Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Er dere ikke bare glade til om noen stjeler den da...?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Er dere ikke bare glade til om noen stjeler den da...?
    Dere? Nå er ikke jeg en typisk folkevognkjøper, selv om jeg eier en gammel Polo som brukes til øvelseskjøring (jentene må lære seg å ratte) samt til kjøring av brød og aviser. Men om det blir en VW i fremtiden - det kan godt hende. Pr. nå er en nyere Cayenne på ønskelisten (jaja - det er jo samme slekta...).

    Ja, og de fleste (og det er jo veeeldig mange...) kjøper VW for å få oppleve å bli frastjålet en bil - morsom hobby... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For the record: Jeg kjørte en VW Golf leiebil denne uken. I leiebilselskapets store visdom var det en 1,4 l bensin med automatgir og allerede ganske mange km på telleren. Bra interiør, virket godt sammenskrudd, men motor/girkasse-kombinasjonen var bare tull. Girte opp og ned i hytt og pine. Seigdraging med plaget motorlyd det ene øyeblikket og hysterisk symaskin på 4000 rpm det neste. Automatisk stopp/start av motor stadig vekk uten spesielt tydelig logikk. En ting er at motoren stopper når man stanser for rødt lys og starter igjen når man tråkker på gassen, men den drev og startet og stoppet av seg selv med ujevne mellomrom mens bilen sto stille i kø. Forbruk anslagsvis 0,56 liter/mil anslått fra hvor mye jeg etterfylte og hvor langt jeg kjørte. Det er nokså nøyaktig tre ganger så høyt energiforbruk som min Tesla Model S med firehjulstrekk, 469 ærlige hk og kampvekt på nesten 2,5 tonn. Og den trenger ikke to sekunders betenkningstid mens den starter opp motoren og forsøker å finne riktig gir etter at lyset skifter til grønt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Start/stopp er noe dritt. Hos alle bilmerker jeg har prøvd med systemet; BMW, Audi, Ford og Volvo. Det er forøvrig vanlig at motoren starter igjen etter en tid stillstand; alle (de forannevnte) gjør det. Hvorfor vet jeg ikke; kanskje for å unngå smøreproblemer? Utallige start stopp er ikke bra for motoren.
    Prøv Golf GTE. Den er veldig smooth.....
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte Golf leiebil med samme motor og gir, en drøm å kjøre sammenlignet med 1.6 tdi og DSG fra samme produsent. Der er motor/gir kombinasjonen helt absurd (riktignok Touran som var leiebilen da).

    GTE er slapp i elektrisk modus, unødig tung og med usikre vedlikeholdskostnader.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    For the record: Jeg kjørte en VW Golf leiebil denne uken. I leiebilselskapets store visdom var det en 1,4 l bensin med automatgir og allerede ganske mange km på telleren. Bra interiør, virket godt sammenskrudd, men motor/girkasse-kombinasjonen var bare tull. Girte opp og ned i hytt og pine. Seigdraging med plaget motorlyd det ene øyeblikket og hysterisk symaskin på 4000 rpm det neste. Automatisk stopp/start av motor stadig vekk uten spesielt tydelig logikk. En ting er at motoren stopper når man stanser for rødt lys og starter igjen når man tråkker på gassen, men den drev og startet og stoppet av seg selv med ujevne mellomrom mens bilen sto stille i kø. Forbruk anslagsvis 0,56 liter/mil anslått fra hvor mye jeg etterfylte og hvor langt jeg kjørte. Det er nokså nøyaktig tre ganger så høyt energiforbruk som min Tesla Model S med firehjulstrekk, 469 ærlige hk og kampvekt på nesten 2,5 tonn. Og den trenger ikke to sekunders betenkningstid mens den starter opp motoren og forsøker å finne riktig gir etter at lyset skifter til grønt.
    Ja, disse leiebilene er ofte no' "slitne" greier. Min gamle Polo går så det griner. Og det gjør nok de fleste nye VW biler. Det er derfor de selger så det griner - uansett farge på røyken... ;)

    Jepp...
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    For the record: Jeg kjørte en VW Golf leiebil denne uken. I leiebilselskapets store visdom var det en 1,4 l bensin med automatgir og allerede ganske mange km på telleren. Bra interiør, virket godt sammenskrudd, men motor/girkasse-kombinasjonen var bare tull. Girte opp og ned i hytt og pine. Seigdraging med plaget motorlyd det ene øyeblikket og hysterisk symaskin på 4000 rpm det neste. Automatisk stopp/start av motor stadig vekk uten spesielt tydelig logikk. En ting er at motoren stopper når man stanser for rødt lys og starter igjen når man tråkker på gassen, men den drev og startet og stoppet av seg selv med ujevne mellomrom mens bilen sto stille i kø. Forbruk anslagsvis 0,56 liter/mil anslått fra hvor mye jeg etterfylte og hvor langt jeg kjørte. Det er nokså nøyaktig tre ganger så høyt energiforbruk som min Tesla Model S med firehjulstrekk, 469 ærlige hk og kampvekt på nesten 2,5 tonn. Og den trenger ikke to sekunders betenkningstid mens den starter opp motoren og forsøker å finne riktig gir etter at lyset skifter til grønt.
    Jeg hadde en gang en 1988 Volvo 245 med B230K-motor og M57-girkasse, på langkjøring i greit tempo gikk den på 0,54 l/mil. Etter Volvoen hadde jeg en 1991 Discovery 200tdi med store hjul, rakrør og maks oppkskrudd pumpe, den gikk jevnt på 0,7 l/mil. Laveste målte forbruk var 0,68 l/mil,- og det var med tilhenger. Jeg blir ikke videre imponert over forbrukstallene på nyere biler, altså ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Ja, leiebiler kan være så mangt. Jeg hadde en Citroen C4 som leiebil i Frankrike i år. Det må være den slappeste bilen jeg noen gang har kjørt. Det var en diesel, men aner ikke hvilken motor som satt i (sikkert en 1,4 med rundt 100 hk), men det var en skikkelig symaskin. Lite reaksjon når man trykket på gasspedalen. Den ble stort sett brukt til langkjøring, men likevel brukte den 0,75 l/mil. Jeg kjørte ca 80 mil med den på en uke og den brukte 60 l diesel. På denne type kjøring bruker min 16 år gamle BMW 530 diesel (rekkesekser, 190 hk) ca 0,7 l/mil.

    Min Golf GTE har hatt et snittforbruk på 0,15 l/mil siden jeg fikk den (går mye på strøm) og bruker ca 0,45 l/mil ved ren hybridkjøring.
    Jeg har også lagt merke til at girkassen ikke alltid henger like godt med. Hvis jeg skal ta en forbikjøring i hybridmodus, ruser motoren opp til 5000 rpm før den detter ned til et rimelig omdreiningstall og girboksen finner rett gir og aksellerasjonen starter. Dette skjer ikke i GTE-modus.
    Start/stopp-funksjonen i lyskryss og slikt skjer bare når motoren er varm har jeg lagt merke til. Sikkert for å ikke slite for mye på motoren.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Start/stopp-funksjonen i lyskryss og slikt skjer bare når motoren er varm har jeg lagt merke til. Sikkert for å ikke slite for mye på motoren.
    Samme i min Ford Focus 2012. Funker helt greit, og er enkelt å slå av dersom man ønsker det.

    Kjørte forøvrig på 0,69 i sommer i blandet kjøring over 6000 km med en del krevende kjøring på svingete landsby- og fjellveier og i småbyer i tillegg til en del rask kjøring på motorvei (130 - 160 km/t). 150 HK bensin.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Kjørte siste generasjon Golf og Audi A1 med diesel og DSG. Selve motor og girkasse funka fint i alle hastigheter selvom jeg av prinsipielle grunner aldri kjøper automat. Start/stopp var elendig og masete. Pussig nok kvelte den motoren også ørlite før bilen faktisk stod stille så bilen fikk liksom en slik klønete stopp. Men ofte kan slikt kodes bort. Uten motor igang stopper AC-kompressoren og kupetemperaturen vil stige. Dessuten vil batteriet tappes, så det er derfor motor av og til ikke stopper eller starter.

    Men det mest skuffende med alle nye biler, uansett merke og fuel, er at de gir så lite ekstra ift de ti år gamle bilene vi har idag. Den 11 år gamle Passaten kjører lett ned mot 0,4. Og det intet ekstrautstyr på nye biler som rettferdiggjør kostnaden. Det som også er kult med feks VAG, er at det sitter folk over hele verden og lager tredjeparts duppeditter som lar seg fullintegrere. Dab+, bluetooth, dieselvarmer på sms, integrert garasjeportåpner, verktøy for å kode diverse funksjoner i bilen en ting jeg selv har gjort på våre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Folk bør virkelig begynne å vurdere om de ikke heller skal kjøre noen år til på den bilen de har i stedet for å kjøpe en flett ny fossilbil nå. Alternativt kjøpe en god bruktbil med noen år på baken, før de stappet bil og motor full av alt dilldallet som er på bilene nå.

    Og går for elbil med lang rekkevidde når de kommer, det er bare noen få år til før det kommer mange nye modeller med store batterier.

    Men nybilsalget går så det griner så det er nok ikke slik folk tenker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det intet ekstrautstyr på nye biler som rettferdiggjør kostnaden.
    Jeg synes elektronikken i nye biler har utviklet seg like raskt som mobiltelefoner og at de inneholder masse rimelig elektronikk jeg ikke kunne tenkt meg å unnvære. Adaptiv cruisekontroll feks som var en uhyre kostbar opsjon på min Mercedes S-klasse 1999 - som den første bil som overhodet kunne tilby dette. Kan ikke tenke meg en bil uten , for bare å nevne ett eksempel.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Og det intet ekstrautstyr på nye biler som rettferdiggjør kostnaden.
    Jeg synes elektronikken i nye biler har utviklet seg like raskt som mobiltelefoner og at de inneholder masse rimelig elektronikk jeg ikke kunne tenkt meg å unnvære. Adaptiv cruisekontroll feks som var en uhyre kostbar opsjon på min Mercedes S-klasse 1999 - som den første bil som overhodet kunne tilby dette. Kan ike tenke meg en bil uten , for bare å nevne ett eksempel.
    Adaptiv cruise blir kost nytte for meg. En vanlig cruise funker helt greit. Og så har jeg en kamerat som har måttet justere radaren to ganger for flere tusner hver gang (folk rygger i). I tillegg må han nå skifte skiver og klosser etter 50'km siden systemet bruker gass og brems oftere enn ellers. Så skulle jeg kjøpt ny bil ville jeg valgt dette bort. Det samme gjelder feks alskens kameraløsninger og elektrisk brekk om jeg kunne.

    Så jeg mener elektronikken bare har sørget for å fylle bilen opp med tøys uten reell verdi.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det koster nesten ingen ting som en del av en utstyrspakke i mange biler. Og må selvsagt brukes med vett, som avlastning ved langkjøring når veiene passer for det. Jeg har kjørt mye langt (på motorvei feks), og byttet mine første klosser på 85.000 og har fortsatt de originale skivene etter 92.000. Kan ikke klare meg uten. At det er en del tøv på utstyrsfronten er liten tvil om, men jeg synes det er mye som gir reell merverdi, og som koster en slikk og ingenting. Hvis det ikke sitter i en Mercedes, Audi eller BMW da ...da er det grunn til å se på kost/nytte. Lys feks er mye bedre - som i MYE - på nyere biler, og vel verdt merkostnadene om bilen brukes annet enn i dagslys på klare dager.

    Edit: For ikke å nevne sikkerhet (både aktiv og passiv)..,.i dag er ABS og ESP standard på de enkleste biler, og tall viser at ESP reduserer antall dødsulykker vesentlig. Mye jalla ja (som på de fleste produktomtråder; hvem av oss har brukt mer enn en brøkdel av appene som kommer med telefonene våre); men å hevde at det ikke har skjedd reelle fremskritt er jeg sterkt uenig i.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    På Touranen står alle fire hjørner med originale skiver og klosser. Bilen har normal cruise og gått 150'km. Klossene er halvslitte og jeg tenker bremsene vil holde minst 200'km. Samme bil har bixenon som er overlegne Passatens halogen. Men jeg trenger jo aldri lysene åkkesom da alle veier idag er opplyste (det er feks to år siden jeg siste brukte fjernlyset; på høyfjellet på vei til hytta..). Så for meg blir lysassistent, vingleassistent, skiltgjenkjenning, radarsystem mm. bare tøv.

    Men så bytter ikke jeg bil heller etter 5år/100'km..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valgte bort vingleassistent og skiltgjenkjenning selv, poenget er at man må se kritisk på ha man trenger og hva det koster. Men vingleassistemt ser jeg faktisk poenget med (ved trøtt langkjøring), og angrer ørlite på at jeg ikke plukket det med. Nærlys er stort sett sterkt forbedret, langlys er det relativt begrenset bruk for - skjønt ikke alle bor i sentrale strøk og har mesteparten av sin kjøring der. Som alt annet dreier det seg om å vurdere hva man har bruk for i forhold til hva man benytter bilen til. Og jeg er altså sterkt uenig at mye av det som tilbys er rent jalla - for noen av oss i noen bruksområder....

    Jeg har forøvrig enda til gode å eie noen bil mindre enn 9 år, med unntak av da jeg en gang i tiden hadde firmabil.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes skiltgjenkjenning er greit, selv om den ikke er 100% presis bestandig. Jeg må innrømme at jeg noen ganger overser farsgrensene og da er det veldig greit å se på dashbordet hva den er - dumt å kjøre i 65 km/t i 50-sonen, ikke fullt så farlig i 60-sone.

    Mine biler blir også gamle. Jeg pensjonerte SAABen i mars - da var den 22 år. BMWen er 16, og jeg hadde en Audi A4 som min datter har fått. Den er nå 18 år. Min første bil - en Mazda 323 ble 20 år.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes GPSen håndterer fartsgrenser - som vel er det viktigste ved skiltgjenkjenning - på en forbilledlig måte. Jeg er ikke så bekymret for å kjøre mot enveiskjøring og lignende. Men jeg er helt enig i at muligheten til å sjekke gjeldende fartsgrense er svært nyttig, særlig om man kjører på ukjente veier med mye trafikk der det er mye annet å holde styr på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Ja, GPSen håndterer fartsgrenser der disse er konstante - skiltgjenkjenning tar også midlertidig endrede fartsgrenser, men GPSen fungerer greit i 95% av tilfellene, så jeg er enig i at skiltgjenkjenning er litt overkill.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes det ser ut som bilbransjen lager biler til folk som ikke kan, vil eller forstår bilkjøring og kaller det sikkerhet. Vingleassisteng, skiltlesing, autopilot? Er det ingen som forstår at bilkjøring handler om tilstedeværelse? Ikke noe er deiligere enn å kjøre på morsomme veier og håndtere gass, brems, gear, clutch, styring helt på egenhånd uten idiotsystemer for såkalt sikkerhet. Den beste sikkerheten er å være til stede, våken og forstå det som skjer rundt seg. De andre kan fortsette å trekke på skuldrene og kjøre VW ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det faktisk sånn at mange folk dør i trafikken fordi mange ikke er sånn som deg, og det synes jeg du skal respektere. Det virker på meg som du er en av de 98% av norske bilførere som er dyktigere enn gjennomsnittet, og denne halvparten :) forårsaker særdeles mange ulykker.

    Det skaper også en sikrere hverdag for dere verdensmestere, da mange ulykker er møteulykker.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Æ næmmen, blir det skudd fra hofta fordi jeg mener sløvhet er en uønsket ting i trafikken? Du må gjerne angripe meg med karakteristikker uten hold, men jeg ser en sterkt uønsket utvikling ved at oppmerksomheten sløves ved alle mulige elektroniske krykker. Oppmerksomhet, våkenhet, tilstedeværelse! Hvis du skjeller ut folk med festlige omtaler fordi man etterlyser fokus på tilsredeværelse i trafikken i stedet for å lulle seg inn i elektronikk, så tror jeg du med dine holdninger bør vurdere egen rolle i trafikken. Det eneste jeg med sikkerhet har påberopt meg bidra med i trafikken er å følge med. Hvis det er så provoserende at jeg skal skjelles ut som "verdensmester" kan jeg nok leve med det. Jeg må selvfølgelig ikke tro i dette enkle lille landet at jeg bidra med noe positivt. Huff nei

    ps verdensmestere kåres på bane, ikke på veien.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, kun skudd fra hofta fra hofta fordi jeg tror de fleste (inklusive meg) overvurderer sin egen våkenhet i trafikken og nok har opplevd situasjoner der en selv, eller møtende trafikk, godt kunne ha hatt nytte av litt hjelp. Bil er noe av det farligste de fleste av oss befatter oss med og absolutt ikke noe en skal undervurdere.

    De færreste av oss makter å være 101% årvåkne hele tiden, og har nok opplevd en eller annen situasjon der vi (om vi er ærlige med oss selv) - eller i hvert fall en av våre medtrafikanter - kunne trengt litt hjelp. Jeg har ingen tro på at hjelpesystemer for de fleste av oss blir en unnskyldning til å kjøre sløvere, og har ulykkesstatistikk fra EU og forsikringsselskaper med meg i dette. Jeg ser med glede på at flere systemer blir obligatoriske. Selv om jeg er verdensmester (noe jeg ikke er), vet jeg ingen ting om når jeg møter en idiot som ikke er årvåken og hadde trengt litt hjelp.

    Verdensmestere bør holde seg på lukket bane ja. Dessverre er det mange slike som ikke gjør det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    I en ideell verden kanskje, men disse systemene skaper større sløvhet også. Inntil vi blir lovpålagte passasjerer i egen bil, tror jeg nok vi både skal være våkne og ansvarlige under kjøringen. Bil er faktisk ingen menneskerett
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    Tror mange glemmer at ikke hele verden har norges topografi. Laaaange rette motorveistrekk kan være særdeles kjedelig, da kan slike systemer være nyttig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det ser ut som bilbransjen lager biler til folk som ikke kan, vil eller forstår bilkjøring og kaller det sikkerhet. Vingleassisteng, skiltlesing, autopilot? Er det ingen som forstår at bilkjøring handler om tilstedeværelse? Ikke noe er deiligere enn å kjøre på morsomme veier og håndtere gass, brems, gear, clutch, styring helt på egenhånd uten idiotsystemer for såkalt sikkerhet. Den beste sikkerheten er å være til stede, våken og forstå det som skjer rundt seg. De andre kan fortsette å trekke på skuldrene og kjøre VW ;)
    Tja. På en måte er jeg enig. Det er derfor jeg har en MX-5 uten auto noesomhelst. Men realiteten i hverdagen er ikke slik. Da stanger man i køer og kjører transportetapper på motorvei. Hvis man er heldig kan man høre på favorittmusikken, alternativt blir man sittende i telefonsamtale med sjefen. Kombinasjonen av kjedsomhet i trafikken og distraksjoner som å bla frem riktig musikkspor eller telefonnummer kan fort gi de sekundene uoppmerksomhet som fører til fender benders. Det burde kanskje ikke være slik, men muligheten er nok der. Da er adaptiv cruise control, vinglevarsel, autopilot og alt det andre nyttig sikkerhetsutrustning, så lenge det ikke blir en sovepute (nokså bokstavelig) og sjåføren tuner fullstendig ut. Jeg kjører vanligvis med autopiloten aktiv og "småslåss" litt med den om hva som er riktig kurve gjennom svinger. I en elbil gir det heller ingen økt slitasje på bremser eller clutch, siden autopiloten sjelden aktiverer bremsene og clutchen ikke finnes. Men hvis jeg skal et ærend i helgene blir det gjerne MX-5 (og sjelden det korteste veivalget).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, til tross for at tidvis kjører mye bil til og fra jobb. Fokus ligger på veien fordi jeg vet at det er ikke noe system som følger med for meg. Ellers er tog utmerket for transport.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det glipper åpenbart aldri, og du møter heller ingen som et glipper for? Du er åpenbart både dyktig og heldig. All kudos til deg og dine medtrafikanter.
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    273
    Ved motorveikjøring er adaptiv cruisecontrol hendig. Du VET at bilen holder god avstand til forankjørende bil. På svingete vestlandsveier derimot... Rimelig uggent at bilen aksellererer når bilen foran forsvinner bak en sving. Veldig kjekt på motorvei og i 30-40-50-soner. Du frigir oppmerksomhet til de viktige tingene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Og det glipper åpenbart aldri, og du møter heller ingen som et glipper for? Du er åpenbart både dyktig og heldig. All kudos til deg og dine medtrafikanter.
    Dette er pisspreik herr jante. Selvfølgelig er ingenting optimalt, men hvor vanskelig skal det være. Jeg påstår fremdeles at tilstedeværelse i eget liv er viktig. Tog er som sagt en fremragende reisemåte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Ved motorveikjøring er adaptiv cruisecontrol hendig. Du VET at bilen holder god avstand til forankjørende bil. På svingete vestlandsveier derimot... Rimelig uggent at bilen aksellererer når bilen foran forsvinner bak en sving. Veldig kjekt på motorvei og i 30-40-50-soner. Du frigir oppmerksomhet til de viktige tingene.
    De viktige tingene bør vel være å følge med på veien ??
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes skiltgjenkjenning er greit, selv om den ikke er 100% presis bestandig.
    Understatement? Hos BMW og Ford er skiltgjennkjenningen totalt ubrukelig. Bla. hevder de at det er 80km/t over Tromsøbrua (50). Forbi flyplassen på samme sted 90 km/t (70). Volvo sin synes å funke bedre. har ikke kjørt bilen nok til å være bastant.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Exactly;

    "Mange biler er i dag utstyrt med automatisk fartsholder, som regulerer avstanden til forankjørende automatisk.

    - Vi ser at rundt ti prosent bruker denne ekstra kapasiteten til potensielt trafikkfarlig atferd, for eksempel å gløtte i avisen på setet ved siden av, eller sende en SMS, sier han."

    Stadig flere sikkerhetssystemer, men vi krasjer mer - Bil og trafikk - VG
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det ser ut som bilbransjen lager biler til folk som ikke kan, vil eller forstår bilkjøring og kaller det sikkerhet. Vingleassisteng, skiltlesing, autopilot? Er det ingen som forstår at bilkjøring handler om tilstedeværelse? Ikke noe er deiligere enn å kjøre på morsomme veier og håndtere gass, brems, gear, clutch, styring helt på egenhånd uten idiotsystemer for såkalt sikkerhet. Den beste sikkerheten er å være til stede, våken og forstå det som skjer rundt seg. De andre kan fortsette å trekke på skuldrene og kjøre VW ;)
    Bare vent, om noen er år er du ansett som en risikofaktor på veien hvis du har så gammel bil at du må kjøre den selv.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Ingen fare, den dagen jeg ikke bestemmer kjøringen selv, tar jeg bare tog, taxi, tuktuk eller pistol. Når fremskrittet går med ræva først så driter jeg i det. Så føyelig er jeg nok ikke. Heldigvis passert 50 så torvtaket er nok på plass før dette skjer. Det jeg ikke skjønner er oppegående menneskers omfavnelse av frihetsberøvelse og overstyringsautomatikk. Men slikt skal gjerne skrus av. Jeg ser for meg fremtidens F1-løp det elbilene uten førerer kan konkurrere med automatisk styring og uten publikum.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn