Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke glem at korstoget mot alt som er dyrt er så viktig at både humor og humør ikke er velkomne innslag. ;)
    Humor kan vi ikke ha når det er ens selvbilde som blir truet. Være seg lommeboka og penger brukt, eller ens utdannelse.. Som for enkelte sluttet når de fikk et diplom.. ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.067
    Antall liker
    7.952
    Torget vurderinger
    12
    Ikke glem at korstoget mot alt som er dyrt er så viktig at både humor og humør ikke er velkomne innslag. ;)
    Humor kan vi ikke ha når det er ens selvbilde som blir truet. Være seg lommeboka og penger brukt, eller ens utdannelse.. Som for enkelte sluttet når de fikk et diplom.. ;)
    Så enig, så enig, men de har da hvertfall et diplom ;). Jeg irriterte meg og engasjerte meg altfor mye i blackwife-tråden selv, men det er noen ganger grensene for galskap blir overskredet og må tåle en reaksjon. Ferdig! Kom og tørk ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.009
    Pøh, veier det samme som min, så det er nok bare luft og et forsøk på å fjonge seg :cool:;)
    Hehe. De valgte å gi den to transformatorer og ikke en kjempestor, så den ikke skulle bli så bæltung. Det var lurt, hvis ikke så måtte vi ha brukt løftestropper for å dra den på plass.
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester. Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke glem at korstoget mot alt som er dyrt er så viktig at både humor og humør ikke er velkomne innslag. ;)
    Humor kan vi ikke ha når det er ens selvbilde som blir truet. Være seg lommeboka og penger brukt, eller ens utdannelse.. Som for enkelte sluttet når de fikk et diplom.. ;)
    Så enig, så enig, men de har da hvertfall et diplom ;). Jeg irriterte meg og engasjerte meg altfor mye i blackwife-tråden selv, men det er noen ganger grensene for galskap blir overskredet og må tåle en reaksjon. Ferdig! Kom og tørk ;)
    For egen del skjønner jeg ikke at folk gidder. Det dukker opp et ubeskrevet blad og poster noen "sannheter" via YouTube og så belæres det I alle retninger.. Diplom er det flere som har uten at en føler seg truet til å være meningsbærer ifht det eller HOBBYEN når ting blir for toskete... Nei, nyt livet, det er vår :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pøh, veier det samme som min, så det er nok bare luft og et forsøk på å fjonge seg :cool:;)
    Hehe. De valgte å gi den to transformatorer og ikke en kjempestor, så den ikke skulle bli så bæltung. Det var lurt, hvis ikke så måtte vi ha brukt løftestropper for å dra den på plass.
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester.
    Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
    89 er anseelig... Litt mer enn strømforsyning på Hørning Sati... Som tilsammen veide 132 kg.. Men litt trim har vi alle godt av power, både du og jeg. Og gratulerer med progresjon, snart hørbart i hula? ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.009
    Nei, vi har ikke godt av litt mosjon. Det blir sannelig lite nok av det som togpendler og semi kontorrotte. Det er hue og ræva som får kjørt seg i våre dager, og ikke så mye kroppen.

    Nede i hula har det RJEL overhalte DP forsterkersettet ett og annet å melde, selv via avspilling av digitale ølbrikker. Men nå kjører jeg 0 og 1-tallene via Audionet ART G2 sledens drev via DP Blå digtalkabel til min >20 år gamle blodtrimma DP DAC 8.01.
    Jeg både gliser, svetter og ergrer meg over ting som faller igjennom.
    Men summa summarium spiller det med en oppløsning, holografi og homogenitet jeg fint klarer å leve med.

    Ellersmessig nærmer jeg meg dagen hvor jeg har assimilert tilstrekkelig kunnskap til å hive meg over platespillerkomboen, og atter få gjenoppdage egne vinylskatter. Sistnevnte står mest på å få en hel gråhversdag alene nede i hula til å svette, banne og styre med små deler og mikro toleranser uten dårlig samviitighet. I dag er DP DPR2.2 RIAAen kledd naken og klargjort for Shilaben.

    Nå må jeg snart ut og disse flesket i skog og mark i pollenføyka sammen med fruen før middagen må lages.
    I kveld blir det en trippel trapist øl, og en skvett Arran 14 YO malt whisky, før jeg blir slukt av jobben mandag morgen.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke glem at korstoget mot alt som er dyrt er så viktig at både humor og humør ikke er velkomne innslag. ;)
    Fasinerende å betrakte de som idiotforklarer alt som ikke er lik egen filosofi eller lommeboken. Selv har jeg problemer med å bli forbannet eller kranglete over en hobby, og ender derfor heller opp litt hoderystende for meg selv :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke glem at korstoget mot alt som er dyrt er så viktig at både humor og humør ikke er velkomne innslag. ;)
    Humor kan vi ikke ha når det er ens selvbilde som blir truet. Være seg lommeboka og penger brukt, eller ens utdannelse.. Som for enkelte sluttet når de fikk et diplom.. ;)
    Så enig, så enig, men de har da hvertfall et diplom ;). Jeg irriterte meg og engasjerte meg altfor mye i blackwife-tråden selv, men det er noen ganger grensene for galskap blir overskredet og må tåle en reaksjon. Ferdig! Kom og tørk ;)
    Hehe, jeg lar meg fasinere av at du for tiden til stadighet går i krigen i kampen mot vindmøller, Trond :) Jeg tror ikke vitenskapen vil avgå med døden fordet en skalle eller tre på HFS mener de vet bedre enn som så ;) For meg er realitetsorientering fra ingeniørene kjærkomment og viktig. Det er derimot ikke like vakkert når tonen blir litt for kjepphøy, og det glemmes at hobbyen for mange er mer enn rasjonalitet med to streker under svaret. Det tenderer mot å ligne tvangsforing av gjess :) Du er helt klart ikke av den usympatiske typen i diskusjonene, men personlig begynner jeg å bli lei av fagpersonene som skal redde folk fra seg selv, samtidig som jeg også blir smått sjokkert over mennesker som tror de er hevet over psykoakustikk :)
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.067
    Antall liker
    7.952
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser den og lar disse rundene på tredemølla ligge heretter tror jeg. Har aldri hatt noe motiv om å redde noen fra seg selv. Om folk kjøper x eller y blåser jeg i, men jeg har en klar uvilje mot å akseptere bullshit som den nye alternative sannheten. Akk ja, nyter solen og musikken likevel ;).
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pøh, veier det samme som min, så det er nok bare luft og et forsøk på å fjonge seg :cool:;)
    Hehe. De valgte å gi den to transformatorer og ikke en kjempestor, så den ikke skulle bli så bæltung. Det var lurt, hvis ikke så måtte vi ha brukt løftestropper for å dra den på plass.
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester. Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester.
    Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
    89 er anseelig... Litt mer enn strømforsyning på Hørning Sati... Som tilsammen veide 132 kg.. Men litt trim har vi alle godt av power, både du og jeg. Og gratulerer med progresjon, snart hørbart i hula? ;)
    Dæven vi er visst kommet inn i en sånn min er større enn din greie. Jaja, håper dokker ikkje e så siballa at dokker får gnagsår når dokker går ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nei, vi har ikke godt av litt mosjon. Det blir sannelig lite nok av det som togpendler og semi kontorrotte. Det er hue og ræva som får kjørt seg i våre dager, og ikke så mye kroppen.

    Nede i hula har det RJEL overhalte DP forsterkersettet ett og annet å melde, selv via avspilling av digitale ølbrikker. Men nå kjører jeg 0 og 1-tallene via Audionet ART G2 sledens drev via DP Blå digtalkabel til min >20 år gamle blodtrimma DP DAC 8.01.
    Jeg både gliser, svetter og ergrer meg over ting som faller igjennom.
    Men summa summarium spiller det med en oppløsning, holografi og homogenitet jeg fint klarer å leve med.

    Ellersmessig nærmer jeg meg dagen hvor jeg har assimilert tilstrekkelig kunnskap til å hive meg over platespillerkomboen, og atter få gjenoppdage egne vinylskatter. Sistnevnte står mest på å få en hel gråhversdag alene nede i hula til å svette, banne og styre med små deler og mikro toleranser uten dårlig samviitighet. I dag er DP DPR2.2 RIAAen kledd naken og klargjort for Shilaben.

    Nå må jeg snart ut og disse flesket i skog og mark i pollenføyka sammen med fruen før middagen må lages.
    I kveld blir det en trippel trapist øl, og en skvett Arran 14 YO malt whisky, før jeg blir slukt av jobben mandag morgen.
    I Drotningsvik nikkes det anerkjennende til prioriteringene i det powerpointske hjem! :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.067
    Antall liker
    7.952
    Torget vurderinger
    12
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester. Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
    Det er en lekker og kraftfull sak du har fått deg, Jabba! Har selv hørt Constellation med Magico, så jeg er sikker på det spiller som en drøm. Selv må jeg nok innrømme at 54 kg er bæltungt i min bok. Når Karan-ampen kommer med tilhørende trekasse snakker vi 65 kg. Da er det greit å ha tenåringssønn i huset :) Med tanke på skarpe kjøleribber er det svære transer som burde bli levert med hansker, ikke røramper ;)
    Makan tell surving over noen små amper.
    DP 5.52 HP/A5 veier små 89 kg på sokkel lesten, og har 2 stk. 2 kVA trafoer om jeg husker riktig!? todani?
    Bær en slik opp og ned et par trapper, inn i bil og ut til eksempelvis vår alles kjære Knut Vadseth. Det avstedkommer en smule svette og knakende senefester.
    Siste runden med "karaløft" av den legendariske blokka var opp den smale bratte trappa fra EiKs lyttehule i kjelleren. Det var smått utfordrende, og bare såvidt den flikk plass i Alfaen. Jeg skulle gjerne hatt et av disse DP-monstrene før jeg legger på røret.
    Men nå løftet jeg nok hifi dubbeditter for en stund i Påsken (eksempelvis platespiller + arm = >34 kg).
    Jaggu er jeg flink til å skryte av meg selv :rolleyes:
    Over til Bregen!
    89 er anseelig... Litt mer enn strømforsyning på Hørning Sati... Som tilsammen veide 132 kg.. Men litt trim har vi alle godt av power, både du og jeg. Og gratulerer med progresjon, snart hørbart i hula? ;)
    Dæven vi er visst kommet inn i en sånn min er større enn din greie. Jaja, håper dokker ikkje e så siballa at dokker får gnagsår når dokker går ;)
    Dæssa kara ha små bæller og flyg fort i skauen :cool:
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Naims rippere/ servere pakker WAW filene på sin egen måte, der metadata ordnes i sin egen fil. Er meget enkelt å redigere metadata fra f. eks iPad, selv etter ripping. Ulempen er at man må benytte egnet software for avspilling via andre produsenters streamere (tror jeg).
    Rippingen er utrolig enkel med f. eks HDX og jeg lurer på hvordan Mr. K (eller andre for den saks skyld) løser dette med ripping, særlig når man har erfaring med Naim rip ifra før.

    En helvetes taggejobb fikk han nok uansett ved skifte av streamer, for Wave er som kjent ikke mulig å tagge i selve filen, så tags utover tittel på sporet må skrives inn på nytt i det nye systemet. Med dagens kapasitet på HDD er det eneste vektige argument for å bruke FLAC/ALAC isteden, og et svært vektig argument IMO.
    Joda, og det har nok også andre konkurrerende systemer. Det er nok slik det gjøres i Jriver også. Men i det øyeblikket du skifter avspiller/system så vil ikke denne ekstrainformasjonen være tilgjengelig lenger.
    Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye. Jeg rippet som du vet hele CD-samlingen min inn på en Naim HDX, stover. Det er som du skriver uproblematisk (når man en sjelden gang må) å redigere metadata i Naim sin egen app og PC-programmet som følger med. Etter at jeg solgte HDXen har jeg all musikken liggende i WAV på en harddisk. Planen har hele tiden vært å kjøpe meg en NAS og spille musikken via streameren min. Latskap og annet fokus har gjort at det ikke har blitt noe av (foreløpig) :)

    Andre lærde var vel ikke like sikker som Baluba på hvordan det kom til å legge seg inn og mulighetene for redigering på en ikke-Naim-streamer. Fikk vel litt forskjellige svar, men ingenting med to streker under svaret. Det var vel i stor grad usikkerheten rundt metadata som i sin tid gjorde at jeg ikke kom ut av startgropen. Egentlig ikke noe veldig stort problem. Hvis det skjærer seg med metadata er det etter hva jeg skjønt enkelt å laste ned program som konverterer WAV til FLAC.
    Heisann, bare kort innpå om ripping, sånn i forbifarten ... Bruker XLD som er gratis og fullstendig problemfri på alle måter. Har en del valg for format, kompresjon og tagging, men ikke verre enn at man kan kjøre 'standard' settings om man ønsker. Jeg ripper til AIFF, da det er ukomprimert, 'tagg-bart' (!) og kompatibelt med det aller meste. Har dette på Synology NAS, men derfra og ut er det både DIY og mye 'nerding' for min del. Streamer er en microcomputer ala RPI som heter BeagleBone Black (BBB) (koster 4-500 kr), koblet direkte til DAC (DDDAC) med I2S via Twisted Pears 'Hermes/Cronus' som har full kontroll på klokkesignal og skille mellom signal og strøm. Jeg syntes det var morsomt å sette dette sammen i beste legokloss-stil, selv om det tok litt tid å få alle delene i hus, lodde og sette sammen alt, men utrolig morsomt når det til slutt kom lyd ut av høyttalerne ... :) Når alt er oppe og går er det enkelt å bruke, men krever en del å komme seg dit ... Sett bort i fra DIY-biten så vil jo uansett XLD og ripping til AIFF være noe som kan brukes videre til 'alt' ...

    Edit: Glemte å si at XLD henter meta-info fra nettet, og finner det aller, aller meste ...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Joda, og det har nok også andre konkurrerende systemer. Det er nok slik det gjøres i Jriver også. Men i det øyeblikket du skifter avspiller/system så vil ikke denne ekstrainformasjonen være tilgjengelig lenger.
    Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye. Jeg rippet som du vet hele CD-samlingen min inn på en Naim HDX, stover. Det er som du skriver uproblematisk (når man en sjelden gang må) å redigere metadata i Naim sin egen app og PC-programmet som følger med. Etter at jeg solgte HDXen har jeg all musikken liggende i WAV på en harddisk. Planen har hele tiden vært å kjøpe meg en NAS og spille musikken via streameren min. Latskap og annet fokus har gjort at det ikke har blitt noe av (foreløpig) :)

    Andre lærde var vel ikke like sikker som Baluba på hvordan det kom til å legge seg inn og mulighetene for redigering på en ikke-Naim-streamer. Fikk vel litt forskjellige svar, men ingenting med to streker under svaret. Det var vel i stor grad usikkerheten rundt metadata som i sin tid gjorde at jeg ikke kom ut av startgropen. Egentlig ikke noe veldig stort problem. Hvis det skjærer seg med metadata er det etter hva jeg skjønt enkelt å laste ned program som konverterer WAV til FLAC.
    Heisann, bare kort innpå om ripping, sånn i forbifarten ... Bruker XLD som er gratis og fullstendig problemfri på alle måter. Har en del valg for format, kompresjon og tagging, men ikke verre enn at man kan kjøre 'standard' settings om man ønsker. Jeg ripper til AIFF, da det er ukomprimert, 'tagg-bart' (!) og kompatibelt med det aller meste. Har dette på Synology NAS, men derfra og ut er det både DIY og mye 'nerding' for min del. Streamer er en microcomputer ala RPI som heter BeagleBone Black (BBB) (koster 4-500 kr), koblet direkte til DAC (DDDAC) med I2S via Twisted Pears 'Hermes/Cronus' som har full kontroll på klokkesignal og skille mellom signal og strøm. Jeg syntes det var morsomt å sette dette sammen i beste legokloss-stil, selv om det tok litt tid å få alle delene i hus, lodde og sette sammen alt, men utrolig morsomt når det til slutt kom lyd ut av høyttalerne ... :) Når alt er oppe og går er det enkelt å bruke, men krever en del å komme seg dit ... Sett bort i fra DIY-biten så vil jo uansett XLD og ripping til AIFF være noe som kan brukes videre til 'alt' ...

    Edit: Glemte å si at XLD henter meta-info fra nettet, og finner det aller, aller meste ...
    Oj, dette har du så kontroll på at jeg blir helt svimmel, Kanutus! :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det e kort vei mellom himmel.....

    C3265C8F-A5FC-426C-BCA8-03B2C588B891.jpeg


    og helvete.

    5353B3F1-803A-482C-8317-9B6AAEDF07AC.jpeg


    Lenge igjen av serien, men jeg tenker trønderne og Kåre Ingebrigtsen er begynt å bli litt småfuktig i trusene :cool:

    Gullet ska hem! :D
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.663
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Bartistan
    Hem?
    Det er ikke mye til hem når man ikke engang kan ha lokalderby i øverste divisjon :p

    Disclaimer: jeg bryr meg egentlig heller lite, men lissepasninga di var for god
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det e kort vei mellom himmel.....

    Vis vedlegget 493241

    og helvete.

    Vis vedlegget 493242

    Lenge igjen av serien, men jeg tenker trønderne og Kåre Ingebrigtsen er begynt å bli litt småfuktig i trusene :cool:

    Gullet ska hem! :D
    Jeg tar "svar med sitat" for ettertidens regnskap.. Og med tanke på antall seriemesterskap siste 20 år så er iallfall ikke "hem" Bææærgen.. ;);)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    M

    medlem215396

    Gjest
    Joda, og det har nok også andre konkurrerende systemer. Det er nok slik det gjøres i Jriver også. Men i det øyeblikket du skifter avspiller/system så vil ikke denne ekstrainformasjonen være tilgjengelig lenger.
    Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye. Jeg rippet som du vet hele CD-samlingen min inn på en Naim HDX, stover. Det er som du skriver uproblematisk (når man en sjelden gang må) å redigere metadata i Naim sin egen app og PC-programmet som følger med. Etter at jeg solgte HDXen har jeg all musikken liggende i WAV på en harddisk. Planen har hele tiden vært å kjøpe meg en NAS og spille musikken via streameren min. Latskap og annet fokus har gjort at det ikke har blitt noe av (foreløpig) :)

    Andre lærde var vel ikke like sikker som Baluba på hvordan det kom til å legge seg inn og mulighetene for redigering på en ikke-Naim-streamer. Fikk vel litt forskjellige svar, men ingenting med to streker under svaret. Det var vel i stor grad usikkerheten rundt metadata som i sin tid gjorde at jeg ikke kom ut av startgropen. Egentlig ikke noe veldig stort problem. Hvis det skjærer seg med metadata er det etter hva jeg skjønt enkelt å laste ned program som konverterer WAV til FLAC.
    Heisann, bare kort innpå om ripping, sånn i forbifarten ... Bruker XLD som er gratis og fullstendig problemfri på alle måter. Har en del valg for format, kompresjon og tagging, men ikke verre enn at man kan kjøre 'standard' settings om man ønsker. Jeg ripper til AIFF, da det er ukomprimert, 'tagg-bart' (!) og kompatibelt med det aller meste. Har dette på Synology NAS, men derfra og ut er det både DIY og mye 'nerding' for min del. Streamer er en microcomputer ala RPI som heter BeagleBone Black (BBB) (koster 4-500 kr), koblet direkte til DAC (DDDAC) med I2S via Twisted Pears 'Hermes/Cronus' som har full kontroll på klokkesignal og skille mellom signal og strøm. Jeg syntes det var morsomt å sette dette sammen i beste legokloss-stil, selv om det tok litt tid å få alle delene i hus, lodde og sette sammen alt, men utrolig morsomt når det til slutt kom lyd ut av høyttalerne ... :) Når alt er oppe og går er det enkelt å bruke, men krever en del å komme seg dit ... Sett bort i fra DIY-biten så vil jo uansett XLD og ripping til AIFF være noe som kan brukes videre til 'alt' ...

    Edit: Glemte å si at XLD henter meta-info fra nettet, og finner det aller, aller meste ...
    Har prøvd både XLD og DBPoweamp og til prisen, 3-400,- er DB poweramp vesentlig mer brukervennlig og har de samme fasilitetene som XLD har. Epler og pærer egentlig.

    Mitt startpoeng var nettopp det du beskriver; litt arbeid å komme dit, byggeklosser osv. Helt sikkert gøy, men ikke for alle.
    Medfølgende Mediaserver i Synology skal også være mindre bra mht måten album presenteres på.

    Ellers unner jeg Brann alle de poeng de kan få, selv på bekostning av Rosenborg om nødvendig. Er sjøl opprinnelig Odd'er og har faktisk et par kamper for dem også, engang tilbake på tidlig åttitall :rolleyes:
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Porsgrunn
    Joda, og det har nok også andre konkurrerende systemer. Det er nok slik det gjøres i Jriver også. Men i det øyeblikket du skifter avspiller/system så vil ikke denne ekstrainformasjonen være tilgjengelig lenger.
    Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye. Jeg rippet som du vet hele CD-samlingen min inn på en Naim HDX, stover. Det er som du skriver uproblematisk (når man en sjelden gang må) å redigere metadata i Naim sin egen app og PC-programmet som følger med. Etter at jeg solgte HDXen har jeg all musikken liggende i WAV på en harddisk. Planen har hele tiden vært å kjøpe meg en NAS og spille musikken via streameren min. Latskap og annet fokus har gjort at det ikke har blitt noe av (foreløpig) :)

    Andre lærde var vel ikke like sikker som Baluba på hvordan det kom til å legge seg inn og mulighetene for redigering på en ikke-Naim-streamer. Fikk vel litt forskjellige svar, men ingenting med to streker under svaret. Det var vel i stor grad usikkerheten rundt metadata som i sin tid gjorde at jeg ikke kom ut av startgropen. Egentlig ikke noe veldig stort problem. Hvis det skjærer seg med metadata er det etter hva jeg skjønt enkelt å laste ned program som konverterer WAV til FLAC.
    Heisann, bare kort innpå om ripping, sånn i forbifarten ... Bruker XLD som er gratis og fullstendig problemfri på alle måter. Har en del valg for format, kompresjon og tagging, men ikke verre enn at man kan kjøre 'standard' settings om man ønsker. Jeg ripper til AIFF, da det er ukomprimert, 'tagg-bart' (!) og kompatibelt med det aller meste. Har dette på Synology NAS, men derfra og ut er det både DIY og mye 'nerding' for min del. Streamer er en microcomputer ala RPI som heter BeagleBone Black (BBB) (koster 4-500 kr), koblet direkte til DAC (DDDAC) med I2S via Twisted Pears 'Hermes/Cronus' som har full kontroll på klokkesignal og skille mellom signal og strøm. Jeg syntes det var morsomt å sette dette sammen i beste legokloss-stil, selv om det tok litt tid å få alle delene i hus, lodde og sette sammen alt, men utrolig morsomt når det til slutt kom lyd ut av høyttalerne ... :) Når alt er oppe og går er det enkelt å bruke, men krever en del å komme seg dit ... Sett bort i fra DIY-biten så vil jo uansett XLD og ripping til AIFF være noe som kan brukes videre til 'alt' ...

    Edit: Glemte å si at XLD henter meta-info fra nettet, og finner det aller, aller meste ...
    Har prøvd både XLD og DBPoweamp og til prisen, 3-400,- er DB poweramp vesentlig mer brukervennlig og har de samme fasilitetene som XLD har. Epler og pærer egentlig.

    Mitt startpoeng var nettopp det du beskriver; litt arbeid å komme dit, byggeklosser osv. Helt sikkert gøy, men ikke for alle.
    Medfølgende Mediaserver i Synology skal også være mindre bra mht måten album presenteres på.

    Ellers unner jeg Brann alle de poeng de kan få, selv på bekostning av Rosenborg om nødvendig. Er sjøl opprinnelig Odd'er og har faktisk et par kamper for dem også, engang tilbake på tidlig åttitall :rolleyes:
    Litt mere fotballstoff. Jobbet sammen med Bent Tommy som spilte for både Pors og Odd. Når han hadde overgangen til Odd, så var det veldig uvanlig (les kontroversielt). Det var to stykker som ropte forræder til han på byen. Når Grenland Fotball ble stiftet, så orket ikke de to å heie på Pors lengre. Så da begynte de å heie på Vålerenga og reiste til Oslo får å gå på hjemmekamp. Virker som om fotball er mere alvorlig enn hifi.:rolleyes:
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jobber sammen med Bent Tommy nå :) men jeg er for gammel til at vi spilte fotball sammen. Ja, det var nok litt sånn den gangen, hvem som var verst vites ikke, men som med hifi bråk og krangling, en idiotisk adferd.

    Beklager avsporingen Karmana!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det e kort vei mellom himmel.....

    Vis vedlegget 493241

    og helvete.

    Vis vedlegget 493242

    Lenge igjen av serien, men jeg tenker trønderne og Kåre Ingebrigtsen er begynt å bli litt småfuktig i trusene :cool:

    Gullet ska hem! :D
    Jeg tar "svar med sitat" for ettertidens regnskap.. Og med tanke på antall seriemesterskap siste 20 år så er iallfall ikke "hem" Bææærgen.. ;);)
    Tar glatt sitat på den der. Alternativet er at man blir så norsk at man kun tør å tenke på seier etter at man har vunnet :D

    Selvfølgelig hører gullet heme i Bergen. Britiske museum har ranet til seg mange egyptiske antikviterer, men disse hører jo selvfølgelig hjemme i Egypt.....:rolleyes::)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jobber sammen med Bent Tommy nå :) men jeg er for gammel til at vi spilte fotball sammen. Ja, det var nok litt sånn den gangen, hvem som var verst vites ikke, men som med hifi bråk og krangling, en idiotisk adferd.

    Beklager avsporingen Karmana!
    Ingenting å beklage! Fotball hører godt med inn under "fjas" i trådtittelen :) En forutsetning; å uttale seg om Fagermo i rosene ordelag kan gjøres i andre tråder :mad:;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det e kort vei mellom himmel.....

    Vis vedlegget 493241

    og helvete.

    Vis vedlegget 493242

    Lenge igjen av serien, men jeg tenker trønderne og Kåre Ingebrigtsen er begynt å bli litt småfuktig i trusene :cool:

    Gullet ska hem! :D
    Jeg tar "svar med sitat" for ettertidens regnskap.. Og med tanke på antall seriemesterskap siste 20 år så er iallfall ikke "hem" Bææærgen.. ;);)
    Tar glatt sitat på den der. Alternativet er at man blir så norsk at man kun tør å tenke på seier etter at man har vunnet :D

    Selvfølgelig hører gullet heme i Bergen. Britiske museum har ranet til seg mange egyptiske antikviterer, men disse hører jo selvfølgelig hjemme i Egypt.....:rolleyes::)
    Bergen, Norges svar på Kairo.. ;)
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Bergen og Brann er som England og Englands landslag. Ett par seiere og de er verdens beste lag, ett par tap og alle må gå.

    Er selv Brann (og Manchester United) supporter, og ønsker ingen et slikt berg og dalbane kjærlighetsforhold til en partner i det virkelige liv.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bergen og Brann er som England og Englands landslag. Ett par seiere og de er verdens beste lag, ett par tap og alle må gå.

    Er selv Brann (og Manchester United) supporter, og ønsker ingen et slikt berg og dalbane kjærlighetsforhold til en partner i det virkelige liv.
    Alternativet til et liv uten topper og bunner er av mange sett på som verre enn helvete :)

    C5D69329-F89C-43B8-A2AD-B89523B3CC21.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.658
    Antall liker
    4.109
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Litt skummelt å komme inn på kjøkkenet. Begynte å lure på om kona hadde plukket opp noen dårlige vaner fra tiden i Nederland ;)

    Vis vedlegget 493331
    Mycket röka där, gäller bara att finna rätt musik.
    Hehe, hvilken musikk vil du anbefale, Figge, hvis jeg gikk til det radikale skrittet og begynte å røyke ramsløk? ;)
    Till ramslök, fungerar nog musik från Gotland där den växer vilt.
    GLADA GOTLAND » Hasses listiga lista Musik GOTLAND nu & då!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt skummelt å komme inn på kjøkkenet. Begynte å lure på om kona hadde plukket opp noen dårlige vaner fra tiden i Nederland ;)

    Vis vedlegget 493331
    Mycket röka där, gäller bara att finna rätt musik.
    Hehe, hvilken musikk vil du anbefale, Figge, hvis jeg gikk til det radikale skrittet og begynte å røyke ramsløk? ;)
    Till ramslök, fungerar nog musik från Gotland där den växer vilt.
    GLADA GOTLAND » Hasses listiga lista Musik GOTLAND nu & då!
    Slite Cement kan jeg visst høre på uten kunstig stimuli :D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Denne bør passe godt til Ramsløk:


    Her kan man forresten høre at trekkspell er like bra som sax.
    Her snakker vi vel i stor grad om LSD og ikke ramsløk ;)

    Jeg tror mine 22 sekunder med video er for kort tid til konkludere om trekkspillets fortreffelighet. For min del foretrekker jeg sax, men hadde vært enda mer bekymret om du mente trekkspill er like bra som sex :D
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.658
    Antall liker
    4.109
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Denne bør passe godt til Ramsløk:


    Her kan man forresten høre at trekkspell er like bra som sax.
    Her snakker vi vel i stor grad om LSD og ikke ramsløk ;)

    Jeg tror mine 22 sekunder med video er for kort tid til konkludere om trekkspillets fortreffelighet. For min del foretrekker jeg sax, men hadde vært enda mer bekymret om du mente trekkspill er like bra som sex :D
    T.o.m svårt för en svensk att förstå. Reservdanskar.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.563
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når vi krangler på HFS om kabler og tweaks er det nok fra utsiden bare et spørsmål om hvem som er sykest og værst angrepet. Selv har jeg akkurat jobbet et par tre timer i hagen. Ikke min greie, og har hele tiden gledet meg til å komme inn til litt musikk. Tatt i betraktning av at det er årets første sommerdag i Bergen er det ganske så sykt! Kona var akkurat ferdig for dagen i hagen, og strøk umiddelbart avgårde til IKEA. Da snakker vi skikkelig sykt!!! Lurer litt på hvilken side hun ville tatt i en kabeldebatt ;) Eagles og en pils, here we go :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, hage-pisken har du jæ godt av.. :eek:;). Sliter selv med samme syndrom, men jeg har ikke hviletid i Staten..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn