Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Har så det holder med tepper (antikke saker fra Qashqai stammen i Iran - ikke ting til å ha på gulvet) men ikke brått SÅ voldsomme i koloritten! :D
    Da har jeg vel endelig fått forklaringen på den gode lyden i Slukoteket :cool:

Litt mer seriøst. Med iransk kone burde vi jo hatt mer kvalitet på gulvet i Drotningsvik. Hadde et par perioder i Nederland hvor vi trålet rundt for å få tak i noen kvalitetstepper. Kort beskrevet var vel utfordringen at det enten var mistenkelig billig eller avsindig dyrt, og uavhengig av sertifikat, skal du ha et trenet øye for å se at dyrt nødvendigvis er ekte. Det viktigste er jo på mange måter det estetiske, men det blir på mange måter feil, spesielt når hun er fra Iran, og vi plutselig skulle finne ut at det iranske teppet er knyttet på landsbygden i Pakistan. Persiske tepper er fremdeles på agendaen, men det blir vel å vente til venner er på besøk eller vi tar turen ned der selv (noe som kan ha utfordringer for sikkerhetserklæringen min).
    Jeezz... det visste jeg ikke - Iransk kone! Ikke brått like vanlig som kinesisk nei. Tøft.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har så det holder med tepper (antikke saker fra Qashqai stammen i Iran - ikke ting til å ha på gulvet) men ikke brått SÅ voldsomme i koloritten! :D
    Da har jeg vel endelig fått forklaringen på den gode lyden i Slukoteket :cool:

Litt mer seriøst. Med iransk kone burde vi jo hatt mer kvalitet på gulvet i Drotningsvik. Hadde et par perioder i Nederland hvor vi trålet rundt for å få tak i noen kvalitetstepper. Kort beskrevet var vel utfordringen at det enten var mistenkelig billig eller avsindig dyrt, og uavhengig av sertifikat, skal du ha et trenet øye for å se at dyrt nødvendigvis er ekte. Det viktigste er jo på mange måter det estetiske, men det blir på mange måter feil, spesielt når hun er fra Iran, og vi plutselig skulle finne ut at det iranske teppet er knyttet på landsbygden i Pakistan. Persiske tepper er fremdeles på agendaen, men det blir vel å vente til venner er på besøk eller vi tar turen ned der selv (noe som kan ha utfordringer for sikkerhetserklæringen min).
    Jeezz... det visste jeg ikke - Iransk kone! Ikke brått like vanlig som kinesisk nei. Tøft.
    Ja, vi måtte visst begge åpne markedet litt for endelig å få snøret i bånn ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kaffe, musikk og en kakemann på ettermiddagen gjør livet verdt å leve :)

9D3E7B23-D2CC-4AF7-B6F5-AC12E4F742C0.jpg

Bøker er helt klart rock’n’roll, og definitivt når vi snakker om Beat-poetene. Har en bokserie med mange av de viktigste verkene fra disse gutta. Mangler noen bøker i denne Scorpius-serien, så gi beskjed hvis du har noen du skal kvitte deg med. Har begynt å lese noen av dem en gang til, men fant raskt ut at jeg ikke hadde lest Naken Lunsj med William Burroughs tidligere. Skjønner jeg godt! Et makkverk på absolutt alle måter, og en av de første gangene jeg har seriøst angret på at jeg alltid leser bøker ferdig. En del moderne kunst-installasjoner kan kanskje forklare litt av grunnen til at denne boken av mange regnes som en klassiker :rolleyes:;)

Da er det godt å vite at neste ut på leselisten er Ghost Fleet. Den blir ekstra interessant da jeg i NATO har deltatt et par tre år med prosesser som omhandler det samme som boken. Boken ble forøvrig gitt i gave av en medforumist som har samme nick som et av den modernes tids mest benyttede våpen i Forsvaret :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kerouac er den beste av dem synes nå jeg.

Vis vedlegget 464771
    Leser denne nå.
    Kanskje interessant for deg?

Du som er sjømann synes sikkert denne også er bra.
    Jeg synes dette er en godt skrevet historie.
    Vis vedlegget 464772
    Kerouach er helt klart en høydare og skal etter hvert repeteres.
    Carsten Jensen burde jeg helt sikkert ha hørt om, men han er et ubeskrevet blad for meg. Litt googling gjør at listen til nissen med ett synes enklere enn vanlig :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høvelig tøff dag på jobb. Da var det godt å grisebikke litt på sofaen med god musikk. Denne platen er kun et par uker gammel, men har vokst på meg. Hvis du liker litt nedpå Americana som meg, kan jeg vanskelig tro at denne platen skuffer. Noe vil nok kalle det litt kjedelig, men verden er jo full av rare folk :) Våken nå! Kjenner jeg har lyst på øl.

211280A8-673C-4AB0-A5B0-44E50D027164.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Cowboyen gjorde godt. Lille-lørdag, en dårlig unnskyldning til å gresse litt i kjøleskapet. Elle melle...

82E1AFC3-A121-4EEE-B4F6-669A4257089E.jpg

Ingen stor tilhenger av IPA, men denne her gjør at jeg kanskje må revurdere.

8ADE87E7-E360-4256-A92D-DEB78BE537B9.jpg

Må rocke litt opp nå. The Strypes leverte en god debutplate i 2013, og en oppfølger som sikkert best forbigås i stillhet. Årets utgivelse derimot er skikkelig bra!

16D0686B-D615-4233-A4A1-CFF559BC6E10.jpeg

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.050
    Sted
    Bartistan
    Høvelig tøff dag på jobb. Da var det godt å grisebikke litt på sofaen med god musikk. Denne platen er kun et par uker gammel, men har vokst på meg. Hvis du liker litt nedpå Americana som meg, kan jeg vanskelig tro at denne platen skuffer. Noe vil nok kalle det litt kjedelig, men verden er jo full av rare folk :) Våken nå! Kjenner jeg har lyst på øl.
    Ekkokammer: Jeg er nesten aldri SUR men etter jobb i dag.... pføy!
    Liten sofataimaot (uten kåbbåy) og deretter ut og handle øl.

Øl, litt spekemat og gårsdagens Herreavdelingen på spoleradio* og humøret er mAnge hakk bedre

* Muligheten til kunne å hoppe over evt drittlåter på radio har jeg ønska meg siden jeg var en liten guttunge. The future is now! :p

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ekkokammer: Jeg er nesten aldri SUR men etter jobb i dag.... pføy!
    Liten sofataimaot (uten kåbbåy) og deretter ut og handle øl.

Øl, litt spekemat og gårsdagens Herreavdelingen på spoleradio* og humøret er mAnge hakk bedre

* Muligheten til kunne å hoppe over evt drittlåter på radio har jeg ønska meg siden jeg var en liten guttunge. The future is now! :p
    Hehe, spoleradio og spoletv er definitivt små fremskritt som kan lage stor glede i hverdagen :D

Skjønner du ikke har problemer med å legge inn litt ekstra kvalitet i uken, og enda er det ikke engang helg :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.926
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips vedr. Jeffrey Martin.:)

IPA er ikke IPA, særlig ikke nå for tida.:mad:
    Husker en riktig god Mikkeller som er laget kun på Cascadehumle.
    Den het/heter selvsagt Mikkeller Cascade.:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg ser du har rundet nok en bøye i livet mens jeg har vært opptatt med andre ting enn å titte innom i tråden din, så her overbringes nuh de varmeste gratulasjoner i anledning dagen som var!

Har du tenkt på at det er et tydelig signal når poden kjøper vinyl til sin alderstyngede far? Kanskje det er på tide å kjøpe seg en bedre platespiller og innrømme at det er et format å satse litt på... eller...?

Uansett; Ha en strålende torsdag!

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg ser du har rundet nok en bøye i livet mens jeg har vært opptatt med andre ting enn å titte innom i tråden din, så her overbringes nuh de varmeste gratulasjoner i anledning dagen som var!

Har du tenkt på at det er et tydelig signal når poden kjøper vinyl til sin alderstyngede far? Kanskje det er på tide å kjøpe seg en bedre platespiller og innrømme at det er et format å satse litt på... eller...?

Uansett; Ha en strålende torsdag!
    Hehe, takker :) Hva i alle dager kan være så viktig at det tar et hav at tid mellom hver gang du er innom tråden, Trond! Mistenker deg for å ha et verdig liv, i motsetning til oss andre som lever livet gjennom et høyst begrenset nettsamfunn :mad:;)

Jeg ville egentlig blitt overrasket om det ikke etter hvert kom inn en platespiller som passer i et til dels dannet hjem. Har litt som skal ut først og inn for den saks skyld. Skynder meg langsomt. Platespiller blir nok likevel aldri hovedkilde for meg, men det er jo noe eget med barndommens nostalgi :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097
    Og i mellomtiden kan man jo nyte musikk av Jonathan Wilson - fanfare som er ispedd en dæsj Jefferson Airplane, en klype Pink Floyd, en knivsodd Beatles og en spiseskje Led Zeppelin :rolleyes: Nytes sammen med en kold IPA og en skvett whisky.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Og i mellomtiden kan man jo nyte musikk av Jonathan Wilson - fanfare som er ispedd en dæsj Jefferson Airplane, en klype Pink Floyd, en knivsodd Beatles og en spiseskje Led Zeppelin :rolleyes: Nytes sammen med en kold IPA og en skvett whisky.
    Hørte denne vinylskiva hos Kjoenik i går. Veldig bra. Anbefaler en lytt, Karm :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hørte denne vinylskiva hos Kjoenik i går. Veldig bra. Anbefaler en lytt, Karm :)
    Takker for tips! Hadde noen omganger med Fanfare da platen kom ut, men gav den kanskje ikke den tiden den fortjener. En slik lapskaus av gode råvarer med krav til en skvett flybensin på siden gjør jo at jeg må gi den en ny omgang i helgen :)

M

medlem215396

Gjest
    IPA: Burgertallerken og Bayer hos "Naboen" er stort sett standard når jeg er i muggbyen. Sist gang smakte jeg på Vestfjorden IPA og den kan anbefales..... men ok, man må kanskje like IPA :)

Platespiller: Godt poeng mht hovedkilde, som får meg til å tenke, "hva er poenget med en kostbar vinylkilde når digitalt er hovedmediet"?
    Jeg skal rippe ferdig cd samlingen, men det siste året har det kun gått I Tidal.... og litt vinyl.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    IPA: Burgertallerken og Bayer hos "Naboen" er stort sett standard når jeg er i muggbyen. Sist gang smakte jeg på Vestfjorden IPA og den kan anbefales..... men ok, man må kanskje like IPA :)

Platespiller: Godt poeng mht hovedkilde, som får meg til å tenke, "hva er poenget med en kostbar vinylkilde når digitalt er hovedmediet"?
    Jeg skal rippe ferdig cd samlingen, men det siste året har det kun gått I Tidal.... og litt vinyl.
    En dobbel-B hos Naboen høres ut som en særdeles god standard, Stover. Bayer er forøvrig en sørgelig underkjent gudedrikk :)

Angående platespiller har jeg vel ikke konkludert. Har ikke skrevet kostbart så vidt jeg husker (et ord de fleste av oss definerer høyst ulikt), men ja, kvalitet har den kjipe egenskapen at det ofte koster mer enn knapper og glassperler. Hvis økonomien er på sin plass, ser jeg ingen grunn til at ikke sekundærkilden også kan holde bra kvalitet. Men, jeg kommer nok ikke til å gå «all-in» på hva som kun blir en sekundærkilde. I tillegg synes jeg platespillere er noe av det vakreste jeg kan hvile blikket på. Nostalgien ved å sette på en plate, i kombinasjon med eiergleden ved å kunne hvile blikket på et smykke i stuen, spiller også helt klart inn for meg. Det rasjonelle valg er sannsynligvis å fortsette med den platespilleren jeg allerede har, men det fornuftstridige gjør gjerne hverdagen litt mer spennende :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kostbart, kom fra mitt hode ja....... ellers enig i det øvrige :)
    Så ikke før nå at du også har fått deg en Reloop, Stover :) Nå er jo sammenligningsgrunnlaget mitt relativt magert, men opplever den spilleren som value for money. Ellers er vel du godt i gang med det jeg er for sløkk til å komme i gang med, en NAS. Rippet CD-samlingen min til min Naim HDX, og la det på en harddisk da den ble solgt for et par år siden. Ligger nærmere 2TB med musikk og venter på at jeg skal få ut den berømmelige fingern.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så ikke før nå at du også har fått deg en Reloop, Stover :) Nå er jo sammenligningsgrunnlaget mitt relativt magert, men opplever den spilleren som value for money. Ellers er vel du godt i gang med det jeg er for sløkk til å komme i gang med, en NAS. Rippet CD-samlingen min til min Naim HDX, og la det på en harddisk da den ble solgt for et par år siden. Ligger nærmere 2TB med musikk og venter på at jeg skal få ut den berømmelige fingern.
    Har du ikke barn? Dytt noen penger i poden, så tar han den jobben. :)

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har du ikke barn? Dytt noen penger i poden, så tar han den jobben. :)

Mvh
    Det har jeg jaggu ikke tenkt på. En strålende ide på veldig mange måter!!! Den skal jeg ta videre.......uten penger. Han er dyr nok i drift allerede :D

M

medlem215396

Gjest
    Det er en stund siden jeg kjøpte Reloop nå. Har ikke sammenlignet side om side med noe annet (har erfaring med LP12 og Rega fra tidligere).
    Generelt er den i mine ører meget god value for money, men det aller viktigste for meg akkurat nå er det enkle ved den, enkel å sette opp, ingen tilleggsbokser etc, settes opp i løpet av en liten 1/2 time. Det virker som du også klarer å fokusere på at den spiller musikk og ikke bare på at den er billig?

Skal ha en mer seriøs spiller etterhvert, ser meg enig i det du skriver om eierglede, estetikk med mer.... og i mine øyne (men også ører) er det vanskelig å komme utenom Linn LP12 ..... har hatt 2 av dem :) det er alt styret med platespiller som er bremseklossen for meg.

Det var ekstremt enkelt å rippe med Naim Unitiserve/ nå Core, tilsvarende som med din HDX. Å rippe fra Mac til NAS som jeg gjør nå, med bruk av DB poweramp går det også relativt greit, men krever mer ift metadata, oppsett og foreløpig ripper jeg til Flac. Må gjøre mer research her ift WAW.

Totalt sett, bruk av overskytende tid til musikklytting fra et godt musikkanlegg er rekreasjon og rein glede for meg. Fikling med platespiller remedier og ripping, der er jeg mer usikker akkurat nå, derav Tidal 8)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er en stund siden jeg kjøpte Reloop nå. Har ikke sammenlignet side om side med noe annet (har erfaring med LP12 og Rega fra tidligere).
    Generelt er den i mine ører meget god value for money, men det aller viktigste for meg akkurat nå er det enkle ved den, enkel å sette opp, ingen tilleggsbokser etc, settes opp i løpet av en liten 1/2 time. Det virker som du også klarer å fokusere på at den spiller musikk og ikke bare på at den er billig?

Skal ha en mer seriøs spiller etterhvert, ser meg enig i det du skriver om eierglede, estetikk med mer.... og i mine øyne (men også ører) er det vanskelig å komme utenom Linn LP12 ..... har hatt 2 av dem :) det er alt styret med platespiller som er bremseklossen for meg.

Det var ekstremt enkelt å rippe med Naim Unitiserve/ nå Core, tilsvarende som med din HDX. Å rippe fra Mac til NAS som jeg gjør nå, med bruk av DB poweramp går det også relativt greit, men krever mer ift metadata, oppsett og foreløpig ripper jeg til Flac. Må gjøre mer research her ift WAW.

Totalt sett, bruk av overskytende tid til musikklytting fra et godt musikkanlegg er rekreasjon og rein glede for meg. Fikling med platespiller remedier og ripping, der er jeg mer usikker akkurat nå, derav Tidal 8)
    Jeg har absolutt glede av Reloopen. Fokuserer på hva den gjør rett, ikke hva den gjør feil :) I tillegg er den som du sier enkel og grei i bruk, og helt ålreit å hvile blikket på :)

Som tidligere Naim-eier er all min musikk rippet i wav. Flac er jo etter hva jeg skjønner atskillig mer fleksibelt ift metadata. Jeg krysser derfor fingrene for at jeg ikke havner i problemer når jeg en gang igjen får meg en NAS eller harddiskavspiller. Tror ikke slaget på optimal lyd går på hvorvidt man kjører wav eller Flac :) Streaming i en eller annen form er fremtiden, alt annet er nostalgi og følelser...... Men, selv er jeg ikke en maskin uten følelser, og litt nostalgisk tilnærming til haifai er krydder i hverdagen :cool::)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rødvinen har virket. Har akkurat bestilt 3 flasker whisky fra det store utland bare for at navnet var så kult :) Bør kanskje gå å legge meg snart ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten Karmana!

De Vivene dine var fine. Vanvittig stort lydbilde, Mercedes Sosa nærmest "hang i luften" mellom høyttalerne. Kom skummelt nær elektrostater i lyd.

Mvh Tønnes

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for lytten Karmana!

De Vivene dine var fine. Vanvittig stort lydbilde, Mercedes Sosa nærmest "hang i luften" mellom høyttalerne. Kom skummelt nær elektrostater i lyd.

Mvh Tønnes
    Alltid hyggelig når du er innom, Tønnes!

Kjekt du likte Allegroene. Lite å klage på angående lydbilde, men mangler litt i kjelleren. Ikke noe som plager meg til daglig, men hvis Allegroene blir stående, kommer de nok etter hvert til å bli supplert med en sub eller to :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten Karmana!

Mvh Tønnes

Kjekt du likte Allegroene. Lite å klage på angående lydbilde, men mangler litt i kjelleren. Ikke noe som plager meg til daglig, men hvis Allegroene blir stående, kommer de nok etter hvert til å bli supplert med en sub eller to :)
    Det var kanskje derfor de minnet meg om elektrostater. ;) Skulle vært artig å leke seg litt med plassering nærmere bakvegg.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for lytten Karmana!

Mvh Tønnes

Det var kanskje derfor de minnet meg om elektrostater. ;) Skulle vært artig å leke seg litt med plassering nærmere bakvegg.

mvh
    Du har nok helt klart et poeng. Det er nok mulig å få frem litt mer av bassen, men med bassport på fremsiden av høyttalerne er det nok ikke allverden av bassen som vil forsterkeres. Gjør sikkert likevel et forsøk en dag jeg kjeder meg.

Uavhengig av forsterkning av det eksisterende, er det jo noen frekvenser som mangler. Sikkert ikke så mye av de frekvensene jeg hører, men det er jo kjekt med et mykt skyv i brystkassen innimellom. Den fysiske dimensjonen av musikkgjengivelsen har for meg helt klart noe å si for helheten i opplevelsen :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dypere, bedre og mere nedover gjør gjerne noe positivt med de øvrige frekvensene også. Kan være vanskelig å integrere subwoofere, og det er mulig det låter bedre uten på noen (få) skiver, men da er det jo bare å skru de av.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dypere, bedre og mere nedover gjør gjerne noe positivt med de øvrige frekvensene også. Kan være vanskelig å integrere subwoofere, og det er mulig det låter bedre uten på noen (få) skiver, men da er det jo bare å skru de av.
    Jeg er egentlig ikke så bekymret for integreringen med høyttalerne. En god hjelper og litt tålmodighet, så ordner nok det seg. Kommer nok med tid og stunder til å satse på noen greier fra RÆL. Forhåpentligvis blir integreringen så uproblematisk som jeg håper :) Hvis det er noe som bekymrer meg med subber, er det heller hvordan denne drivhus-stuen vil oppføre seg når jeg gir på litt. Noe skal man nå ha å bekymre seg over, og dette er sikkert ikke det værste :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men da slår du de bare av når du "gir på litt", vettu ;)

Uansett, du vet best dine behov. Jeg skal ikke selge noen subs, så jeg skal ikke engasjere meg sterkt i det - i motsetning til mange som diskuterer heftig som om noen har pålagt de til å kjøpe (feks svindyre kabler) :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn