I årevis var det et stort misforhold mellom faktisk luftforurensing, spesielt fra NOx, og det man hadde regnet seg frem til, på grunnlag av bilfabrikantenes oppgaver over utslipp. Det første var altfor høyt og umulig å forklare utfra utslippsoppgaver.
Fordi VW tok i så forjævlig som de gjorde med EA189 fikk vi en avsløring -- om selskapet hadde holdt seg til bransjens "hyggefusk" er det ikke sikkert vi ville fått den innsikten vi nå har.
Bilbransjen har alltid klart å få prioritet for sine interesser, fordi den er en viktig økonomisk aktør. Det gjorde også at mange land så gjennom fingrene med "hyggefusket". Men VWs kriminelle juks var det umulig å lukke øynene for, det gjorde også at kontrollører som tidligere ikke fikk frihet til å gjøre selvstendige undersøkelser nå kunne gjøre det. (Husk at bilbransjen hadde ordnet det slik at det var den selv som gjennomførte målinger og rapporterte disse).
Nå er hele dette korthuset blåst omkull, og bilbransjen er avslørt. VW er superskurken i bildet - andre bilprodusenter har tøyd reglene maksimalt og utnyttet at de, for eksempel, fikk innført temperaturvinduer for når målingene skulle gjelde/ikke gjelde. Disse gjaldt for alle produsentene.
VW gjorde noe annet. De lanserte Clean Diesel, samtidig med at volummotoren deres var alt annet enn clean -- og for at det ikke skulle bli opplagt, ble motoren programmert til å fuske når den var i testbenk, og til å blåse ut opp til 40 ganger mer enn tillatt når den ble kjørt. Ingen av produsentene i den grafen er i nærheten av det utslippsnivået.
Men nå er bilbransjen på retrett - og dieselbiler er på vei til kirkegården, det er blitt død teknologi. Og bilbransjen kommer aldri mer til å få lov til å selvrapportere utslipp. Det skal vi alle være glade for, spesielt om vi bor i Oslo, Bergen eller Lillestrøm.