Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Denne tråden handler vel egentlig ikke om VW er bedre eller verre enn de andre, men at det er det eneste selskapet (som er avslørt) som bevisst har utstyrt bilene med software for å lure forurensningstestene. At alle biler forurenser mer enn de offisielle tallene er det vel ingen som tviler på?

    Når det er sagt har det jo kommet flere gode ting ut av dette:
    1: Det er blitt mer fokus på de reelle utslippene
    2: VW (og sikkert andre) jobber veldig hardt (mye hardere enn før) for å få ned forurensningen.
    ...og sikkert flere.

    I testen fra ADAC der de norske avisene fastslår at ingen av plug-in hybridene kommer godt ut vil man, hvis man sjekker ADACs sider se at Golf GTE kommer ut med en indeks på 85, altså på plassen etter Tesla S90D. Grunnen til at denne ikke er med er at den ble testet tidligere i 2016, og ikke var med i denne spesifikke testen av 77 biler. De store plug-in SUVene er jo en vits. Det er ikke biler der brukerne har et kjøremønster der plug-in teknologien har noen effekt. Disse bilene drar bare på masse ekstra batterivekt som i stor grad bare øker forbruket når batteriet er tomt. I en Golf GTE, som i hovedsak er en småbil som benyttes til kortere turer og så til en og annen langtur, har det en effekt. VW oppgir forbruk på 0,17 l/mil, ADAC kom fram til 0,33 l/mil. Med mitt kjøremønster ligger jeg omtrent på VWs tall (etter snart 2 års bruk). Jeg fylte bensin 10/2 og regner vel ikke med å fylle tanken igjen før mot slutten av april. Så jeg kunne strengt tatt greid meg med en el-bil, men det er jo greit å ikke behøve å tenke på rekkevidden. Nå kommer det jo el-biler i et fornuftig prisleie med god nok rekkevidde, så da blir nok GTEen byttet ut.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Hvilket halmstrå holder jeg i? At VW har innrømmet juks? At elbiler og hybrider forurenser mindre enn diesel som ADAC-rapporten viser?
    Jeg driter i om VW forurenser mer eller mindre enn andre merker i såkalt virkelig kjøring, men de har da vitterlig jukset for å bli typegodkjent?

    Jeg har ikke bare spurt meg hvordan de får typegodkjenning, men har også en viss anelse om svaret. Jeg vet ikke om du er klar over det, men for å bli typegodkjent så skal forbruket tilfredsstille utslippskravet for en gitt kjøresyklus. Bilfabrikantene er drit gode på å optimalisere forbruket for denne syklusen og dermed avviker oppgitt forbruk fra såkalt virkelig forbruk hva enn det siste betyr. Jeg har hatt en bil som varierte fra 0,85 til 1,7 l/mil avhengig av hvordan jeg kjørte så jeg er i tvil om hva begrepet virkelig forbruk betyr. Det store dilemmaet er at bilfabrikantene (bortsett fra VW hvertfall) skal tilfredsstille en elendig test som ikke gir et reelt bilde. Jeg vet at nye testkrav er på vei og det er bra. Reelt forbruk eller alskens tester endrer uansett ikke det faktum at VW group jukset storstilt. (Skal jeg gjenta det en gang til kanskje ;) )

    For å gjenta meg selv, jeg skriver ikke mest om virkelig forbruk i denne tråden, men om VW groups innrømte juks. Alle henvisninger til såkalt normalt forbruk er halmstrået til VW-fanboysene her inne. Jeg kommer derfor aldri noen sinne til å bli eier av et produkt fra dette juksekonsernet. Hvorfor skulle jeg stole på de? Det er da så mange fine biler der ute.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Hallo?

    VAG er avslørt fordi virkelig utslipp ikke stemmer med utslipp i labben/typegodkjenningen. Er du enig at det er sakens kjerne?

    Absolutt ingen av bilprodusentene klarer å reprodusere utslippene fra labben/typegodkjenningen under påtenkt og normal drift, enig?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Nei, saken handler om at VW beviselig har jukset for å tilfredsstille kravene. DET burde være kjent nå. Ingen vits i å diskutere dette hvis basisfakta benektes.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Ja, og det jo nettopp det jeg skriver..

    Men så skriver jeg også at alle de andre bilprodusentene klarer å tilfredsstille alle avgasskrav i labben men ikke på veien. Altså på nøyaktig samme måte som VAG. Vanskelig å skjønne den der..

    Anbefaler du ser den filmen jeg linker til på side 112; der kan du i siste halvdel se hva GM gjorde i motorstyringen for Euro6 Opelen sin.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er overhode ikke det du skriver. Nøyaktig samme måte som VW group? Nei, feil igjen, fordi VW har jukset med software på en ulovlig måte. Ser du virkelig ikke forskjellen? Dette dreier seg om VWs innrømte og beviste metode for å nå resultatet, ikke om faktisk utslipp i såkalt virkelig kjøring. Dette er mildt sagt en alternativ oppfatning av saken.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Ja, VAG klarer utslippskrav i lab, men ikke på veien. På grunn av juks.

    Ja, BMW klarer avgasskrav i lab, men ikke på veien. På grunn av?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    BMW klarer avgasskravene i standard testsyklus selv om, eller egentlig fordi, dette avviker fra såkalt "vanlig kjøring". Kravet er testsyklusen. VW group gjorde ikke dette og måtte ty til ulovlige midler. Ser du forskjellen på dette? Kanskje ikke i reelle utslipp, men juridisk er det forskjellen på 10-talls milliarder i erstatninger, omdømmeproblemer, sparken, you name it. Kravet er forbruk ift en gitt testsyklus. Forstår du? Det er ingen krav om utslipp ved vanlig kjøring (enda), det er ingen standard for hva som er vanlig kjøring. Man kan godt være uenig i alt dette eller finne det dumt/uetisk/anything, men det er likefullt på denne måten kravene skal dokumenteres.

    Det er forskjell på å bestå en eksamen uten å kunne omsette innholdet til det virkelige liv og å jukse på eksamen. VW jukset på eksamen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Uansett så er dieselpurkenes dager talte.:eek:
    Noe som jo egentllig er dumt, da det for svært mange er det rimeligste og mest miljøvennlige alternativet.

    Ved å boikotte VW group går man jo glipp av en del rimelig heftige biler. Mange tenker jo VW, Skoda, Seat og Audi. Men glemmer ting som Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche og Ducati.

    Dere vil vel ikke ha noe å gjøre med disse merkene heller?

    For øvrig er jeg helt enig i at VW står i en særklasse når det gjelder denne saken. At andre merker forurenser like mye er på mange måter irrelevant.
    Imidlertid blir det fort vanskelig hvis man skal være så prinsippfaste i dagens samfunn. Da kan man f.eks. ikke bruke produkter fra Microsoft, Google eller Samsung...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.797
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uansett så er dieselpurkenes dager talte.:eek:
    Noe som jo egentllig er dumt, da det for svært mange er det rimeligste og mest miljøvennlige alternativet.

    Ved å boikotte VW group går man jo glipp av en del rimelig heftige biler. Mange tenker jo VW, Skoda, Seat og Audi. Men glemmer ting som Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche og Ducati.

    Dere vil vel ikke ha noe å gjøre med disse merkene heller?

    For øvrig er jeg helt enig i at VW står i en særklasse når det gjelder denne saken. At andre merker forurenser like mye er på mange måter irrelevant.
    Imidlertid blir det fort vanskelig hvis man skal være så prinsippfaste i dagens samfunn. Da kan man f.eks. ikke bruke produkter fra Microsoft, Google eller Samsung...
    Her tenkte jeg ikke på noen bestemt bilprodusent. Diesel er ut som drivstoff til personbiler. Bensin og elektro overtar.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønte det - det er vel Trondmeg som er spesielt opphengt i VW. Uansett er fremdeles diesel det beste i mange situasjoner. Unntaket er i bystrøk med tett trafikk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.797
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg skjønte det - det er vel Trondmeg som er spesielt opphengt i VW. Uansett er fremdeles diesel det beste i mange situasjoner. Unntaket er i bystrøk med tett trafikk.
    Helt enig. Men jeg vil tro at myndighetene vil gjøre dieselpurkene svindyre å bruke i tettbygde strøk. Differensiert pris i bomringer kan jo være et effektivt virkemiddel. Det står jo utslippstall i typegodkjenningen på hver enkelt bilmodell. Jeg kan legge til at jeg sjøl kjører fransk dieselbil og passerer en bomring 5-10 ganger pr.mnd. og fransk bil ? Det er bra det ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    VAG og alle sammen klarer utslipptestene. Ingen klarer utslippskravene ved faktiske utslippsmålinger, da viser det seg at VAG stort sett er likegode eller bedre enn hurven. I rest my case.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønte det - det er vel Trondmeg som er spesielt opphengt i VW. Uansett er fremdeles diesel det beste i mange situasjoner. Unntaket er i bystrøk med tett trafikk.
    Helt enig. Men jeg vil tro at myndighetene vil gjøre dieselpurkene svindyre å bruke i tettbygde strøk. Differensiert pris i bomringer kan jo være et effektivt virkemiddel. Det står jo utslippstall i typegodkjenningen på hver enkelt bilmodell. Jeg kan legge til at jeg sjøl kjører fransk dieselbil og passerer en bomring 5-10 ganger pr.mnd. og fransk bil ? Det er bra det ;)
    Jeg kjører en gammel BMW diesel på langkjøring og en plug-in hybrid i byen. Det funker helt greit, men BMWen er så gammel at jeg ikke kan kjøre inn i store byer i Tyskland, så når jeg skal til Praha må jeg kjøre ringveien rundt Berlin :(

    Jeg må for øvrig si meg uenig med Ole_Martin - det spiller faktisk en rolle hvordan man har klart noe. Det VW gjorde viser en foretningsetikk som byr meg i mot. Jeg bestilte en Golf GTE før utslippsjukset ble kjent. Jeg vet ikke om jeg ville gjort det i dag, men når det er sagt er jeg positivt overrasket over bilen - den er bedre enn jeg trodde den ville være.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Poenget er at hele bransjen er råtten. Samme er myndighetsorganene satt til passe på. VAG er ikke unikt; det er bare dem som sålenge har innrømmet det.

    CE-stempel? Egenerklæring? Hybrid-SUV med offisielt forbruk på 0,12l/mil? Elbil på 2,5 tonn?

    Du er fremdeles fri til å selge GTE'en, men du gjør det jo ikke, så det stikker ikke såå dypt gjør det vel?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skjønte det - det er vel Trondmeg som er spesielt opphengt i VW. Uansett er fremdeles diesel det beste i mange situasjoner. Unntaket er i bystrøk med tett trafikk.
    Helt enig. Men jeg vil tro at myndighetene vil gjøre dieselpurkene svindyre å bruke i tettbygde strøk. Differensiert pris i bomringer kan jo være et effektivt virkemiddel. Det står jo utslippstall i typegodkjenningen på hver enkelt bilmodell. Jeg kan legge til at jeg sjøl kjører fransk dieselbil og passerer en bomring 5-10 ganger pr.mnd. og fransk bil ? Det er bra det ;)
    Jeg kjører en gammel BMW diesel på langkjøring og en plug-in hybrid i byen. Det funker helt greit, men BMWen er så gammel at jeg ikke kan kjøre inn i store byer i Tyskland, så når jeg skal til Praha må jeg kjøre ringveien rundt Berlin :(

    Jeg må for øvrig si meg uenig med Ole_Martin - det spiller faktisk en rolle hvordan man har klart noe. Det VW gjorde viser en foretningsetikk som byr meg i mot. Jeg bestilte en Golf GTE før utslippsjukset ble kjent. Jeg vet ikke om jeg ville gjort det i dag, men når det er sagt er jeg positivt overrasket over bilen - den er bedre enn jeg trodde den ville være.
    Det er vel ikke så mye annet enn jeg sier (med litt større bokstaver ;) ): VW groups moral er under enhver kritikk og gjør at man stiller spørsmål om man skal kjøpe noe fra de.

    Jeg så listen du ramset opp over merkene som inngår. Det eneste jeg kunne tenkt meg fra de er evt en Cayman, men i så fall kjøpt brukt så det ville ikke gagne konsernet veldig mye bortsett fra litt deler i ny og ne. Øvrige merker er uten interesse og/eller rekkevidde. Når jeg tenker meg om ville jeg heller hatt en gammel GTV eller Delta Integrale eller Alpine så fasit er at jeg nok ikke kunne tenkt meg å kjøpe en eneste bil fra VW group fordi jeg alltid ville funnet et mye mer attraktivt alternativ fra andre. Og jeg kjente godt til hvilke merker som inngår også før du nevnte de. Dette er selvfølgelig helt offtopic. Konklusjonen er uansett at denne saken (fremdeles) er såpass enestående at hvertfall jeg ikke stoler på produktene deres.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    VAG og alle sammen klarer utslipptestene. Ingen klarer utslippskravene ved faktiske utslippsmålinger, da viser det seg at VAG stort sett er likegode eller bedre enn hurven. I rest my case.
    Det burde du hvis du fremdeles ikke forstår forskjellen på det VW har gjort og forskjell på faktisk forbruk og urealistiske testkrav.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Poenget er at hele bransjen er råtten. Samme er myndighetsorganene satt til passe på. VAG er ikke unikt; det er bare dem som sålenge har innrømmet det.

    CE-stempel? Egenerklæring? Hybrid-SUV med offisielt forbruk på 0,12l/mil? Elbil på 2,5 tonn?

    Du er fremdeles fri til å selge GTE'en, men du gjør det jo ikke, så det stikker ikke såå dypt gjør det vel?
    Didn't you rest your case?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Poenget er at hele bransjen er råtten. Samme er myndighetsorganene satt til passe på. VAG er ikke unikt; det er bare dem som sålenge har innrømmet det.

    CE-stempel? Egenerklæring? Hybrid-SUV med offisielt forbruk på 0,12l/mil? Elbil på 2,5 tonn?

    Du er fremdeles fri til å selge GTE'en, men du gjør det jo ikke, så det stikker ikke såå dypt gjør det vel?
    Man kan ikke leve bare etter prinsipper. Jeg ville antagelig ikke kjøpe en ny VW, men derfra til å selge en nesten ny bil med ganske stort tap er det en ganske lang vei. Det er tross alt ganske mye penger det er snakk om.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Trondmeg; hehe jeg rester casen med deg. Vi kommer ingen vei.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ikke før du tar inn over deg sakens kjerne ;).

    Husk at VW aldri har blitt dømt for å slippe ut mer NOx i virkeligheten enn ved sertifisering, de er tatt for å ha benyttet ulovlig software ved sertifisering. Det er hva denne tråden handler om. Start gjerne en egen tråd om bilfabrikantenes avvik mellom oppgitt og virkelig forbruk (som om noen her i huset noensinne har tatt oppgitte forbrukstall seriøst......).

    Hva blir neste sak? Saksøke Toro fordi de skrev at det var 4 porsjoner i posen når det vitterlig bare var 2 i praksis? Eller noe lignende ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Trondmeg;

    1) vi snakker om utslipp
    2) alle produsenter tilfredsstiller utslippskravet ved sertifisering
    3) ingen produsenter tilfredsstiler utslippskravet ved faktisk måling
    4) VAG stiller nogenlunde likt med øvrige i de to siste artiklene hvor faktiske målinger av utslipp er utført
    5) VAG har egen software for å tilfredsstille kravet ved sertifisering
    6) ser du den videoen jeg har nevnt, ser du at GM også har tilsvarende software for å gjenkjenne testsyklus under sertifisering. Altså identisk med det som VAG betaler dyrt for i disse tider
    7) det er kun i US VAG kjøper bilene tilbake; ikke Europa. Tross utslippskravene er relativt like for US og EU. Det tyder på politiske hestehandler osv. Kanskje er det til bileiers fordel også; altså alternativt til om VAG hadde blitt slått konkurs.

    Ja, enn sålenge er det kun VAG som har innrømmet noe. Og du får fortsette holde deg til det halmstrået som jeg kaller det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg trenger ikke det halmstrået. Jeg forholder meg til at VW har jukset. Dersom andre blir tatt for juks er det like trist, men enn så lenge er dette realiteten. Halmstrået er for fanboys som prøver å bortforklare dette. For min del betyr det bare at det teoretiske utvalget av biler i samme prisklasse blir smalere. I praksis? Ingenting pr i dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.247
    Antall liker
    18.575
    Torget vurderinger
    2
    Veldig rar diskusjon. Kudos til trondmeg for tålmodighet.

    For noen år siden var det vanlig at utøverne sov i "oksygentelt", dvs. de sov i kunstig atmosfære med lavere oksygeninnhold, for at kroppen skulle produsere flere røde blodlegemer og øke oksygenopptaket, på "naturlig" vis. Utøverne påstod at de ikke sov i oksygentelt/rom, og man hevdet de ikke hadde dopet seg. De kunne bedrive høydetrening hjemme.

    Dette er sammenlignbart med hva de fleste innen bilindustrien har gjort, når de fikk ordnet seg slik at de selv stod for utslippstestene, i stedet for at et uavhengig testbyrå skulle sertifisere alles biler. Det ble fristende å tilrettelegge for resultater som var tilfredsstillende, men som ikke kunne repliseres ved faktisk kjøring, men som likevel oppfylte kriteriene.

    Det VW-gruppen har gjort er å nøytralisere urinen til idrettsutøveren, og å manipulere blodinnholdet, slik at tester ikke kunne påvise utstrakt bruk av steroider, for å trekke analogien videre.

    Om man ikke ser den forskjellen bør man, som trondmeg foreslår, starte en ny tråd. Langrennsutøvere som brukte oksygentelt, eller som nå anvender astmamedisiner, ble/blir kanskje uglesett, men de ble/blir ikke stengt ute fra konkurranse eller arrestert. Derimot går man rettslig til verks mot utøvere som doper seg med forbudte stoff -- det blir mat for etterforskning for lovbrudd og forbrytelser med økonomisk erstatningsansvar, i mange tilfeller.

    VW EA 189 = Lance Armstrong
    Renault Diesel = Marit Bjørgen

    Ser du forskjellen, Ole Martin?

    Uten astmamedisinen kunne jeg ikke vunnet: Bjørgen: - Jeg kunne ikke vært best i verden uten astmamedisinen
    Lance Armstrong should go to jail, says Greg Lemond: Greg LeMond: Lance Armstrong should go to jail | Cyclingnews.com

    Nå er det jo en del fra VW som skal i fengsel, i lang tid ...

    (Høydehus/Høydetelt har man jo søkt å forby. Vanskelig å kontrollere. En stund holdt langrennsutøverne på med bærbare høydetelt som de la rundt hotellsengen når de dro til konkurranser).
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.247
    Antall liker
    18.575
    Torget vurderinger
    2
    For moro skyld tar vi med Frog in the Fjords gyldne regler til utlendinger som kommer i snakk om langrenn med nordmenn, pluss hennes nøytralitetstest med to spørsmål:

    When relating to their skiers, Norwegians don’t just lose their sense of humour, they also lose their rationality. It can be because their team is repeatedly losing during international cross country skiing competitions like in Sotchi, to having their national heroes being tested positive in doping controls, like Sundby and Johaug. Norwegian media go crazy. They do things like go back to the same country where the accused product (a lip cream bought in Italy in the case of Johaug) was bought to take pictures of the box and write articles about it. Norwegian media is currently covering the Johaug doping case as if Lady Diana had just died again. When it comes to their skiers, no criticism ever allowed. Ever. It is never their fault, whatever they do. Norwegian skiers are always heroes. You don’t believe me?

    Take my test.https://afroginthefjord.com/2016/10/17/norwegian-skiers-are-never-guilty-whatever-they-do/

    When it comes to VW, no cricisim allowed, ever. It is never their fault, whatever they do.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Kudos til trondmeg for tålmodighet.
    Han skulle vel helst sett at VW forsvant fra veien. M.a.o. - han trenger sin vel utviklede tålmodighet... ;)
    Haha, for noe tullprat, jeg sier bare at de ikke er min kopp te ;);););). Andre må kjøpe akkurat hva de måtte ønske. Og jo flere det er, dess mindre legger jeg merke til dem. Kan ikke huske sist jeg så en Golf selv om 3 av 2 biler som selges i Norge visstnok er en slik.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    I motsetning til Grandiosa er Golfen faktisk ganske så god. Jeg har alltid vært skeptisk til VW, men da jeg trengte en ny bil for 2 år siden var det egentlig bare VW som hadde akkurat det jeg trengte. Jeg er overrasket over hvor bra den bilen faktisk er (men andre moderne biler er sikkert akkurat like bra, jeg har bare ikke mye erfaring med nyere biler)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.797
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rart hvordan Fanboys ikke greier å se skogen for bare trær. Volkswagen ble tatt med buksene nede og må betale for det. De andre har foreløpig ikke blitt tatt for noe som ligner. Men om de andre er noe bedre ? Historisk har både Chrysler og GM svin på skogen så det holder.
    Men det er mange år tilbake. Moral og etikk taper ofte når det er snakk om big business.

    Det at forbrenningsmotorer forurenser mer og bruker mer drivstoff i vanlig bruk enn det som fabrikantene får til under helt spesielle forhold er eldgammelt nytt. Mine biler har alltid brukt mer enn det som fabrikantene oppgir. Men så har jeg også et tungt høyre bein;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn