Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Hvis kunden ikke bryr seg om utslippjukset har han jo fått en bedre bil? Høyere ytelse, lavere forbruk, lavere pris...
    Inntil den tilbakekalles for "justeringer" og viser seg å få lavere ytelse, høyere forbruk, og høyere servicekostnader enn det kunden trodde han kjøpte...
    Det er klart, men er det obligatorisk? Kan man nekte å oppdatere?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2
    Regningen i USA blir på 25 milliarder dollar. I Europa har bileierne hittil latt seg lure. Tyske myndigheter vet naturligvis at tilsvarende erstatning i Europa vil knekke VAG. Men finner forbrukerne seg i forskjellsbehandlingen?

    9A41D8DB-A12B-44FF-B93E-A8529AEA47E5.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
    Det virker rart. Forurenser disse bilene så mye at de ikke ville blitt typegodkjent? Hvis de ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene kan man vel ikke nekte brukerne å kjøre, men staten burde jo kunne kreve VW for tapte avgiftskroner da avgiften på bilene er blitt satt for lavt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De ville ikke blitt typegodkjent. Om de hadde blitt godkjent ville de blitt belagt med høyere avgifter enn de ble. Eierne kjører dermed rundt i rullende avgiftsunndragelser. Myndighetene har gode kort for å kreve oppdatering til lovlig tilstand eller avskilting. At kunden deretter sitter igjen med en bil som har dårligere ytelser enn da den ble kjøpt er en sak mellom kunden og VW, som ikke har levert det produktet kunden betalte for.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvis bilen ikke ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene er det jo greit. Hvis det bare dreier seg om avgifter (bilen ville blitt godkjent, men avgiften ville blitt høyere) burde jo kunden få to valg - oppdatere bilen, eller betale den manglende avgiften. Den bør jo i så fall kunden kunne kreve tilbakebetalt fra VW.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    De ville ikke blitt typegodkjent. Om de hadde blitt godkjent ville de blitt belagt med høyere avgifter enn de ble. Eierne kjører dermed rundt i rullende avgiftsunndragelser. Myndighetene har gode kort for å kreve oppdatering til lovlig tilstand eller avskilting. At kunden deretter sitter igjen med en bil som har dårligere ytelser enn da den ble kjøpt er en sak mellom kunden og VW, som ikke har levert det produktet kunden betalte for.
    Hvor har du dette fra?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
    Det virker rart. Forurenser disse bilene så mye at de ikke ville blitt typegodkjent? Hvis de ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene kan man vel ikke nekte brukerne å kjøre, men staten burde jo kunne kreve VW for tapte avgiftskroner da avgiften på bilene er blitt satt for lavt.
    Så en analyse. Mener å huske at VWs jukseutslipp avNoX er 40x høyere enn oppgitt verdi (norm). CO2 og NOx er omvendt proporsjonale verdier men NOx øker mye mer enn CO2 reduseres når motoren magres ut. Uansett er de reelle NOx jukseutslippene skyhøye.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
    Det virker rart. Forurenser disse bilene så mye at de ikke ville blitt typegodkjent? Hvis de ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene kan man vel ikke nekte brukerne å kjøre, men staten burde jo kunne kreve VW for tapte avgiftskroner da avgiften på bilene er blitt satt for lavt.
    Argumentet STV bruker for å tvinge at bilene oppdateres, er ikke utslippstall, men at bilen har en ulovlig «defeat device» ift typegodkjenningen. VW fjerner denne defeatdevicen ved den nye softwaren. Dette medfører at bilen soter 3-4 ganger mer, som igjen medfører at bilen må regenere partikkelfilteret oftere. Regenerering forbruker diesel, og er heller ikke bra for motoroljen. Det har kommet frem fra rettsaken i USA at dersom VW hadde fulgt boka, så hadde partikkelfilteret vært tett tett ved 80tkm og motoren ødelagt ved 200tkm.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
    Det virker rart. Forurenser disse bilene så mye at de ikke ville blitt typegodkjent? Hvis de ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene kan man vel ikke nekte brukerne å kjøre, men staten burde jo kunne kreve VW for tapte avgiftskroner da avgiften på bilene er blitt satt for lavt.
    Så en analyse. Mener å huske at VWs jukseutslipp avNoX er 40x høyere enn oppgitt verdi (norm). CO2 og NOx er omvendt proporsjonale verdier men NOx øker mye mer en CO2 reduseres når motoren magres ut. Uansett er de reelle NOx jukseutslippene skyhøye.
    Link? VW utslipp på 40-gangeren gjelder for en bestemt bil i en bestemt kjøresyklus. Det er altså ikke slik at VW alltid ligger 40
    ganger over.

    NOx dannes av høy forbrenningstemperatur. Ved å resirkulere eksos tilbake til sylinder går temperaturen ned og dermed mindre NOx. Ulempen er at det dannes sot, og derfor må bilen ha partikkelfilter med alle ulempene det har.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke jukseprogrammet at motoren/bilen skjønte når den var utsatt for en testsyklus og tok sine ‘forhåndsregler’ så lenge testen pågikk? For deretter å gå i normalmodus etterpå. Å fjerne selve jukseprogrammet skulle dermed ikke påvirke motoren i normalmodus noe særlig. Vet ikke helt hva jeg misser her.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Motoren klarer ikke å kjøre lenge i "normalmodus." -Uten å slite med tett EGR-ventil, høyere drivstofforbruk, redusert levetid på partikkelfilter og annet snacks.
    Eneste måte å klare så lave NOX-utslipp på samtidig som motor får akseptabel levetid er med katalysator og AdBlue.
    (Noen unntak finnes maritimt.)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Obligatorisk. Men kan nekte ennsålenge. Hva STV da vil gjære, er ikke kjent ennå, men i Finland får du brev om begjæring om avskiltning.
    Det virker rart. Forurenser disse bilene så mye at de ikke ville blitt typegodkjent? Hvis de ville blitt godkjent med de virkelige utslippstallene kan man vel ikke nekte brukerne å kjøre, men staten burde jo kunne kreve VW for tapte avgiftskroner da avgiften på bilene er blitt satt for lavt.
    Så en analyse. Mener å huske at VWs jukseutslipp avNoX er 40x høyere enn oppgitt verdi (norm). CO2 og NOx er omvendt proporsjonale verdier men NOx øker mye mer en CO2 reduseres når motoren magres ut. Uansett er de reelle NOx jukseutslippene skyhøye.
    Link? VW utslipp på 40-gangeren gjelder for en bestemt bil i en bestemt kjøresyklus. Det er altså ikke slik at VW alltid ligger 40
    ganger over.

    NOx dannes av høy forbrenningstemperatur. Ved å resirkulere eksos tilbake til sylinder går temperaturen ned og dermed mindre NOx. Ulempen er at det dannes sot, og derfor må bilen ha partikkelfilter med alle ulempene det har.
    Se innlegg 2747
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Så nå blir det vel snart forbudt å kjøpe VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bugatti og Bentley. Samme møkka alt sammen, i hvert fall fra samme konsern ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Hadde det enda vært så vel ;). Ville ikke savnet noen av dem slik de fremstår i dag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    De kan ikke være så ille. Audi og Porsche dominerer vel på Le Mans (selv om Toyota ypper seg) og VW dummer seg vel ikke ut i rally akkurat.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Tja, i jobben min er det ingen bedre varebil type liten enn Caddy. Har hatt Partner før og prøvesittet en del andre merker også, men Caddyen har ingen rivaler pr idag. Runder 250 000 km neste måned og det har vært lite tull. DSG og firehjulstrekk pluss svært gode seter etter min erfaring (ikke nedsittet i merkbar grad) gir en avslappet innstilling til det å kjøre 25 mil på en arbeidsdag. Liten og relativ agil, har overhode ikke lyst på større biler enn denne.

    Venter egentlig på en helelektrisk utgave med 60kWh batteri, den hadde solgt som hakka møkk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    De kan ikke være så ille. Audi og Porsche dominerer vel på Le Mans (selv om Toyota ypper seg) og VW dummer seg vel ikke ut i rally akkurat.
    Det var du som begynte ;). Audi kjører ikke Le Mans lenger forresten og Toyota mer enn ypper seg i ren fart. Det lille poenget mitt var at jeg nesten ikke finner én for meg attraktiv bil i sortimentet deres og da inkluderer jeg dagens Lamborghini og Bugatti. Det eneste jeg kan komme på i farten jeg kunne tenkt meg å ha er Cayman, men da hadde jeg nok heller valgt en 4C så .... jeg ville nok ikke savnet de mye om de forsvant, men det betyr ingenting for VW eller alle kundene.

    VW har nok noe for mange, men ikke alle og jeg er en av de. Rally? En og en bil som passerer på en skogsvei? Ikke for meg som liker racing på asfalt. Vanskelig, jeg? Neida, men som GB sier i trumpetråden: Tenke sjæl ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg er langt på vei enig med deg. Lamborghini er harry. Bentley er kjedelig. Jeg kunne også tenkt meg en Porsche Cayman, men tviler på at jeg ville passe inn - er for lang. Antagelig det samme problemet med en 4C selv om jeg synes den er utrolig lekker og kunne godt tenkt meg en slik.
    Den bilen i markedet som passer best for meg for tiden er en Passat GTE (en del småkjøring så 4 mil på strøm funker godt, og noe langturer med behov for å kjøre lange strekk på en gang og behov for plass), så derfor har jeg det. En balansegang mellom å kjøre miljøvennlig (lokalt) og ikke føle noen begrensninger på langturer. Og så trenger jeg plass til barnebarn og barnevogner når junior er på besøk.
    Har ingen spesiell interesse eller sympati for VAG, men synes jo at Skoda faktisk leverer veldig greie biler. Nå kommer de med en plug-in hybrid (Superb) med 7 mil rekkevidde til høsten. Den burde være aktuell for mange.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Absolutt, det er biler som passer mange, men jeg finner ikke noe som jeg liker rett og slett. Sær så det høll, ama.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om USA blir uaktuelt reisemål for VW bosser en tid. Slik beskrives det i Detroit News:

    Detroit — Former Volkswagen AG CEO Martin Winterkorn and five other former VW executives have been federally charged with conspiracy to defraud the United States to commit wire fraud and to violate the Clean Air Act.

    The criminal indictment of the former VW CEO, who resigned in September 2015, makes him the highest-ranking official of Germany’s No. 1 automaker to be charged in what has become a global diesel emissions scandal.

    “The indictment unsealed today alleges that Volkswagen’s scheme to cheat its legal requirements when all the way to the top of the company,” U.S. Attorney General Jeff Sessions said in a statement. “These are serious allegations and we’ll prosecute this case to the full extent of the law.”

    U.S. Attorney Matthew Schneide of the Eastern District of Michigan added: “Volkswagen deceived American regulators and defrauded American consumers for years. The fact that this criminal conduct was allegedly blessed at Volkswagen’s highest levels is appalling.”
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2
    ^. Møller bør bite i det sure eplet og akseptere at dette var forjævlig gjort mot kundene. 165000 nordmenn, om jeg husker rett?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    som Asbjørn nevner i posten over: Audi-sjefen pågrepet. Står på nrk.no
    Merkelig hvordan ledelsen i konsern etter konsern blir tatt med buksene nede, de tror vel at de er hevet over loven.

    "Audi-sjef Rupert Stadler er pågrepet i Tyskland i kjølvannet av utslippsskandalen, bekrefter konsernet. Ifølge den tyske påtalemyndigheten er han mistenkt for å ha prøvd å skjule bevismateriale."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvordan ledelsen i konsern etter konsern blir tatt med buksene nede, de tror vel at de er hevet over loven.
    Winterkorn tok med seg en halv milliard i godtgjørelser da han forlot VW. Denslags "lønn for strevet" får du kun om du er aktivt med og skjuler kriminell aktivitet, på vegne av selskapets aksjonærer. Det raknet for VW.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    som Asbjørn nevner i posten over: Audi-sjefen pågrepet. Står på nrk.no
    Merkelig hvordan ledelsen i konsern etter konsern blir tatt med buksene nede, de tror vel at de er hevet over loven.
    Dette har nok skjedd gjennom stilltiende samtykke av politikere og EU byråkrater. Skifte til diesel i Europa skjedde fordi EU satte klimamål; altså hvor mye CO2 nybilparken skulle slippe ut. Eneste måte å nå CO2 målene var ved større andel diesel (Amerikansk bilindustri har ikke slike krav). Den Europeiske bilindustrien sa klart i fra at EU-kravene ikke var mulige innefor de tidsrammer EU satte. Men de har "fått det til" likevel, tydeligvis. Fransk og Italiensk bilindustri skal være glad for at deres politikere ikke er like triggerhappy; Fiat og Renault er verstingene som slipper ut henholdsvis 18 og 16 ganger lovlige verdier!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du glemte Volvo men ellers i hovedsak enig. Synd at dieselerekylen kommer nå når siste generasjon endelig begynner å komme på stell. Teknologiutvikling tar tid, og ja; slappe politikere som alle har interesser å beskytte har gjort det for lett å slippe unna. Vi må åpenbart over på helelektrisk etter hvert, men jeg har fortsatt tro på at forbrenningsmotorer er nødvendig en stund fremover, og at skikkelige dieselmotorer (ikke juksedieseler) da er det beste alternativet.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor er det bare folkevogna som er i problemer? Hva med alle de andre fabrikantene av diesel? Franske biler har vel hatt like høy andel dieselbiler som VW og satset hardt den veien. Men kan ikke forstå at deres motorteknologi er særlig bedre på det området. Så hvor blir det av alle de andre skandalene?

    Å redusere ad-bluetilsetningen til så små mengder at det holder med etterfylling på service er å jukse da, definitivt. Det går med store mengder skal det virke etter hensikten. På store traktorer har man hatt dette lenge, der er adbluetanken typisk en tiendedel av dieseltanken i volum. Forbruket er dog lavere enn det, rundt 3-5%. Det blir et par store kanner på 1000 liter diesel.


    Det er greit at dieselgate tar et oppgjør med ukulturen innenfor bilindustrien der det alt for lenge har vært greit å jukse med forbruk og utslipp. Men når de amerikanske myndighetene er knallharde på diesel hvorfor ser man ikke på egen bilproduksjon som stort sett bygger digre drog med enkle bensinmotorer? Utslippene av karbonbaserte avgasser er enormt pr kjørte km. Det er forurensing det også.


    Det er mulig mye av dette er besvart i tråden tidligere, har ikke lest alt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Addicted to oil: US gasoline consumption is higher than ever

    August 2016 was the biggest month ever for U.S. gasoline consumption. Americans used a staggering 9.7 million barrels per day. That’s more than a gallon per day for every U.S. man, woman and child.

    The new peak comes as a surprise to many. In 2012, energy expert Daniel Yergin said, “The U.S. has already reached what we can call`peak demand.” Many others agreed. The U.S. Department of Energy forecast in 2012 that U.S. gasoline consumption would steadily decline for the foreseeable future.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men hvorfor er det bare folkevogna som er i problemer? Hva med alle de andre fabrikantene av diesel? Franske biler har vel hatt like høy andel dieselbiler som VW og satset hardt den veien. Men kan ikke forstå at deres motorteknologi er særlig bedre på det området. Så hvor blir det av alle de andre skandalene?

    Å redusere ad-bluetilsetningen til så små mengder at det holder med etterfylling på service er å jukse da, definitivt. Det går med store mengder skal det virke etter hensikten. På store traktorer har man hatt dette lenge, der er adbluetanken typisk en tiendedel av dieseltanken i volum. Forbruket er dog lavere enn det, rundt 3-5%. Det blir et par store kanner på 1000 liter diesel.


    Det er greit at dieselgate tar et oppgjør med ukulturen innenfor bilindustrien der det alt for lenge har vært greit å jukse med forbruk og utslipp. Men når de amerikanske myndighetene er knallharde på diesel hvorfor ser man ikke på egen bilproduksjon som stort sett bygger digre drog med enkle bensinmotorer? Utslippene av karbonbaserte avgasser er enormt pr kjørte km. Det er forurensing det også.


    Det er mulig mye av dette er besvart i tråden tidligere, har ikke lest alt.
    PSA har også sin dieselgate ser det ut til;

    https://www.lemonde.fr/economie/art...quer-des-moteurs-frauduleux_5182716_3234.html
    2b6c08c_5961758-01-06.jpg

    Oversatt av Google
    Fem milliarder euro er mengden av bøter som truer den franske bilprodusenten i "Dieselgate". Dette beløpet tilsvarer 10% av gjennomsnittlig omsetning for 2013, 2014 og 2015, ifølge rapporten fra Direktoratet for konkurranse, forbruker og bedrageribeskyttelse (DGCCRF). , som Le Monde har hatt tilgang. Dette nøkkeldokumentet, som oppsummerer anklagen mot byggeren, er det viktigste undersøkende elementet i undersøkelsen åpnet 7. april for "forverret bedrag". Etter Volkswagen, Renault og Fiat Chrysler, er gruppen mistenkt, som konkurrenter, at de har manipulert sine dieselmotorer slik at de avgir mindre nitrogenoksid (NOx), en meget giftig gass, under testingen. homologering bare i ekte kjøring.

    Tilrettelagt for tre dommere av helsevesenet i Paris distriktsdomstol, avslørte undersøkelsen det store antallet kjøretøy som er berørt av denne "bedrag på de betydelige egenskapene til en vare og på kontrollene som utføres" . Ifølge revisjonen utført av DGCCRF, er "minst 1.914.965 Euro 5 generasjon dieseldrevne kjøretøyer [standarden som er i kraft frem til 2015], hvis motorer opererer i henhold til falske strategier, som er gjenstand for disse protokollene", ble solgt i Frankrike mellom 1 st september 2009 og 1 st september 2015. Dette tilsvarer en "minimum omsetning" av "33.86 milliarder euro". Det er mer enn det dobbelte av de 946.097 kjøretøyene fra den tyske produsenten (for en "svindelmessig omsetning" som allerede er spektakulær på 22,78 milliarder euro) ikke påvist etterforskerne i Volkswagen-filen ( Le Monde 24. mai 2017) og at de 898 557 bilene (16,85 milliarder euro) var bekymret ...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.709
    Torget vurderinger
    2
    ODD J

    Møller skal være glade for at Norge er med i EØS. Tysk og fransk bilindustri beskyttes av sine politikere. Å innføre erstatning av den typen som er innført i USA ville medført at de europeiske bilfabrikkene ville gått konkurs, øyeblikkelig. Amerikanerne fant det enklere å slå til mot en tysk bilfabrikk.
    Egentlig burde det vært kjøreforbud mot disse bilene i Europa, med krav om tilbakekjøp til kjøpspris justert for inflasjon, som i USA. Men det kommer ikke til å skje.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Nei du har selvfølgelig rett i det. Too big to fail. Bare å se på svenskene og Volvo så har du forklaringen på hvorfor de er så treige og halvhjertede i overgangen til elektrisk. Bilfabrikantene har akkurat samme balletaket på politikerne i disse landene som oljeindustrien har på norske myndigheter her hjemme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn