Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De to første lytteseansene på fredagen var på forskjellig ende av skalaen.

Disse rundstrålerne hang ikke helt sammen, og klarte ikke å holde på oppmerksomheten særlig lenge.

IMG_3829.jpg

Bedre var det hos R Dacoustic. Dette er et nystartet selskap som jeg ble kjent med på messen i fjor. Fulltonerne deres gjorde et veldig godt inntrykk, og i år ble de presentert i en mer forseggjort utgave med finere treverk og skinn. Fikk ikke hørt dem i år da det var småhøyttalerne som ble spilt på da jeg var innom. De gav som fulltonerne et positivt inntrykk. Hadde tenkt meg tilbake, men det glemte jeg selvfølgelig helt. Prisen på disse slovakiske høyttalerne er mer håndterbar enn mye annet, men det er vel et mer åpent spørsmål om alle i familien synes de passer inn i en norsk stue :)

IMG_3830.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Solen brøler ute, men jeg klarer ikke å rive meg løs fra min nye forsterker. Tror Audio Valve har en forkjærlighet for fancy lys som ikke harmonerer med min smak, men foruten det er lyd og finish i toppklasse. Satser på at dette er moden kjærlighet og ikke bare en sommerflørt :D

IMG_3878.jpg

Tok minimalt med bilder på fredagen i Munchen (noe som kanskje handler om torsdagen). Ser meg derfor nødt å ty til et stjelebilde når det gjelder Living Voice. Mener det ble brukt forsterkere fra Kondo. Hva kan jeg si. Dette var for meg høydepunktet av lyd på messen. Det ble spilt med skikkelig trøkk når jeg var innom, og lyden var av en annen verden. Gøyalt, rått og vakkert på en gang :D

IMG_1208.JPG

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Foruten utseende :cool: blir Wilson sjeldent feil. Sammen med et par beist (mye større enn bildet tilsier) fra Moon var dette riktig så vellydende. De fleste ser vel også hvilket kabelmerke som er benyttet. Når det heftes på bokser på størrelse med hifi-komponenter detter jeg av lasset :)

IMG_3857.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har hørt Pathos forsterkere et par ganger tidligere, og har likt det jeg har hørt. Denne gangen var det også koblet til høyttalere fra samme produsent. Vet ikke om de har laget høyttalere tidligere og dette er noe nytt :confused: Det låt ikke dårlig, men jeg fant ingen grunn til å bli sittende særlig lenge.

IMG_3864.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjedde så mye gøyalt på lørdagen at jeg må drysse ut litt flere søndagsbilder så jeg etter hvert går tom :)

Her er et knippe som jeg av forskjeller grunner ikke festet meg med/brukte tid på.

IMG_3849.jpg

IMG_3851.jpg

IMG_3852.jpg

IMG_3854.jpg

IMG_3855.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Foruten utseende :cool: blir Wilson sjeldent feil. Sammen med et par beist (mye større enn bildet tilsier) fra Moon var dette riktig så vellydende. De fleste ser vel også hvilket kabelmerke som er benyttet. Når det heftes på bokser på størrelse med hifi-komponenter detter jeg av lasset :)

Vis vedlegget 441910
    Takk for sist, og fint at du tar deg tid til å dokumentere noen av rommene. Mye jeg har hoppet over ser jeg.

Men dette Wilson rommet fikk jeg med meg, og mulig det var kabel-boksene som gjorde at dette låt litt lite dynamisk;) Ble i hvert fall ikke veldig imponert over trommesoloen til Jim Keltner. Hadde forventet mer snert i lyden.:confused:

Edit: men ellers var det ok lyd altså:)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 441910
    Takk for sist, og fint at du tar deg tid til å dokumentere noen av rommene. Mye jeg har hoppet over ser jeg.

Men dette Wilson rommet fikk jeg med meg, og mulig det var kabel-boksene som gjorde at dette låt litt lite dynamisk;) Ble i hvert fall ikke veldig imponert over trommesoloen til Jim Keltner. Hadde forventet mer snert i lyden.:confused:

Edit: men ellers var det ok lyd altså:)
    Kjekt at du er innom, Shy :) Skal definitivt ikke være hardnakket ift. lytteinntrykk. Var veldig mye harelabb på meg. Jeg hoppet sikkert over mye mer enn jeg var innom. Det er jo så mange oppsett at man må ha mer enn to liv for å få med seg alt på en skikkelig måte :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg hørte de største høyttalerne til Elac i dette rommet i fjor, og ble imponert. I år var de bare på display i naborommet, og det var disse litt mer edruelige i størrelse og pris som ble demonstrert. Jeg synes også disse låt riktig så bra. Dette er de eneste Elac-modellene jeg noengang har hørt, men Elac er definitivt et merke som har gitt meg et godt inntrykk :)

IMG_3867.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var også innom å hørte på noe gammelt ræl :cool: Mange var veldig imponert, og det var definitivt kvaliteter i dette gamle systemet (som jeg ikke husker navnet på i farten). Mitt problem var at jeg aldri fant stereoperspektivet. Vandret hvileløst rundt i rommet, men hørte kun en høyttaler. Stereo-sitteplassene var sikkert opptatt ;)

IMG_3865.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Får drodle meg gjennom de to siste bildene fra søndagen før jeg går over på inntrykkene fra lørdagen som ble tilbragt på HIFI deluxe på Hotel Marriot. Forøvrig et klokt valg :)

Paradigm stilte med dette systemet. Låt riktig så bra, men syntes innimellom det var noe grums med bassen. Dårlig integrasjon eller romproblemer, vetta faen. Setter oppsettet på den imaginære listen over oppsett jeg har troen på :)

IMG_3872.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så over til en audiovisuell voldtekt ;)

Avantgarde stilte med noen av sine grommeste saker. Da jeg satt meg ned var det kar som holdt på med trommesettet som skulle demonstreres senere. Det gav en liten forsmak på hva som skulle komme.

IMG_3873.jpg

Fikk ordnet meg en plass i midten på andre rekke, og så braket det løs. Det ble spilt Pink Floyd, The Wall på mer enn røslig volum. Det låt grisefett og foten begynte umiddelbart å bevege seg. Definitivt et system med voldsom kapasitet og dynamikk. Etter hvert begynte det å snike seg inn en følelse av at vokalen låt litt rar/annerledes.....litt hul kanskje, og at det ble litt anstrengende oppover i frekvens. Samma det! En skikkelig moro demo, og det passet godt med lunsj etterpå, da jeg følte jeg hadde bomull mellom ørene når jeg kom ut av rommet :)

IMG_3874.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Jeg og ganilsen satt lenge der på søndagen, og vi var begge også enig i at dette var grisefett. Utrolig lett på tå, men kanskje litt lyst.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg og ganilsen satt lenge der på søndagen, og vi var begge også enig i at dette var grisefett. Utrolig lett på tå, men kanskje litt lyst.
    Hmm, nytt nick, ble plutselig litt usikker. Snikkeren fra Langesund?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Du er vel inne på noe der:) Mulig jeg konverterer over til mitt gamle nick etter hvert

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Tøys. Etter Munchen heter du Achtmal!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er vel inne på noe der:) Mulig jeg konverterer over til mitt gamle nick etter hvert
    Det var så faen da! Da kan jeg ikke ljuge fritt når jeg skal beskrive lyden fra lørdagen på Hifideluxe ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter å ha vært hangarounds for OAS, ble soa og jeg jaggu oppgradert til fullverdige medlemmer av Fidelity. Jaja, langt fra de værste menneskene å bli assosiert med det der :D

IMG_1214.jpg

SAS og Norwegian merker tydelig når det er hi-fi messe i Munchen. Fast innslag er den glade gjengen fra Oslo Audio Society , her på friluftsrestauranten foran hovedbygningen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Det var så faen da! Da kan jeg ikke ljuge fritt når jeg skal beskrive lyden fra lørdagen på Hifideluxe ;)
    Ljug så mye du orker, jeg skal i hvert fall ikke rette på deg. Jeg synes det meste låter "hifipent" hvis du skjønner, og sitter neppe på noen fasit. Geir Arne var forresten en rask tur innom meg etter vi kom hjem, og kom med et utsagn. "anlegget ditt spiller mye mer rampete og voldsomt enn trioene på messa" Da kan du selv tenke deg, de fleste forlater rommet med svetteperler på pannen.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ljug så mye du orker, jeg skal i hvert fall ikke rette på deg. Jeg synes det meste låter "hifipent" hvis du skjønner, og sitter neppe på noen fasit. Geir Arne var forresten en rask tur innom meg etter vi kom hjem, og kom med et utsagn. "anlegget ditt spiller mye mer rampete og voldsomt enn trioene på messa" Da kan du selv tenke deg, de fleste forlater rommer med svetteperler på pannen.
    Skraper på døren en dag. Må være en egen opplevelse å bli så svett på demo at man trenger en dusj etterpå ;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.928
    Noe av det jeg likte best var Martin Logan Expression. Masse luft, dynamikk og et behagelig skyv i bånn. Mange av systemene i Munchen er mildt sagt ikke særlig stuevennlige, men disse bør kunne gli inn de fleste steder. Prisen lå etter hva jeg husker på 20K€. Definitivt en høyttaler jeg kommer til å ha i bakhodet......hvis de havner på bruktmarkedet om noen år :)

Vis vedlegget 441851

Bifalles! Etter å ha blitt grundig tilspilt av Magico S3 mk.II med Spectral forsterkeri, merket jeg at jeg slappet mer av med ML ESL15A og elektronikkoppsttet i det vedlagte bildet. Missforstå meg rett, Magico oppsettet spilte forrykende dynamisk og hurtig, men mangler helt klart holografien som hybrid statene til ML har. I tillegg var det jo tilløp til smekk i bassen med de aktive 10`tommerne. Avslutningsvis lar MLene seg også betale med for en relativt vanlig lønnsmottaker.

DSC_8845.jpg

Men Quad driver og lurer i buskene med en ny modell ESL60.

DSC_8788.jpg

Riktignok en prototype som har et stykke igjen å gå.
    Men i en helt annen divisjon spilte dette her....

DSC_8815.jpg

.....både et gledelig gjensyn og gjenhør for undertegnede.
    Merke får man lure på litt en stund, men det spilte raffere med et annet forsterkeri for 4-5 år siden.
    Men fy til grisen så lekkert, dog f... til pris.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si at personlig så foretrekker jeg Quads tilnærming til elektronstatprinsippet bedre enn Martin Logan. Der Quad nok er den sofistikerte framfører av klassisk musikk er nok Martin Logan rock'n'roll-elektrostaten, selv CLS er en ganske rocka utøver. De er rett og slett litt smak og behag, der jeg havner på Quad som min foretrukne sound. Men det kan vi diskutere til endetider, for forskjellene mellom Quad og ML er å regne som smaksforskjeller.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.928
    Jeg må si at personlig så foretrekker jeg Quads tilnærming til elektronstatprinsippet bedre enn Martin Logan. Der Quad nok er den sofistikerte framfører av klassisk musikk er nok Martin Logan rock'n'roll-elektrostaten, selv CLS er en ganske rocka utøver. De er rett og slett litt smak og behag, der jeg havner på Quad som min foretrukne sound. Men det kan vi diskutere til endetider, for forskjellene mellom Quad og ML er å regne som smaksforskjeller.
    Langt på vei enig i dine betraktninger om den forskjellige tilnærmingen til musikkgjengivelse hos de 2 elektrostat merkene baluba.
    Dog har det aldri vært noe problem å få mine Quad ESL-63 til å rocke tilfredsstillende for min hørsel :rolleyes:
    Utenom ML CLS og CLS mk.II synes jeg dog at MLs hybridmodeller (med unntak av Prodigy og Summit) ofte har avspilt musikk litt "gladpackfolie" aktig med et rosa Doris Day filter. Deres nye ESL-15a låter ørevennlig og holografisk på en måte som fint går an å leve med.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Langt på vei enig i dine betraktninger om den forskjellige tilnærmingen til musikkgjengivelse hos de 2 elektrostat merkene baluba.
    Dog har det aldri vært noe problem å få mine Quad ESL-63 til å rocke tilfredsstillende for min hørsel :rolleyes:
    Utenom ML CLS og CLS mk.II synes jeg dog at MLs hybridmodeller (med unntak av Prodigy og Summit) ofte har avspilt musikk litt "gladpackfolie" aktig med et rosa Doris Day filter. Deres nye ESL-15a låter ørevennlig og holografisk på en måte som fint går an å leve med.
    Enig i det også. ESL63 har alltid vært en favoritt siden jeg hørte dem for første gang for omtrent 35 år siden. Og jeg har i senere år lånt ører til 988 med jevne mellomrom, og de tilfredsstiller i alle fall den rocka siden av meg. Der ESL63 har mer utfordringer i bunn så holder 988 mål hele veien for meg hvis rommet er riktig og elektronikken matcher. Du skal ikke se bort fra at et sett brukte 988 kan være det som utfordrer Monopulses plass i krypten. Og så trives de så godt med rør siden de er ganske høyimpedante. Faktisk vil det være enklere å finne SS som ikke funker med Quad enn å finne rør som ikke matcher. Begge deler funker fint, men jeg føler at Quad faktisk favoriserer rør bittelitt når vi ser på impedans.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Støtter Powerpoint i at de på nederste bildet låt veldig bra. Fikk aldri med meg prisen. Var de kostbare?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.928
    Støtter Powerpoint i at de på nederste bildet låt veldig bra. Fikk aldri med meg prisen. Var de kostbare?
    Jeg mener de ligger på rundt 350-400 frognertiere, dessverre :p
    De produseres i så lavt antall at prisen blir helt tullete.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.928
    Ja, det kan du si gooner4ever, men faller man for noe så er det liksom ingen vei tilbake.
    Firmaet ALSYVOX baserer seg mye på håndarbeid, lav produksjon og høy kvalitet.
    På hotell Mariott fikk vi høre musik via modellen Botticelli, deres mellomstore magnestat.

DSC_8813.jpg

Jeg har definitivt hørt kreasjonen spille bedre vha Grandinote forsterkeri, men fra 2009-2016 har det også forekommet flere endringer av magnestatene. Forøvrig utrolig glorete italiensk elektronikk høyttalerene ble presentert med :rolleyes:

DSC_8814.jpg

Den sorte gryta på toppen i racket inneholder en CD-spiller.
    Her er linken til høyttaler produsenten Alsyvox - Audio Design
    Forøvrig er konstruktøren av magnestatene en svært hyggelig og kunnskapsrik kar.
    Han sto til høyre i rommet, mens herren i gråhvit dress og nypussede sprakende hvite joggesko står bak den øvrige elektronikken.
    De røde lakrislissene av forskjellig tykkelse aner jeg ikke hvem som har skylden for.
    Ikke er det spesielt nøye for min del heller.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Du fikk ikke bilde av han med dress og racingsko? Det var kanskje han som var designer av CD-spilleren som liknet på en fondue-gryte. Definitivt messa's heftigste combo :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.928
    Du fikk ikke bilde av han med dress og racingsko? Det var kanskje han som var designer av CD-spilleren som liknet på en fondue-gryte. Definitivt messa's heftigste combo :)
    For å si det slik så gjorde jeg det kunne for og unngå å få vedkommende med i søkeren :rolleyes:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Ljug så mye du orker, jeg skal i hvert fall ikke rette på deg. Jeg synes det meste låter "hifipent" hvis du skjønner, og sitter neppe på noen fasit. Geir Arne var forresten en rask tur innom meg etter vi kom hjem, og kom med et utsagn. "anlegget ditt spiller mye mer rampete og voldsomt enn trioene på messa" Da kan du selv tenke deg, de fleste forlater rommer med svetteperler på pannen.
    Skraper på døren en dag. Må være en egen opplevelse å bli så svett på demo at man trenger en dusj etterpå ;)
    Det får du gjøre, og hvor svett en vil bli kan en bestemme selv. Hadde Svart/hvitt på besøk i går og han kruset rundt 80 db på det han hørte på. Men jeg har tatt forhåndsregler sa han og tok fram ørepropper - vil jo oppleve trykket. Vi havnet opp på 132,7 db peak:cool:

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som en moderne Apogee Duetta den HT. Hadde vært morsomt å høre.

Final

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å se det er litt liv i tråden når jeg er fraværende :)

Ser det skrives litt om AlsyVox. Dette var etter min smak definivt et oppsett for øret og ikke øyet. Høyttalerne hadde definitivt sine styrker og kvaliteter, og det er spennende å høre at det låt mye bedre for noen år siden.

Jeg trenger litt voksenopplæring. AlsyVox kaller det en full range båndhøyttaler. Blir båndhøyttaler bare et annet ord for samme prinsipp som ble utviklet og benyttes av Magnepan? Kan man derved kalle en bånddiskant for en planardiskant? Sikkert barnelærdom for noen, men ikke i Hilversum :)

IMG_3836.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn