Overskriften på oppslaget er "Basta smog", og det bør da være tydelig nok selv for oss som ikke er spesielt stødige i det romerske folkemålet:Pussig nok for å redde klimaet. Skal hun få alle romerne over på strøm, eller har hun ikke forstått at bensin er CO 2 verstingen?
Det er vel den EA189-motoren de viser til. Den produseres vel ikke lenger?Som vanlig er det dn som har den mest korreekte artikkelen. Men VAG sine fuskemotorer rammes hardt. Euro 6 er ikke berørt, men det blir interessant hva som skjer med registrering av Euro 6 etter den nye RDE standarden når den kommer.
Enn så lenge! Når fabrikkene blir tatt med buksa nede også på disse er det nok slutt!Tyskland har jo hatt begrensninger på bruk av diesel i bysentra lenge. Det nye er vel at kravene blir strammet inn, slik at selv relativt nye biler blir forbudt - foreløpig Euro 4, og etter hvert også Euro 5. Biler som følger Euro 6 standarden, og det er vel de fleste som produseres nå, blir ikke berørt av dette.
Mulig, men Askøy er tross alt ikke mer "ute i distriktene" enn at det tar 10 minutter å kjøre fra Kleppestø til Bergen Sentrum om det ikke er trafikk. Kort vei til Bergen, bomringen og det at mange har egne boliger og dermed ladeplass hjemme er vel de viktigste faktorene for hvorfor det er så stor tetthet av elbiler der.Veldig mye elbil på ‘landet’ også. Det er vel stort sett øykommuner ute i distriktene som har høyest elbilandel, ref Averøy, Askøy og noen til.
94 var vel før pumpedyse. En 2014 A6 2.0 TDI bruker ca 10% mer drivstoff enn en `99 A6 1.9TDI, men veier 300kg mer, og har også 60 flere hestekrefter. 2014 modellen har nok renere eksos til tross for svindel...Bruker egentlig en ny Passat med commonrail mindre drivstoff enn en 94-modell med 1.9 tdi pumpedyse motor?
Men fortsatt høyere CO2 utslipp da det henger sammen med drivstofforbruket.94 var vel før pumpedyse. En 2014 A6 2.0 TDI bruker ca 10% mer drivstoff enn en `99 A6 1.9TDI, men veier 300kg mer, og har også 60 flere hestekrefter. 2014 modellen har nok renere eksos til tross for svindel...Bruker egentlig en ny Passat med commonrail mindre drivstoff enn en 94-modell med 1.9 tdi pumpedyse motor?
For så vidt riktig, men diesel er fortsatt vesentlig bedre enn bensin. Min 1800 kg nye Mercedes har 30% lavere forbruk og CO2 utslipp enn min 1350 kg tunge Ford bensin (med mindre ytelse men state of the art bensinmotor) fra 2012. Og den slipper ut halvparten CO2 av bensinforden min fra 2005 (som også er dramatisk mye lettere og med bare 60% av ytelsen). Og det er vel VW fyren sitt poeng.Er med på at nye biler har blitt sikrere og tildels har mindre lokale utslipp men når det kommer til CO2 utslipp ser jeg ikke helt den store fremgangen fra 90-tallet til i dag.
Så ideelt en diesel plug-in hybrid med stort nok batteri til å greie alt av bykjøring på strøm. 10-15 mil rekkevidde på strøm, diesel ellers.Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
Det vil være en særdeles god mellomløsning inn til verden er klar til å gå all alectric!Så ideelt en diesel plug-in hybrid med stort nok batteri til å greie alt av bykjøring på strøm. 10-15 mil rekkevidde på strøm, diesel ellers.Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
Det vil være en særdeles god mellomløsning inn til verden er klar til å gå all alectric!Så ideelt en diesel plug-in hybrid med stort nok batteri til å greie alt av bykjøring på strøm. 10-15 mil rekkevidde på strøm, diesel ellers.Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
Daily Overview
Thousands of diesel-powered Volkswagens are parked at Southern California Logistics Airport in Victorville, California. While this facility is known for its airplane graveyard, Volkswagen has leased enough land here to park 21,0000 vehicles. Following its emission scandal in 2015, the company gave customers the option to sell their cars back to the company. More than 340,000 customers have elected to return their vehicles so far.
34°35′51″N 117°22′59″W
Source imagery: Nearmap
Synes de burde bli pålagt å kjøpte tilbake biler med "juksediesel" i Norge også!Ikke moro å være Volkswagen. Nå går sjefen.
https://energiogklima.no/nyhet/fem-paa-fredag/fem-pa-fredag-naer-klimahavari/
Kronisk dieselhodepine: Flere nyhetskilder melder at Volkswagens toppsjef Matthias Müller går av. i dag. VW bekreftet også torsdag kveld at merkevaresjef Herbert Diess tar over for Müller. Dette skal være for å hjelpe bilkonsernet å distansere seg fra Dieselgate-skandalen. Ironisk nok ble Müller ansatt mer eller mindre av samme grunn. Han tok nemlig over roret etter Martin Winterkorn, som måtte gå av i 2015 da VWs dieseljuks først ble kjent.
Selv om VW-konsernet er god butikk, er dieselbråket blitt et vedvarende problem. I USA har konsernet måttet kjøpe tilbake over 300.000 biler, til den nette sum av 7,4 milliarder dollar, ifølge Reuters. Totalt kommer VWs utgifter i USA på over 20 milliarder dollar. I Europa har konsernet nylig også tilbudt seg å kjøpe tilbake dieselbiler fra tyske forbrukere, etter en avgjørelse i den tyske høyeste forvaltningsdomstolen. Avgjørelsen har gjort at flere tyske byer har kunngjort restriksjoner på dieselbiler i bykjernen, noe vi også har skrevet om tidligere.
Samtidig jobber VW med å utbedre bilene som ble omfanget av utslippsmanipuleringen. Både ved å fjerne enhetene som manipulerer testresultatene, men også ved å gjøre endringer som gjør bilene i stand til å nå utslippskravene. I USA har dette medført en rekke fysiske utbedringer, som nye katalysatorer, NOx-fangere og partikkelfiltere. I Europa, derimot, handler utbedringene ifølge en rapport (PDF) fra Det internasjonale rådet for ren transport (ICCT) først og fremst om software-oppdateringer. Det fører til at de europeiske bilene ender opp med vesentlig høyere utslipp enn de amerikanske.
I mellomtiden har interessen for nye dieselbiler sunket kraftig i Tyskland, ifølge en rapport fra det tyske bilbransjebladet Kfz-betrieb. Hos tyske nybilkjøpere er interessen for elektrisk drivlinje for første gang på høyde med diesel. Interessen for hybrid er for øvrig mer enn dobbelt så stor som diesel. Mer om dette på Teknisk Ukeblads nettsider. Eksporten av dieselbiler går imidlertid opp, ifølge offisiell statistikk, og Unearthed hevder tyske bilprodusenter løser dieselproblemet ved å eksportere det til Øst-Europa – med sviktende luftkvalitet der som resultat. Noe EU ikke vil ha noe av.
Inntil den tilbakekalles for "justeringer" og viser seg å få lavere ytelse, høyere forbruk, og høyere servicekostnader enn det kunden trodde han kjøpte...Hvis kunden ikke bryr seg om utslippjukset har han jo fått en bedre bil? Høyere ytelse, lavere forbruk, lavere pris...