Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Min sjåjførskolelærer sa noe interessant før vi startet første time - han satt i bilen, litt tenksom, så snudde han seg mot meg og sa;

    "Bilkjøring krever MINIMUM! 100 % av din konsentrasjon.... - hele tiden!"

    Det var ord som virkelig satte seg og jeg tenker til stadighet på de hver gang jeg er litt uoppmerksom og mulige katastrofer lurer noen hårsbredder unna.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Og hva skjer med oppmerksomheten når bilen egentlig greier seg uten deg og du kan sitte hjemme i stedet? Apatien tar deg og oppmerksomheten nærmer seg 0. Nå er det heldigvis underbevisstheten som gjør mesteparten av jobben, ellers hadde vi hatt torvtak hele bunten.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Det var liksom poenget ja. Kappløpet om å være først ute med nye gadgets går snart på helsa løs.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Og enda så monner det ikke - de må bygge ut veiene fort, se på det bildet; nytter ikke å komme opp i "lethal speed" der...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge Audi blir systemet mer effektivt jo dårligere veien er. På virkelig dårligere veier genererer systemet over 600 watt.
    Det er 0,6 kW eller 0,8 hk under kjøreforhold som formodentlig trekker betydelig effekt fra motor og batteri for i det hele tatt å komme frem.
    Alle bekker små osv, men at det skal gjøre elbilene "mye bedre" er vel å ta i.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Får kanskje 1% lengre rekkevidde eller deromkring?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette må være perfekt for nordnorske og vestlandske kommunale- og fylkesveier. Jeg er sikker på at en aldri ville trenge å lade de bilene mere... :p

    Johan-Kr.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en gate like bortenfor der jeg bor som bare er hull-i-hull hele året. I tillegg er det noen ekstreme fartsdempere i gata der jeg bor - å passere dem i mer enn 10 km/t er risikosport. Her er det mye strøm å hente :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Au da :D

    Men fra spøk til revolver - jeg har hatt en A4 i sin tid (som min datter har nå) og det er kanskje den bilen jeg har hatt med de beste kjøreegenskapene. Utrolig lettkjørt, kjapp og fin motor, flott (manuell) girkasse, og den lå som en klegg i svingene.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Steg 1 i Dieselgate i USA var kompensasjon til bileierne. Det ble et røslig antall milliarder.

    Steg to ble kjent et par uker tilbake. Forhandlerne skal kompenseres:
    VW Vows to Compensate Dealers for Tainted Diesels - WSJ

    Steg tre står fortsatt åpent, men i følge kilder som har snakket med Reuters er føderale myndigheter i ferd med å bestemme rammen for bøter, avgiftsunndragelsene og straff.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Overraskende;

    Norske trafikkmyndigheter har klassifisert reparasjonene som en serviceoppgradering, og ikke en tilbakekallingsaksjon. Sistnevnte gjør at det er frivillig oppgradering. Bilen er ikke farlig å kjøre eller å bruke.

    http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/full-krangel-om-norsk-dieselsoeksmaal-mot-vw/a/23779798/
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Overraskende;

    Norske trafikkmyndigheter har klassifisert reparasjonene som en serviceoppgradering, og ikke en tilbakekallingsaksjon. Sistnevnte gjør at det er frivillig oppgradering. Bilen er ikke farlig å kjøre eller å bruke.

    http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/full-krangel-om-norsk-dieselsoeksmaal-mot-vw/a/23779798/
    Det var overraskende tafatt. Skylder på norske lover og regler som gir leverandøren rett til å reparere men kjøperne er da lurt og svindlet - for det skal de ikke kompenseres ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Nja, tyske myndigheter har enda ikke godkjent det VW har foreslått som utbedring, så det kan godt være at Møller må begynne om igjen fra start. Kun 7000 av 149000 biler som er "utbedret" hittil. Møller synes å forsøke å kaste litt blår i øynene på folk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Konsekvensen av dette lureriet fra VW er jo at kundene har fått en billigere bil enn de skulle fått? De fleste kunder gir blanke f* i utslipp og slikt - de som er lurt her er staten som har gått glipp av en del avgiftskroner, ikke kundene.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    VW spekulerer selvsagt rått i å la tiden jobbe for dem - på alle måter. De burde kalt opp en modell etterseg selv, E- Con (svindler) f.eks.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Og hva skal vi kalle alle de andre bilmodellene? BMW eksosrensing som virker 4 dager i året og som ellers slipper ut mer enn VAG's svindeldiesel? Fiat virker i 20 minutter før softwaren gjør at en liten Panda forurenser flere ganger mer enn en svindeldieselPassat.

    Forøvrig forbyr nå Japanske myndigheter salget av hele 8 Mitsubishimodeller; bla ASX, Pajero og Outlander...
    De viser seg at Mitsubishi har "svindlet" med utslippstallene i 25 år.....
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nå er det fremdeles VW som er fersket i massiv systemjuks.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Det som ikke fremgår, er at det er siste generasjon biler det er snakk om, og ikke den belastede juksemotoren, som er enda verre. Bare bra at alle har fått målt utslippene sine og at vi kan få slutt på den forgiftningen av byluft som bilprodusentene har holdt på med.

    Det burde Side 3 fått med seg:

    As Dieselgate turns one year old, a new study by Transport & Environment (T&E) reveals that Volkswagen is currently selling the least polluting (Euro 6) diesel vehicles.

    Dette vil naturligvis bli feilrapportert opp og ned og x i mente, så alle blir totalt forvirret.

    EA189, juksemotoren, tilhørte EU5 normen. Og den har vulkanaktige utslipp sammenlignet med samtlige i EU6.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det som ikke fremgår, er at det er siste generasjon biler det er snakk om, og ikke den belastede juksemotoren, som er enda verre. Bare bra at alle har fått målt utslippene sine og at vi kan få slutt på den forgiftningen av byluft som bilprodusentene har holdt på med.

    Det burde Side 3 fått med seg:

    As Dieselgate turns one year old, a new study by Transport & Environment (T&E) reveals that Volkswagen is currently selling the least polluting (Euro 6) diesel vehicles.

    Dette vil naturligvis bli feilrapportert opp og ned og x i mente, så alle blir totalt forvirret.

    EA189, juksemotoren, tilhørte EU5 normen. Og den har vulkanaktige utslipp sammenlignet med samtlige i EU6.
    Men,hvis denne grafen stemmer,blir jo Vw ein mygg i det store og heile,sånn totalt sett?
    Det var jo akkurat det eindel av oss i tråden prøvde å få sagt,att hvis ein fusker,er det gjerne slik at andre fusker og.Slik er det vel stort sett alltid,til kortstokken tilslutt faller ned.

    For luftkvaliteten hadde det vert ett langt mindre problem,hvis kun Vw fusket,og ingen andre?Det er jo trossallt andre bilmerker enn Vw på veien,sjøl om Vw er store.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Spørsmålet er ikke bare om man fusker, men på hvilken måte. Her ble VW tatt med buksene nede, og det må de ta konsekvensen av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som Hardingfele nettopp forklarte: Fuskemotoren EA189 skulle forsøke å oppfylle den mindre strenge normen Euro 5. Det greide den ikke, så man jukset i stedet. Tallene kan man slå opp selv, men i denne grafen som viser % over Euro 6 for dagens motorer ville en EA189 forsvunnet ut av grafen på oversiden. Den er naturlig nok ikke på markedet lenger, og VW har vært nødt til å svelge en del arroganse og bgynne å bruke innkjøpt renseteknologi i stedet.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Uansett kor ille den ea189 er,må det vel vere langt meir intr med summen av allt(alle merker)mtp luftkvalitet?
    Korleis det fuskes,bryr ikkje lufta(lungene) seg om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt, men nå var det jukset med EA189 som ble avslørt og satte hele snøballen i bevegelse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Jo, men hvis ikke VW hadde jukset slik de gjorde, ville dette kanskje aldri blitt avslørt. VWs juks førte til at de andre også ble gått etter i sømmene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    I årevis var det et stort misforhold mellom faktisk luftforurensing, spesielt fra NOx, og det man hadde regnet seg frem til, på grunnlag av bilfabrikantenes oppgaver over utslipp. Det første var altfor høyt og umulig å forklare utfra utslippsoppgaver.

    Fordi VW tok i så forjævlig som de gjorde med EA189 fikk vi en avsløring -- om selskapet hadde holdt seg til bransjens "hyggefusk" er det ikke sikkert vi ville fått den innsikten vi nå har.
    Bilbransjen har alltid klart å få prioritet for sine interesser, fordi den er en viktig økonomisk aktør. Det gjorde også at mange land så gjennom fingrene med "hyggefusket". Men VWs kriminelle juks var det umulig å lukke øynene for, det gjorde også at kontrollører som tidligere ikke fikk frihet til å gjøre selvstendige undersøkelser nå kunne gjøre det. (Husk at bilbransjen hadde ordnet det slik at det var den selv som gjennomførte målinger og rapporterte disse).

    Nå er hele dette korthuset blåst omkull, og bilbransjen er avslørt. VW er superskurken i bildet - andre bilprodusenter har tøyd reglene maksimalt og utnyttet at de, for eksempel, fikk innført temperaturvinduer for når målingene skulle gjelde/ikke gjelde. Disse gjaldt for alle produsentene.

    VW gjorde noe annet. De lanserte Clean Diesel, samtidig med at volummotoren deres var alt annet enn clean -- og for at det ikke skulle bli opplagt, ble motoren programmert til å fuske når den var i testbenk, og til å blåse ut opp til 40 ganger mer enn tillatt når den ble kjørt. Ingen av produsentene i den grafen er i nærheten av det utslippsnivået.

    Men nå er bilbransjen på retrett - og dieselbiler er på vei til kirkegården, det er blitt død teknologi. Og bilbransjen kommer aldri mer til å få lov til å selvrapportere utslipp. Det skal vi alle være glade for, spesielt om vi bor i Oslo, Bergen eller Lillestrøm.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Det vil altså være et godt miljøtiltak å kjøpe VW fremfor andre merker. Lol.

    95% av EA189 motorene lar seg enkelt fikses ved hjelp av software. Noen motorer trenger i tillegg en liten dorullhylse på luftinntaket.

    Tilslutt tror jeg det er uhyre naivt å tro bensinbiler er noe bedre på utslipp. Husk at euro6 kravene er nærmest like for bensin og diesel; sammenlign diesel Golfen med bensin Forden til høyre.

    IMG_4543.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Folk som står for utslipp burde aldri slippe ut! (c) Sluket
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn