Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.693
    Torget vurderinger
    27
    Ulike headshell gir deg mulighet for å «skreddersy» armen til ulike pickuper og også justere klangen i noen grad. Anbefales!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ulike headshell gir deg mulighet for å «skreddersy» armen til ulike pickuper og også justere klangen i noen grad. Anbefales!
    Takker, for tips! :) Kjenner at en økning i nevrosepotensialet innenfor hobbyen er høyst aktuelt ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har liggende en 4-5 forskjellige headshell.

Hvis du virkelig er helt sikker på at det er det du vil, kan du få låne dem til utprøving. ;)

mvh
    Jeg er i hvert fall helt sikker på at du ikke trenger å ta dem med på lørdag ;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.000
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår du har ei innholdsrik og spennende vinylhelg foran deg.
    Se nå til at det ikke bare er gamle fars gamle knitreplatesamling som får spilletid.
    Denne riggen må få en fair sjanse.
    Avventer rapport!

God helg!:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se nå til at det ikke bare er gamle fars gamle knitreplatesamling som får spilletid.
    Avventer rapport!

Ja, blir spennende, og ikke minst om det er noe liv i den gamle snobbe-PUen :D
    Riggen får nok vel så god sjanse som det EVO2 gir sine komponenter :cool::)

En riktig god helg til Blåskogen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Endelig Bergens-helg! :)

Har akkurat kommet hjem etter å ha plukket opp et par brukte Karan nettkabler hos Erdal Stereo. Har et avslappet forhold til eventuelle lydforbedringer. Det gir meg glede å sy sammen mine Karan amper med nettkabler av samme merke :)

9FE92048-642E-4C5D-9F9A-67F1162E5098.jpg

Har jekket meg en øl, og stenger ørene for min sønns kommentarer om passende merke :mad:;)

9493EAC7-1BBD-402A-8981-C4CF0B20D9C3.jpg

Da er det bare å finne roen, nyte musikken og glede seg til kveldens utskeielser som innbefatter Iberico Bellota og en Gran Reserva fra Ribera del Duero. Lurer på hvordan middelklassen har det :p;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da var lørdagen og diverse guttegjøremål i gang :)

Fikk deltatt på ølbryggingen frem til kokeprosessen startet. Da er det egentlig bare å cruise inn 25 liter juleøl, dog av en type med lav prosent, slik at den er klar til jul. Vi sløfokkene kom i gang altfor sent.

801CC62C-760F-479A-8393-9590EC851D0B.jpg

Deretter bar det inn til sentrum for å hente min nye subwoofer. Gikk akkurat inn i bilen. Har ikke en skikkelig haifai-bil, så det var såvidt jeg ikke måtte returnere med uforrettet sak.

B3733E5F-0386-4FA6-8917-E1FBBFF9BB99.jpg

Da var det bare å vente på platespiller-ekspertisen :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100
    Skikkelig guttedag i morgen. Brygging av juleøl starter kl 09, subwoofer hentes i byen kl 1230 og platespiller-ekspertisen ankommer kl 14. Tror jeg har hatt verre dager :D
    Man har det aldeles forferdelig borte i Drotningsvik, nogle stenkast fra ØL-Bryggeriet :rolleyes:
    Vel, vel noen må ha det travelt med viktige sysler.
    For min del fortsetter pulejakke jakten :cool:

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skikkelig guttedag i morgen. Brygging av juleøl starter kl 09, subwoofer hentes i byen kl 1230 og platespiller-ekspertisen ankommer kl 14. Tror jeg har hatt verre dager :D
    Man har det aldeles forferdelig borte i Drotningsvik, nogle stenkast fra ØL-Bryggeriet :rolleyes:
    Vel, vel noen må ha det gtravelt med viktige sysler.
    For min del fortsetter pulejakke jakten :cool:
    Happy hunting ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter hvert kom platespilleren-ekspertisen. Tkr kom med Avid RIAA og en PU, og soa med fugleplatespillerenes protraktor. Alltid bra når verten kan nyte medbrakt :) Herrene skred så til verket uten frykt.

453C203A-D0E1-4C40-BE8E-CAB7D94EBC23.jpg

Et forstørrelsesglass viste raskt at Ortofon Rohmann hadde sett sine beste dager :mad: Jeg får sende en mail til Ortofon og høre om, og eventuelt hvor diamant og stift kan erstattes......og ikke minst til hvilken pris. Synd da det hadde vært kjekt å kledd på den gamle damen denne plogen (kjenner jeg tøffer meg litt når jeg bruker ordet plog for første gang ;)). Eventuelle gode tips mottas med takk.....

A4F49F26-7720-4B6F-81C7-F29954A9BE8A.jpg

Tkr har jo vært ute en vinterdag før og hadde derfor vært forutseende nok til å ta med en PU. Da var det bare å legge Rohmann til side og klargjøre for lyd med medbragt PU. Ble etter hvert mye greier som fløt rundt på bordet :)

57271947-3C71-42A0-9470-B5A7C7E233B3.jpg

Etter fininnstilling fra ekspertisen og flytting av styringsenheten var vi klar for lyd i Drotningsvik.

836AD550-05C5-4117-9CA0-77ABC57EE44C.jpg

Alt fungerte helt strålende, og ekspertisen mente at det var riktig så bra vinyllyd som trillet ut av fuglene fra Sverige. Selv kjente eieren på at det var riktig så lett å kjenne glede ved å snurre plater på den gamle damen fra Japan :)

6BBD9998-5917-4EC7-A566-366A63527A1F.jpg

Deretter forsvant ekspertisen vestover og nordover sammen med RIAA og PU. Den gamle damen sto igjen ribbet til skinnet :p:)

3439CA7A-8431-4C29-B6BB-C7A8DFC3EFCA.jpg

Da var det bare å jekke en øl og filosofere litt over fremtiden. Skal det selges, hva sier Ortofon om Rohmann, skal jeg kjøpe ny PU, MC eller MM, hva med RIAA osv......

264EFDA2-6C5D-4EAE-8487-FF7656CBE6EA.jpg

Ingen hast. Får ta tiden til hjelp. Det eneste som er sikkert er at dette er en strålende hobby. Ikke alle som har gleden av å få staute karer på døren som bruker deler av lørdagen til å hjelpe en rookie på platespillere. Takk igjen :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.236
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig, Karmana! :)

Jeg var også forutseende nok til ikke å ta imot tilbudet om kjøring til / fra Drotningsvik og innlagte forfriskninger. DV 505 er definitivt ikke noen kandidat for konjakkdrikking under oppsett og betjening. Det mangler enhver form for armhevingsmekanisme- man må regelrett ta mot til seg, gripe armen og sette nåla direkte ned på plata.

Jeg har vært ute en vinternatt før, en sesjon i tkr Towers med Knutn hvor vi drakk oss til mot på Absint får vi begynte å knatte på data rinner meg ihu.....Ikke å anbefale!! Jeg var glad for å kunne utøve tjenestemessig avhold nå i ettermiddag.

Jeg har liggende en moddet Denon DL 103 R som jeg tok med med i tilfelle Ortofon Rohmann skulle svikte, og godt var det. Det viste seg at stiften på Rohmann var mer elller mindre ikke-eksisterende, og cantileveren lot også noget tilbake at ønske.

DV 505 var lekende lett å tilpasse Denon DL 103, og når den var satt opp, var det bare å let her rip. Jeg hadde tatt med meg en LP som jeg hadde spilt hjemme kvelden før:

mikaelwieheisverige.jpg

Den låt aldeles nydelig, med stort lydbilde både fra side til side og bak til front. Heftig bass fikk vi også, IMO.

Hvis du først skal ha en platesnurre, så synes jeg at du skal beholde den flotte, gamle damen. En glimrende spiller med en glimrende arm, og jeg tviler sterkt på at du kan få noe like bra ved å selge komboen og kjøpe noe annet for pengene.

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.752
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Enig, Denon DL-103R i DV-505 är en kanonkombination som spelar farligt nära Kuzma 4point och VdH Grasshopper. Mindre delikat, men med mer morrofaktor.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.752
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Enig, Denon DL-103R i DV-505 är en kanonkombination som spelar farligt nära Kuzma 4point och VdH Grasshopper. Mindre delikat, men med mer morrofaktor.
    Helt enig. :)

IMO er Denon DL 103 noe i nærheten av en fattigmanns-Koetsu, og latterlig mye for pengene.

Mvh
    Jepp och det hjälper på när den "bara" kostar det lilla den gör och sitter i en arm utan armlift....

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.000
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig morsomt at dere deler dette.
    Hadde vel vært for godt til å være sant om den Rohmannen var i toppform.
    Det er en god ting at riggen ellers virker å være bra. Dette er jo tross alt noen år gammelt.
    En slik Denon koster ikke mange kronene, så hvis den spiller bra (kan tenke meg den passer Bird godt), så er det vel bare å sette på en ny slik og beholde stasen. Hadde jeg gjort.:)

Mikael Wiehe i Sverige har jeg på LP.
    Jakten på Dalai Lama er beste spor.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.584
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan også gå i god for den 103R i 505 arm som også crosswind bruker, men en modded variant av 103.
    Ellers morsom lesing:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.236
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denon DL 103 har ein mangel, samanlikna med Koetsu: Avgrensa perspektiveigenskapar. Klangbalansen kan likne litt, men det er ein del skilnad, og Koetsu er meir markant i bassen. Men det er veldig greitt med at 103 oppfører seg så godt i tunge til halvtunge armar.
    Helt enig i at DL 103 R har omtrent samme klangbalanse, men at den har sine begrensninger. Nå får man nesten 10 stk. Denon DL 103 for prisen av den billigste Koetsuen, og sett i det lyset er Denonen et virkelig highend-funn.
    Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt med aktivitet, gode forslag og ikke minst bekreftelser :)

Det var ikke lenge etter at tkr var utenfor døren før jeg var innom Hifiklubben og kikket på Denon PUen. Hadde blitt veldig overrasket om jeg ikke endte opp med en slik en etter hvert :) Kanskje en ide å skaffe samme headshell som det tkr benytter. Da er den jo ferdiginnstilt og jeg slipper å skremme ekspertisen fra Askøy og Sotra ut av godstolen :D

Litt googling viser at det skulle være mulig å få skikk på Rohmann uten å selge bilen. Ingen hast med det. Hvis den gamle damen blir stående lukter det Denon til å begynne med :)

Kjenner det sitter langt inne å legge spilleren ut for salg. Spiller bra, ser tøff ut og står ikke i et hvert hjem. Et kinderegg jeg kan like :)

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.236
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Det var ikke lenge etter at tkr var utenfor døren før jeg var innom Hifiklubben og kikket på Denon PUen. Hadde blitt veldig overrasket om jeg ikke endte opp med en slik en etter hvert :) Kanskje en ide å skaffe samme headshell som det tkr benytter. Da er den jo ferdiginnstilt og jeg slipper å skremme ekspertisen fra Askøy og Sotra ut av godstolen :D

Litt googling viser at det skulle være mulig å få skikk på Rohmann uten å selge bilen. Ingen hast med det. Hvis den gamle damen blir stående lukter det Denon til å begynne med :)

Kjenner det sitter langt inne å legge spilleren ut for salg. Spiller bra, ser tøff ut og står ikke i et hvert hjem. Et kinderegg jeg kan like :)

ATTABOY! :) :) :)

Veldig glad for at du nøler med å selge den gamle damen. Jeg tror at vil angre hvis du gjør det. IMO er den komboen din audiophilias svar på denne:

mgb.jpg

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Attaboy! Dæven, nå er det blitt moderne prosa hos den eldre ungdommen på vestsiden av Bergen ;)

Jeg ser den eldre damen i Drotningsvik skinne litt ekstra begeistret over bilsammenligningene :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Attaboy! Dæven, nå er det blitt moderne prosa hos den eldre ungdommen på vestsiden av Bergen ;)
    Vel, moderne og moderne........Det var det de virkelig fine Bergensfruene pleide å si til sine Golden Retrievere når de skulle rose dem for å ha gjort noe riktig. :rolleyes:

Mvh
    Imponerende at de fine fruene i Bergen har fått en egen oversettelse/leser i Urban Dictionary :rolleyes::D

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.673
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Avventer rapport!

Ja, blir spennende, og ikke minst om det er noe liv i den gamle snobbe-PUen :D
    Riggen får nok vel så god sjanse som det EVO2 gir sine komponenter :cool::)

En riktig god helg til Blåskogen :)
    Makan!!

:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.236
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel, moderne og moderne........Det var det de virkelig fine Bergensfruene pleide å si til sine Golden Retrievere når de skulle rose dem for å ha gjort noe riktig. :rolleyes:

Mvh
    Imponerende at de fine fruene i Bergen har fått en egen oversettelse/leser i Urban Dictionary :rolleyes::D
    Jeg måtte google urban dictionary! ;)

Men nei, Attaboy er ikke noe nytt ord. Jeg tror jeg leste det for første gang i P.G. Woodehouse sine historier om Bertie Wooster og Jeeves. Det forunderlige var å høre det igjen i Bergen, men i hine hårde dager var det jo ikke akkurat sjelden at de Bergenske patrisierfamiliene hadde sitt eget lille pied a terre i London, og tilbragte mye tid på den andre siden av Nordsjøen. :)

Mvh

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Vis vedlegget 469403

Da var det bare å jekke en øl og filosofere litt over fremtiden. Skal det selges, hva sier Ortofon om Rohmann, skal jeg kjøpe ny PU, MC eller MM, hva med RIAA osv......

Vis vedlegget 469404

Ingen hast. Får ta tiden til hjelp. Det eneste som er sikkert er at dette er en strålende hobby. Ikke alle som har gleden av å få staute karer på døren som bruker deler av lørdagen til å hjelpe en rookie på platespillere. Takk igjen :)
    Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Synd med Rohmann PUen, men vi fikk heldigvis nytte av tkr sin modifiserte DL103. Synes det låt fortreffelig. Selv om det var andre høyttalere enn sist, er det ikke tvil om at Microen er noe helt annet en din Reloop. Det vill være synd å la denne klassikeren gå IMO. Håper du får positive svar på restaurering av Rohmann. Jeg tenker at Microen fint tåler mer raffinerte PUer enn 103. Men bevares, DL103 er solid VFM og som sagt låt det glimrende med Wiehe plata til tkr. Lykke til med fortsettelsen.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100

Den aldrende Master of Pick-ups Van den Hul og hans sønn i ditt nylig forlatte temporære hjemland kan kanskje bistå med å få liv i din Ortofon Rohman?
    Tviler ikke et sekund på at OR pick-upen er god. Jeg minnes vagt testen i gamle erverdige High-Fidelity i Danmark og egen attrå etter å ha levd noen år med Ortofon MC10 S mkII. Ellersmessig har jo Audio Technica adekvate alternativer til Denon skulle jeg mene.
    Dog kan jeg absolutt anbefale å sitte i godstolen og gruble noen år over hvilke pick-up eller restaureringsprosjekt man skal velge :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 469403

Vis vedlegget 469404

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Synd med Rohmann PUen, men vi fikk heldigvis nytte av tkr sin modifiserte DL103. Synes det låt fortreffelig. Selv om det var andre høyttalere enn sist, er det ikke tvil om at Microen er noe helt annet en din Reloop. Det vill være synd å la denne klassikeren gå IMO. Håper du får positive svar på restaurering av Rohmann. Jeg tenker at Microen fint tåler mer raffinerte PUer enn 103. Men bevares, DL103 er solid VFM og som sagt låt det glimrende med Wiehe plata til tkr. Lykke til med fortsettelsen.
    Takker. Ortofon skal nok kontaktes, men jeg er vel for utålmodig til å vente på om noe materialiserer seg av den kontakten. Får se hvor haren hopper. Er litt i tenkeboksen :)

• Liker
    Reaksjoner: soa

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Den aldrende Master of Pick-ups Van den Hul og hans sønn i ditt nylig forlatte temporære hjemland kan kanskje bistå med å få liv i din Ortofon Rohman?
    Tviler ikke et sekund på at OR pick-upen er god. Jeg minnes vagt testen i gamle erverdige High-Fidelity i Danmark og egen attrå etter å ha levd noen år med Ortofon MC10 S mkII. Ellersmessig har jo Audio Technica adekvate alternativer til Denon skulle jeg mene.
    Dog kan jeg absolutt anbefale å sitte i godstolen og gruble noen år over hvilke pick-up eller restaureringsprosjekt man skal velge :rolleyes:
    Hehe, får se hva som kommer ut av kontakten med Ortofon. Finnes sikkert mye som er bedre enn Rohmann, men det hadde vært litt gøyalt å få liv i den igjen. Haifai handler jo mye om følelser (om enn ikke for alle) :)

Jeg tror heller ikke det er noen spesielt god ide å spørre på HFS hvilken PU som kan anbefales. Hvis jeg da ikke er veldig spesifikk, er jeg redd jeg da får vite hvor lang en banan er :cool:;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100
    Hvor lang bananen er, antar jeg kommer an på størrelsen på elefanten i rommet :rolleyes:
    Eventuelt hvor stor flokken med apekatter i rommet er, kontra mengden bananer som er tiltgjengelig.
    "If you catch my drift, which I now you do Karmana :cool:"

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Passet veldig så fint inn med Bird-ene 8)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.447
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Grattis med Rel.

Kjenner gleden av en sort og blank rel her i stuen også :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn