Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Helt herlig!!!! Nå snakker vi saker nå:D
    Om det noen gang blir noe annet en digitalkilder, da er vi der NÅ kjære vinylgubber...:cool::cool:

;)gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helt herlig!!!! Nå snakker vi saker nå:D
    Om det noen gang blir noe annet en digitalkilder, da er vi der NÅ kjære vinylgubber...:cool::cool:

;)gismo
    Særdeles grom båndspiller!
    Grom er en særdeles god betegnelse på den båndspilleren! Hadde definitivt ryddet plass i stuen og tatt meg bryet med tape hvis den hadde kommet min vei :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.926
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå driver jo "alle" med vinyl, så da er det litt mer sofistikert å spille båndremser.
    Det er jo helt avgjørende hva som er på båndene da.
    Folk klager på høy pris på vinyl. Sjekk hva disse mastertapene koster.
    Langt bak i forrige århundre var det ganske vanlig at folk hadde båndspiller, men sjølsagt ikke i studioklasse som disse over.
    Båndene vi spilte da var opptak fra platespiller eller radio. Det er klart at det ble dårligere enn vinyl eller FM.
    Men Ampex`en var grom:)

Har du flere bilder, så kjør på.
    Den kroppen hadde litt alternative greier.
    Hvordan synes du det låt i stua?

Høyttalerne?:confused::cool:;)

Fra "gamledager";

God helg Karmana.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Audiohipstere. Som de ekte sier; jeg har da alltid drevet med dette....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, nå driver jo "alle" med vinyl, så da er det litt mer sofistikert å spille båndremser.
    Det er jo helt avgjørende hva som er på båndene da.
    Folk klager på høy pris på vinyl. Sjekk hva disse mastertapene koster.
    Langt bak i forrige århundre var det ganske vanlig at folk hadde båndspiller, men sjølsagt ikke i studioklasse som disse over.
    Båndene vi spilte da var opptak fra platespiller eller radio. Det er klart at det ble dårligere enn vinyl eller FM.
    Men Ampex`en var grom:)

Har du flere bilder, så kjør på.
    Den kroppen hadde litt alternative greier.
    Hvordan synes du det låt i stua?

Høyttalerne?:confused::cool:;)

Fra "gamledager";

God helg Karmana.
    Har registrert prisene. Kvalitet og/eller eksklusivitet koster :)

Karen i Belgia hadde visst "kun" en 4-5 mastertapes (som vi ikke lyttet på). Han spilte derimot noe Toots Thielemans som han hadde tatt opp på tape fra en CD han hadde lånt av broren. Selv mente han at det låt mye bedre avspilt på tape enn fra CDen. Jeg spurte ham om hvordan han ville beskrive forskjellene. Fikk kun som svar at det låt mer analogt fra tape. På grunn av språkbarrierer og litt av høflighet, valgte jeg å ikke forfølge (eller utfordre) ham på den uttalelsen :rolleyes::)

Høyttalere kommer med litt synspunkt på hvordan jeg syntes det låt :)

En riktig god helg tilbake!

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enda du gikk rett i strupen på Hans pga at du visste at høyttalere ikke spilte over 11Khz..:). Du er meg en fin en.

Er homodorfer, iflg JJ, fortsatt noe du kanskje kunne tenkt deg etterhvert? Du har fått hørt mye på kort tid. Artig det.

Når kommer resten av stæsjet du har på inngående?

Riktig god helg til deg :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Enda du gikk rett i strupen på Hans pga at du visste at høyttalere ikke spilte over 11Khz..:). Du er meg en fin en.

Er homodorfer, iflg JJ, fortsatt noe du kanskje kunne tenkt deg etterhvert? Du har fått hørt mye på kort tid. Artig det.

Når kommer resten av stæsjet du har på inngående?

Riktig god helg til deg :)
    Twisted reality is your middle name :cool: I tillegg var jeg høflig og hyggelig mot, Hans, og han var i tillegg i en helt annen divisjon når det gjelder engelsk sammenlignet med belgieren :)

Blumenhofer er fremdeles på to do listen når det gjelder demo. Uavhengig av hva jeg synes, er et eventuelt kjøp atskillig lengre frem.

Det meste skal hentes i midten av måneden når jeg skal hjemom Bergen, men forhåpentligvis kommer det en annen eske i neste uke :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen bilder av høyttalerne og forsterkeren som ble benyttet på min lille demo i Belgia tidligere i uken :)

Høyttalerene er belgisk, men jeg husker ikke navnet på merket, dessverre. Det eneneste jeg husker er at de er ca 20 år gamle, med en følsomhet på 87 dB og at de dropper ned til 3 ohm i impedanse. Litt mer om det senere. Kanskje noen av øvrigheten her inne vet hvilke høyttalere dette er? :)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Det ble spilt på Nagras integrerte forsterker, 300i. Med 300B rørene leverer den 2 x 20W i 8 ohm. Jeg fikk litt hakaslepp når jeg hørte spesifikasjonene på høyttalerne og skjønte at de ble drevet av denne såpass "puslete" forsterkeren. Dette var selvfølgelig eieren klar over, men i følge ham var dette helt uproblematisk.

image.jpg

Hvordan opplevde jeg lyden? Vi spilte på moderate lydnivåer og vekslet mellom båndspiller og platespiller som kilde. Musikken var rolig jazz og litt behagelige damestemmer. Dette låt riktig så bra. Musikken ble klart og detaljert presentert med en touch av varme som gjorde det behagelig å lytte til musikken. Det beste fra to verdener kanskje :confused::) På musikken vi spilte forsvant høyttalerne fullstendig i lydbildet. Jeg er nok vant til en større scene og dermed litt mer luft mellom instrumentene, men spesielt dybden i lydbildet var imponerende. Jeg skjønner godt at han med sin musikksmak koste seg med denne komboen :)

I følge eier var kombinasjon av lav følsomhet på høyttalerne og lite effekt på forsterkeren uproblematisk. Han kunne spille høyt og variert musikk uten at forsterkeren ble tungpustet. Vi utfordret ikke denne uttalelsen på demoen, og jeg tror at hans definisjon av høyt er ganske så forskjellig fra min og at rock nok ikke er det som står hans hjerte nærmest. Jeg opplevde lydennivået på demoen som noenlunde likt det jeg selv benytter tidlig en søndagsmorgen før jeg har våkner skikkelig :) Jeg tviler vel på om oppsettet hans ville hengt med i svingene hvis vi hadde skrudd litt mer mot høyre på volumknotten og satt på litt mer bredbeint musikk. I tillegg tror jeg det minimalistiske rommet med skrå frontvegg med store glassvinduer også ville begynt å gjøre seg bemerket i lydbildet. Kanskje jeg har rett, kanskje tar feil, hvem vet. Det blir egentlig uinteressant for dette er et oppsett som er nøye matchet eierens musikksmak og lydpreferanser :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte bilder av en meget flott og litt spesielt oppsett;)
    Leser her at dette er en mann med tilnærminger valgt etter musikk smak, lytte volumer og egne behov for hva som gir godfølelsen i sweetspot:D En mann man kan like....han gir altså "fa.n" i hva dette ville prestert på andre sine lytte volumer eller behov for å blåse bakoversveis på folk med f.eks "garasjerock":cool:;)

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakkert dette. Men gismo, du har vel sjelden vært på konsert på de lyttenivåene du bruker? :). Siden du tar meg indirekte får du tilbake vet du. At anlegget ikke har mer kapasitet enn at det kun kan spille på kosenivåer er helt fair.. Og som du korrekt sier, en finner det som en liker best selv... 8)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Leser her at dette er en mann med tilnærminger valgt etter musikk smak, lytte volumer og egne behov for hva som gir godfølelsen i sweetspot:D En mann man kan like....han gir altså "fa.n" i hva dette ville prestert på andre sine lytte volumer eller behov for å blåse bakoversveis på folk med f.eks "garasjerock":cool:;)

gismo
    Jepp! Hvis ikke hovedfokus i egen stue eller lytterom er å optimalisere lyden (og for den saks skyld også det visuelle) i henhold til egne preferanser og økonomi.......vel da bør en kanskje gå en liten runde med seg selv :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da var Wadia 121 og TeraDak PSU pakket ned i påvente av at ny eier skal hente dem. Pengene har raskt skiftet eier og litt headfi skal plukkes opp i Bergen. Hadde et par forskjellige hodetelefoner for et par år siden, men de ble solgt da de var særdeles utsatt for spindelvev. Kanskje det blir annerledes denne gangen :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.926
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for et interessant innblikk i belgiernes hifi-liv.
    De høyttalerne har jeg aldri lest om eller sett bilder av. Selvfølgelig aldri hørt heller.
    Kult design, særlig mht alder.

Nesten rart han ikke brukte Nagra båndspiller, eller stod det kanskje en på lager?:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for et interessant innblikk i belgiernes hifi-liv.
    De høyttalerne har jeg aldri lest om eller sett bilder av. Selvfølgelig aldri hørt heller.
    Kult design, særlig mht alder.

Nesten rart han ikke brukte Nagra båndspiller, eller stod det kanskje en på lager?:)
    Oppsettet til belgieren var definitivt en bonus for en kjedelig biltur :)

For 20 år siden må de høyttalerne hatt potensiale for bruk som rekvisitter i en science fiction film :)

Belgieren var så blank i blikket når han snakket om Ampexen at han nok ikke hadde behov for en Nagra båndspiller. På den annen side hadde jeg ikke blitt forundret om han hadde en slik liggende å slenge et sted i huset ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vakkert dette. Men gismo, du har vel sjelden vært på konsert på de lyttenivåene du bruker? :). Siden du tar meg indirekte får du tilbake vet du. At anlegget ikke har mer kapasitet enn at det kun kan spille på kosenivåer er helt fair.. Og som du korrekt sier, en finner det som en liker best selv... 8)
    Hehe...nå var det ikke meningen og "ta noen" hverken direkte eller indirekte kjære HC, og du har rett i at jeg sjelden er på konserter der lydnivået er på mitt "normale lyttenivå";) Som regel har de fleste anlegg mer kapasitet enn kosenivå, også mitt eget, men ser ikke vitsen i å måtte presse et anlegg "to the limit" for å avdekke gode eller dårlige egenskaper når dette lydnivået ikke brukes til lytting av anlegget eier/bruker:rolleyes:;)
    Det man som oftest og i de fleste anlegg finner ut/oppnår da er de dårligste egenskapene og som regel er det ikke selve anleggets egenskaper da heller......men selve rommet:p;)

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097

gismo

Altså akkurat som deg hvilket jo er aldeles greit :cool: jeg er langt på vei enig med deg. I tillegg får man beholde et større register av hørselen lenger ved ikke å dra tell med bælhøgt hver gang man spiller musikk. Finlytting på moderat nivå finner jeg også å gi bedre innsikt i detaljer i lydbildet til den enkelte utøver/trio/gruppe.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nok en søndag i Hilversum hvor jeg igjen har holdt hviledagen hellig :)

Første del av dagen ble benyttet på et gatemarked en kort sykkeltur fra der vi bor. Heldigvis ikke et bruktmarked med shait, men brukskunst samt delikatesser og kortreist mat. Dette med at kortreist mat skal være så bra har jeg aldri skjønt noe av. Er det kvalitet er det vel ett fett hvor langt greiene har reist :)

image.jpg

Stilig liten jentekjole :)

image.jpg

Smakebiter på stort sett alt som selges, noe som gir sparsommelige nederlendere mulighet til å spise seg mett uten å bruke penger. Pata Negraen var selgerne naturlig nok litt mer sparsommelige på :)

image.jpg

Men, hva er dette i venstre billedhjørne? Deilige småpaprikaer som er fast inventar på lunsjbordet når vi oppholder oss i litt mer sydlige strøk. Bunkret selvfølgelig med oss en liten pose. Freses i litt god olje og overdrysses med litt grovsalt. Snadder i sommervarmen :)

image.jpg

Kona la akkurat røyk for kvelden. Overlever sikkert med litt Amstel og god musikk :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når jeg ser på bildene over ser jeg mørkt på å komme hjem.. Kongler og hestehov er ikke like kult. :cool:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097
    Vel, Karmana I`ll be the party pooper...kortreist mat er bra for miljøet det ser du.
    Man sparer drivstoff og utslipp av tonnevis med moro til atmosfæren som er med å bidra til at ozonlaget går fisføyka for tidlig.
    Det er liksom ikke kult og rundsmøre seg med zinksalve før man kan gå ut så man ikke blir "instant grilled".
    På den annen side spør jeg meg hva pokker vi skal med 8-10 forskjellige typer tomater etc i nærbutikken.
    Trenger vi det eller er det kun for å leve ut dekadensen "to the bitter end"?
    Mange som ikke vet hva en tomat er i verden, og som snaut har mat på bordet.
    Så jeg vet ikke jeg? Ozonlaget - dem heier jeg på.
    Dagens lille betraktning fra Narrenes skip :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vel, Karmana I`ll be the party pooper...kortreist mat er bra for miljøet det ser du.
    Man sparer drivstoff og utslipp av tonnevis med moro til atmosfæren som er med å bidra til at ozonlaget går fisføyka for tidlig.
    Det er liksom ikke kult og rundsmøre seg med zinksalve før man kan gå ut så man ikke blir "instant grilled".
    På den annen side spør jeg meg hva pokker vi skal med 8-10 forskjellige typer tomater etc i nærbutikken.
    Trenger vi det eller er det kun for å leve ut dekadensen "to the bitter end"?
    Mange som ikke vet hva en tomat er i verden, og som snaut har mat på bordet.
    Så jeg vet ikke jeg? Ozonlaget - dem heier jeg på.
    Dagens lille betraktning fra Narrenes skip :rolleyes:
    Dagens betimelige moralpreken :) Jeg tenkte isolert på kvalitet som det jo ofte blir reklamert med når det gjelder kortreist mat, men er selvfølgelig enig i at det er andre parameter som er vel så viktig å gi en ekstre tanke.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjeder meg, og venter på at service på bilen skal bli ferdig. Når jeg ser rundt meg, slår det meg at haifai kanskje ikke er den dyreste hobbyen man kan ha :D

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekkert. Bra for deg at sjefen ikke var med. Kan hende hun ville ha oppgradert deg...:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lekkert. Bra for deg at sjefen ikke var med. Kan hende hun ville ha oppgradert deg...:)
    Skal ikke se bort fra det. Det er kona som er mest interessert i bil her i huset. Selv er jeg vel kommet i den alderen hvor jeg selv strengt tatt har mer behov for oppgradering enn anlegget :p;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    For varmt å være ute og da passer det jo strålende å ha et stereoanlegg. Tror det var vår danske venn, Drossel som nevnte denne platen i en annen tråd. Det er i alle fall en kanonplate enten man liker haifai eller jazz. Liker man begge deler er det en no brainer. Spiller utrolig flott i stuen, og akkurat nå har jeg vanskelig for å tro hvordan jeg skal få lyden så mye bedre i dette rommet :D Dårlig timing når det snart kommer en masse nye greier ;)

image.jpeg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    For varmt å være ute og da passer det jo strålende å ha et stereoanlegg. Tror det var vår danske venn, Drossel som nevnte denne platen i en annen tråd. Det er i alle fall en kanonplate enten man liker haifai eller jazz. Liker man begge deler er det en no brainer. Spiller utrolig flott i stuen, og akkurat nå har jeg vanskelig for å tro hvordan jeg skal få lyden så mye bedre i dette rommet :D Dårlig timing når det snart kommer en masse nye greier ;)

Vis vedlegget 385210
    Hehe...varmen kan være et godt påskudd til innesitting:cool:
    Tror gjerne du har "grei lyd" i stuen din....så forfor alt dette utstyrskjøret...:rolleyes:;)
    Takker for musikk tips, dette spiller tradisjonelt bra på SF og rør...:D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Går fint med en kombo også Karmana, blir bare litt dyrere...:cool:

Vis vedlegget 385168

gismo
    Jeg venter i spenning på at du går for den helt gjennomførte løsningen! En Pagani hadde kledd tunet ditt :D
    Den hadde sikkert kledd tunet, tviler mer på lommeboka:rolleyes::cool:
    Men anlegget virker å være i min gate...:p Dette hadde vært noe for Caddy'n...:D
    Legg merke til bassporten....!!!

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe...varmen kan være et godt påskudd til innesitting:cool:
    Tror gjerne du har "grei lyd" i stuen din....så forfor alt dette utstyrskjøret...:rolleyes:;)
    Takker for musikk tips, dette spiller tradisjonelt bra på SF og rør...:D

gismo
    Grei lyd :mad:;)

Har vel skrevet litt om hvorfor tidligere, men leker meg litt for å være best mulig forberedt på hva jeg skal ha når vi flytter. Sikkert bare en dårlig unnskyldning ;) Greit å leke seg litt når jeg ikke taper penger på det :) Har vel egentlig tatt litt mer av enn jeg hadde tenkt, og det er nå ganske mange bokser på inngående. To be continued :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Artig med musikk tips som svinger, da jeg fikk satt på jazzørene, røyktlagt stua og helt opp en Ægir "DAG"
    så ble dette en riktig så trivelig opplevelse;)

image.jpg

Denne type musikk er som skapt for rør og Memento'ene, "grei" lyd i Hilversum....her på Botilsrud trur je vi drar'n ennå litt lenger...:rolleyes::cool::cool:
    Det vi snakker om er denne her;)

image.jpg

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, kjekt du koser deg! Blir tørst når jeg ser fargen på ølet. Stilig å ha sitt eget øl :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn