Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Her ein link som viser totalt drivstoffsalg av bensin og diesel(inkludert anleggsdiesel)
    Sjøl om bilsalget av diesel kun er 20prosent større enn bensin,brukes det ca dobbelt opp av diesel.
    Men det er vel pga lastebiler og busser,når eg tenker meg om.


    Og forbruket av anleggsdiesel er enda høgere igjen.
    Link her:http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Salg/salg av drivstoff 16.pdf

    Og ser ein på totalen av dieselsalg er forbruket ca3ganger større enn bensinsalg.(anleggsmaskiner ol)
    Må riktignok trekke fra all dieseltjuveri rundtom i landet,på regnestykket,som vel havner på utenlandske diesltanker bla.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.208
    Torget vurderinger
    1
    Ble frastjålet noen hundre liter diesel for et par helger siden, på natta mens vi lå og sov. Listefot og vennene hans på ferde. Surt :mad:
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er surt,hundrevis av liter merkes.
    Skulle brukt viltkamera el,men da blir det vel bot for det.

    Evnt så kunne ein putta sukker eller noe anna lurt på ein tank med litt diesel på,lett tilgjengelig for tjuveri.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.565
    Antall liker
    111.012
    Torget vurderinger
    23
    Ble frastjålet noen hundre liter diesel for et par helger siden, på natta mens vi lå og sov. Listefot og vennene hans på ferde. Surt :mad:
    Håper ikke dette skjedde på idylliske Smøla - for jævlig dersom det har gått så langt
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Her ein link som viser totalt drivstoffsalg av bensin og diesel(inkludert anleggsdiesel)
    Sjøl om bilsalget av diesel kun er 20prosent større enn bensin,brukes det ca dobbelt opp av diesel.
    Men det er vel pga lastebiler og busser,når eg tenker meg om.


    Og forbruket av anleggsdiesel er enda høgere igjen.
    Link her:http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Salg/salg av drivstoff 16.pdf

    Og ser ein på totalen av dieselsalg er forbruket ca3ganger større enn bensinsalg.(anleggsmaskiner ol)
    Må riktignok trekke fra all dieseltjuveri rundtom i landet,på regnestykket,som vel havner på utenlandske diesltanker bla.
    I USA er det veldig enkelt - de har skjønt for lenge siden at diesel ikke har noe i personbiler å gjøre så der er oppsettet slik

    Bensinsalg = personbiler/småbiler
    Diesel = lastebiler, maskiner og lignende.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her ein link som viser totalt drivstoffsalg av bensin og diesel(inkludert anleggsdiesel)
    Sjøl om bilsalget av diesel kun er 20prosent større enn bensin,brukes det ca dobbelt opp av diesel.
    Men det er vel pga lastebiler og busser,når eg tenker meg om.


    Og forbruket av anleggsdiesel er enda høgere igjen.
    Link her:http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Salg/salg av drivstoff 16.pdf

    Og ser ein på totalen av dieselsalg er forbruket ca3ganger større enn bensinsalg.(anleggsmaskiner ol)
    Må riktignok trekke fra all dieseltjuveri rundtom i landet,på regnestykket,som vel havner på utenlandske diesltanker bla.
    I USA er det veldig enkelt - de har skjønt for lenge siden at diesel ikke har noe i personbiler å gjøre så der er oppsettet slik

    Bensinsalg = personbiler/småbiler
    Diesel = lastebiler, maskiner og lignende.

    Ja, USA er et land som har skjønt det meste.. :cool:. Og iallefall ifht bil .
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.644
    Torget vurderinger
    2
    I USA ble første introduksjon av dieselbiler en fiasko. Raffineriene var i den grad interesserte i å bli kvitt diesel til personbilmarkedet, men General Motors tok noen innersvinger i utvikling av motor til drivstoffet. Mengder av problemer oppstod og diesel fikk et dårlig ry.
    Oldsmobile Diesel Engines - Top Automotive Engineering Failures

    Forbrukerskepsis etter fiaskoen var årsaken til at det tok lang tid å reintrodusere diesel i USA, og det VW har gjort har nok drept drivstoffet for godt der.

    Men å hevde at USA har skjønt det meste i forhold til bil ser nok forbi det faktum at amerikanske biler er altfor store, har altfor store motorer og bruker altfor mye drivstoff. Dick Cheney uttalte en gang at det var en menneskerett å kjøre så stor bil man vil og la opp til et energiregime som skulle føre til krig, destabilisering av Midt-Østen og en god del problemer vi sliter med i disse dager.

    Merkelig nok er valg av energikilde på bil en nøkkelfaktor når man skal beslutte energiregime.

    H
    er er en god analyse fra Brookings om problem​et:

    https://www.brookings.edu/blog/plan...ossil-fuels-a-fateful-choice-for-the-climate/
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.262
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjører de fleste amerikanske biler på 85 oktan også av en eller annen grunn. Vet ikke hvordan det påvirker utslipp, men det vil gjøre at man vil trenge litt større motorer for å oppnå akseptabel effekt.

    Når det gjelder fysisk størrelse på bilene må jeg si at jeg ble skuffet da jeg kjørte rundt som bilist i USA. Det var en del store pickuper, spesielt på bygda, men ellers var det meste ganske normalt, sett med mine norske øyne. (dette var henholdsvis øst- og vestkysten. har ikke vært i innlandet)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.644
    Torget vurderinger
    2
    Nå kjører de fleste amerikanske biler på 85 oktan også av en eller annen grunn. Vet ikke hvordan det påvirker utslipp, men det vil gjøre at man vil trenge litt større motorer for å oppnå akseptabel effekt.

    Når det gjelder fysisk størrelse på bilene må jeg si at jeg ble skuffet da jeg kjørte rundt som bilist i USA. Det var en del store pickuper, spesielt på bygda, men ellers var det meste ganske normalt, sett med mine norske øyne. (dette var henholdsvis øst- og vestkysten. har ikke vært i innlandet)
    Øst- og Vestkysten er anormale. Spør Asbjørn om bilparken rundt Houston, som også er abnormt i bilvalg. Kjempet i noen år med (mot?) GM-ledelsen for å få dem til å la bilpreferanser på "Left Coast og Right Coast" være utslagsgivende for hvordan man skulle markedsføre Saab i USA. Men GM-ledelsen hatet college-liberals (østkyst) og Hollywood commies (vestkyst). Jeg overdriver ikke. Så de la først Saab-hovedkvarteret til Atlanta, og deretter til Fort Worth, fordi man skulle posisjonere bilen i sydstatene. Der så en Saab ut som roadkill på veien, sammenlignet med hva folk ellers kjørte dengang.

    Var en utrolig tid. Noen år etter var GM konkurs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.982
    Antall liker
    40.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øst- og Vestkysten er anormale. Spør Asbjørn om bilparken rundt Houston, som også er abnormt i bilvalg. Kjempet i noen år med (mot?) GM-ledelsen for å få dem til å la bilpreferanser på "Left Coast og Right Coast" være utslagsgivende for hvordan man skulle markedsføre Saab i USA. Men GM-ledelsen hatet college-liberals (østkyst) og Hollywood commies (vestkyst). Jeg overdriver ikke. Så de la først Saab-hovedkvarteret til Atlanta, og deretter til Fort Worth, fordi man skulle posisjonere bilen i sydstatene. Der så en Saab ut som roadkill på veien, sammenlignet med hva folk ellers kjørte dengang.

    Var en utrolig tid. Noen år etter var GM konkurs.
    Saab var en trist historie. Jeg traff også noen fra utviklingsavdelingen i Detroit som bare ikke kunne forstå at Saab ville ha et annet design på fronten av radioen i 9-3 enn corporate standard. Kunne vært en troverdig BMW/Audi-utfordrer hvis GM hadde hatt en frickin' clue om brand management. Enormt potensiale for storytelling om jetfly, engineering, svensker, racing, attitude.

    The national car of Texas:

    image.png

    http://www.texasmonthly.com/the-culture/the-national-car-of-texas/
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eller hvis 9-5 kom med variabel kompresjon...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå kjører de fleste amerikanske biler på 85 oktan også av en eller annen grunn. Vet ikke hvordan det påvirker utslipp, men det vil gjøre at man vil trenge litt større motorer for å oppnå akseptabel effekt.
    Amerikanerne måler et oktantall som benevnes MON, mens resten av verden benyttes et måletall som heter RON. Disse måles under forskjellige forhold, og det vil være en forskjell mellom disse på 8-12.

    Johan-Kr
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Det går nå en og annen doning på diesel i usa også. Gudene må vite hvor mange pickuper det ruller der tilsammen men bare i Des 2015 ble det solgt 85000 Ford og over 60000 Chevrolet.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Da blir min EA189 "oppgradert" til uka, så da blir den så grønn som bare det! ;)
    Spent på å se om jeg merker noen forskjell på før/etter.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Da blir min EA189 "oppgradert" til uka, så da blir den så grønn som bare det! ;)
    Spent på å se om jeg merker noen forskjell på før/etter.
    Hvilken motorvariant har du?
    Du får si fra hvordan det går da.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Hvorfor oppgradere EA189? Det er helt frivillig både fra VW/Møller og norske myndigheter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hatt min Audi A4 (B8 ) på EU kontroll og 120k service. Pris 8500kr. Ikke godkjent. Begge hjullagrene foran lagde lyd og gjennomrustet oppheng til eksos. Pris for den rep - 11500kr..
    Møller er bare gullebra!.
    Har også EA189 motor (2.0 tdi - 143hk) og har tidligere fått epost om at jeg ville få innkalling.

    De nevnte ingenting nå på servicen...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Møller oppgraderer ikke EA189 uten å spørre først.

    Møller har prisgaranti; innhent tilbud fra andre og prut på pris. Har man råd til premiumbil har man råd til premiumservice også; det er derfor samme jobb koster mindre på en Skoda, men det gir også rom for å prute.
    Verksted - Møller bil
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.565
    Antall liker
    111.012
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor går ting så tregt med straffetiltak og øvrige dommedagsprofetier? I mellomtiden selges det mengder av nye VW til å finansiere terroristene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hatt min Audi A4 (B8 ) på EU kontroll og 120k service. Pris 8500kr. Ikke godkjent. Begge hjullagrene foran lagde lyd og gjennomrustet oppheng til eksos. Pris for den rep - 11500kr..
    Møller er bare gullebra!.
    Har også EA189 motor (2.0 tdi - 143hk) og har tidligere fått epost om at jeg ville få innkalling.

    De nevnte ingenting nå på servicen...
    Har den gått x antall ganger rundt jorda eller er den bare lite holdbar?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Min er 2,0 TDI 140 hk.

    Tja - hvorfor oppgradere? I Tyskland er dette en tvungen tilbakekalling, så vidt jeg har skjønt - hvorfor det ikke er det her vet jeg ikke.

    I følge ADAC sine målinger er det svært lite som tyder på at det er gode grunner til å la være:
    https://www.adac.de/infotestrat/tes...t.aspx?ComponentId=266205&SourcePageId=251381

    Marginale forskjeller før og etter, og ikke i feil retning på ytelsen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Min er 2,0 TDI 140 hk.

    Tja - hvorfor oppgradere? I Tyskland er dette en tvungen tilbakekalling, så vidt jeg har skjønt - hvorfor det ikke er det her vet jeg ikke.

    I følge ADAC sine målinger er det svært lite som tyder på at det er gode grunner til å la være:
    https://www.adac.de/infotestrat/tes...t.aspx?ComponentId=266205&SourcePageId=251381

    Marginale forskjeller før og etter, og ikke i feil retning på ytelsen.
    Når VAG kan løse problemet for 95% av 11 millioner berørte biler vha software, ville jeg stilt meg spm hvorfor VAG likevel valgte å sende ut bilene med juksesoftware. Det svaret får man kanskje her; altså at eieren av kjøretøyet får regningen iform av hyppigere utskitning av kostbare partikkelfiltre. If it aint broken, dont fix it

    I dokumenten framgår det att det var ingenjörer på Audi som tog fram programvaran 1999. Ursprungligen användes programvaran till att ändra insprutningsförloppet på V6 3,0 TDI för att göra motorn tystare vid tomgång. Dieselknattrandet minskade men motorn fick högre avgasutsläpp, något som dock ansågs "acceptabelt" då ingenjörerna visste att tomgångskörning skulle vara en mycket liten andel av motorns gångtid.
    Detta "akustiska styrprogram" användes dock inte förrän 2005 och då till ett helt annat syfte, nämligen att förlänga livslängden på dieselmotorernas partikelfilter. VW Group valde under några år att inte använda tillsatsmedel som AdBlue för att rena avgaserna utan satsade istället på en "NOx-fälla" där man samlar utsläppet och sedan med jämna mellanrum fetar upp bränsleblandningen och omvandlar NOx till vatten och kväve.
    Den tekniken gav dock en oacceptabelt kort livslängd på partikelfiltret och genom att använda det "akustiska styrprogrammet" identifierades ett eventuellt avgastest, under övrig tid deaktiverades NOx-fällan.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160720/nya-uppgifter-vgasfusket-var-godkant-av-vws-ledning-redan-2006
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Og hvis det stemmer sier det mye om en bedriftskultur på kraftig avveie. Usjamegagitt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.982
    Antall liker
    40.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sjefen for VW brand sier at dieselmotorer er borte fra markedet før 2020:
    HB: Midterm strategy is electric. But before that we have, for America, ery nice product is coming. The SUV... so we will together with our dealers launch many very exciting cars for the American public, the American customer. We will solve the problems, repair our cars and then probably by the year 2021 become fully electric with a new platform entirely designed for the future and also to challenge the Teslas and probably the Apples of the world.

    NH: Does that suggest by that year diesels in the US will be gone? Will diesel Volkswagens eventually disappear?

    HB: By the year 2020 for sure.
    CNBC Transcript: Herbert Diess, CEO, VW Brands

    Ikke helt klart om han mener bare fra det amerikanske markedet eller globalt, men det er nokså tydelig at VW ikke kaster mer penger etter videreutvikling av diesel. End of the road.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.644
    Torget vurderinger
    2
    Var opplagt at diesel er død teknologi alt forrige høst. De klarer ikke å få motorene rene nok og gir opp. (I London skal de forby 35.000 lastebiler som går på diesel fra å kjøre inn i byen, fra 2020. Sier seg selv at man ser etter alternativer). Og nå har bilprodusentene erkjent at det er slutt på at de selv gjennomfører og rapporterer målinger. Game over.


     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.646
    Antall liker
    4.280
    Torget vurderinger
    4
    Men de trenger råstoff
    https://www.ft.com/content/4a924a64-99df-11e5-987b-d6cdef1b205c
    So far two companies have announced supply deals with Tesla, and neither is expected to produce substantial amounts of lithium until after 2020. That could leave the company short of the lithium it needs when its factory starts operating — or trying to sign supply agreements when the price of lithium hydroxide is higher.
    Tesla will need about 24,000 tonnes annually of lithium hydroxide, according to Benchmark Mineral Intelligence, out of a market last year of 50,000 tonnes.

     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Eg skal vere grei,skal slite videre på min 92modell,så det kanskje blir nok ressurser til alle som skal skifte ut dieseldyra sine.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.982
    Antall liker
    40.243
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men de trenger råstoff
    https://www.ft.com/content/4a924a64-99df-11e5-987b-d6cdef1b205c
    So far two companies have announced supply deals with Tesla, and neither is expected to produce substantial amounts of lithium until after 2020. That could leave the company short of the lithium it needs when its factory starts operating — or trying to sign supply agreements when the price of lithium hydroxide is higher.
    Tesla will need about 24,000 tonnes annually of lithium hydroxide, according to Benchmark Mineral Intelligence, out of a market last year of 50,000 tonnes.

    Ikke noen egentlig begrensning, men et oligopoli av fire store leverandører som har mye ubenyttet kapasitet. Det mest interessante med nyhetsmeldingen ovenfor er at de to leverandørene er "juniors" utenfor oligopoliet, og at kontraktsprisene ligger under dagens markedspris. Der ligger det en forventning om at tilbudssiden kommer til å øke raskere enn etterspørselen. Lithium er ikke et sjeldent mineral.

    Etterhvert vil formodentlig produksjon direkte fra sjøvann bli den vanligste metoden. Det er 183 mikrogram lithium per liter sjøvann. Dagens produksjon er fra naturlig inntørket havvann.
    Lithium: What Price For the Metal of the Future?
    Quest to Mine Seawater for Lithium Advances
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn