Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.971
    Sted
    Bartistan
    ^^ Ørene bør sjefe, men om øyet sjeneres, vel... :p
    Jeg liker mine Tannoy utedasser av samme grunn, i grunn'.
    Det er liksom ikke det minste rom for tvil om hvorfor de står der de står, eller hvorfor.
    Jålebukkfaktoren er skylav (meiks sens in trøndersk and påssibly bergensk tuu) :cool:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.086
    Snasne de Babellene. Men vet du hvilke elementer som sitter i dem ?
    Basselementene ser jo røslige ut, og med 98 db følsomhet så burde de jo få det til å svinge i stua.

Edit. 8W Bird forsterker hørtes lett ut. Tipper Zardoz har mer baller ;)

Har ikke fått specs enda, og vet bare at «fulltonen» er en 12 tommer. (Super)tweeteren vet jeg ingenting om.

Kanskje ikke allverden med 8W Zardoz Bird, men i München var det tilstrekkelig :)
    Nuvel min gode mann.
    I Munchen spilte Dan opp med Zardoz monoblokker med 8 watt tirode, jmfr ditt eget innlegg 15314 og vedlagte bilde tatt av undertegnede.

DSC_1397.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Basselementene ser jo røslige ut, og med 98 db følsomhet så burde de jo få det til å svinge i stua.

Har ikke fått specs enda, og vet bare at «fulltonen» er en 12 tommer. (Super)tweeteren vet jeg ingenting om.

Kanskje ikke allverden med 8W Zardoz Bird, men i München var det tilstrekkelig :)
    Nuvel min gode mann.
    I Munchen spilte Dan opp med Zardoz monoblokker med 8 watt tirode, jmfr ditt eget innlegg 15314 og vedlagte bilde tatt av undertegnede.

Vis vedlegget 543913
    Her skjønner jeg to ting; jeg husket feil og man må være pinlig presis :)

Du har selvfølgelig helt rett, men jeg tror monoblokkene og Bird blir mye av de samme greiene. Hvorvidt monoblokkene og Bird er 7 eller 8W strides de lærde. Dan skrev jo 8W i mailen, men i prislisten deres er begge oppgitt til 7W.

I føljetongen pinlig presis; La Rosita har tre høyttalere i sortimentet: Ipanema, Babell.......og La Montespan :cool::)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.950
    Jo mer jeg ser på disse høyttalerne desto mer liker jeg designen! Nydelige er de!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noenlunde tidlig oppe i dag for en tur i forkant av regnet. Deretter har det blitt musikk med god samvittighet :)

Dagens tweak-trippel har gitt følgende resultater:

102530E6-90F8-4692-88C3-382EF9F701BA.jpg

Steinhelle under subben. Njaaaaa

57705EA5-352B-4132-9E6C-C862E236628E.jpg

Spredning på tonearmskablene. Ja

03FFB6F7-1B4F-4C87-9698-546F439ACE0F.jpg

Selvmedisinering. Oh yes! :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.086

Nuvel min gode mann.

Vis vedlegget 543913
    Her skjønner jeg to ting; jeg husket feil og man må være pinlig presis :)

Du har selvfølgelig helt rett, men jeg tror monoblokkene og Bird blir mye av de samme greiene. Hvorvidt monoblokkene og Bird er 7 eller 8W strides de lærde. Dan skrev jo 8W i mailen, men i prislisten deres er begge oppgitt til 7W.

I føljetongen pinlig presis; La Rosita har tre høyttalere i sortimentet: Ipanema, Babell.......og La Montespan :cool::)
    Korrekt, vi er vel ikke på hifi pilgrimstur kun for å kose oss, er vi vel?
    En hvis grad av faglig integritet må vel kunne forlanges når man skriver om dubbedittene :rolleyes:
    Og ikke nok med det, om vi slår vår samlede rudimentære kunnskap sammen, så blir det tilnærmet riktig :rolleyes:

Ad Zardoz Bird stereo integrert eller monoblokker oppnås vel mer ro, dynamisk headrom og overskudd med monoblokkene enn med den integrerte forsterkeren skulle jeg tro. Men jeg ville utvilsomt prøvd lenge og vel med Karan blokka før jeg gikk til det skritt å svi av 300B rør flere ganger i året.

