser eller clutch, siden autopiloten sjelden aktiverer bremsene og clutchen ikke finnes. Men hvis jeg skal et ærend i helgene blir det gjerne MX-5 (og sjelden det korteste veivalget).Jeg synes det ser ut som bilbransjen lager biler til folk som ikke kan, vil eller forstår bilkjøring og kaller det sikkerhet. Vingleassisteng, skiltlesing, autopilot? Er det ingen som forstår at bilkjøring handler om tilstedeværelse? Ikke noe er deiligere enn å kjøre på morsomme veier og håndtere gass, brems, gear, clutch, styring helt på egenhånd uten idiotsystemer for såkalt sikkerhet. Den beste sikkerheten er å være til stede, våken og forstå det som skjer rundt seg. De andre kan fortsette å trekke på skuldrene og kjøre VW
Dette er pisspreik herr jante. Selvfølgelig er ingenting optimalt, men hvor vanskelig skal det være. Jeg påstår fremdeles at tilstedeværelse i eget liv er viktig. Tog er som sagt en fremragende reisemåte.Og det glipper åpenbart aldri, og du møter heller ingen som et glipper for? Du er åpenbart både dyktig og heldig. All kudos til deg og dine medtrafikanter.
De viktige tingene bør vel være å følge med på veien ??Ved motorveikjøring er adaptiv cruisecontrol hendig. Du VET at bilen holder god avstand til forankjørende bil. På svingete vestlandsveier derimot... Rimelig uggent at bilen aksellererer når bilen foran forsvinner bak en sving. Veldig kjekt på motorvei og i 30-40-50-soner. Du frigir oppmerksomhet til de viktige tingene.
Vi Audi-sjåfører har ikke bruk for adaptiv cruisercontrol. Vi er programforpliktet til å kjøre forbi bilen foran....Adaptiv cruise blir kost nytte for meg. En vanlig cruise funker helt greit..
Understatement? Hos BMW og Ford er skiltgjennkjenningen totalt ubrukelig. Bla. hevder de at det er 80km/t over Tromsøbrua (50). Forbi flyplassen på samme sted 90 km/t (70). Volvo sin synes å funke bedre. har ikke kjørt bilen nok til å være bastant.Jeg synes skiltgjenkjenning er greit, selv om den ikke er 100% presis bestandig.
uten blinklys, uten margin, bare for å bevise noe....Vi Audi-sjåfører har ikke bruk for adaptiv cruisercontrol. Vi er programforpliktet til å kjøre forbi bilen foran....Adaptiv cruise blir kost nytte for meg. En vanlig cruise funker helt greit..
Bare vent, om noen er år er du ansett som en risikofaktor på veien hvis du har så gammel bil at du må kjøre den selv.Jeg synes det ser ut som bilbransjen lager biler til folk som ikke kan, vil eller forstår bilkjøring og kaller det sikkerhet. Vingleassisteng, skiltlesing, autopilot? Er det ingen som forstår at bilkjøring handler om tilstedeværelse? Ikke noe er deiligere enn å kjøre på morsomme veier og håndtere gass, brems, gear, clutch, styring helt på egenhånd uten idiotsystemer for såkalt sikkerhet. Den beste sikkerheten er å være til stede, våken og forstå det som skjer rundt seg. De andre kan fortsette å trekke på skuldrene og kjøre VW
og jeg vil så lenge jeg lever forfekte tilstedeværelsens suverenitet.Exactly;
"Mange biler er i dag utstyrt med automatisk fartsholder, som regulerer avstanden til forankjørende automatisk.
- Vi ser at rundt ti prosent bruker denne ekstra kapasiteten til potensielt trafikkfarlig atferd, for eksempel å gløtte i avisen på setet ved siden av, eller sende en SMS, sier han."
Stadig flere sikkerhetssystemer, men vi krasjer mer - Bil og trafikk - VG