Waters`hund

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
......Men jeg mener å huske at jeg sitter å `ser`opp på Kari.
Sånn er det med ML'ene til akto

og med ML'ene til roko
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Slinger, det er ingenting her hos meg som introduserer fasefeil på systemet. Dette er spikret, og effekten fra Mira finner jeg på samme sted hver gang jeg er hos noen som har satt opp høyttalerne sine riktig. Mira synger enkelte strofer bak deg på enkelte sanger (ikke alle), Jean Michel Jarre lar helikopteret snurre rundt hodet på deg, og Mari er på vidda, med en masse informasjon som kan minne om surround.

Hvorfor tror du jeg har fasefeil når du ikke har hørt sporet jeg omtaler? De som mikser dette vet godt hva de gjør, og det er så fantastisk å kunne høre musikken slik den intensjonen hos mikseren var.

Effekten er der både med og uten sub, med og uten bakkanaler, men den forsvinner totalt med feil vinkling og tilting av høyttalerne. Her er vi inne på millimeterpresisjon igjen. Hadde jeg ikke opplevd det vi snakker om her, ville jeg tatt en runde med målebåndet og justert ørene inn på lyttemodus. Man har alt og vinne :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hvorfor tror du jeg har fasefeil når du ikke har hørt sporet jeg omtaler?
Fordi det hørtes rart ut at lyden skulle være oppe i taket.

Effekten er der både med og uten sub
Det var det jeg ville vite før jeg lytter på platene selv.
Så slipper jeg å lete etter falske lyder som lages av en feilplassert sub.

Både ører og anlegg er godt hos meg,men det gjenstår å lytte på disse platene som er omtalt.
Jeg pleier normalt ikke å fokusere på slike rare lyder når jeg hører på musikk,jeg pensler fokuset mitt inn på stemmer og nyter det i fulle drag.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
.................Jeg pleier normalt ikke å fokusere på slike rare lyder når jeg hører på musikk,...........
Det er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente"............
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente"............
Selvfølgelig er det en del av musikken,men de blir glemt like fort som de er hørt.
Hvis du foretrekker å høre på billig effekmakeri istedenfor en fantastisk stemmeprakt,så gjerne for meg...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er slike uttalelser som forundrer, for meg er det en del av musikken, men det betinger optimal plassering, så det er tydelig at mange har mye å "hente"............
Både når det gjelder bass, romkorreksjon og plassering av høyttalere så har du tydeligvis klart det bedre enn alle andre, å trykke det nedover de "dødelige" HELE TIDEN kan bli slitsomt ;) Uansett så er det litt overmodig å påstå at slik skal det være, har du undersøkt med artist, lydtekniker eller masteringstudioet?
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Selvfølgelig er det en del av musikken,men de blir glemt like fort som de er hørt.
Hvis du foretrekker å høre på billig effekmakeri istedenfor en fantastisk stemmeprakt,så gjerne for meg...
Effektmakeri, du liksom. Makan til fjåsete uttalelse.

Da kan du jo like greit benke deg ned foran en gammal Kurér-radio fra 60-tallet. "Stemmeprakten" får du nok uansett, og siden du ikke er ute etter det som gir følelse i musikken - det som gir deg gåsehud og får hjerterytmen til å roe seg noen ekstrahakk ned, er du like godt tjent med utstyr som ikke løfter lydbildet dit det er ment å være. Du setter tydeligvis ikke pris på det - uansett.

Slik miksing er ei heller "billig effektmakeri" - det er gjennomtenkt og en viktig del av opplevelsen.

Godt det er flere av oss som setter pris på innspillingskvalitet - i TILLEGG til musikkens egenverdi.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Effektmakeri, du liksom. Makan til fjåsete uttalelse.

Da kan du jo like greit benke deg ned foran en gammal Kurér-radio fra 60-tallet. "Stemmeprakten" får du nok uansett, og siden du ikke er ute etter det som gir følelse i musikken - det som gir deg gåsehud og får hjerterytmen til å roe seg noen ekstrahakk ned, er du like godt tjent med utstyr som ikke løfter lydbildet dit det er ment å være. Du setter tydeligvis ikke pris på det - uansett.

Slik miksing er ei heller "billig effektmakeri" - det er gjennomtenkt og en viktig del av opplevelsen.

Godt det er flere av oss som setter pris på innspillingskvalitet - i TILLEGG til musikkens egenverdi.
Hvis du ikke klarer å se at Roger Waters sin cd er full av effektmakeri,så har du et stort problem...
Det er ikke uten grunn at alle skal teste denne cd`en.
Forøvrig liker jeg denne plata og setter pris på musikken,til tross for effektene.

Dine uttalelser om at en kan bruke en gammel radio for å få stemmeprakten sier jo noe om dine lydpreferanser.
Slikt utstyr er ubrukelig til å gjengi stemmer på en realistisk måte.
For det er nettopp stemmeprakten som får frem gåsehuden under lytting.

Det er et fåtall av anlegg som klarer å gi skikkelig kropp til en god sanger eller sangerinne.
Du har tydelgvis til gode å høre et slikt referanseanlegg siden du nøyer deg med å høre gode sangere på en gammel radio...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ja takk begge deler.
Du har helt rett her Snickers,begge deler må være tilgjengelig for å gi riktig opplevelse av ei plate.

Men dette handler like mye om hva jeg fokuserer på i musikken,og der skal ingen fortelle meg om hva jeg burde høre på!
Det bestemmer jeg og ingen annen.

Forøvrig så fikk jeg hørt litt på denne plata i dag og spesielt de 2 første sangene.
Bikkja legger seg på høyre side av øret mitt,langt ut til siden.
Krigsveteranen og guttungen som sier `i dont mind about the war`begge legger seg på på venstre side og det gir et stort 180 graders panoramavindu til musikken.
Effektfullt og`stilig` ;D
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Hvis du ikke klarer å se at Roger Waters sin cd er full av effektmakeri,så har du et stort problem...
Joda, det er den, men den er ikke "billig" - i motsetning til mye annet rask. Effektmakeri kan jo også meget vel være en kunstform som fungerer godt. Da skal den selvsagt være godt integrert i lydbildet ellers.

Forøvrig liker jeg denne plata og setter pris på musikken,til tross for effektene.
Godt - da er vi enige på dette punktet.

Dine uttalelser om at en kan bruke en gammel radio for å få stemmeprakten sier jo noe om dine lydpreferanser.
Nå var det ikke meg selv jeg refererte til da... ;)
Ei heller kan kun stemmen bære en hver form for musikk. Man må jo liksom ha litt ekstra da - som instrumenter og kanskje litt romfølelse, nå og da.

Det er et fåtall av anlegg som klarer å gi skikkelig kropp til en god sanger eller sangerinne.
Du har tydelgvis til gode å høre et slikt referanseanlegg siden du nøyer deg med å høre gode sangere på en gammel radio...
Nei - det har jeg ikke til gode.

Dessuten la jeg radio (tuner) på hylla for mange år siden. Ikke fordi den gir dårlig lyd - tvert i mot. Mer fordi jeg ikke lenger har kabelanlegg, og at jeg ikke har tid til å benytte dem. De kommer nok opp av eskene sine en vakker dag.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hmmm,skulle visst ikke brukt ordet`billig` ;D
Det var visst det som trigget forsvars-genene dine?

Jeg trekker ordet billig tilbake,sikkert fordi at disse effektene var sannsyligvis svinedyre da de ble mikset frem ;D

Forøvrig så kan all musikk nytes på hvilket som helst anlegg.
Men den blir akk så mye bedre på et svinedyrt anlegg,desverre...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
..............Men den blir akk så mye bedre på et svinedyrt anlegg,desverre...
I utgangspunktet burde teorien din være riktig, men i praksis funker det ikke slik.

Det er ingen garanti for at den som bruker mest penger på elektronikk får den beste lyden. Man kan heller si at utstyret er verdt sin "vekt" i gull.............

Det er også mange med førerkort som IKKE kan kjøre bil...........det opplever de fleste hver dag.

Det utrolige er at noen velger heller å kjøpe nye kabler enn å flytte noen cm. på høytalerne - for å øke lytteopplevelsen.............
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Man kan heller si at utstyret er verdt sin "vekt" i gull.............
Et blinkskudd fra deg. ;)



Det utrolige er at noen velger heller å kjøpe nye kabler enn å flytte noen cm. på høytalerne - for å øke lytteopplevelsen.............
Jeg diskuterer IKKE kabler,den fella går jeg ikke i. ;D
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Flageborg lærte meg om Q-sound, og fant lyden i stua mi ved hjelp av riktig lytteposisjon og høyttaler plassering.
Men når sant skal sies, så er jeg dessverre mye mer opptatt av å nyte musikken i seg selv, tonaliteten og dynamisk homogen fullfrekvent lyd enn å konsentrere meg om perspektivet, men det er bare meg.
Jeg spiller aldri Roger Waters når jeg er alene.
Men at stemmene skal sitte i senter og at det er fint med dybde og bredde i lydbildet er jeg helt enig i, men der stopper perspektivjaget for min egen del.
Jeg er absolutt fasinert av det når det demonstreres, men når jeg har lyst og tid til å lytte til musikk, er fokuset som beskrevet lenger opp.

Ble jeg plutselig satt helt uttafor nå?????

Håper ikke det!!! Pga denne tråden kommer jeg nok til å fomle litt mer med Waters :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Men når sant skal sies, så er jeg dessverre mye mer opptatt av å nyte musikken i seg selv, tonaliteten og dynamisk homogen fullfrekvent lyd enn å konsentrere meg om perspektivet, men det er bare meg.

Ble jeg plutselig satt helt uttafor nå?????
Vel,isåfall er vi to...
For jeg føler det på samme måte som deg.


Jeg forsøkte å vinkle høytalerene mine nå,bare for å se hva som skjedde.
UUUPS!
Bikkja flyttet seg foran meg,litt på siden av senter!
Nå høres det ut som om jeg sitter å ser over veien på den ufordragelige bikkja til naboen som aldri holder kjeft.
Det er rart.
Noen forklaring på dette?
Tidligere nevnte krigsveteran er fortsatt på samme plass på venstre side,men bikkja har nå flyttet seg?
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
...Men når sant skal sies, så er jeg dessverre mye mer opptatt av å nyte musikken i seg selv, tonaliteten og dynamisk homogen fullfrekvent lyd enn å konsentrere meg om perspektivet, men det er bare meg....
Ja, jo - men det du egentlig er ute etter dukker jo opp (eller er perfekt) straks perspektivet er der.

Det det hele dreier seg om å få lydbildet på plass. Dersom perspektivet ikke er på plass kan som regel tonalitet og musikalitet bli enda bedre. Og det er vel egentlig det du er ute etter, men at noen av oss andre bare setter fokus på det som er vanskeligst å oppnå perfekt, nemlig selve perspektivet. For når DET plutselig sitter "som ei kula" - da er også sjansen stor for at alt det andre også er der.

Så neida Dag - du slipper nok ikke unna så lett, nei...  ;)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Fillern :)

Ok, skal fokusere inn på Waters/Q-sound jeg!

Ja, jo - men det du egentlig er ute etter dukker jo opp (eller er perfekt) straks perspektivet er der.

Det det hele dreier seg om å få lydbildet på plass. Dersom perspektivet ikke er på plass kan som regel tonalitet og musikalitet bli enda bedre. Og det er vel egentlig det du er ute etter, men at noen av oss andre bare setter fokus på det som er vanskeligst å oppnå perfekt, nemlig selve perspektivet. For når DET plutselig sitter "som ei kula" - da er også sjansen stor for at alt det andre også er der.

Så neida Dag - du slipper nok ikke unna så lett, nei...  ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Jeg forsøkte å vinkle høytalerene mine nå,bare for å se hva som skjedde.
UUUPS!
Bikkja flyttet seg foran meg,litt på siden av senter!
Nå høres det ut som om jeg sitter å ser over veien på den ufordragelige bikkja til naboen som aldri holder kjeft.
Det er rart.
Noen forklaring på dette?
Tidligere nevnte krigsveteran er fortsatt på samme plass på venstre side,men bikkja har nå flyttet seg?
Som sagt, bikka dukker opp to steder. Først svakt og langt unna, og da langt til høyre, deretter ca 1:40 ut i introen dukker den opp igjen, sterkere og omtrendt rett fram, noe nærmere men fortsatt et stykke unna.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Som sagt, bikka dukker opp to steder. Først svakt og langt unna, og da langt til høyre, deretter ca 1:40 ut i introen dukker den opp igjen, sterkere og omtrendt rett fram, noe nærmere men fortsatt et stykke unna.
Jepp,jeg hørte visst på 2 forskjellige deler av introen,før og etter jeg vinklet høytalerene. ;D
Fant det fort ut etter å ha klødd meg i hodet! ;)

Spor 3 på plata med tordenværet er imponerende!
Enormt rom og egentlig typiske filmeffekter.

Og når pianoet kommer inn så sjokkerer det litt.
Hvordan klarer de å mikse lyden slik at pianoet ligger helt ute på høyre kant og samtidig bevare den fantastiske klangen fra det?

Spor 12 inneholder noen herlige dypbass-røsk!
Må høres for de med potent bass i anlegget!!!!
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Er det ikke fantastisk å kunne oppleve musikkens tredimensjonalitet, og ikke bare et lydbilde mellom to dumme kasser :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
I verste fall er alt samlet i en liten boble i midten..................og da finnes det bare muligheter !
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
...............Spor 3 på plata med tordenværet er imponerende!
Enormt rom og egentlig typiske filmeffekter.
...........også hvordan tordnet i skyen beveger seg fra bakre høyre kant, over hodet og diagonalt over mot utfasing i forkant og til siden for venstre front?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Er det ikke fantastisk å kunne oppleve musikkens tredimensjonalitet, og ikke bare et lydbilde mellom to dumme kasser :)
Jo selfølgelig,men den er faktisk der uansett åssen jeg vinkler høytalerene.
Om høytalerene peker rett frem eller er vinklet inn så får jeg det samme resultatet.
Det er bare ved direkte skjødesløs plassering q-sound effekten forsvinner for meg.

Det jeg virkelig liker med lyden i anlegget mitt er at jeg beholder mesteparten av perspektivet selv om jeg ikke sitter i sweetspot.
Om jeg flytter meg en plass sideveis i sofaen,er fortsatt tredimesjonaliteten ivaretatt.
Romfølelsen er stor,dybden og perspektivet i lyden er fortsatt tilstede.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Den ENESTE gangen kjæresten min har kommentert at de tvar morsomt å høre annlegget, var da hesten med bjellene gikk forbi:p Utenom det bryr hun seg 0
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
I verste fall er alt samlet i en liten boble i midten..................og da finnes det bare muligheter !
Skjerp deg, å ikke ha lyd i midten er verre! :-/
Er uten høyttalere nå, har et par rf-3 på tur nordover.
Må innrømme at jeg ikke har den plata av Rogers. Blir vel å kjøpe den i morgen og jobbe hardt med plassering når de kommer!
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Hiver meg på denne artige problemstillingen. Jeg har selv Krix som trådstarter, og jeg kan ikke se at noen her
tar for seg hva forsterkeren gjør i denne problemstillingen. Jeg hadde tidligere en YBA som ga meg bredde og rom i lydbildet og mener å huske at bikkja var den skulle være. Byttet så til Krell og da var plutselig romfølelsen redusert.
Nå venter jeg spent på hva nyinnkjøpt Arcam kan få til med bredde og rom i lydbildet.
Med andre ord må vel forsterker ha mye av skyld for at man ikke får ting på plass?
 
T

timc

Gjest
det er sant det, men samtidig må man ofte flytte litt på høyttalerne når man skifter forsterker.

Mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Og så må man ha koblet kablene rett... ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.577
Torget vurderinger
2
Etter å ha lest tråden her gikk jeg i cdhylla mi, og der sto jo plata. Satte den på for å se hvor mye av disse effektene jeg kunne høre på mine Klipsch 75RB. De er en uke gamle, så innspilte er de langt ifra. Ikke har jeg vært så nøye med vinkling og millimetermåling heller. Men alle disse lydeffektene var der. Men det er ingen som har nevnt mynten som ruller over gulvet, fra venstre mot høyre. Nå kan jeg i farta ikke huske hvilken låt det var på.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.789
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
0
.......Nå kan jeg i farta ikke huske hvilken låt det var på.
Venter på at du skal komme tilbake med info om spor og tid..........
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Venter på at du skal komme tilbake med info om spor og tid..........
Jeg også :-/. Har hørt gjennom hele greia nå, uten å høre noe rullende mynt :'(.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.107
Antall liker
9.202
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Nei, noen rullende mynter er det nok ikke på Amused to death.

Derimot er det noen mynter som blir "ristet" som forflytter seg en del på "Final Cut" - og i et godt oppsett så er disse langt foran og langt bak høytalerne.

Mvh
OMF
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.577
Torget vurderinger
2
Nei det er ingen rullende mynter. Det var en bare en spøk. ;)
Håper jeg ikke ødela noens nattesøvn.
 
B

bamsemann

Gjest
Nei det er ingen rullende mynter. Det var en bare en spøk. ;)
Håper jeg ikke ødela noens nattesøvn.
Slikt må du ikke tulle med rolfozzy... huff det kan gi store hi fi nerve brudd, og bryte ned enhver mann og dame... fy fy...

bamsemann.. ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Jeg hørte denne rullende mynten på spor 7. Kunne høre med mm nøyaktighet hvor den traff gulvet. Merkelig nok lå det en mynt der også. Tror jeg må spille den flere ganger...
;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg har endelig oppdaget bikkja til Waters. Den er oppe i et tre i en av nabotrådene her! Det ante dere vel ikke, tenker jeg!

Honkey
 
Topp Bunn