Karmana
Æresmedlem
Forunderlig og skammelig! Slemme, slemme småripsDen "skrotten" var tilstede på et party jeg var på for en del år tilbake. Underlig skrue, og merkelig nok "svermet" småripsen rundt han.Du tenker på norske Sasha Gabor
Forunderlig og skammelig! Slemme, slemme småripsDen "skrotten" var tilstede på et party jeg var på for en del år tilbake. Underlig skrue, og merkelig nok "svermet" småripsen rundt han.Du tenker på norske Sasha Gabor
Er vel mer at rama har dette i signaturen sin, enn at jeg husker så mye ;DSkummelt når man har folk som husker hva man har skrevet tidligere i sine respektive tråderJepp, de begge var jo utpreget kåt-triste 8) ;Dføler meg urettferdig fremstilt her.
er egentlig snill på bunn, som en blanding av ghandi og mor teresa.
Landet på en farge enda?
Ja, hvis ikke hadde de tapt mye penger Feiget ut og gikk for det svartetror bookmakerne har sluttet å ta imot spill på pianosvart.
Det tror jeg var lurtLandet på en farge enda?Ja, hvis ikke hadde de tapt mye penger Feiget ut og gikk for det svartetror bookmakerne har sluttet å ta imot spill på pianosvart.
Ah, det var sånn det varEr vel mer at rama har dette i signaturen sin, enn at jeg husker så mye ;DSkummelt når man har folk som husker hva man har skrevet tidligere i sine respektive tråderJepp, de begge var jo utpreget kåt-triste 8) ;Dføler meg urettferdig fremstilt her.
er egentlig snill på bunn, som en blanding av ghandi og mor teresa.
Landet på en farge enda?Ja, hvis ikke hadde de tapt mye penger Feiget ut og gikk for det svartetror bookmakerne har sluttet å ta imot spill på pianosvart.
Norsk Tipping taper den dobbelen. Jeg ønsker å bruke penger på andre ting enn ekteskapsrådgivningLandet på en farge enda?Ja, hvis ikke hadde de tapt mye penger Feiget ut og gikk for det svartetror bookmakerne har sluttet å ta imot spill på pianosvart.
er rutinert jeg, vettu.
sjekket i helgen, og hos alle utenlandske bookmakere som betson, unibet, ladbrokes etc var det stengt for enkeltspill på svart pianolakk.
tidlig idag var det kun norsk tipping som fremdeles tillot spill, men da måtte man satse på en dobbelt med pianosvart + at du beholdt høyttalerne frem til 2022.
tror ikke det ble omsatt spesielt mye på det spillet.
Det var da ingenting i veien med fargen på paret som sto på hotell Mariott caftein.Skal du ha svart nå igjen?
Er de ikke å få i Pepita?
Ikke så mange som har hørt disse Rosita, men ettersom jeg forstår er det ikke noe drit.
Gratulerer!
Takk for svar! Regner med litt mer utfyllende beskrivelse av La Rositas skjønnsang når hun vel ankommer sitt nye hjem. Navnet skjemmer ingen, men når hun er antrukket i svart.....Ser den med katt, men det kan da aldri bli for mye fotballBle litt mye pus og fooball nå!Faen, og jeg som trodde headroom var greien
Går for tiden og grunner på akkurat den problemstillingen. Et trygt valg ville vel vært å kjøpe rørforsterker hos La Rosita, men har ikke samvittighet til det i denne omgangen. Sender vel etter hvert en mail til La Rosita og hører litt rundt hva de tenker. Kommer nok til å koble de opp mot Karan til å begynne med, men jeg blir ikke overrasket om det kommer inn en annen forsterker før høyttalerne ankommer
Rognlien stiller et godt spørsmål. Mye Karanguffe er sikkert ikke vondt å ha i bakhånd. Dog inviterer dine nye HT til en annen dans. Karan har krefter men også en høy dempingsfaktor. Ikke alle HT blir en god match. Lemper du Karan på brukten, håper jeg det napper hos noen her på berget som forstår hvor mye godlyd og byggekvalitet Karan byr på. For egen del så forsvant både Accuphase og Spec ut døra til fordel for Karans integrerte. En LM 508iA er fortsatt i hus. Med oppgradert rørpakke sliter jeg med å ta valget. Karanen byr ikke bare på vellyd, men også en bunnsolid konstruksjon som oser lang uproblematisk levetid. Rørbyttesjuken skremmer også. Den er fraværende med Karan.
Utfordrer deg litt ved å spørre hva du søker etter når du nå velger gjøre så pass store endringer i oppsettet ditt?
Mvh Olav E
Vi er begge godt fornøyd med Karan, og det blir kilent å selge forsterkerne for pølsepris for det de ikke matcher Babell. Hva jeg skal bruke på Babell har jeg vært i tenkeboksen på siden jeg bestilte høyttalerne. Trenger ikke være erfaren haifai-journalist for å skjønne at 420W i 8ohm ikke nødvendigvis er den beste match for en høyttaler jeg antar har følsomhet rundt 94-95 dB På den annen side er det nå det med greien å prøve først. Kommer nok ikke til å selge Karan før jeg har forsøkt (med et særdeles forsiktig utslag på volumknotten)
Det er vel litt forskjellige grunner til at jeg går i denne retningen. En av grunnene er nysjerrighet og spenning Jeg har ikke en linær stegvis tilnærming til lydnirvana som mål for hobbyen. Litt sideforflytning og kanskje noe steg nedover i stigen gjør meg ingenting så lenge jeg har glede av det (og jeg fremdeles har råd til mat og rødvin ) Tror forøvrig ikke dette blir nedover i stigen Videre har jeg lenge hatt lyst på noe lettdrevet som gir meg større fleksibilitet med tanke på forsterker med tilhørende forskjeller i lydbilde. Jeg tror videre dette er en god allround høyttaler. Jeg opplever at mange såkalte high end høyttalere er tunet lyst for maksimal oppløsning, noe som ofte gjør at de faller igjennom hos meg når det spilles rock. Tiden vil vise om jeg tar feil når det gjelder egenskapene til Babell
Det som trigget hele kjøpet var da jeg hørte La Rosita La Montespan (lillebroren til Babell) på en messe i Eindhoven for noen år siden. Jeg kom hele tiden tilbake til dette rommet, selv om det på messen var mye betraktelig dyrere utstyr. Har hørt samme høyttaler et par ganger til i etterkant, og når jeg nå hørte Babell, som virket å være mer av det samme, var det (litt for) lett å trykke på kjøpknappen Klarer ikke å beskrive lyden nå, men en spretten sak med fylde og skyv i mellomtonen
Litt ustrukterte tanker i farten, så ta det for hva det er. For meg er det bare å krysse fingrene for at det ikke var La Rosita sin 300B forsterker som var hovedgrunnen til godlyden Tenker det var en kombinasjon, så får tiden vise hvilken forsterker jeg ender opp med
Jeg er neimen ikke sikker på at det blir så galt med Karanen, jeg. Du vil jo ha headroom i bøtter og spann, og da kommer det vel bare an på hvor god lyd Karanen greier å prestere. Jeg har jo hørt Karanen hos deg før, og IMO er det en knallbra forsterker.Ser den med katt, men det kan da aldri bli for mye fotballBle litt mye pus og fooball nå!Faen, og jeg som trodde headroom var greien
Går for tiden og grunner på akkurat den problemstillingen. Et trygt valg ville vel vært å kjøpe rørforsterker hos La Rosita, men har ikke samvittighet til det i denne omgangen. Sender vel etter hvert en mail til La Rosita og hører litt rundt hva de tenker. Kommer nok til å koble de opp mot Karan til å begynne med, men jeg blir ikke overrasket om det kommer inn en annen forsterker før høyttalerne ankommer
Rognlien stiller et godt spørsmål. Mye Karanguffe er sikkert ikke vondt å ha i bakhånd. Dog inviterer dine nye HT til en annen dans. Karan har krefter men også en høy dempingsfaktor. Ikke alle HT blir en god match. Lemper du Karan på brukten, håper jeg det napper hos noen her på berget som forstår hvor mye godlyd og byggekvalitet Karan byr på. For egen del så forsvant både Accuphase og Spec ut døra til fordel for Karans integrerte. En LM 508iA er fortsatt i hus. Med oppgradert rørpakke sliter jeg med å ta valget. Karanen byr ikke bare på vellyd, men også en bunnsolid konstruksjon som oser lang uproblematisk levetid. Rørbyttesjuken skremmer også. Den er fraværende med Karan.
Utfordrer deg litt ved å spørre hva du søker etter når du nå velger gjøre så pass store endringer i oppsettet ditt?
Mvh Olav E
Vi er begge godt fornøyd med Karan, og det blir kilent å selge forsterkerne for pølsepris for det de ikke matcher Babell. Hva jeg skal bruke på Babell har jeg vært i tenkeboksen på siden jeg bestilte høyttalerne. Trenger ikke være erfaren haifai-journalist for å skjønne at 420W i 8ohm ikke nødvendigvis er den beste match for en høyttaler jeg antar har følsomhet rundt 94-95 dB På den annen side er det nå det med greien å prøve først. Kommer nok ikke til å selge Karan før jeg har forsøkt (med et særdeles forsiktig utslag på volumknotten)
Det er vel litt forskjellige grunner til at jeg går i denne retningen. En av grunnene er nysjerrighet og spenning Jeg har ikke en linær stegvis tilnærming til lydnirvana som mål for hobbyen. Litt sideforflytning og kanskje noe steg nedover i stigen gjør meg ingenting så lenge jeg har glede av det (og jeg fremdeles har råd til mat og rødvin ) Tror forøvrig ikke dette blir nedover i stigen Videre har jeg lenge hatt lyst på noe lettdrevet som gir meg større fleksibilitet med tanke på forsterker med tilhørende forskjeller i lydbilde. Jeg tror videre dette er en god allround høyttaler. Jeg opplever at mange såkalte high end høyttalere er tunet lyst for maksimal oppløsning, noe som ofte gjør at de faller igjennom hos meg når det spilles rock. Tiden vil vise om jeg tar feil når det gjelder egenskapene til Babell
Det som trigget hele kjøpet var da jeg hørte La Rosita La Montespan (lillebroren til Babell) på en messe i Eindhoven for noen år siden. Jeg kom hele tiden tilbake til dette rommet, selv om det på messen var mye betraktelig dyrere utstyr. Har hørt samme høyttaler et par ganger til i etterkant, og når jeg nå hørte Babell, som virket å være mer av det samme, var det (litt for) lett å trykke på kjøpknappen Klarer ikke å beskrive lyden nå, men en spretten sak med fylde og skyv i mellomtonen
Litt ustrukterte tanker i farten, så ta det for hva det er. For meg er det bare å krysse fingrene for at det ikke var La Rosita sin 300B forsterker som var hovedgrunnen til godlyden Tenker det var en kombinasjon, så får tiden vise hvilken forsterker jeg ender opp med
Varfør er inte jag bjuden, jag har også pul.. brudenSåså, terningen er spist, middagen er kastet, og brura er utp...:-X
La nå stakkars mannen få sjelefred
Fargemessig ja, men feil merke
Skal du ha svart nå igjen?
Ikke så mange som har hørt disse Rosita, men ettersom jeg forstår er det ikke noe drit.
Gratulerer!
Det var da ingenting i veien med fargen på paret som sto på hotell Mariott caftein.Skal du ha svart nå igjen?
Gratulerer!
Svart er vel litt kjedelig? Nuvel , meg om det.
Jeg skal jo ikke ha dem. Men musikk spelte de så det holdt.
Som tidligere nevnt, Johnny Cash og Nick Cave kunne/kan umulig ta feil!Såså, terningen er spist, middagen er kastet, og brura er utp...:-X
La nå stakkars mannen få sjelefred
I et svakt øyeblikk må jeg innrømme at det er litt mer schwung over katten dinTakk for svar! Regner med litt mer utfyllende beskrivelse av La Rositas skjønnsang når hun vel ankommer sitt nye hjem. Navnet skjemmer ingen, men når hun er antrukket i svart.....Ser den med katt, men det kan da aldri bli for mye fotballBle litt mye pus og fooball nå!Faen, og jeg som trodde headroom var greien
Mvh Olav E
For øvrig et trygt valg av farge. Følger trenden: Black is the new black!
Her østpå gråter vi litt sammen med rødtrøyene borte hos dere. At dette lissom ODD-laget ikke fikk bank på stadion var leit. Denne gjengen fra barteland som stjæler andres drakter og tillater seg å legge seg øverst på tabellen år etter år med innkjøpte leiesoldater har godt av å måtte gå litt i seg sjøl. Nok om det. Over til katter.
Jeg er allergisk mot katter. Forstår ikke helt koblingen mellom disse hårete individene og interessen for hifi. Anlegg som pakkes inn for å unngå langpotede klør. Kattehår på kryss og tvers i plateriller. Nok og sjekke brukten: "Oppbevart i hjem fritt for katt og hund!" Noen har skjønt det.
Skal jeg like katter må de være helt glatte i pelsen. Male fra minst seks sylindre og kun oppholde seg ute, eller inne i eget kattehus når den ikke er ute og lufter seg med sin eier.
Siden det er poppis med bilder av egne katter her på hfs, tillater jeg meg å vise et lite utsnitt av egen katt siden du har vist fram din. Litt for uhåndterlig å ta med inn i lytterommet er den.
Vis vedlegget 543467
Mvh Olav E
Holder med deg! Satser på det blir bedre enn jeg forventer Har i hvert fall ikke tenkt å selge Karan ut fra en teoretisk forventning.Jeg er neimen ikke sikker på at det blir så galt med Karanen, jeg. Du vil jo ha headroom i bøtter og spann, og da kommer det vel bare an på hvor god lyd Karanen greier å prestere. Jeg har jo hørt Karanen hos deg før, og IMO er det en knallbra forsterker.Ser den med katt, men det kan da aldri bli for mye fotballBle litt mye pus og fooball nå!Faen, og jeg som trodde headroom var greien
Mvh Olav E
I verste fall er det jo mulig å bytte til en preamp med mer "rørlyd" hvis det er det du er ute etter.
mvh
Skal foreløpig være forsiktig med å uttale meg bastant om detaljeringsgraden i lyden, men de har i hvert fall et lydbilde/sound som har fanget min interesse. Har også en forventning om at de skal egne seg godt på de typene musikk jeg spiller. Jamakr og jeg har bestilt de samme høyttalerne, jaVeldig spennende disse LaRosita.
Mer fokus på musikk og moro, og litt mindre på superdetaljering, slik jeg forstår?
Er det samme modell (lik høyttaler) både du og jmkr har bestilt?
Jeg forstår fargevalget med tanke på annenhåndsverdi. En vet aldri hvordan slikt slår ut.
Hvem skulle trodd for noen år sida at man skulle få se så mange HVITE biler på veiene igjen.
Svart blir nok bra.
Det går jo også an å freshe dem opp litt hvis du tar et kveldskurs.
https://www.google.com/url?sa=i&sou...aw01dQar0z8S_-Ob7ZHo-skM&ust=1559885934266910
Deretter The Handmades Tale, Chernobyl etc.GoT; check. Bare å kjøre videre med Vikings
Jepp! Sommeren er oppskrytt! Nu kjør viDeretter The Handmades Tale, Chernobyl etc.GoT; check. Bare å kjøre videre med Vikings
Morsomt 'breaker, men selv ville jeg nok kurset meg i noe mer nasjonalromantisk...Det går jo også an å freshe dem opp litt hvis du tar et kveldskurs.
https://www.google.com/url?sa=i&sou...aw01dQar0z8S_-Ob7ZHo-skM&ust=1559885934266910
Sommer? Hvor?Jepp! Sommeren er oppskrytt! Nu kjør viDeretter The Handmades Tale, Chernobyl etc.GoT; check. Bare å kjøre videre med Vikings
Du sender deg selv og dine til London. Jeg sender mine til London, mens jeg selv må på jobb i Bulgaria. Pussigere greier. Solgte leiligheten vår i Bulgaria seinhøstes i fjor, og så må jeg likevel tilbake på sommeren. Blir visst ikke helt kvitt BulgariaSommer? Hvor?Jepp! Sommeren er oppskrytt! Nu kjør viDeretter The Handmades Tale, Chernobyl etc.GoT; check. Bare å kjøre videre med Vikings
I London ja, og i Oslo i i går ja, men ellers kom den vel i april og så forsvant den
Men som du sier, da kan vi jo snurre film og spille vinyl
Ha en fin dag uten for høye bølgetopper.
Takker så mye, gismoenGratulerer så mye med høyttaler bestilling Karmana????????????
Er spennende og spenstig valg, tror også farge valget var greit for heleheten i heimen (sub, amper etc).
Men du..... hold nå for gudsskyld den fjernkontrollen innelåst så lenge du
beholder Karan i racket ditt????????????????????????
gismo
Greit å ha noe å glede seg til til på andre siden av sommerferienSpennende med nye saker som kommer inn karmana
Blir gøy og høre hva du synes lydmessig når de ankommer Bergen.
Et spennende merke som jeg kjenner lite til.
PS! Tar turen til warszawa messa i år for første gang! er det noe du vurderer ?
Mvh: Espen L
Hmm.... kanskje det blir rørforsterker på degSikkert i overkant kjent, men det er disse godguttene som kommer over sommeren
Vis vedlegget 543829
Fikk i dag tilbakemelding fra Dan som er Mr. La Rosita. Ser ut som det ikke nødvendigvis blir så pissgærnt med Karan:
I think your Karan will be great with Babell, we do some test with big transistor of us in our show room and result was great also.
Men, han pusher jo selvfølgelig også deres egen integrerte rørforsterker:
Also, if you like to reach the sound we got at the Munich show we have a nice « weapon » in our line which is our 300B integrated amplifier « Bird ». Bird’s Power is 2 X 8 watts and perfectly match with Babell witch have close to 98 db/w efficiency.
Faen, har jo akkurat solgt Bird
Den skjønte jeg ikke heltBird og pianolakk ....
Har det skjedd noe, egentlig?
Det blir nok helt sikkert rørforsterker på meg igjen, Espen, men da snakker vi, som sist, i tillegg til. Sitter veeldig langt inne å ikke ha det sytalause med en transe tilgjengeligHmm.... kanskje det blir rørforsterker på degSikkert i overkant kjent, men det er disse godguttene som kommer over sommeren
Vis vedlegget 543829
Fikk i dag tilbakemelding fra Dan som er Mr. La Rosita. Ser ut som det ikke nødvendigvis blir så pissgærnt med Karan:
I think your Karan will be great with Babell, we do some test with big transistor of us in our show room and result was great also.
Men, han pusher jo selvfølgelig også deres egen integrerte rørforsterker:
Also, if you like to reach the sound we got at the Munich show we have a nice « weapon » in our line which is our 300B integrated amplifier « Bird ». Bird’s Power is 2 X 8 watts and perfectly match with Babell witch have close to 98 db/w efficiency.
Faen, har jo akkurat solgt Bird
Kjør på karmana! Livet er kort og verden er vill og vi med den osv......
Mvh: Espen L
Snasne de Babellene. Men vet du hvilke elementer som sitter i dem ?
Basselementene ser jo røslige ut, og med 98 db følsomhet så burde de jo få det til å svinge i stua.
Edit. 8W Bird forsterker hørtes lett ut. Tipper Zardoz har mer baller