Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    good for you, haavard.
    jeg har sluttet å være misunnelig på sånne ting.
    men nå skal jeg gyte noen ord om gårsdagens økt før jeg hiver meg igang med middagen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    karmana!
    takk for igår.
    god kaffe, raus tidsbruk og det hele.
    og takk for at du gadd å kjøre meg ut til flyplassen utpå eftan.
    det var gull.
    du er en akkurat så bra mann som jeg mistenkte deg for å være.

glad jeg tok turen ut til drotningsvik, selv om jeg var i det innadvendte hjørnet da jeg sto opp halv åtte på morgenen etter tre og en halv times søvn og ufin alkoholkonsum nettene i forveien.
    motet sviktet nesten da jeg ankom bystasjonen (heter det dét fremdeles?).
    har ikke vært i det bygget siden 2003 eller deromkring.
    mitt sterkeste minne fra bystasjonen var da jeg som student på nittitallet så en slåsskamp i matbutikken da en fyr prøvde å stjele en ferdigbetalt matpose mens eieren var uoppmerksom et kort øyeblikk.
    nuvel, utmattelse, anstrengelser og traumer til tross, dagen fikk en brå stigning da karmana plukket meg opp på avtalt møteplass under et brospenn da jeg gikk av bussen 20 minutter senere.
    på film brukes forøvrig sånne møteplasser vanligvis når man skal kvitte seg med et lik eller omsette narkotika og våpen.
    jaja, nok digresjoner.

veldig trivelig å møte tkr og soa.
    soa har jeg møtt i horten før, solid og fin fyr.
    tkr har jeg bare "kjent" gjennom alle årene på hfs, og han er også en knakandes hyggelig mann irl, med godt gemytt og stor kulturballast (meksikansk musikk notwithstanding).

men høydepunktet var selvsagt å få høre på de nye høyttalerne, som har fått sine doser buzz i det siste.
    og for å starte med slutten: disse høyttalerne likte jeg veldig godt.
    alt fra prinsipp til elementvalg, kassestørrelse og byggekvalitet var noe som tiltalte meg, og det var en ren glede å høre at de også presterte slik de ser ut som.
    la rosita har gjort mange smarte valg og vært dyktige i "tuningen" her.
    litt usikker på delefrekvensen, men å la bredbåndselementet (jeg liker ikke ordet fulltone) på hele 12" få assistanse av et røslig element i bølgeleder for øvre mellomtone/topp er noe jeg har sansen for, siden 12-tommeren ikke er et coax-element (studerte ikke så nøye, men den runde dingsen i midten er vel bare en faseplugg?).
    å tvinge en 12" til å spille for høyt opp kan fort låte nasty (heck, til og med mine 8-tommere låter stygt hvis de får lov til å passere 7-8k hz), uansett om det står "fullrange" på emballasjen.
    la rosita babell låter ikke nasty i det hele tatt, tvert imot.

de har en enestående åpenhet og klarhet i gjengivelsen, som føles naturlig, stofflig og kropslig, og ikke bare illusjon av klarhet og luftighet skapt av en opptiltet frekvensgang.
    stemmer og instrumenter har riktig størrelse i hele mellomtoneregisteret, og høyttalerne er flinke til å tegne rom og plassere utøverne.
    legg også til et distinkt smekk i mellomtonen som minner veldig om gode hornhøyttalere, så skjønner man hvorfor det er lett å la seg begeistre.
    karmana lytter i semi-nærfelt i en triangel med et par meter mellom høyttalere og egostol, med god avstand til vegger, og tar på den måten rommet ut av ligningen i større grad enn det jeg har hjemme hos meg.
    dette har sine fordeler, og lar babell briljere med flott innsikt og forbilledlig stemme- og instrumentseparasjon.
    lyden har en besnærende renhet, og jeg liker særlig godt at høyttalerne ofte balanserer på grensen og lar f.eks. en sopranstemme skinne skikkelig, men aldri skjære ut og låte stygt/feil.
    klarhet og mykhet samtidig er en flott balansekunst.
    og dette går igjen i alle opptak jeg rakk å høre igår.
    el-gitarer og rock har skikkelig snerr, klassisk musikk er rik på klang og eleganse, studiopop får sine effekter avdekket.

tkr har allerede nevnt at dypbassen er største det ankepunktet ved høyttalerne og oppsettet slikt det står i dag, og jeg er helt enig.
    i mine ører høres det ut som babell begynner å stupe ganske bratt rett under 50hz slik de står plassert, og selv om det finnes brukbar output ned mot 40-tallet, så er det lett å skjønne at karmana på sikt har planer om å tilføre basstøtte i en eller annen form.
    men siden gjengivelsen som nevnt er såpass fullblod og kroppslig, så er det allerede nå null problem å virkelig kose seg med en rekke typer musikk og opptak uten å irritere seg voldsomt.
    men jeg tror lydbildet vil vokse enda mer med et mer solid fundament, samtidig som man vil få mer trøkk og autoritet på opptak der dypbass er en essensiell del av opplevelsen.

babell er herlige høyttalere helt etter min smak, selv om de på en rekke områder skiller seg fra den lyden jeg er vant til hjemmefra (og her går det både i pluss og minus).
    disse høyttalerne har orden på de mest fundamentale tingene, og det gir eieren et flott utgangspunkt å jobbe videre fra.
    jeg har en haug av tanker om veien videre, men det er ikke viktig hva jeg tenker.
    karmana har uttalt at han ikke kommer til å forhaste seg med noenting, men heller bruke de neste ukene/månedene på å kose seg med anlegget slik det står i dag, og det tror jeg er veldig smart.
    ingen grunn til å finne på masse sprell før man har blitt ordentlig kjent med sakene, og selv om jeg langt ifra er noen innspillingstid-entusiast, så sier erfaringene at mekaniske, bevegelige deler som høyttalerelementer (i likhet med pickuper) har godt av å gå seg litt til.

555113d1569680007-rendezvous-rama-img_1302.jpg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Meget godt skrevet tkr :). Mine element er 8 ohm, lurer vel egentlig på om det gjør mest? Tror det er andre ting som skiller. Kjenner igjen det store lydbildet. Hos meg gir de mer bass enn Ø i sin tid gjorde. Artig å følge prosessen din karmana, selv går jeg over til transistor en periode, imot produsent sin anbefaling. Men det er uansett egne ører som skal kose seg, ikke hva alle andre sier.. :). Du kledde forøvrig mye bedre gule joggesko enn grå genser.... 8)
    De gule joggeskoene har jaggu gjort et uslettelig inntrykk på landet ;)

Virker på flere av innleggene dine som du sammenligner mine og dine høyttalere siden vi har ett EMS element som er nesten likt (La Rosita sitt skal visst være modifisert av EMS). I tillegg er Babell bestykket med en EMS tweeter som kun lages på bestilling til dem. Videre er jo resten av høyttalerne helt forskjellig. Det er ikke sikkert det er så mye som er likt mellom dine og mine høyttalere til at det kan sammenlignes :rolleyes::)

Ha en fortsatt fin ferie i langtbortistan :)
    Ja, skal slutte med det siden de er så forskjellige.. :p
    Kom igjen, HC. Det kler deg ikke å være småfornærmet :)

Setningen din indikerer at jeg tar feil. Du må gjerne komme med en forklaring på hvorfor du eventuelt mener de er så lik at det er sammenlignbart :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, har bare ikke mulighet til å forklare nyanser når båndbredden her er mindre enn en mongolsk geit.. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med så like fjernkontroller. må det jo låte bra.... :) Gratulerer med flotte Ht og forsterker. Første uken med Blumehofer så var jeg 30 cm fra bakvegg, nå etter mange timer er jeg på 110cm ang bass, så den kommer.
    Vis vedlegget 555204
    Se der ja, srtorp, den fjernkontrollen hadde helt klart likhetstrekk :) Betryggende å høre at din erfaring er at bassen kommer snikende etter hvert! :) Jeg er helt sikker på at det låter riktig så bra hos deg med Blumenhofer. Blumenhofer i den serien du har var sammen med La Rosita på min veldig korte shortliste på slutten av mitt opphold i Nederland.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    lett til sinns, lett til sengs - er det ikke det som sies om bergenske damer?

men, huff, neste gang får vi knipse tkr i kompromitterende positur!
    Faen, e det sant! Hva har ikke jeg gått glipp av de siste 20 årene ;)

jeg bare tøffer meg.
    jo eldre man blir og jo mindre drag på damene man har, dess større i kjeften blir man, vettu.
    Har noe jævlig drag på damene jeg på tross av at jeg er eldre enn deg Rama ;)
    Huff, det hørtes anstrengende ut ;)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for at du tok deg tid til et langt og skikkelig innlegg om din opplevelse av oppsettet, rama :) Setter pris på det! Veldig hyggelig at du trosset farene ved å fjerne deg fra den urbane trygghet for noen timer. Du kom nok på et heldig tidspunkt. Jeg hørte ingen banjomusikk fra den lokale innavl da jeg hentet deg. Veldig hyggelig å treffe personen back nicket forresten :) Du og broderen er helt klart folk det kan drikkes øl med!

Vanskelig å tilføye noe særlig etter tkr og din grundige tilbakemelding (da vi stort sett har de samme opplevelsene) Kikket litt gjennom noen notater jeg skrev forleden dag. Et par ting som utfyller bildet for dem som ikke har hørt høyttalerne. Ved lytting i nærfelt er sweetspot atskillig smalere enn jeg er vant med. Mye mer tilgivende når jeg lytter fra lenger avstand (ved stuebordet). Her har jeg med Babell tidligere hatt problemer med stereoperspektivet, men etter at jeg gav dem litt mer toe-in, i tråd med La Rositas anbefalinger, er dette blitt riktigså bra. Lyden er etter hvert blitt «rundere i kantene», så får jeg se om dette endrer seg mer etter hvert. Videre lar jeg meg nok litt lure av at lyden og spesielt stemmer er «renere/klarere» enn jeg er vant med. Dette medfører at jeg spiller en del høyere enn jeg pleier, noe som kanskje ikke er helt heldig med for mange timer i strekk med lytting i nærfelt. Resten av mine notater blir mye av det samme som har vært skrevet tidligere bare med andre ord. Foreløpig er konklusjonen enkel; dette er en keeper :)

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.188
    Ved lytting i nærfelt er sweetspot atskillig smalere enn jeg er vant med.
    det burde ikke komme som en bombe med store fulltoner og svært høye delefrekvenser. her er det som skjer med en 12" woofer selv om det deles "relativt" lavt i forhold:
    econo.JPG

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå vet ikke jeg (enda) hva den svært høye delefrekvensen er på mine 12 tommere. Det vet kanskje du, ufo? Kunnskapsnivået er forskjellig og dette var sikkert ingen bombe for deg, men ikke selvfølgelig for meg.

Jeg synes alltid det er spennende å lære mer om hifi. Når tonen er skråsikker og besserwisser i formen, kjenner jeg at du sannsynligvis ikke er den første jeg vil spørre :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gleder meg å høre at du er fornøyd med de store endringer i oppsettet.
    Ser frem til å lese om dine skråblikk på egen hifi og verden forøvrig i tiden som kommer.

Glasset heves i en forsiktig skål vestover :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.747
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva, hørte jeg øl?!:D

Det var da voldsomt til gode skussmål disse Babell babyene har fått, da. Og enda bedre blir de når de er innspilte? Jeeeez! ;D

De blir kanskje enda rundere - ikke fysisk - med tiden, som dere antyder, men jeg håper ikke at de blir for runde heller. Smak og behag, men synes det gir mer liv og live når lyden har sting og snert, eller "balanserer på grensen", som rama skriver. Snill og trygg haifai når man sitter 2-3 meter fra hvor ting skjer, altså ht, type "lytte i 10 timer uten å bli sliten i ørene", er altså ikke min tekopp. (Sitt 2-3 meter fra en trompet, eller en skarptromme i 1 time i strekk, så skjønner du hva jeg mener ;) )
    Ellers er det ikke ofte man finner så mange positive attributter fra en ht som er såpass atypisk som Babell. Høres vellykket ut, og jeg håper at jeg får anledning til å høre på de en dag.

Men jeg synes at Zadoz blir litt tilsidesatt her.... ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.013
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takket være E.Largo, kan jeg ikke engang lese Zardoz uten å få opp et bilde av Sean Connery med fletter, bart og rødt lendeklede for min indre netthinne. Som en hårete, spinkel Obelix. :p

Og nei, jeg ønsker ikke å snakke med noen om dette.......

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gleder meg å høre at du er fornøyd med de store endringer i oppsettet.
    Ser frem til å lese om dine skråblikk på egen hifi og verden forøvrig i tiden som kommer.

Glasset heves i en forsiktig skål vestover :)
    Hyggelig å høre, jorwed!
    Et glass med kullsyrevann heves tilbake :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Det var da voldsomt til gode skussmål disse Babell babyene har fått, da. Og enda bedre blir de når de er innspilte? Jeeeez! ;D

De blir kanskje enda rundere - ikke fysisk - med tiden, som dere antyder, men jeg håper ikke at de blir for runde heller. Smak og behag, men synes det gir mer liv og live når lyden har sting og snert, eller "balanserer på grensen", som rama skriver. Snill og trygg haifai når man sitter 2-3 meter fra hvor ting skjer, altså ht, type "lytte i 10 timer uten å bli sliten i ørene", er altså ikke min tekopp. (Sitt 2-3 meter fra en trompet, eller en skarptromme i 1 time i strekk, så skjønner du hva jeg mener ;) )
    Ellers er det ikke ofte man finner så mange positive attributter fra en ht som er såpass atypisk som Babell. Høres vellykket ut, og jeg håper at jeg får anledning til å høre på de en dag.

Helt klart at høyttalerne interesserer folket mer enn Zardozen. Blir spennende å koble til Karan og få svar på hvor mye av kvalitetene til Babell som skyldes Zardoz og 300B :)

Jeg følger deg på det du sier angående realistisk lyd. Har selv sagt det samme som deg angående skarptromme og trompet. Samtidig er jeg litt ambivalent i forhold til hva jeg liker best. Av og til ønsker jeg det mest realistisk og småskvette litt når det blir slått på skarptrommen, og av og til ønsker jeg mer behagelig lyd. Dessverre vanskelig å få til begge deler. Forhåpentligvis ender ikke Babell opp så avrundet at de blir døll, noe jeg forøvrig sterkt betviler :)

Du får etter hvert ta deg en tur til folkeskikken, noe som kan kombineres med.....øl :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takket være E.Largo, kan jeg ikke engang lese Zardoz uten å få opp et bilde av Sean Connery med fletter, bart og rødt lendeklede for min indre netthinne. Som en hårete, spinkel Obelix. :p

Mvh
    Kjenner jeg begynner å tenke på et bilde i julegave til deg ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå vet ikke jeg (enda) hva den svært høye delefrekvensen er på mine 12 tommere. Det vet kanskje du, ufo? Kunnskapsnivået er forskjellig og dette var sikkert ingen bombe for deg, men ikke selvfølgelig for meg.

Jeg synes alltid det er spennende å lære mer om hifi. Når tonen er skråsikker og besserwisser i formen, kjenner jeg at du sannsynligvis ikke er den første jeg vil spørre :)

disse verdensmesterrumpetrollene blir bare mer og mer sjarmerende.
    nå trenger de ikke en gang å se måling av dine høyttalere for å vite alt om lyden, det holder å se målinger av andre høyttalere!

når det er sagt, det hadde vært interessant om la rosita ville frigjøre noen datablader.
    den diskanten ser stor ut, så det er ikke usannsynlig at delefrekvensen er ganske lav.
    men dette er ikke noe jeg tør påstå sikkert, da jeg ikke tilhører eliten som kan alt, vet alt, gjør alt riktig og sitter på sannheten her inne på hfs.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.013
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Den julegaven vil i så fall bli mottatt med min sedvanlige høflighet. :)

-Deretter brent i ovnen.
    -Asken vil bli løst opp i svovelsyre og begravet i et utilgjengelig sted i hagen.
    -Stedet vil bli markert med en sølvstake, hamret ned gjennom askerestene.

mvh

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.747
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Helt klart at høyttalerne interesserer folket mer enn Zardozen. Blir spennende å koble til Karan og få svar på hvor mye av kvalitetene til Babell som skyldes Zardoz og 300B :)

Jeg følger deg på det du sier angående realistisk lyd. Har selv sagt det samme som deg angående skarptromme og trompet. Samtidig er jeg litt ambivalent i forhold til hva jeg liker best. Av og til ønsker jeg det mest realistisk og småskvette litt når det blir slått på skarptrommen, og av og til ønsker jeg mer behagelig lyd. Dessverre vanskelig å få til begge deler. Forhåpentligvis ender ikke Babell opp så avrundet at de blir døll, noe jeg forøvrig sterkt betviler :)

Du får etter hvert ta deg en tur til folkeskikken, noe som kan kombineres med.....øl :)
    Vel, du er jo i den heldige situasjonen der to armer/PU kan påmonteres samme drivverk. Det gir mulighet for to typer karakterer som kan bøte på dette (dagsformen/innspilling/humør/musikktyper osv).

Folkeskikk er jeg dårlig på, men øl frister, ja!:D

(Faen, nå får jeg lyst på enda en snurrer!)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063

Gunner, nå står det ett sett La Rosita Babell nærmere deg enn Bergen forspent Ypsilon pre (passiv og aktiv i samme boks) og et par Ypsilon Aelius mk.II (hybrid transistor/rør effektforsterkere på 1x125w i 8 ohm) en liten båtreise fra Aker brygge og buss nedover odden. Jeg tviler på at dette står noe tilbake for hva som skjer hos Karmana i Bergen. Så om vi godsnakker litt med eieren, skal du se at audiens lar seg innvilge. Men la oss gi dem de "anbefalte" 300 timene med tilspilling før vi maser :rolleyes:

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Gunner, nå står det ett sett La Rosita Babell nærmere deg enn Bergen forspent Ypsilon pre (passiv og aktiv i samme boks) og et par Ypsilon Aelius mk.II (hybrid transistor/rør effektforsterkere på 1x125w i 8 ohm) en liten båtreise fra Aker brygge og buss nedover odden. Jeg tviler på at dette står noe tilbake for hva som skjer hos Karmana i Bergen. Så om vi godsnakker litt med eieren, skal du se at audiens lar seg innvilge. Men la oss gi dem de "anbefalte" 300 timene med tilspilling før vi maser
    Kanskje litt uanstendig og si det - men, dere kan bare begynne og mase. De 300 timene virker ikke som de er så veldig påtrengende nødvendig å ha loggført.
    Og, noen friske andre ører og høre med - det kunne jo vær interessant.
    Mvh
    JMK

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

nå trenger de ikke en gang å se måling av dine høyttalere for å vite alt om lyden, det holder å se målinger av andre høyttalere!

når det er sagt, det hadde vært interessant om la rosita ville frigjøre noen datablader.
    den diskanten ser stor ut, så det er ikke usannsynlig at delefrekvensen er ganske lav.
    men dette er ikke noe jeg tør påstå sikkert, da jeg ikke tilhører eliten som kan alt, vet alt, gjør alt riktig og sitter på sannheten her inne på hfs.
    Hehe, mye er sikkert lettere når man har en binær tilnærming til livet :D

Høyttalerne kom uten manual, og jeg er også interessert i å vite mest mulig om høyttalerne. Jeg var i kontakt med forhandler før helgen, og han skulle kontakte La Rosita for i hvert fall å få ut delefrekvensen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Mvh
    Den julegaven vil i så fall bli mottatt med min sedvanlige høflighet. :)

-Deretter brent i ovnen.
    -Asken vil bli løst opp i svovelsyre og begravet i et utilgjengelig sted i hagen.
    -Stedet vil bli markert med en sølvstake, hamret ned gjennom askerestene.

mvh
    Jeg kan ikke forvente mer! Først pur forfalsket glede (som er nok for meg), og deretter begravd i hagen, som det kjæreste du eier, og attpåtil markert med et sølvmonument ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vel, du er jo i den heldige situasjonen der to armer/PU kan påmonteres samme drivverk. Det gir mulighet for to typer karakterer som kan bøte på dette (dagsformen/innspilling/humør/musikktyper osv).

Folkeskikk er jeg dårlig på, men øl frister, ja!:D

(Faen, nå får jeg lyst på enda en snurrer!)
    Ja, det er kanskje en mulighet, men jeg har lyst på ny platespiller jeg også, så derfor er jeg i forhandlinger om en :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gunner, nå står det ett sett La Rosita Babell nærmere deg enn Bergen forspent Ypsilon pre (passiv og aktiv i samme boks) og et par Ypsilon Aelius mk.II (hybrid transistor/rør effektforsterkere på 1x125w i 8 ohm) en liten båtreise fra Aker brygge og buss nedover odden. Jeg tviler på at dette står noe tilbake for hva som skjer hos Karmana i Bergen. Så om vi godsnakker litt med eieren, skal du se at audiens lar seg innvilge. Men la oss gi dem de "anbefalte" 300 timene med tilspilling før vi maser
    Kanskje litt uanstendig og si det - men, dere kan bare begynne og mase. De 300 timene virker ikke som de er så veldig påtrengende nødvendig å ha loggført.
    Mvh
    JMK
    Se der ja, en fornøyd eier på Odden :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.013
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Betyr det at du har allerede spilt dem inn, eller betyr det at du er fornøyd med bassen som den er?

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ny snurre og? :). Spennende. Skal du ha i "tillegg til" eller "standalone"?
    Hvis det blir noe av, noe som er langt fra sikkert blir Micro Seikien solgt. Er for utålmodig til å fikle med to spillere :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    Mvh
    JMK
    Den lett blyge måten å by seg frem på kler dem herr Jamakr :rolleyes:
    Men friske ubesudlede ører på besøk kan by på problemer :p

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    -Betyr det at du har allerede spilt dem inn, eller betyr det at du er fornøyd med bassen som den er?

Mvh
    De er definitivt ikke innspilt.
    Men, ja - temmelig fornøyd.
    Babell går ikke superdypt, og man mister noe informasjon på enkelte innspillinger. Så kan man jo irritere seg over det. Eller - kanskje heller legge merke til at den bassen som er der - den er mer kontrollert og gir mer informasjon enn mye annet. På en måte "tørt og oppløst". Mulig det er rare ord, men jeg tror jeg venner meg til det.
    Sjekker kjapt igjennom noe Marcus Miller, eksempelvis Power. Deler av Himmelskip plata (vinyl) kanskje særlig "På det store hav …", videre Garbarek sin Rites, spor "Where the rivers meet" og på Gyllen grunn spor 3,4 og 8 med A.S.
    Ingen av disse oppleves dårlig, noen er bedre (det er mer informasjon og kontroll) - og noe informasjon går ikke Babell dypt nok til å få med seg.
    Da er summen - dette er ikke overraskende, og jeg er blid og fornøyd så langt.
    Det som derimot tar litt tid og venne seg til, er et forholdsvis smalt sweetspot.
    Mvh
    JMK

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Den lett blyge måten å by seg frem på kler dem herr Jamakr
    Men friske ubesudlede ører på besøk kan by på problemer
    Blyg, beskjeden og tilbakeholden - der er bare mine fornavn herr Power.
    Du / dere er velkommen med de ører dere har. Innser at de ikke er ubesudlet, men de er nok rimelig mer objektive i å beskrive hvilken lyd som her produseres. Og, det kan jo være en fordel.
    Mvh
    JMK

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Se der ja, en fornøyd eier på Odden
    Babell'ene står ganske nære vegg her i huset og de har rimelig like vilkår på hver side. Rimelig - ikke helt.
    Det er bra med kraft i forsterkeriet - og det virker som det bare er en fordel.
    Det er oppløsning og klarhet som bare er ……. (fyll inn det som passer). Og, dårlige innspillinger blir mer avslørt enn noen gang.
    Sjefskommandant og øverste befal i heimen sitter nå og spiller musikk - og det er et godt tegn....
    Mvh
    JMK

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.532
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Med så like fjernkontroller. må det jo låte bra.... :) Gratulerer med flotte Ht og forsterker. Første uken med Blumehofer så var jeg 30 cm fra bakvegg, nå etter mange timer er jeg på 110cm ang bass, så den kommer.
    Vis vedlegget 555204
    Se der ja, srtorp, den fjernkontrollen hadde helt klart likhetstrekk :) Betryggende å høre at din erfaring er at bassen kommer snikende etter hvert! :) Jeg er helt sikker på at det låter riktig så bra hos deg med Blumenhofer. Blumenhofer i den serien du har var sammen med La Rosita på min veldig korte shortliste på slutten av mitt opphold i Nederland.
    Føler nesten at jeg har talerett jeg også,-ettersom jeg også har en slik klæddais av en remote...:)
    Skal (nesten) ikke si noe om innspilling av høyttalere, men man skal også spille inn seg sjøl. Ører, hud og hår.
    Flere kjenner sikkert igjen det at man søker mot den lyden man har vent seg til, og synes det låter godt når det ligner.
    Man skal altså venne seg til. Det kan ta noen hundre timer det også.

Bassen kommer nok mer etter flere timer.
    Min erfaring er dessuten at det er så store forskjeller på innspillinger, at i det lange løp er det vanskelig å tune bass som passer perfekt til alt mulig. Hvis det spiller musikk ellers, blir man ikke så opptatt av det, men det skal ikke føles anemisk.
    Ellers morsomt å lese godt skrevne tilbakemeldinger. Det virker som det er konsensus i lyttepanelet.
    Gode greier.:)

Sist redigert:

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Føler nesten at jeg har talerett jeg også,-ettersom jeg også har en slik klæddais av en en remote...
    Skal (nesten) ikke si noe om innspilling av høytttalere, men man skal også spille inn seg sjøl. Ører, hud og hår.
    Flere kjenner sikkert igjen det at man søker mot den lyden man har vent seg til, og synes det låter godt når det ligner.
    Man skal altså venne seg til. Det kan ta noen hundre timer det også.

Bassen kommer nok mer etter flere timer.
    Min erfaring er dessuten at det er så store forskjeller på innspillinger, at i det lange løp er det vanskelig å tune bass som passer perfekt til alt mulig. Hvis det spiller musikk ellers, blir man ikke så opptatt av det, men det skal ikke føles anemisk.
    Ellers morsomt å lese godt skrevne tilbakemeldinger. Det virker som der konsensus i lyttepanelet.
    Gode greier.
    Det er faktisk en kladdeis av en Remote til Ypsilon også …..

Jo, det er noe med det der og venne seg til noe. Tror det er litt undervurdert. Og, hvis noe lyder rimelig bra - så er det vanskelig og mene noe særlig uten å ha noe og høre det opp mot. En form for referanse. Finnes nok de som har noe slik noenlunde stabilt mellom ørene. Antakelig ikke de fleste.

Jeg er kanskje litt "naiv" rundt det med innspilling. Men, det er også det at jeg tenker at "det låter som det låter" - inntil det evt låter annerledes. Det er her og nå som gjelder. Og, jeg trives allerede godt.
    Mvh
    JMK

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.747
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Gunner, nå står det ett sett La Rosita Babell nærmere deg enn Bergen forspent Ypsilon pre (passiv og aktiv i samme boks) og et par Ypsilon Aelius mk.II (hybrid transistor/rør effektforsterkere på 1x125w i 8 ohm) en liten båtreise fra Aker brygge og buss nedover odden. Jeg tviler på at dette står noe tilbake for hva som skjer hos Karmana i Bergen. Så om vi godsnakker litt med eieren, skal du se at audiens lar seg innvilge. Men la oss gi dem de "anbefalte" 300 timene med tilspilling før vi maser :rolleyes:
    Liker din slagplan, Power(full)!
    Høres ikke ut til at den kommende verten er helt avvisende til ideen heller - hyggelig! - så da er det bare å spare på penger til fergen!:D

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Ikke ofte jeg flirer høyt når jeg leser internett, men denne var fin! :D

Men ufo sitt poeng er et viktig poeng, lell. Siden spredningen til et element stort sett er avgjort av den fysiske størrelsen kan man fint bruke målinger på andre høyttalere til å se/demonstrere/forutsi hvordan spredningen ser ut på andre tilsvarende høyttalere også. Men det forutsetter jo at man aner noe om delefrekvensene.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Ikke ofte jeg flirer høyt når jeg leser internett, men denne var fin! :D

Men ufo sitt poeng er et viktig poeng, lell. Siden spredningen til et element stort sett er avgjort av den fysiske størrelsen kan man fint bruke målinger på andre høyttalere til å se/demonstrere/forutsi hvordan spredningen ser ut på andre tilsvarende høyttalere også. Men det forutsetter jo at man aner noe om delefrekvensene.
    Det kan godt være at ufo har rett, men jeg kan vanskelig se at han har et poeng..........når han ikke aner noe om delefrekvensene på mine høyttalere (eller noe som helst annet for den saks skyld) :)

Forøvrig oppgir produsent at 12 tommeren går fra 30hz til 15khz, og tweeter jobber fra 12 til 22khz. Videre: Phase curve at the joining point is absolutely flat. Tweeter og 12 inches use exactly the same cone material and has exactly the same efficiency. Ingen delefilter. Har fått mye annen informasjon også, men lar det forbli med det. Produsenten kommer etter hvert til Norge, og da kan interessere gjøre et dypdykk i målinger og simuleringer :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I går var jeg for opptatt til å høre musikk. I dag måtte jeg til Tiggerstaden for et to timers møte :mad: og da jeg kom hjem måtte jeg hjelpe poden med flytting. Ingen musikk :mad: I morgen skal en feltskjærer på Voss kutte litt i meg. Satser på at kvelden kan vies til musikk når jeg kommer hjem. Det blir nok i paralgin-rus, noe som sikkert medfører en vidunderlig bred sweetspot, uavhengig av elementer, delefrekvenser og andre viderverdigheter ;)

Kjøp av en brukt platespiller som står i Oslo gikk forresten i boks i dag. Bare å rekke opp hånden hvis noen har planer om å kjøre fra Oslo til Bergen den nærmeste tiden :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn