Denne tråden handler vel egentlig ikke om VW er bedre eller verre enn de andre, men at det er det eneste selskapet (som er avslørt) som bevisst har utstyrt bilene med software for å lure forurensningstestene. At alle biler forurenser mer enn de offisielle tallene er det vel ingen som tviler på?
Når det er sagt har det jo kommet flere gode ting ut av dette:
1: Det er blitt mer fokus på de reelle utslippene
2: VW (og sikkert andre) jobber veldig hardt (mye hardere enn før) for å få ned forurensningen.
...og sikkert flere.
I testen fra ADAC der de norske avisene fastslår at ingen av plug-in hybridene kommer godt ut vil man, hvis man sjekker ADACs sider se at Golf GTE kommer ut med en indeks på 85, altså på plassen etter Tesla S90D. Grunnen til at denne ikke er med er at den ble testet tidligere i 2016, og ikke var med i denne spesifikke testen av 77 biler. De store plug-in SUVene er jo en vits. Det er ikke biler der brukerne har et kjøremønster der plug-in teknologien har noen effekt. Disse bilene drar bare på masse ekstra batterivekt som i stor grad bare øker forbruket når batteriet er tomt. I en Golf GTE, som i hovedsak er en småbil som benyttes til kortere turer og så til en og annen langtur, har det en effekt. VW oppgir forbruk på 0,17 l/mil, ADAC kom fram til 0,33 l/mil. Med mitt kjøremønster ligger jeg omtrent på VWs tall (etter snart 2 års bruk). Jeg fylte bensin 10/2 og regner vel ikke med å fylle tanken igjen før mot slutten av april. Så jeg kunne strengt tatt greid meg med en el-bil, men det er jo greit å ikke behøve å tenke på rekkevidden. Nå kommer det jo el-biler i et fornuftig prisleie med god nok rekkevidde, så da blir nok GTEen byttet ut.
Når det er sagt har det jo kommet flere gode ting ut av dette:
1: Det er blitt mer fokus på de reelle utslippene
2: VW (og sikkert andre) jobber veldig hardt (mye hardere enn før) for å få ned forurensningen.
...og sikkert flere.
I testen fra ADAC der de norske avisene fastslår at ingen av plug-in hybridene kommer godt ut vil man, hvis man sjekker ADACs sider se at Golf GTE kommer ut med en indeks på 85, altså på plassen etter Tesla S90D. Grunnen til at denne ikke er med er at den ble testet tidligere i 2016, og ikke var med i denne spesifikke testen av 77 biler. De store plug-in SUVene er jo en vits. Det er ikke biler der brukerne har et kjøremønster der plug-in teknologien har noen effekt. Disse bilene drar bare på masse ekstra batterivekt som i stor grad bare øker forbruket når batteriet er tomt. I en Golf GTE, som i hovedsak er en småbil som benyttes til kortere turer og så til en og annen langtur, har det en effekt. VW oppgir forbruk på 0,17 l/mil, ADAC kom fram til 0,33 l/mil. Med mitt kjøremønster ligger jeg omtrent på VWs tall (etter snart 2 års bruk). Jeg fylte bensin 10/2 og regner vel ikke med å fylle tanken igjen før mot slutten av april. Så jeg kunne strengt tatt greid meg med en el-bil, men det er jo greit å ikke behøve å tenke på rekkevidden. Nå kommer det jo el-biler i et fornuftig prisleie med god nok rekkevidde, så da blir nok GTEen byttet ut.