Her medisineres det med 24 år gammel armagnac etter dagens familie innrykk med full servering.
    Ramlet over et par gode vinylskiver hos Platecompaniet i går med 30% rabatt og greier.
    Så inn i mellom regnbygene skal jeg hygge meg med Bjørk - Debut og Lynyrd Skynyrd - Second Helping på 180 grams oljekaker :cool:
    Ellers blir det stussing av hekken (kunne saktens trengs, men det er snakk om den i hagen :rolleyes:), klipping av plen og passe på væskebalansen.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Karmis, de elementene er kjente. Godt å merke seg at smaken vår er lik :). Sort, såklart. Noe annet ville vært fiffig av deg.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.267
    Torget vurderinger
    1
    Signe lørdagen karmana

Har huset for meg selv et par dager mens husets andre har stukket på hytten. Hva er da mer naturlig enn kos og musikk. Ganske så tilfeldig ser jeg hva du har tweaket med og tilfeldighetene vil ha det til at jeg har vært på samme spor:
    18F4EEEC-6EDB-46A9-A17F-339BD8BE1294.jpg

Sorbothane under sub. Tja.
    155A536C-5E68-4162-949B-4636536ED47A.jpg

Absolutt bedre. For stiv kabel kødder til fjæringen på mitchell. Denne er koblet vekk og orginal saec montert tilbake. Svært fornøyd.
    E3A276A4-83BE-4EBC-894E-7125CB459F4D.jpg

Det nærmer seg tid for å lukke dekselet og streame resten av kvelden. Kan være lurt. Har mine røtter i jazzen men prøver å hente litt inspirasjon i denne tråden også. Gjelder å utvide horisonten. Av en eller annen bisarr grunn digger jeg deephouse og clubmusikk når medisineringen har nådd riktig nivå. Ungene i huset rister litt på hodet når far på 50 lytter på future beats radio.....

Har glemt å si at de nye høyttalerene ser flotte ut. Det skjer noe spesielt når elementene vokser litt.

Ha en strålende kveld

Atle

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer Karmis, de elementene er kjente. Godt å merke seg at smaken vår er lik :). Sort, såklart. Noe annet ville vært fiffig av deg.
    Ja, det vet vel du/Hagto. Selv aner jeg ikke hvilke elementer som sitter i Babell :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker for billedreportasjen, Atle :) Mye av den samme aktiviteten på begge sider av broen i går :D

Selv har jeg, som du tester, mest tro på myk avkobling under subben. Får vel teste det etter hvert. Ingen dum rutine å gå over til streaming når man har jobbet litt med det siste tweaket :D Musikkmessig må jeg innrømme jeg er glad for å ikke være i samme rom som deg når du har jobbet litt med selvmedisineringen :cool:;) Fortsatt god pinse :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det drysser jevnt og trutt inn med info på de nye høyttalerne. Betryggende å lese at deres pianosvart er som et flygel ala Steinway, og at han som står for arbeidet også driver med restaurering av flygler :)

Ellers så fikk jeg specs på Babell i går. Faktisk litt bedre enn ventet på et par parametre. Me like :)

For New Babell spec:

Dimensions : H 88cm / D 46,5cm / L 43,5cm ( total H with feet : 96,5cm)
    Material : solid beech wood
    Weight : 65 kg
    Yield : 98 db
    Impedance : 16 ohms
    Minimum power : 7 Watts
    Frequency response : from 30 Hz to 22 kHz

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.743
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som du har funnet ut sjøl, er den hella under suben bare tull.
    Du finner sikkert et formål for hella i den fine hagen deres.:)

Kan anbefale denne på nypress LP.
    Original er ganske dyr, men kjøper man for å spille framfor samle, tror jeg denne er vel så bra.
    Mye tøff bassgitar her, og tror RELen din vil kose seg med denne.;)

IMG_20190510_115641.jpg

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.095
    Torget vurderinger
    2
    Det drysser jevnt og trutt inn med info på de nye høyttalerne. Betryggende å lese at deres pianosvart er som et flygel ala Steinway, og at han som står for arbeidet også driver med restaurering av flygler :)

Ellers så fikk jeg specs på Babell i går. Faktisk litt bedre enn ventet på et par parametre. Me like :)

For New Babell spec:

Skal ikke skremme vatnet tå deg, Karmana, men her leser jeg SET med store bokstaver, altså. ;)

Testet for en tid tilbake et par høyttalere med den typen spec's og en flott høyeffektsforsterker, det låt kjedelig, det! Så inn med en midt på treet SE rørforsterker, og halleluja brødre og søstre, mitt hjem ble fylt av engler og fyrverkeri i en fantastisk miks av fjær, farger prinsesser og masse smell.

Og om jeg nå satte griller i hodet på deg, så er det bare til pass for deg, for etter at du la ut det bildet av Hansa fatøl her oppe, må jeg bare innse at min selvpålagte avholdsperiode er under press. Hevnen er søt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er slem Håkon, men jeg er enig med deg. Her gjelder det å spille på synergi... Med eller uten øl.. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.913
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Karmana er en selvbevisst type, som alltid vet sitt beste best, så jeg skal kun nøye meg med å gjenta hva jeg pleier å svare når folk ber meg anskaffe masse SS-watt til mine ht. De er faktisk enda mer tungdrevne enn Karmanas.
    Hva er vitsen meg å anskaffe seg lettdrevne og rørvennlige ht hvis man likevel skal fore de med masse watt, høy dempefaktor og haugevis av feed back-kretser? ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

For New Babell spec:

Skal ikke skremme vatnet tå deg, Karmana, men her leser jeg SET med store bokstaver, altså. ;)

Testet for en tid tilbake et par høyttalere med den typen spec's og en flott høyeffektsforsterker, det låt kjedelig, det! Så inn med en midt på treet SE rørforsterker, og halleluja brødre og søstre, mitt hjem ble fylt av engler og fyrverkeri i en fantastisk miks av fjær, farger prinsesser og masse smell.

Og om jeg nå satte griller i hodet på deg, så er det bare til pass for deg, for etter at du la ut det bildet av Hansa fatøl her oppe, må jeg bare innse at min selvpålagte avholdsperiode er under press. Hevnen er søt.
    Du er slem Håkon, men jeg er enig med deg. Her gjelder det å spille på synergi... Med eller uten øl.. :)
    Karmana er en selvbevisst type, som alltid vet sitt beste best, så jeg skal kun nøye meg med å gjenta hva jeg pleier å svare når folk ber meg anskaffe masse SS-watt til mine ht. De er faktisk enda mer tungdrevne enn Karmanas.
    Hva er vitsen meg å anskaffe seg lettdrevne og rørvennlige ht hvis man likevel skal fore de med masse watt, høy dempefaktor og haugevis av feed back-kretser? ;)
    Hehe, dere er nå litt morsom her dere gjentar hverandre om snøen som falt i fjor :D

Jeg har blant annet skrevet tidligere at en av grunnene til å kjøpe disse høyttalerne var mer fleksibilitet ift forsterkervalg, og leke meg frem mot et lydbilde/sound som passer meg. At dette er høyttalere som passer laveffekts rørforsterkere vet jeg, og har tidligere skrevet at dette er planen fremover, og kanskje allerede før jeg mottar høyttalerne. Likevel er jeg av den formening at det vil være for dumt å ikke teste dem mot min egen forsterker først. Dette blir jo ikke mindre aktuelt av at konstruktøren har prøvd dem tidligere mot kraftige transistorforsterkere med godt resultat, og tror de vil fungere helt utmerket med min Karan.

Det er greit at dere er fanboys av SET alle tre, men gjentakelser over samme tema, som allerede er besvart og har vært meningen lenge før dere kom på banen er uinteressant. Besserwisser tilnærming blir også for dumt. Forsovet greit at dere ikke leser eller husker alle poster i tråden, men poenget deres er oppfattet før jeg kjøpte høyttalerne. Kjenner jeg er litt lei nå! Move on :)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Som du har funnet ut sjøl, er den hella under suben bare tull.
    Du finner sikkert et formål for hella i den fine hagen deres.:)

Kan anbefale denne på nypress LP.
    Original er ganske dyr, men kjøper man for å spille framfor samle, tror jeg denne er vel så bra.
    Mye tøff bassgitar her, og tror RELen din vil kose seg med denne.;)

Vis vedlegget 544039

Jepp, kommer nok etter hvert til å leke meg litt med myk avkobling :)

Strålende plate som jeg spilte mye da den kom ut. Fikk dem med meg på Roskilde også da de var på topp (for meg). Poden er fan, og er ikke veldig begeistret når jeg sier musikken deres i dag er like interessant som en gymsokk :cool:;) Albumet hører helt klart hjemme i Drotningsvik :)

Regner med du i kveld sitter med et fett glis og tenker på konserten i går :) Selv er jeg delvis uten skyld for at jeg skal på Phil Collins konsert i morgen. Kommer nok helt sikkert ikke til å sitte med et fett glis etterpå :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.086
    Hmmmm...har du fått for mange feeds Gunner?
    Ikke alle konstruktører av SS benytter HAUGEVIS av "feedback kretser", men en sjelden gang spiller jo enkelte rørsleder bass også.
    Skal vi fortsette å pisse hverandre på leggen med snev av fundamentalistiske utsagn?
    Vi er nok begge klare over fordeler og ulemper med SS og rørforsterkere, dog finnes hederlig unntak i begge leire avhengig av konstruksjonsprinsipp.
    Preferanse av lydgjengivelse fra favoritt salmene via et eller annet gitt høyttaler konsept er som kjent også svært forskjellig.
    Skal vi klubbe det der?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.913
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan så lite om dette, Power, så du må gjerne komme med eksempler på forsterkere som har masse watt, høy dempefaktor og lite/null feedback. :)
    Jeg skrev bare kun hva jeg pleier å svare når andre ber meg prøve store SS på mine ht, altså motsatt problemstilling av TS. Men for all del, meget mulig andre hadde likt resultatet. Egentlig var det bare et fattig forsøk på å jabbe litt haifai, intet mer. Bryr meg veldig lite hva folk bruker hos seg, det er de som skal leve med det. Omtrent like interessant som hva slags farger de har på sine ht, eller jeg på klokka mi, ref tråden min :rolleyes:

Dạ klubber vi det her, Power og Karmana. Ha en fortreffelig pinse! :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gøy å trekke hverandre litt beina, og fair å si ifra når det begynner å bli slitsomt.
    uansett, deilig å ha så gode forsterkere som de karanene å teste med/alternere/annet bruk, da.
    finner vel tidsnok ut hva som funker best.
    hørte mye på karan hos kw i gamle dager, har godt inntrykk av merket.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    gøy å trekke hverandre litt beina, og fair å si ifra når det begynner å bli slitsomt.
    uansett, deilig å ha så gode forsterkere som de karanene å teste med/alternere/annet bruk, da.
    finner vel tidsnok ut hva som funker best.
    hørte mye på karan hos kw i gamle dager, har godt inntrykk av merket.
    Dette var ikke verre enn at vi bør kunne konkludere med at ingen skjede ble skadd :)

Bruker de nærmeste månedene med å finne ut hva som skjer med Karan. Ideelt sett havner jeg opp med en passende rørforsterker og en integrert transistorsak. Bare en plan. Ikke utenkelig at jeg overrasker meg selv :D Karan preampen min er forresten KW sin gamle (om jeg ikke husker helt feil).

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var i går på konserten med Phil Collins her i Bergen. Før konserten var vi hjemme hos et par som hadde fått Trond Moi til å stå for kokkeleringen. Jeg hadde planer om en rolig kveld, men det skar seg glatt da mannen begynte å trylle frem Mojito både før og etter maten.

8892F09C-2B74-4E80-BA69-F52ADE08C277.jpg

Mojitoen(e) virket så bra at jeg innimellom faktisk likte noen av låtene. Heldigvis sto jeg så langt bak at jeg mesteparten av tiden holdt meg ukonsentrert på hva den gamle mannen med stokk drev på med på scenen :cool::D

A2E30076-B834-413A-9F18-1A84C8DEEBA4.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grekerne plasserte sine spedalske på Spinalonga.

9C4F4E85-72E7-4DA5-8B22-DF614211242E.jpeg

Selv har vi forsøkt å internere de smittsomme på Djeveløya aka Askøy. Dessverre sørget noen idioter for landforbindelse på begynnelsen av 90-tallet. I morgen må jeg passere hele denne pestsonen for en overnatting på Herdla. Tøffe tak i Forsvaret :cool:;)

A8F27C36-CAD4-4B99-8F02-266E849A45DC.jpg

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.727
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, dere er nå litt morsom her dere gjentar hverandre om snøen som falt i fjor :D

Jeg har blant annet skrevet tidligere at en av grunnene til å kjøpe disse høyttalerne var mer fleksibilitet ift forsterkervalg, og leke meg frem mot et lydbilde/sound som passer meg. At dette er høyttalere som passer laveffekts rørforsterkere vet jeg, og har tidligere skrevet at dette er planen fremover, og kanskje allerede før jeg mottar høyttalerne. Likevel er jeg av den formening at det vil være for dumt å ikke teste dem mot min egen forsterker først. Dette blir jo ikke mindre aktuelt av at konstruktøren har prøvd dem tidligere mot kraftige transistorforsterkere med godt resultat, og tror de vil fungere helt utmerket med min Karan.

Det er greit at dere er fanboys av SET alle tre, men gjentakelser over samme tema, som allerede er besvart og har vært meningen lenge før dere kom på banen er uinteressant. Besserwisser tilnærming blir også for dumt. Forsovet greit at dere ikke leser eller husker alle poster i tråden, men poenget deres er oppfattet før jeg kjøpte høyttalerne. Kjenner jeg er litt lei nå! Move on :)
    Godt du holder strikk og rør menigheten i ørene ;)

Regner med at du har fått med deg denne begivenheten.

nickcave-1920x1080.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den konserten med Nick Cave hadde jeg ikke fått med meg, Largo. Takker!!! Fikk med meg anmeldelsene når han nylig kjørte samme greien i Oslo. Forsto at det var bra. Kona og jeg fikk han med oss i Grieghallen for maaange år siden i noenlunde samme setting. Greit nok, men da var han lite kommunikativ, noe jeg forstår er litt av greien denne gangen. Kona har lovet å sitte klar når billettene legges ut 19. juni :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva?
    jaget du dem, eller ville de ikke være på besøk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn