Håper ikke dette skjedde på idylliske Smøla - for jævlig dersom det har gått så langtBle frastjålet noen hundre liter diesel for et par helger siden, på natta mens vi lå og sov. Listefot og vennene hans på ferde. Surt
I USA er det veldig enkelt - de har skjønt for lenge siden at diesel ikke har noe i personbiler å gjøre så der er oppsettet slikHer ein link som viser totalt drivstoffsalg av bensin og diesel(inkludert anleggsdiesel)
Sjøl om bilsalget av diesel kun er 20prosent større enn bensin,brukes det ca dobbelt opp av diesel.
Men det er vel pga lastebiler og busser,når eg tenker meg om.
Og forbruket av anleggsdiesel er enda høgere igjen.
Link her:http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Salg/salg av drivstoff 16.pdf
Og ser ein på totalen av dieselsalg er forbruket ca3ganger større enn bensinsalg.(anleggsmaskiner ol)
Må riktignok trekke fra all dieseltjuveri rundtom i landet,på regnestykket,som vel havner på utenlandske diesltanker bla.
I USA er det veldig enkelt - de har skjønt for lenge siden at diesel ikke har noe i personbiler å gjøre så der er oppsettet slikHer ein link som viser totalt drivstoffsalg av bensin og diesel(inkludert anleggsdiesel)
Sjøl om bilsalget av diesel kun er 20prosent større enn bensin,brukes det ca dobbelt opp av diesel.
Men det er vel pga lastebiler og busser,når eg tenker meg om.
Og forbruket av anleggsdiesel er enda høgere igjen.
Link her:http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Salg/salg av drivstoff 16.pdf
Og ser ein på totalen av dieselsalg er forbruket ca3ganger større enn bensinsalg.(anleggsmaskiner ol)
Må riktignok trekke fra all dieseltjuveri rundtom i landet,på regnestykket,som vel havner på utenlandske diesltanker bla.
Bensinsalg = personbiler/småbiler
Diesel = lastebiler, maskiner og lignende.
Øst- og Vestkysten er anormale. Spør Asbjørn om bilparken rundt Houston, som også er abnormt i bilvalg. Kjempet i noen år med (mot?) GM-ledelsen for å få dem til å la bilpreferanser på "Left Coast og Right Coast" være utslagsgivende for hvordan man skulle markedsføre Saab i USA. Men GM-ledelsen hatet college-liberals (østkyst) og Hollywood commies (vestkyst). Jeg overdriver ikke. Så de la først Saab-hovedkvarteret til Atlanta, og deretter til Fort Worth, fordi man skulle posisjonere bilen i sydstatene. Der så en Saab ut som roadkill på veien, sammenlignet med hva folk ellers kjørte dengang.Nå kjører de fleste amerikanske biler på 85 oktan også av en eller annen grunn. Vet ikke hvordan det påvirker utslipp, men det vil gjøre at man vil trenge litt større motorer for å oppnå akseptabel effekt.
Når det gjelder fysisk størrelse på bilene må jeg si at jeg ble skuffet da jeg kjørte rundt som bilist i USA. Det var en del store pickuper, spesielt på bygda, men ellers var det meste ganske normalt, sett med mine norske øyne. (dette var henholdsvis øst- og vestkysten. har ikke vært i innlandet)
Saab var en trist historie. Jeg traff også noen fra utviklingsavdelingen i Detroit som bare ikke kunne forstå at Saab ville ha et annet design på fronten av radioen i 9-3 enn corporate standard. Kunne vært en troverdig BMW/Audi-utfordrer hvis GM hadde hatt en frickin' clue om brand management. Enormt potensiale for storytelling om jetfly, engineering, svensker, racing, attitude.Øst- og Vestkysten er anormale. Spør Asbjørn om bilparken rundt Houston, som også er abnormt i bilvalg. Kjempet i noen år med (mot?) GM-ledelsen for å få dem til å la bilpreferanser på "Left Coast og Right Coast" være utslagsgivende for hvordan man skulle markedsføre Saab i USA. Men GM-ledelsen hatet college-liberals (østkyst) og Hollywood commies (vestkyst). Jeg overdriver ikke. Så de la først Saab-hovedkvarteret til Atlanta, og deretter til Fort Worth, fordi man skulle posisjonere bilen i sydstatene. Der så en Saab ut som roadkill på veien, sammenlignet med hva folk ellers kjørte dengang.
Var en utrolig tid. Noen år etter var GM konkurs.
Her.. En til som var lei av tyveri:Ble frastjålet noen hundre liter diesel for et par helger siden, på natta mens vi lå og sov. Listefot og vennene hans på ferde. Surt
Amerikanerne måler et oktantall som benevnes MON, mens resten av verden benyttes et måletall som heter RON. Disse måles under forskjellige forhold, og det vil være en forskjell mellom disse på 8-12.Nå kjører de fleste amerikanske biler på 85 oktan også av en eller annen grunn. Vet ikke hvordan det påvirker utslipp, men det vil gjøre at man vil trenge litt større motorer for å oppnå akseptabel effekt.
Spørs hva man mener med grønn. De slipper ut lite CO2...
Morten "Diesel" Dahl kanskje?Viktig med god lyd og musikk i bilen!
Hvilken motorvariant har du?Da blir min EA189 "oppgradert" til uka, så da blir den så grønn som bare det!
Spent på å se om jeg merker noen forskjell på før/etter.
Har den gått x antall ganger rundt jorda eller er den bare lite holdbar?Hatt min Audi A4 (B8 ) på EU kontroll og 120k service. Pris 8500kr. Ikke godkjent. Begge hjullagrene foran lagde lyd og gjennomrustet oppheng til eksos. Pris for den rep - 11500kr..
Møller er bare gullebra!.
Har også EA189 motor (2.0 tdi - 143hk) og har tidligere fått epost om at jeg ville få innkalling.
De nevnte ingenting nå på servicen...
Når VAG kan løse problemet for 95% av 11 millioner berørte biler vha software, ville jeg stilt meg spm hvorfor VAG likevel valgte å sende ut bilene med juksesoftware. Det svaret får man kanskje her; altså at eieren av kjøretøyet får regningen iform av hyppigere utskitning av kostbare partikkelfiltre. If it aint broken, dont fix itMin er 2,0 TDI 140 hk.
Tja - hvorfor oppgradere? I Tyskland er dette en tvungen tilbakekalling, så vidt jeg har skjønt - hvorfor det ikke er det her vet jeg ikke.
I følge ADAC sine målinger er det svært lite som tyder på at det er gode grunner til å la være:
https://www.adac.de/infotestrat/tes...t.aspx?ComponentId=266205&SourcePageId=251381
Marginale forskjeller før og etter, og ikke i feil retning på ytelsen.
CNBC Transcript: Herbert Diess, CEO, VW BrandsHB: Midterm strategy is electric. But before that we have, for America, ery nice product is coming. The SUV... so we will together with our dealers launch many very exciting cars for the American public, the American customer. We will solve the problems, repair our cars and then probably by the year 2021 become fully electric with a new platform entirely designed for the future and also to challenge the Teslas and probably the Apples of the world.
NH: Does that suggest by that year diesels in the US will be gone? Will diesel Volkswagens eventually disappear?
HB: By the year 2020 for sure.
Ikke noen egentlig begrensning, men et oligopoli av fire store leverandører som har mye ubenyttet kapasitet. Det mest interessante med nyhetsmeldingen ovenfor er at de to leverandørene er "juniors" utenfor oligopoliet, og at kontraktsprisene ligger under dagens markedspris. Der ligger det en forventning om at tilbudssiden kommer til å øke raskere enn etterspørselen. Lithium er ikke et sjeldent mineral.Men de trenger råstoff
https://www.ft.com/content/4a924a64-99df-11e5-987b-d6cdef1b205c
So far two companies have announced supply deals with Tesla, and neither is expected to produce substantial amounts of lithium until after 2020. That could leave the company short of the lithium it needs when its factory starts operating — or trying to sign supply agreements when the price of lithium hydroxide is higher.
Tesla will need about 24,000 tonnes annually of lithium hydroxide, according to Benchmark Mineral Intelligence, out of a market last year of 50,000 tonnes.