Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    KEF hørte jeg på messa hos Oslo hifi center. Låt bedre, i mine ører, enn Gryphon. Men slike demoer er uansett helt umulig å være noe sannhetsvitne for. I motsetning til gismo, tror jeg det finnes dac som sikkert måler ymse, men spiller bra. Tenker da konkret på større Audio Note. Sære ting som må pleies, og reagerer på underlag og kabler. Men ifht hobbyen gir større variasjon og mulighet for læring enn et nedskalert evt oppskalert proff-produkt. Det hele går ned til filosofien bak hobbyen. Og så langt har de produktene med bedt måleresultater gitt meg de dårligste lytteopplevelsene. Unntaket her er, hederlig nok og bør nevnes, Weiss. :)
    Mange veier til Rom (selv om ikke alle veier fører frem) :D Selv ønsker jeg nok en transparent kilde/DAC som måler godt slik at jeg kan senke skuldrene og fokusere lenger ute i kjeden der gammelmannsørene mine hører tydeligere forskjeller :) Mange forskjellige tilnærminger, noe som gjør hobbyen variert og interessant. Jeg er nok mer interessert i opplevelsene enn læringen. Læringen blir en bonus på veien mot enda bedre opplevelser, forøvrig en tilnærming som åpner for et hav av buklandinger :D

Snuser på Weiss, men de er blitt så dyre at det er i tilfelle brukt/demomarkedet som gjelder.
    Smaker det så koster det vet du - anbefaler en lytt på Bricasti M1. Ikke mye forvrengning - ikke mye jitter - mye mye mye musikk - har ikke hørt maken - faktisk - tubes eat you heart out!

Final

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.442
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ser de har Aaviks sin integrerte... Den skulle du fått lånt på demo... ;)
    Aavik 300 ja :) Pris 195 000,- men må være noe av det lekreste
    The initiators behind this project, Michael Børresen and Lars Kristensen, both have many years of experience in the audio industry. Together, they have taken part in the creation of the loudspeaker company Raidho Acoustics
    Absolutt noe av det lekreste jeg har sett!!! Er vel dessverre ikke så rasende billig som du indikerer :p Det er vel danske kronestykker, så da nærmer det seg vel raskt 250K.....:)
    Nei den er langt fra billig.. men det er jo ikke Raidho heller... forsåvidt ikke scansonic mb serien heller lengere..
    Raidho skulle jeg gjerne likt å lyttet til.. scansonic har mye av dna'en derfra, men noe mer må man vel få for pengene ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KEF hørte jeg på messa hos Oslo hifi center. Låt bedre, i mine ører, enn Gryphon. Men slike demoer er uansett helt umulig å være noe sannhetsvitne for. I motsetning til gismo, tror jeg det finnes dac som sikkert måler ymse, men spiller bra. Tenker da konkret på større Audio Note. Sære ting som må pleies, og reagerer på underlag og kabler. Men ifht hobbyen gir større variasjon og mulighet for læring enn et nedskalert evt oppskalert proff-produkt. Det hele går ned til filosofien bak hobbyen. Og så langt har de produktene med bedt måleresultater gitt meg de dårligste lytteopplevelsene. Unntaket her er, hederlig nok og bør nevnes, Weiss. :)
    Mange veier til Rom (selv om ikke alle veier fører frem) :D Selv ønsker jeg nok en transparent kilde/DAC som måler godt slik at jeg kan senke skuldrene og fokusere lenger ute i kjeden der gammelmannsørene mine hører tydeligere forskjeller :) Mange forskjellige tilnærminger, noe som gjør hobbyen variert og interessant. Jeg er nok mer interessert i opplevelsene enn læringen. Læringen blir en bonus på veien mot enda bedre opplevelser, forøvrig en tilnærming som åpner for et hav av buklandinger :D

Snuser på Weiss, men de er blitt så dyre at det er i tilfelle brukt/demomarkedet som gjelder.
    Smaker det så koster det vet du - anbefaler en lytt på Bricasti M1. Ikke mye forvrengning - ikke mye jitter - mye mye mye musikk - har ikke hørt maken - faktisk - tubes eat you heart out!

Final
    Erfaring gjør at en liker forskjellige ting. Står for det jeg sier, at målemessig gode produkter, har gitt meg noen av de største nedturer ifht opplevd lyd. Når det gjelder rør, er det ingen fasit. Noe en med litt erfaring vil finne ut.. Det finnes gode og dårlige konstruksjoner blant rør som det gjør det innen andre topologier.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig også godt mulig at du ikke hadde likt Bricasti DAC'en. Den er så gjennomsiktig - så ekstremt - ikke som å pusse vinduet inn til kilden - men som å fjerne vinduet helt. Da ser/hører man alt på godt og vondt. For meg var den en åpenbaring - rett og slett.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Selvfølgelig også godt mulig at du ikke hadde likt Bricasti DAC'en. Den er så gjennomsiktig - så ekstremt - ikke som å pusse vinduet inn til kilden - men som å fjerne vinduet helt. Da ser/hører man alt på godt og vondt. For meg var den en åpenbaring - rett og slett.
    Dette er det faktisk rør dac'er som greier og.. Men tviler ikke på at den er god.inn

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Final
    Bricasti M1 er nok en strålende DAC, noe den selvfølgelig også bør være på det prisnivået. Du har sikkert gode stunder med den, Final :) Selv kommer jeg nok til holde meg et knepp eller tre ned i pris denne gangen :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.960
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Denne DACen passer vel dine ønsker og behov?:rolleyes:

I prefer DACs that reveal as much as possible about what was captured on the tape or in the digits, and couldn't care less about adding a rose-colored tint to dodgy digital sound. In this regard, the XXXXXX succeeds with a wonderfully detailed and revealing sound best described as honest, with a friendly smile.
    And it was a pleasure to listen to.

In other words, bitstream brilliance.

Er mulig å oppdrive i svart:cool:.;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

I prefer DACs that reveal as much as possible about what was captured on the tape or in the digits, and couldn't care less about adding a rose-colored tint to dodgy digital sound. In this regard, the XXXXXX succeeds with a wonderfully detailed and revealing sound best described as honest, with a friendly smile.

Trodde du hadde klippet en anmeldelse om Bricasti, så jeg hadde skrevet et fyldig innlegg før jeg skjønte at du hadde noe annet i tankene ;) Høres bra ut dette her, selv om jeg blir skeptisk når jeg leser ordbruken "dodgy digital sound" :rolleyes: Kom igjen din luring, ørene mine er foldet ut i lytteposisjon :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.394
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Trodde du hadde klippet en anmeldelse om Bricasti, så jeg hadde skrevet et fyldig innlegg før jeg skjønte at du hadde noe annet i tankene ;) Høres bra ut dette her, selv om jeg blir skeptisk når jeg leser ordbruken "dodgy digital sound" :rolleyes: Kom igjen din luring, ørene mine er foldet ut i lytteposisjon :)
    Dette viste du, bare du tenker deg litt om, den teksten er jo hentet herfra;)

NAD M51 Direct Digital D/A converter | Stereophile.com

Men itte hør på`n;);) Vinyl-mann det der.....kan itte alt om digital lyd....:cool::cool::cool:

gismo

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

Men itte hør på`n;);) Vinyl-mann det der.....kan itte alt om digital lyd....:cool::cool::cool:

gismo
    NAD M51 er en god og relativt transparent DAC IMO. Bruktpris ned mot 8-9K, det må være et godt kjøp.

Bricasti gir i motsetning til en del andre high end produsenter eierne mulighet for rimelige oppgraderinger. Ned mot 200 USD for enkelte komponenter som skiftes ut. Den kundefilosofien har jeg sans for. Investeringen beskyttes!
    Det kan være verdt å legge 100K på bordet en gang fremfor gjentatte bytter mellom DAC' er i 20 - 40K klassen. Det forutsetter naturligvis at man er sikker på at dette produktet - det vil jeg ha - det står seg over tid!

Hver mann sin lyst;)

Bytter ikke ofte selv - har en 25 år gammel DPDAC som ved bruk av Berkeley Alpha USB SPDIF konverter leverer så transparent lyd at mange kostbare USB DAC'er ikke virker som noen oppgradering.
    Egentlig utrolig alderen tatt i betraktning.

Final

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

gismo
    NAD M51 er en god og relativt transparent DAC IMO. Bruktpris ned mot 8-9K, det må være et godt kjøp.

Bricasti gir i motsetning til en del andre high end produsenter eierne mulighet for rimelige oppgraderinger. Ned mot 200 USD for enkelte komponenter som skiftes ut. Den kundefilosofien har jeg sans for. Investeringen beskyttes!
    Det kan være verdt å legge 100K på bordet en gang fremfor gjentatte bytter mellom DAC' er i 20 - 40K klassen. Det forutsetter naturligvis at man er sikker på at dette produktet - det vil jeg ha - det står seg over tid!

Hver mann sin lyst;)

Bytter ikke ofte selv - har en 25 år gammel DPDAC som ved bruk av Berkeley Alpha USB SPDIF konverter leverer så transparent lyd at mange kostbare USB DAC'er ikke virker som noen oppgradering.
    Egentlig utrolig alderen tatt i betraktning.

Final
    Sikkert en strålende DAC som jeg helt klart kunne tenkt meg å forsøke :) Vet ikke helt om muligheten for oppgradering er helt uvanlig i denne prisklassen. På den annen side så er det vel ofte relativt dyrt. Jeg tror likevel ikke en Bricasti er veien å gå for meg. Jeg liker muligheten av å kunne bytte litt innimellom, og å ha noe å strekke meg mot. Tror endringer hadde satt litt langt inne visst jeg hadde noe i denne divisjonen i huset. Gir nok masse lytteglede og ikke minst eierglede :) Ser det ligger en demokjørt sak til salgs her i Nederland for 6850€, men jeg kommer nok ikke til å snuse videre på den :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he... HIFI er morsomt. Hos meg står det fortsatt en DPDAC i oppsettet - kanskje den pensjoneres snart - den som lever får se:rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen siste bilder fra helgens besøk i haifai-butikk i Amsterdam. Kanskje rosinen i pølsen for enkelte. Selv har jo jeg minimalt av peiling på platespillere, noe som ikke ekskluderer at jeg får vann i munnen i forhold til det estetiske ved en del av spillerne :)

Her en skikkelig klassiker, Garrard 401, som de begynte å produsere den gangen jeg såvidt var begynt å stabbe rundt på gulvet. Har jo sett bilder av noen lekre utgaver hos herrene Fosse og GunnarS (var det vel). Denne er vel ikke like fin, men likevel absolutt flott å se på. I følge innehaveren er den totalrenovert og bedre enn som ny. Den er lagt ut for salg, så hvis noen ønsker å kombinere en Amsterdam-tur.....:)

image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pris?

Likte det lyse plinthet:)
    Lønnetre?

Personlig synes jeg 301 er enda kulere.

Jepp det er lønn.

Har ikke mer moro enn hva jeg lager for meg selv :)

Hva ville vært en god pris for herligheten med SME3009 arm (uten pickup). Skal ellers være mer enn strøken. Følger med et stilig deksel.

image.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.394
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Pris?

Lønnetre?

Jepp det er lønn.

Hva ville vært en god pris for herligheten med SME3009 arm (uten pickup). Skal ellers være mer enn strøken. Følger med et stilig deksel.

Vis vedlegget 382823
    Denna kunne du jo tatt med opp i Blåskogen Karmana, du skar sekkert en tur heimover utpå her:rolleyes:;) Han får bare hive ut Bluesound og NAD dac' n...han bruker det jo nesten itte åkke som...:cool:
    Kunne du tatt turen innom gismoheimen også veit du..:D

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pris?

Lønnetre?

Jepp det er lønn.

Vis vedlegget 382823
    Denna kunne du jo tatt med opp i Blåskogen Karmana, du skar sekkert en tur heimover utpå her:rolleyes:;) Han får bare hive ut Bluesound og NAD dac' n...han bruker det jo nesten itte åkke som...:cool:

gismo
    Det må vi få til en gang, men inngangsbilletten virker litt kostbar ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare "luremus" ifht å komme til det store innland karmana.. :). Her står det tre staute karer som vil "besudle" deg med musikk, mat og bamseklemz.. Hvor vanskelig kan det være? :rolleyes:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.394
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Pris?

Lønnetre?

Jepp det er lønn.

Vis vedlegget 382823

gismo
    Det må vi få til en gang, men inngangsbilletten virker litt kostbar ;)
    Åååå ....han får betale Garrarden sjæl:p;)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bare "luremus" ifht å komme til det store innland karmana.. :). Her står det tre staute karer som vil "besudle" deg med musikk, mat og bamseklemz.. Hvor vanskelig kan det være? :rolleyes:
    Besudle meg......tar med Garrarden ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Besudle meg......tar med Garrarden ;)

Du vet jo ikke frem og bak på den... Ville vært like dumt å gi deg en FIN bil, ikke disse taxi-kjerrene du liker så godt.. :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.960
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanskelig å vite hva slike spillere som restaurerte 401 kan være verdt.
    Det kommer vel an på om det er noen som "må ha".
    jeg tipper rundt 25 tusen hvis den er tipp-topp.
    Vet du prisforlangende?

Du kan bare komme uten Garrard 401.
    Jeg vil jo helst ha en 301.:)
    Skulle du snuble over noe slikt kan du jo ta den med;)

Med SME 3012 s2

Du slipper å bli besudlet. Uansett.
    Jeg slo det opp i ordboka, og ser at det er noe vi driver lite med her i blåskogen, så du er helt trygg for det her.:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den skal være i tipp-topp stand. Den er restaurert av Analog Tube Audio, og etter hva jeg skjønner er dette folk som har peiling på Garrard. Jeg ser at den er utlagt for 1895€ på hjemmesiden hans, men mener bestemt at han nevnte 1700€ for meg, dog uten pickup.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.960
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ingen topp-arm, men det ser ut som det er bronsjelager i den. 15-16 tusen for spilleren er nok veldig grei pris.:)
    Med en ok pick up lander man vel på ca 25.
    Du ser hva man får for det ellers...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er jo ingen topp-arm, men det ser ut som det er bronsjelager i den. 15-16 tusen for spilleren er nok veldig grei pris.:)
    Med en ok pick up lander man vel på ca 25.
    Du ser hva man får for det ellers...
    Tror i hvert fall jeg skal sitte rolig i båten. Er vel ikke denne jeg burde ha satset på når det sikkert er over 35 år siden jeg eide en platespiller ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har gått litt lei av musikken den siste tiden. Grunnen er nok at jeg har konsumert for mye ny musikk uten å gi albumene nok gjennomspillinger til at de kryper under huden. Blir ikke bedre når de eneste minnene jeg kan hefte på dem er meg med ræven plantet godt ned i den sedvanlige lyttestolen :(

Da er det bare en ting å gjøre, tilbake til røttene og the soundtrack of my life :) Har de siste dagene gresset til musikk fra den tiden vi holdt med heavy rock grupper. Forsøkte først med noe gammel Status Quo, uten at det fungerte noe særlig bra. Satset derfor på et sikkert kort, Uriah Heep med Wonderworld. Fungerer alltid da dette var den første kassetten jeg fikk i mitt eie :)

image.jpeg

Deretter har jeg fyrt på med gammel Nazareth. Fungerer som bare det! Disse gutta er helt der oppe med Thin Lizzy for meg, vel og merke før de ble stusselige norgesvenner. Disse fire platene er bare kanonbra! Sørgelig at Nazareth ikke gav seg mens leken var god, og derfor ble sittende igjen med et frynsete ettermæle.

image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Dan McCafferty har en skikkelig god rock'n'roll stemme. Synd han er begynt å dra på årene. Hadde vært mitt førstevalg som reserveløsning i AC/DC. Tror stemmen hadde passet riktig så bra, i motsetning til den uspiselige skrikhalsen de valgte å hyre inn!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har byttet ut stereoen med Peaky Blinders på TVen. Veldig bra serie, men filmmusikken......kanontøff!!!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har byttet ut stereoen med Peaky Blinders på TVen. Veldig bra serie, men filmmusikken......kanontøff!!!
    En fortreffelig serie med mye god soundtrack :)
    Jepp! :) Fant soundtracket på Tidal, så det skal definitivt spilles senere. Er vel likevel ikke sikkert det fungerer like bra uten bilde, men det vil tiden vise :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har begynt å bli seriøst sulten på en Aurender A10 :p:)

Har fått et par hyggelige mail fra Sally i Sør-Korea eller USA. Planlagt lanser i august, ikke noe nytt. Prisen er ikke fastsatt, men antatt pris fra forhandler er 5.500$, ikke noe nytt. Den leveres ikke bare sølvfarget, men er mulig å få i svart. Det var nytt for meg....YES! Haifai-kontoen skjelver i buksene ;)

Litt negativt. I motsetning til Naim er det ikke mulig å redigere metadata på IPad-appen. Til å leve med :)

Kem bryter målsnøret først, soa.....;)

• Liker
    Reaksjoner: soa

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Har begynt å bli seriøst sulten på en Aurender A10 :p:)

Har fått et par hyggelige mail fra Sally i Sør-Korea eller USA. Planlagt lanser i august, ikke noe nytt. Prisen er ikke fastsatt, men antatt pris fra forhandler er 5.500$, ikke noe nytt. Den leveres ikke bare sølvfarget, men er mulig å få i svart. Det var nytt for meg....YES! Haifai-kontoen skjelver i buksene ;)

Litt negativt. I motsetning til Naim er det ikke mulig å redigere metadata på IPad-appen. Til å leve med :)

Kem bryter målsnøret først, soa.....;)
    Vi får se Karmana:cool:....

Stemmer at Aurender leveres i svart, men mot et pristillegg. Fått ca pris på standard sølv fra Mono/ Renaissance Audio. Ser ut til å bli 55-60k NOK. Har vel mer eller mindre bestemt meg for denne

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.724
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Romakustikk er selvfølgelig viktig, og har naturlig nok høyt fokus i mange av trådene. Lar meg likevel forundre av at så få snakker om viktigheten av lavt støygulv. Grunnen er vel kanskje at det er litt mer kilent å gjøre noe med det. Selv har jeg en trafikkert bilvei utenfor, og selv med doble vindusglass er det veldig stor forskjell på å spille musikk når trafikken har roet seg sammenlignet med rushtiden. Uavhengig av hvor høyt jeg spiller over støygulvet er jeg ikke i tvil om at det spiller særdeles negativt inn på lytteopplevelsen. Note self, ha dette i bakhodet når vi skal flytte hjem :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn