Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ikke spesielt pen, ikke spesielt proporsjonert og heller ikke spesielt relevant i denne tråden med mindre de har glemt å fjerne juksesoftwaren...

CAR sa f.eks.:
    "They’ve stopped short of launching the Arteon R for now though, despite the press material outrageously claiming the Arteon has ‘the pure sports car doctrine’. It’s based on a Passat, for goodness sake…"

M.a.o. enda en bil på listen over biler jeg ikke kan tenke meg å bli sett i, hverken død eller levende.

Og jeg er ellers bare blid og positiv til verden generelt.....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    En av de vakreste mellomklassebilene siden Alfa Romeo 159....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Too cab forward, too ordinary to be good looking. Den vakreste siden 159 heter faktisk Giulia. BMW 3-serie står i mine øyne langt over denne. Det gjør også Ford. Smak og behag selvfølgelig, men dette ser bare ut som nok en Audi med styggere logo. Og siden den er Passat-basert så er den kanskje like "spennende" å kjøre også? Grinete jeg? Neida, bare lei kjedelige produkter.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    Den er basert på MQB plattformen og da er den flott å kjøre og langt fra kjedelig. Har aldri lest mer panegyrisk omtale av en bil enn Car Magazine hyllest til Golf (versjon 7.5 - også MQB) i siste nummer. Bilen blir geniforklart.
    I kortomtalen av BMW 1-serie står det i konklusjonen at du bør kjøpe en A3 (også MQB). Så ille kan det jo ikke være.
    Gulia er pen den men derivativ i designet. Hekken er nærmet identisk med Superb sedan og dørene/glasshuset kunnet vært hentet fra en BMW; den har til og med hoffmeisterknekken....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det stemmer at Car liker siste Golf og kalte den beste all-round GTI som nå hadde blitt voksen, men de sa også at man ikke kunne skru av ESP for bred overstyring. Høres ikke morsomt ut for en GTI. Det mest "panegyriske" var vel voffs omtale av omtalen ;). .... Det var vel også i samme nummeret som Audi S5 ble kalt kjedelig i duell med MB og Infinity. Ellers er designbeskrivelsen av nydelige Giulia noe av det rareste jeg har sett. Ligner Superb? Vinkler og form er kanskje lik ved første øyekast fordi begge har sedankarosseri? Ellers anbefaler jeg Specsavers ;). Offtopic så det holder dette.

En kollega som nylig fikk endret sw til EA189 var ikke spesielt imponert over hverken dårligere effekt og dreiemoment eller høyere drivstoffregninger. Han var tålig fornøyd med passaten sin fra før.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En kollega som nylig fikk endret sw til EA189 var ikke spesielt imponert over hverken dårligere effekt og dreiemoment eller høyere drivstoffregninger. Han var tålig fornøyd med passaten sin fra før.
    Forsto ikke helt ordlyden i denne. Ble resultatet bedre eller dårligere enn før SW update?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    "Han var ikke spesielt imponert over hverken dårligere effekt og dreiemoment eller høyere drivstoffregninger". Kan det tolkes som annet enn at den ble dårligere?

Etter oppgradering ble effekten og dreiemomentet dårligere samt drivstofforbruket høyere. Det mener jeg er et dårligere resultat enn før sw "oppgradering".

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok takk for oppklaring. Jeg kunne faktisk tolke "hverken" som om det ikke ble dårligere så ble litt usikker et øyeblikk der... :)
    Vurderer å "oppgradere" min? Har ihvertfall fått melding fra Møller om at jeg måtte gjøre dette. Ønsker å ha minst mulig med Møller å gjøre egentlig..

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    For all del, men dette er ingen fasit. Min kollega opplever jeg som en nøktern og ærlig fyr så jeg opplever ikke han er altfor "biased" når han uttaler seg. Enten AMS sverige eller TV samler inn data og målinger fra "oppgraderte" EA189 så det kan komme en rapport derfra snart. Mitt inntrykk så langt er vel at forbruket øker og effekt/dreiemoment reduseres. Om det har stor betydning for de fleste tviler jeg på.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skjønner ikke hva kurvene viser for å være ærlig. Det ser ut som effekt og dreiemoment for en chiptrimmet motor. Hva er relevansen her selv om det står noe prosa om at en målt Tiguan er ca lik før og etter sw oppgradering?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.860
    Sted
    Trondheim
    Det står jo i kommentarfeltet at ytelsen økte med 7 hk og dreiemomentet med 12 Nm etter oppgradering.
    Så gjorde de chiptuning etterpå. Så ytelsen økte etter oppgraderingen fra VW. Hva som skjedde med forbruket står det ingen ting om.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    ok, jeg så bare på innlegget over og ikke på facebooksiden. Vet man at sw-oppgradering var det eneste som skjedde eller kan det ha blitt gjort andre ting også siden denne oppgraderingen normalt skjer ved service av bilen?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Denne er bra! En som har analysert ECU defeat-device koden for VW Sharan og Opel.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Bilder av enda en folkevogn/folkevognderivat er offtopic i denne tråden.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    En kvalitetsmaskin slipper ut. De fleste med interesse for motor bryr seg ikke fordi det er uvesentlig. Men så lenge det er idiotene inntogsmarsj som jaller er det lite for det tenkende mennesket å gjøre, annet enn å vente.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Test av biler - Plug-in-smell i miljøtest - DinSide

Tyske ADAC kommer med flere overraskelser i sin siste miljøtest - denne gangen gjort av 77 nye personbiler. Det kanskje mest oppsiktsvekkende i testen er at flere av bensinmotorene har vel så store partikkelutslipp som motorene på dieselteknologi - og at ingen ladbare hybrider anbefales.

Det som i det siste har blitt regnet som en selvfølge blant mange, at bensinbilene har lavere partikkelutslipp enn dieselbilene, er ikke lenger like sikkert. I alle fall om vi skal tro ADACs undersøkelser.

Biler med direkte bensininnsprøytning målte ifølge ADAC høye verdier for partikkelutslipp, mens flere av de moderne dieselbilene har redusert utslippet betraktelig.

ADAC viser også til at dieselbiler som oppfyller Euro 5-reglene i enkelte tilfeller er renere enn de mer moderne, som oppfyller Euro 6-reglene. Forbundet mener det kan ha betydning for byer som planlegger forbud mot eldre dieselbiler.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Gammelt nytt, denne forelå da for flere dager siden ;)

En interessant og trådrelevant observasjon er at blant topp 14 er det kun BMW og Mercedes som greier å levere rene nok dieselmotorer. I bunn 14 er det 12 dieselmotorer. Som om ikke lukten av fyringsolje i seg selv var nok til å velge noe annet....... ;)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Gammelt nytt, denne forelå da for flere dager siden ;)

En interessant og trådrelevant observasjon er at blant topp 14 er det kun BMW og Mercedes som greier å levere rene nok dieselmotorer. I bunn 14 er det 12 dieselmotorer. Som om ikke lukten av fyringsolje i seg selv var nok til å velge noe annet....... ;)
    Ser ut som VAG er hakket hvassere enn BMW og MB; fra The Times igår:

IMG_5543.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Og hvis du ser på siden de har hentet dataene fra så er det noe tvil om akkurat disse resultatene:

VW emissions Mainstream VW Group cars (VW, Audi, Seat and Skoda) have some of the lowest NOx averages in our tests. But having been proved to have a defeat device in its Euro 5 cars, a question mark remains over these results.

From NOx to CO - dirtiest and cleanest carmakers revealed - Which?

Men det var andre resultater igjen fra tester gjort på Leeds university:

http://www.dailymail.co.uk/news/art...-denies-violating-EU-emissions-standards.html

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Hvis du ser videoen jeg linket til ett par poster opp, vil du se at device koden ikke kan være aktiv for testmønsteret til The Times artikkelen. Og artikkelen fra Daily Mail gir tilnærmet det samme bildet for VAG; at de forurenser ca like mye som resten av hurven.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Mitt poeng var at blant de mest miljøvennlige var det 2 av 14 diesel og at 12 av 14 blant de verste var diesel. Du påsto av VW group var hakket hvassere enn disse to. Jeg viste at dette halmstrået ikke nødvendigvis stemmer siden f.eks. Daily Mail testen viser noe annet og at resultatene fra Times er sådd tvil om av de som utførte testen. Dette endrer uansett ikke det faktum at VW Group har jukset stort eller at VWs middelmådighet når det gjelder utslipp er komplett irrelevant i denne sammenhengen.

PS: VAG-navnet ble tatt vekk for 25 år siden. De kaller seg VW group nå.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Vi holder begge i halmstrå er mitt poeng. Hele hurven er omtrent like gode/like dårlige alt etter øyet som ser. Kan du henvise til en rapport eller test hvor noen som helst er på riktig side av utslippskravet? Har du spurt deg selv hvordan et bilmerke får typegodkjenning selvom det forurenser mer enn kravet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn