Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.265
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Att rette opp cantilever visuellt er en ting, men vad som skjer inni i coil'n er vanskelig og vite? Har rettet noen billige pu'er og de spiller fortsatt, bla en AT 440 som blev en lowrider.:D

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.632
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes konseptet var kjekt jeg. Bare at Martin og co gidde å stelle i stand noe slik er supert. Lytterommet og kanskje oppsettet er ikke helt i mål enda, men det var ikke det som skulle være fokuset. Sitter med platene ( svensk/engelsk) på kystbussen. Gleder meg til å teste de på mitt oppsett. Har en mistanke hvor det vil låte best:)
    Ah, så vi var begge der :) Imponert over tiltaket ditt for å få dette med deg. Her snakker vi større Opeth fan enn meg :)
    For meg var dette et lett valg. Skulle jeg være hjemme, med kjerring, unger, kaniner, katt ,midd og flått, samt jobb og kjøre rundt på forskjellige fritidsaktiviteter.... Eller skulle jeg ta meg fri og ta en Bergens tur, besøke en kompis og sjekke hans hifi nyinvestering, drikke øll for å så ta en tur te kneipa te Martin, drikke mere øll, Høre den siste te Opeth i et sosialt lag. For meg ble denne avregningen enkel. Trengte rett og slett lufte meg litt:) Veldig glad i Opeth, men jeg kunne fint vente en dag og hørt den hjemme.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.083
    Opeth spiller på Sentrum Scene i Tiggerstaden søndag 12 januar 2020.
    Jeg har sikret meg 2 billetter :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes konseptet var kjekt jeg. Bare at Martin og co gidde å stelle i stand noe slik er supert. Lytterommet og kanskje oppsettet er ikke helt i mål enda, men det var ikke det som skulle være fokuset. Sitter med platene ( svensk/engelsk) på kystbussen. Gleder meg til å teste de på mitt oppsett. Har en mistanke hvor det vil låte best:)
    Ah, så vi var begge der :) Imponert over tiltaket ditt for å få dette med deg. Her snakker vi større Opeth fan enn meg :)
    For meg var dette et lett valg. Skulle jeg være hjemme, med kjerring, unger, kaniner, katt ,midd og flått, samt jobb og kjøre rundt på forskjellige fritidsaktiviteter.... Eller skulle jeg ta meg fri og ta en Bergens tur, besøke en kompis og sjekke hans hifi nyinvestering, drikke øll for å så ta en tur te kneipa te Martin, drikke mere øll, Høre den siste te Opeth i et sosialt lag. For meg ble denne avregningen enkel. Trengte rett og slett lufte meg litt:) Veldig glad i Opeth, men jeg kunne fint vente en dag og hørt den hjemme.
    Tuf choice ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Soga om Dynavector DV-505........eller the neverending story :p:)

Det er vel få som har vært innom denne tråden som har unngått å få med seg problemene jeg har hatt med denne armen. Hadde et håp om at alt var i orden etter at internkablingen var byttet av Elektronisk Bureau i Fredrikstad. Vinyldoktoren fra Djeveløya gav sitt beste, men alt kulminerte med at det gikk åt skogen :mad:

3F65EA1A-897B-4845-8F3B-182C9203A868.jpg

Var da oppriktig fristet til å kvitte meg med problemet til pølsepris. Etter litt mailveksling med Thomas, som var service-minded og konstruktiv, bestemte jeg meg for et siste forsøk og sendte den tilbake til Fredrikstad.

Fikk følgende melding fra Elektronisk Bureau forleden dag:

.....Pinnene i armhodet som kommer i kontakt med headshell er fjærbelastet. Det viste seg at den ene ikke hadde sprettet ut igjen etter demontering av headshell og hadde
    derfor ingen kontakt. Har demontert hodet på armen og justert/ smørt disse så de igjen er løse/ fjærbelastet. Har målt over arm og koblet den opp med pickup, fungerer perfekt......

Veldig positivt, men det slo meg jo selvfølgelig også; var bytte at internkabling helt unødvendig. Fikk følgende svar tilbake:

Det var nok ikke unødvendig, den gamle kabelen var ikke i så god stand, pluss at du har nå oppgradert armen med bedre kabel.

Da er jeg igjen noenlunde sterk i troen og the neverending story fortsetter litt til, men forhåpentligvis med en lykkelig slutt :)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.681
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Soga om Dynavector DV-505........eller the neverending story :p:)

Det er vel få som har vært innom denne tråden som har unngått å få med seg problemene jeg har hatt med denne armen. Hadde et håp om at alt var i orden etter at internkablingen var byttet av Elektronisk Bureau i Fredrikstad. Vinyldoktoren fra Djeveløya gav sitt beste, men alt kulminerte med at det gikk åt skogen :mad:

Var da oppriktig fristet til å kvitte meg med problemet til pølsepris. Etter litt mailveksling med Thomas, som var service-minded og konstruktiv, bestemte jeg meg for et siste forsøk og sendte den tilbake til Fredrikstad.

Fikk følgende melding fra Elektronisk Bureau forleden dag:

.....Pinnene i armhodet som kommer i kontakt med headshell er fjærbelastet. Det viste seg at den ene ikke hadde sprettet ut igjen etter demontering av headshell og hadde
    derfor ingen kontakt. Har demontert hodet på armen og justert/ smørt disse så de igjen er løse/ fjærbelastet. Har målt over arm og koblet den opp med pickup, fungerer perfekt......

Veldig positivt, men det slo meg jo selvfølgelig også; var bytte at internkabling helt unødvendig. Fikk følgende svar tilbake:

Det var nok ikke unødvendig, den gamle kabelen var ikke i så god stand, pluss at du har nå oppgradert armen med bedre kabel.

Da er jeg igjen noenlunde sterk i troen og the neverending story fortsetter litt til, men forhåpentligvis med en lykkelig slutt :)
    Flott at det går seg til. Sett på en mono pick-up, så har du den kuleste armen på hfs (og så slipper du å bruke den så ofte ;))

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.974
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Så det var hos deg den havnet.
    Lurte noen minutter på om jeg skulle dunke til, men nølingen kostet.
    Mao hadde du en lokal "cantilver" tilbakebøyer for hånden?
    Lytte inntrykk antar jeg følger over tid.
    Det var jeg som "bøyde" den tilbake. Satt inn det verktøyet som følger med Iphone til å ta ut sim kort med. Holdt Cantilver i bak kant og bøyde den sakte opp i forkant til den ble rett,kjenner ikke lyden i Rohmann i fra før men den sporer bra og spiller ganske likt Cadenza Red. Så iværste fall har jeg en grei PU som låter bra til prisen av 2700kr ;)

O

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.395
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Må faktisk innrømme at de litt større høytallerne til Piega nesten evner å vekke byttesyken i meg.. Morro å kjenne litt av den igjen samtidig som jeg bare kan lukke den inne igjen i noen år til jeg får spart opp nok penger ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Morgenstemning med kaffe og ny haifai :)

Har etter hvert gjort meg opp en del synspunkt. Får se hva jeg mener til slutt. I følge produsenten trenger høyttalerne 300 timer før de er helt innspilt, og mener han nevnte 100 timer på rørene. Jeg har mine synspunkter på dette, og det har helt sikkert andre også. Ikke gidd å gjøre dette til en diskusjon i denne tråden :) Selv om jeg innimellom har flyttet rundt på høyttalerne i haifai nevrotisk eufori er jeg ganske bestemt på at det har vært en endring. Babell (eller Bird) har i hvert fall blitt mer «avrundet i kantene» gjennom hele registeret.

I dag kommer soa, tkr og rama innom. Skriver mer senere om hva jeg synes om oppsettet så langt, men tenker det kan være like greit å ikke fore tankene deres med mine synspunkt i forkant av besøket :)

655A8399-96E4-4771-A4D5-D5FA1356DEA2.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.562
    Torget vurderinger
    27
    Kjedelig å høre at Ortofonen tok kvelden.
    Vedrørende MM/MC- inngang og to MC-pickuper så løser det seg ved en stepup eller headamp.

Håper du finner løsning på både det ene og det andre. Det er jo noe forunderlig med den armen. Har di forsøkt å endre/justere vinkelen på headshellet noe? Kan det være at pinnene enten i armen eller i headshellet ikke får kontakt? Hva med annet headshell?

Flott å høre det ordner seg med armen. Jeg hadde ikke helt rett, men jeg var inne på noe ...

Nydelige høyttalere og spennende oppsett. Ser skikkelig fett ut.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har trua jeg, men så er jeg en enfoldig sjel som liker EMS elementer. 300 timer var lenge nok, det må jeg innrømme at jeg er litt skeptisk til :). Kos deg med besøket!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.083

Har etter hvert gjort meg opp en del synspunkt. Får se hva jeg mener til slutt. I følge produsenten trenger høyttalerne 300 timer før de er helt innspilt, og mener han nevnte 100 timer på rørene. Jeg har mine synspunkter på dette, og det har helt sikkert andre også. Ikke gidd å gjøre dette til en diskusjon i denne tråden :) Selv om jeg innimellom har flyttet rundt på høyttalerne i haifai nevrotisk eufori er jeg ganske bestemt på at det har vært en endring. Babell (eller Bird) har i hvert fall blitt mer «avrundet i kantene» gjennom hele registeret.

I dag kommer soa, tkr og rama innom. Skriver mer senere om hva jeg synes om oppsettet så langt, men tenker det kan være like greit å ikke fore tankene deres med mine synspunkt i forkant av besøket :)

Vis vedlegget 555079
    Er nok smart å vente med å strø om seg med lytteinntrykk før det lokale Hifipolitiet med sitt utvidede mandat har lyttet, mumlet, notert og gitt sin dom over det nåværende lydbildet. Dog er jeg ganske sikker på at tilkobling av grøvere utstyr enn Zardoz 300B med sine 9,5 watt , og ørlite tilting av høyttalere bakover vil gi deg litt å tenke på. Stay tuned!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 555079
    Er nok smart å vente med å strø om seg med lytteinntrykk før det lokale Hifipolitiet med sitt utvidede mandat har lyttet, mumlet, notert og gitt sin dom over det nåværende lydbildet. Dog er jeg ganske sikker på at tilkobling av grøvere utstyr enn Zardoz 300B med sine 9,5 watt , og ørlite tilting av høyttalere bakover vil gi deg litt å tenke på. Stay tuned!
    Det var vel egentlig lite vi var uenige om her i dag :)

Det er mange ting som kan gjøres for at det spiller (enda) bedre/annerledes; spille med Karan, tilte litt bakover for å treffe ørehøyden litt bedre, koble til sub, trekker høyttalerne nærmere frontvegg for å få bassen mer frem (med hva det medfører av mindre romfølelse og dybde) eller identifisere hva som skjer når bassen kommer mer frem ved innspilling (som konstruktøren sier). Eller gjøre alle ting samtidig ;) Jeg har roen! Høyttalere og rør har vel kanskje spilt rundt 40 timer. Kanskje en ide å bli kjent med utstyret og spille det mer inn før jeg begynner å endre og forsøke å optimalisere videre :rolleyes::)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du vet at det ikke er noe skrivepress etter å ha vært hos meg, Tønnes (selv om det er hyggelig). Når du bruser med fjærene og legger ut bilde som viser en velfødd buk og dobbelthake........bør du jaggu også skriver en linje eller tre om lyden ;)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du vet at det ikke er noe skrivepress etter å ha vært hos meg, Tønnes (selv om det er hyggelig). Når du bruser med fjærene og legger ut bilde som viser en velfødd buk og dobbelthake........bør du jaggu også skriver en linje eller tre om lyden ;)
    Ikke glem at hovedbidraget mitt for å øke estetikken i denne tråden var å ikke legge ut en selfie! ;)

Sitter og hører gjennom en del av det vi hørte i dag......(En stor takk til Rama for Anne Sofie v. Otters Händel!) Skal lytte litt mer og skrive noe vettugt etterpå. :)

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Soa kom tidlig og måtte etter hvert gå av toget for en tur til Austevoll. Folk forble likevel sittende pent og ordentlig i kupeen :)

2DF019A7-015B-4105-8CE6-CAFF82358740.jpg

Soa og Tkr kjenner jeg jo godt fra før. Alltid hyggelig med besøk av dem, men ekstra hyggelig at rama tok turen etter å ha badet i champagne og lettlivede fallerte skjønnheter på Bergen Filmfestival ;)

Har vært en hektisk uke. Det hjelper da med en hyggelig dag med flotte mennesker. Men, har drukket nok kaffe for i dag! En Tripel er innafor buken, en Dubbel er skjenket, kona ligger henslengt på sofaen med et glass vin og Mester Cave musiserer. Kom til meg lørdagskveld. Her er du velkommen :)

2DDEB756-04F9-4E06-B7CD-2D2FB23A9D35.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lett til sinns, lett til sengs - er det ikke det som sies om bergenske damer?

men, huff, neste gang får vi knipse tkr i kompromitterende positur!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får forsøke meg på noe vettugt, da.

Jeg var knapt kommet innenfor døra før Karmana tilbød seg å sette på noe tkr-musikk: :D

Jeg synes at dette musikkstykket er helt fantastisk. Så vidt jeg husker, er det tatt opp i en katedral i Buenos Aires, og lydbildet er helt enormt. Ikke bare i bredde og høyde, men dybden er også ekstraordinær.
    La Rosita skuffet såmenn ikke. Jeg "så" nedover hele den enorme hvelvingen og kunne plassere koristene veldig godt i rommet. En musikkopplevelse av en annen verden!

Deretter trykte jeg dette på verten og SOA:

Meksikansk. Kanskje ikke helt innafor med tanke på admiralenes musikksmak, men de tok det pent. Jeg har kjent denne plata i snart 60 år, og jeg synes fremdeles at det svinger. Ikke bare rent rytmisk, men også vokalt. Det er tross alt snakk om et tyvetalls mannlige vokalister som virkelig kan synge og spille, og det er så tight, så tight..... Dessuten var jeg on a roll mhp. latinamerikansk musikk.

Lydbildet var like presist her. 22 mann linet opp i en halvsirkel for å uttrykke sin udødelige kjærlighet til La Chilena. Ikke mye stillferdig kjærlighet a la Hellbillies´ Du er det finast eg veit, her var det flat pedal fra første strofe.

Men jeg la merke til en ting. Falsettsangeren som kommer inn ved to anledninger, startet sin reise under min høyre armhule før han beveget seg opp og frem til senter av lydbildet. Vel er meksikanere vanligvis småvokste, men det får da være måte på.....
    1) På den positive siden var denne effekten i lydbildet et uttrykk på hvor detaljerte La Rosita er, og hvor gode de er på å tegne et lydbilde.
    2) På den negative siden kan det jo være at det kunne være et klokt trekk å forsøke å tilte dem litt bakover i bakkant for å få diskanten litt mer i ørehøyde.

Admiralen ble sittende uten å forsøke å rive fjernkontrollen ut av nevene på meg etter meksikanerne, så jeg fant frem denne:

sparfvivaldi.jpg

4. sats, vinter, begynner med en helt forrykende fiolinsolo av Nils-Erik Sparf. For å bli riktig gjengitt krever det tilstrekkelig dynamikk og hurtighet i både forsterker og høyttalere, og her var det tilstede i rikt monn. Flott!

Så var det malurten: Basstrommene i begynnelsen av Misa Criolla skal ikke bare høres, de skal slå deg i mellomgulvet. Det savnet jeg hos Karmana. Likeså har La Rondalla Tapatia ikke bare vanlige gitarer, men også en Guitarron, en stor akustisk bassgitar.

guitarron.jpg

Den hørtes riktignok, men Guitarron-spilleren hadde flyttet seg ut til naborommet. I Vivaldi- konserten kommer det også inn et parti hvor strykebasser kommer inn og undermaler dramatikken i musikken. De hadde formodentlig tatt seg en kaffepause og overlatt oppgaven til en cellist.

Nå fortalte Karmana at La Rosita ikke går spesielt dypt. Han fortalte også at de etter spesifikasjonene var 16 Ohms impedans og 97 dB/Watt, og at de ga mer bass nærmere bakvegg. Dette på bekostning av dybde i lydbildet.

Det hadde vært interessant å høre hva Karanene kan gjøre med La Rosita. Det blir også svært interessant å følge med på høyttalerne når de er ferdig innspilt.

Jeg mistenker likevel at Karmana må kople opp suben for å få tilfredsstillende dypbass her. Ingen stor pris å betale IMO, når en tenker på de andre kvalitetene i disse høyttalerne.

Takk for kaffe, prat og lytt!

Mvh

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Meget godt skrevet tkr :). Mine element er 8 ohm, lurer vel egentlig på om det gjør mest? Tror det er andre ting som skiller. Kjenner igjen det store lydbildet. Hos meg gir de mer bass enn Ø i sin tid gjorde. Artig å følge prosessen din karmana, selv går jeg over til transistor en periode, imot produsent sin anbefaling. Men det er uansett egne ører som skal kose seg, ikke hva alle andre sier.. :). Du kledde forøvrig mye bedre gule joggesko enn grå genser.... 8)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.974
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Som jeg leser tkr sin beskrivelse så er det typisk fransk lyd. Litt frempå når de har dyttet i seg en tønne rødvin men dabber av når det kommer til slagsmålet,da trenger de hjelp av de alierte(REL) :).
    Låter sikkert helt konge dette når ting sitter og REL er koblet inn.

O

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Meget godt skrevet tkr :). Mine element er 8 ohm, lurer vel egentlig på om det gjør mest?
    Tror ikke det. Husker fremdeles mitt første møte med Rogers LS 3/5A 16-Ohms skoesker. Forunderlig lettdrevne, og bass hadde de også (ned til 50 Hz :cool:).

Karmanas digre Rositaer hadde bare blitt spilt i ca. 30 timer av en normal innspillingstid på 300 (!) timer. Regner sterkt med at bassen kommer adskillig bedre frem får opphengene i fulltonerne har fått sine 300 timer med ergoterapi.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Meget godt skrevet tkr :). Mine element er 8 ohm, lurer vel egentlig på om det gjør mest?
    Tror ikke det. Husker fremdeles mitt første møte med Rogers LS 3/5A 16-Ohms skoesker. Forunderlig lettdrevne, og bass hadde de også (ned til 50 Hz :cool:).

Karmanas digre Rositaer hadde bare blitt spilt i ca. 30 timer av en normal innspillingstid på 300 (!) timer. Regner sterkt med at bassen kommer adskillig bedre frem får opphengene i fulltonerne har fått sine 300 timer med ergoterapi.

mvh
    God formiddag på andre siden av broen, tkr :) Glad jeg kakket deg litt på leggen, og utfordret deg til å skrive noen ord. Ble mer enn noen ord, og veldig bra skrevet. Egentlig ingenting av det du skriver som jeg er uenig i, og det er jo på mange måter betryggende. Synes også det er klokt at du tar som utgangspunkt at dette er utstyr som ikke er i nærheten av å være innspilt, og spesielt gjennom at produsenten selv hevder at det er nettopp bassen som vil komme mer og mer fram når høyttalerne spilles inn. En annen ting er at høyttalerne helt sikkert ikke har funnet sin endelige plassering. Plasseringen dere hørte ble satt opp rundt midnatt kvelden i forveien :)

For min egen del har jeg et par valg nå. Jeg kan lytte fokusert og irritere meg over det som mangler av bunndrag nå mens de innspilles, eller jeg kan nyte alle de andre veldig gode musikalske kvalitetene til Bird og Babell sammen :rolleyes: Bunndraget kan jeg enkelt tilføre allerede nå med å koble inn min REL G2, men da kan jeg bare glemme å kunne identifisere endringer i bassen som kommer frem gjennom innspilling.

Egentlig enkelt. Jeg fortsetter som nå og koser meg med utstyr og musikk :) Best guess; det kommer nok litt mer i de nedre oktaver ut av dem etter hvert som de får spilt seg litt mer inn, og jeg kan nok også lokke frem mer bass ved å finne en mer optimal plassering (noe som igjen kan gi utfordringer på andre parametre), men til slutt kommer nok subben til å kobles inn for å oppnå et fullrange system i stuen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Faen, e det sant! Hva har ikke jeg gått glipp av de siste 20 årene ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Meksikansk. Kanskje ikke helt innafor med tanke på admiralenes musikksmak, men de tok det pent. Jeg har kjent denne plata i snart 60 år, og jeg synes fremdeles at det svinger. Ikke bare rent rytmisk, men også vokalt. Det er tross alt snakk om et tyvetalls mannlige vokalister som virkelig kan synge og spille, og det er så tight, så tight..... Dessuten var jeg on a roll mhp. latinamerikansk musikk.

Lydbildet var like presist her. 22 mann linet opp i en halvsirkel for å uttrykke sin udødelige kjærlighet til La Chilena. Ikke mye stillferdig kjærlighet a la Hellbillies´ Du er det finast eg veit, her var det flat pedal fra første strofe.

Men jeg la merke til en ting. Falsettsangeren som kommer inn ved to anledninger, startet sin reise under min høyre armhule før han beveget seg opp og frem til senter av lydbildet. Vel er meksikanere vanligvis småvokste, men det får da være måte på.....
    1) På den positive siden var denne effekten i lydbildet et uttrykk på hvor detaljerte La Rosita er, og hvor gode de er på å tegne et lydbilde.
    2) På den negative siden kan det jo være at det kunne være et klokt trekk å forsøke å tilte dem litt bakover i bakkant for å få diskanten litt mer i ørehøyde.
    Artig musikk, takk for deling! Tenkte jeg skulle kommentere at mine Kii Three, hvor diskanten er ca 10 cm høyere enn ørene mine, også gir et veldig lavt lydbilde på den låten. Tror jeg knapt har hørt lignende, høres litt ut som man står på en balkong og ser ned på en forestilling langt der nede. Er det utenkelig at refleksjoner fra taket kan bidra til å løfte lydbildet litt hos deg? Variasjoner i takhøyde og/eller spredningsmønster i høyttalere kan muligens utgjøre slike forskjeller?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Som jeg leser tkr sin beskrivelse så er det typisk fransk lyd. Litt frempå når de har dyttet i seg en tønne rødvin men dabber av når det kommer til slagsmålet,da trenger de hjelp av de alierte(REL) :).
    Låter sikkert helt konge dette når ting sitter og REL er koblet inn.

O
    Hehe, stunt lyrikk fra Follo ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Meget godt skrevet tkr :). Mine element er 8 ohm, lurer vel egentlig på om det gjør mest? Tror det er andre ting som skiller. Kjenner igjen det store lydbildet. Hos meg gir de mer bass enn Ø i sin tid gjorde. Artig å følge prosessen din karmana, selv går jeg over til transistor en periode, imot produsent sin anbefaling. Men det er uansett egne ører som skal kose seg, ikke hva alle andre sier.. :). Du kledde forøvrig mye bedre gule joggesko enn grå genser.... 8)
    De gule joggeskoene har jaggu gjort et uslettelig inntrykk på landet ;)

Virker på flere av innleggene dine som du sammenligner mine og dine høyttalere siden vi har ett EMS element som er nesten likt (La Rosita sitt skal visst være modifisert av EMS). I tillegg er Babell bestykket med en EMS tweeter som kun lages på bestilling til dem. Videre er jo resten av høyttalerne helt forskjellig. Det er ikke sikkert det er så mye som er likt mellom dine og mine høyttalere til at det kan sammenlignes :rolleyes::)

Ha en fortsatt fin ferie i langtbortistan :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Artig musikk, takk for deling! Tenkte jeg skulle kommentere at mine Kii Three, hvor diskanten er ca 10 cm høyere enn ørene mine, også gir et veldig lavt lydbilde på den låten. Tror jeg knapt har hørt lignende, høres litt ut som man står på en balkong og ser ned på en forestilling langt der nede. Er det utenkelig at refleksjoner fra taket kan bidra til å løfte lydbildet litt hos deg? Variasjoner i takhøyde og/eller spredningsmønster i høyttalere kan muligens utgjøre slike forskjeller?
    ......for ikke å snakke om forskjellen gjennom at man sitter rett i ryggen i konsentrert lyttemodus eller siger langt ned i stolen etter en lang dag på jobb med alt det har å si for hva som er rett diskanthøyde for den enkelte :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Hehe, og kors i taket! Dette er absolutt første gangen at noen har takket meg for å dele meksikansk musikk. ;)

Jeg vet ikke hva fenomenet med det lave lydbildet skyldes. Det rare var at selv om falsettsangeren begynte sin reise i lydbildet under min høyre armhule, endte han opp front og senter i riktig lyttehøyde.

Hjemme hos meg er lyttepos. så langt unna høyttalere at jeg ikke har noe ekstremt veltegnet lydbilde. For mye refleksjoner på veien. Hvis du leter i tråden min, har jeg beskrevet grunnene til det et eller annet sted.....

Hos Karmana er høyttalerne plassert godt ut fra sidevegg, og med romslig takhøyde:

IMG_3835.jpg

Selvsagt kan det komme av refleksjoner fra gulv eller tak, jeg vet ikke. Jeg syntes bare at det var så spesielt at jeg måtte nevne det.

mvh

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, meksikansk musikk ftw! Jeg er litt småslapp i fisken med litt sykdomstendenser, kan hende det spiller inn i min helt irrasjonelle sans for den snodige musikkpreferansen din, tkr ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De gule joggeskoene har jaggu gjort et uslettelig inntrykk på landet ;)

Virker på flere av innleggene dine som du sammenligner mine og dine høyttalere siden vi har ett EMS element som er nesten likt (La Rosita sitt skal visst være modifisert av EMS). I tillegg er Babell bestykket med en EMS tweeter som kun lages på bestilling til dem. Videre er jo resten av høyttalerne helt forskjellig. Det er ikke sikkert det er så mye som er likt mellom dine og mine høyttalere til at det kan sammenlignes :rolleyes::)

Ha en fortsatt fin ferie i langtbortistan :)
    Ja, skal slutte med det siden de er så forskjellige.. :p

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.205
    Torget vurderinger
    11
    Med så like fjernkontroller. må det jo låte bra.... :) Gratulerer med flotte Ht og forsterker. Første uken med Blumehofer så var jeg 30 cm fra bakvegg, nå etter mange timer er jeg på 110cm ang bass, så den kommer.
    IMG_3213.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

jeg bare tøffer meg.
    jo eldre man blir og jo mindre drag på damene man har, dess større i kjeften blir man, vettu.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

jeg bare tøffer meg.
    jo eldre man blir og jo mindre drag på damene man har, dess større i kjeften blir man, vettu.
    Har noe jævlig drag på damene jeg på tross av at jeg er eldre enn deg Rama ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn