|
Kan det hende denne utstilleren faktisk forholder seg til regelverket om fremføring av musikk i det offentlige? Altså at dem betaler royalties til opphavsrettighetshaverne og derfor ender med et begrenset utvalg for å begrense kostnader og papirarbeid?Best in show 2025……… Litt perpleks tuslet jeg frem og spurte om jeg da kunne få høre en spesiell låt. Det kunne jeg ikke, jeg skulle igjen bli utsatt for de samme tre lydsnuttene. Vet ikke helt hvorfor jeg ble provosert, men stirret bare på ham og kvekket av meg; da kan du bare drite i det, og så tuslet jeg ut. Jeg er glad mine salige foreldre ikke bivånet podens manglende høflighet
Vis vedlegget 1108622
I min grenseløse naivitet antar jeg at forhandlerne har et spesial- eller bedriftsabonnement for streaming i butikk eller offentlig sted. At forhandlerne logger og betaler Tono og Gramo hver gang de spiller en plate klarer jeg ikke selv med min grenseløse naivitet å få meg selv til å troKan det hende denne utstilleren faktisk forholder seg til regelverket om fremføring av musikk i det offentlige? Altså at dem betaler royalties til opphavsrettighetshaverne og derfor ender med et begrenset utvalg for å begrense kostnader og papirarbeid?
Ehhhhhhh!Har nok ikke så mye mer å komme med, men synes du leser litt mye i det jeg skrev (og sa til deg på gangen). Jeg skrev da ikke at det «tonale var veldig rart», men at det «var noe med det tonale jeg opplevde rart». Nå jeg lyttet til musikk jeg ikke kjenner merket jeg ingen «unoter», men da jeg fikk en omgang med Tin Pan Alley, som jeg kjenner fra mange oppsett, reagerte jeg på godt og vondt. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt gitaren til SRV så tøff som på den låten. Ofte synes jeg gitaren hans på mange oppsett kan bli for «behagelig» og «rund» i lyden, men på dine høyttalerne kom «angrepet» og variasjonen i «anslaget» på strengene frem på en måte som imponerte meg. Motargumentet kan vel være at for alt jeg vet at innspillingen skal låte litt «rundt» og ikke det «atakket» som dine høyttalere leverte…….og som tiltalte meg veldig. Ankepunktet mitt i opplevelsen var at det «tonale» (i mangel av et bedre ord) på vokal og instrumenter låt «annerledes» enn hva jeg er vant med, og i mine ører ikke på en god måte. Jeg snakker selvfølgelig ikke om natt og dag, men det var noe der som låt «fremmedartet» for meg, uten at jeg klarer å beskrive det bedre eller referere til hvor i frekvensspekteret det lå. Forhåpentligvis får jeg også hørt høyttalerne når de er ferdig tunet, og blir sittende med et fett glis på både dynamikk og sound
Det mest skuffende på demoen hadde forøvrig ingenting med lyden å gjøre, men at @alphamale ikke serverte pizza på gangen![]()
Blander meg inn i ting jeg ikke har noe med, og har analysert gitaren til SRV. Har masse grunnenergi i området 150-500 hz, et område jeg opplevde som noe fraværende der jeg satt å lyttet. Ble for lite lytting for å utdype mer, men god lyd hos Sigberg Audio. Som jeg sa på messen, en liten følelse av hengekurve i nedre mellomtone.Har nok ikke så mye mer å komme med, men synes du leser litt mye i det jeg skrev (og sa til deg på gangen). Jeg skrev da ikke at det «tonale var veldig rart», men at det «var noe med det tonale jeg opplevde rart». Nå jeg lyttet til musikk jeg ikke kjenner merket jeg ingen «unoter», men da jeg fikk en omgang med Tin Pan Alley, som jeg kjenner fra mange oppsett, reagerte jeg på godt og vondt. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt gitaren til SRV så tøff som på den låten. Ofte synes jeg gitaren hans på mange oppsett kan bli for «behagelig» og «rund» i lyden, men på dine høyttalerne kom «angrepet» og variasjonen i «anslaget» på strengene frem på en måte som imponerte meg. Motargumentet kan vel være at for alt jeg vet at innspillingen skal låte litt «rundt» og ikke det «atakket» som dine høyttalere leverte…….og som tiltalte meg veldig. Ankepunktet mitt i opplevelsen var at det «tonale» (i mangel av et bedre ord) på vokal og instrumenter låt «annerledes» enn hva jeg er vant med, og i mine ører ikke på en god måte. Jeg snakker selvfølgelig ikke om natt og dag, men det var noe der som låt «fremmedartet» for meg, uten at jeg klarer å beskrive det bedre eller referere til hvor i frekvensspekteret det lå. Forhåpentligvis får jeg også hørt høyttalerne når de er ferdig tunet, og blir sittende med et fett glis på både dynamikk og sound
Det mest skuffende på demoen hadde forøvrig ingenting med lyden å gjøre, men at @alphamale ikke serverte pizza på gangen![]()
Takk, det er samme område jeg og Birger også har fundert litt på. Det jeg tror er at bassene bak er delt en anelse for høyt, og at noe av energien i dette området bør flyttes fra bassene til coaxen samtidig som nivået økes bittelitt. Har gjort litt justeringer i dag så får vi se hvordan det oppleves over litt tid.Blander meg inn i ting jeg ikke har noe med, og har analysert gitaren til SRV. Har masse grunnenergi i området 150-500 hz, et område jeg opplevde som noe fraværende der jeg satt å lyttet. Ble for lite lytting for å utdype mer, men god lyd hos Sigberg Audio. Som jeg sa på messen, en liten følelse av hengekurve i nedre mellomtone.
Her hjemme oppleves gitaren til SRV ganske rund i klangen og med moderat dynamikk i forhold til mange andre gitar-spor
Dette lukter av at jeg bare kan forberede en one-liner til slutten av april; den gitaren til SRV låter kanskje riktig, men jeg synes den blir litt kjedelig og kunne tenkt meg at den var litt mer frempåBlander meg inn i ting jeg ikke har noe med, og har analysert gitaren til SRV. Har masse grunnenergi i området 150-500 hz, et område jeg opplevde som noe fraværende der jeg satt å lyttet. Ble for lite lytting for å utdype mer, men god lyd hos Sigberg Audio. Som jeg sa på messen, en liten følelse av hengekurve i nedre mellomtone.
Her hjemme oppleves gitaren til SRV ganske rund i klangen og med moderat dynamikk i forhold til mange andre gitar-spor
Bare hyggelig det, selv om jungelordet er langt fra sannheten (når det gjelder meg). Lykke til med de siste justeringene………og uavhengig av hva som er hifi korrekt, håper jeg gitar-dynamikken på Saranna fortsetter å låte som det gjorde på lørdagTakk, det er samme område jeg og Birger også har fundert litt på. Det jeg tror er at bassene bak er delt en anelse for høyt, og at noe av energien i dette området bør flyttes fra bassene til coaxen samtidig som nivået økes bittelitt. Har gjort litt justeringer i dag så får vi se hvordan det oppleves over litt tid.
Beklager kupping av tråd @Karmana, men det er visst et gammelt jungelord at når Karmana (og The Shy) sier at noe ikke er helt som det skal, så er det ofte sant. Og når vi i tillegg hadde grublet på det samme selv, så var det for fristende å grave litt.![]()
Bla-bla-bla, skrur bare opp 15 db jeg da...Dette lukter av at jeg bare kan forberede en one-liner til slutten av april; den gitaren til SRV låter kanskje riktig, men jeg synes den blir litt kjedelig og kunne tenkt meg at den var litt mer frempå![]()
Hei,I fortsettelsen av at folk er uenig med megHer vet jeg jaffal om minst en som ikke er enig med meg. Rommet med Marten, Esoteric og jeg antar en Techdas platespilleren var for meg kun en ting……….provoserende! Ikke sånn at det låt helt elendig, men at det ikke var i nærheten av å spille opp mot sitt potensiale. Når du stiller med et sånt oppsett, få nå i hvert fall ut en et teppe og noen akustikkremedier. Jeg synes dette låt «tynt» og «blodfattig» i forhold til hvordan det forhåpentligvis presterer under bedre betingelser.
Vis vedlegget 1108407
Men hadde det sjel? Har dessverre ikke hørt noe fra den kantenMen lyden var enormt oppløst.
På langt vei enig kan jeg være.Blander meg inn i ting jeg ikke har noe med, og har analysert gitaren til SRV. Har masse grunnenergi i området 150-500 hz, et område jeg opplevde som noe fraværende der jeg satt å lyttet. Ble for lite lytting for å utdype mer, men god lyd hos Sigberg Audio. Som jeg sa på messen, en liten følelse av hengekurve i nedre mellomtone.
Tja. Sjel betyr ulike ting for ulike folk, men jeg forstår hva du mener. I mitt hode fungerer Børresen bedst på energirik elektrisk musikk og ikke nødvendigvis noen jeg ville valgt til fx akustisk jazz og den type musikk.Men hadde det sjel? Har dessverre ikke hørt noe fra den kanten
mvh
Hyggelig å hilse på igjen Mister og igjen tusen takk for hjelpenØstover på fredag var bilen full med Sonus Faber som ble fraktet som en vennetjeneste for Norges mest kjente leder av et dagsenter. Gleden var stor over at frakten medførte premiering med litt skotsk kildevann. Alle vet at ekte menn benytter kullgrill og at whisky skal smake som slikking av et nedbrent Sankthansbål, så dette må jo bli bra
I tillegg ble to plater medbragt vestover i går. Begge handlet inn fra samme dagsenter med årlig pop up butikk i Asker. Handelen inneholdt tung pruting, noe som medførte at jeg etter hvert ble fornøyd med prisen og lederen av dagsenteret ble glad for å få meg vekk fra køen som bygget seg opp bak meg
Jeg har en plate fra før med Sisters of Mercy. Den inneholder den smått legendariske låten, Temple of Love. Floodland har jeg ikke hørt tidligere, men hvis den er i nærheten så bra som den jeg har bør det bli bra……..selv om en liten smak på anlegget til Rognlien har gjort meg litt skeptisk. På den annen side., det var langt på natt.
Rosinen i pølsen var utgaven av Crime of the Century. Har hatt lyst på denne en stund fra Mobile Fidelity eller Speakers Corner. Sånn ble det ikke, men dette eksemplaret er en half-speed sak fra et kanadisk selskap og presset i Japan. Den ble også testet hos Rognlien opp mot en gammel standardinnspilling av samme plate. Denne pressing var utrolig mye bedre enn Rognliens utgave, men igjen, det var sent på natten så jeg får gjenta samme eksersis her hjemme når den har fått en vask og jeg er motivert
Vis vedlegget 1108715
Med Pad og Fjernkontroll i Sigbergs Hule/Sweetspot ble vi sittende å spilleTakk, det er samme område jeg og Birger også har fundert litt på. Det jeg tror er at bassene bak er delt en anelse for høyt, og at noe av energien i dette området bør flyttes fra bassene til coaxen samtidig som nivået økes bittelitt. Har gjort litt justeringer i dag så får vi se hvordan det oppleves over litt tid.
Beklager kupping av tråd @Karmana, men det er visst et gammelt jungelord at når Karmana (og The Shy) sier at noe ikke er helt som det skal, så er det ofte sant. Og når vi i tillegg hadde grublet på det samme selv, så var det for fristende å grave litt.![]()
Klarer vi å lese noe fornuftig ut av det med rompåvirkning og alt da? Hva ser du?Med Pad og Fjernkontroll i Sigbergs Hule/Sweetspot ble vi sittende å spille
egne ønsker i en drøy halvtime inkl. bl.a. Tin Pan Alley og det var riktig så trivelig
Legger ved et Spectrum av Tin Pan - nederste er original og øverste er fra
messen på lørdag og filmet av Kinamannen som nevnt i Sigberg-tråden.
Vis vedlegget 1108811
Tja. Sjel betyr ulike ting for ulike folk, men jeg forstår hva du mener. I mitt hode fungerer Børresen bedst på energirik elektrisk musikk og ikke nødvendigvis noen jeg ville valgt til fx akustisk jazz og den type musikk.
Vi er nok ikke veldig uenig. Det største ankepunktet mitt mot Marten-rommet er at de ikke hadde gitt oppsettet bedre betingelser for å ta ut potensialet til oppsettet, og jeg ville definitivt valgt noe annet enn Børresen hvis jeg hadde en forkjærlighet for trio jazzHei,
Takk for gode rapporter fra messen.
Jeg er tydeligvis i mindretall siden jeg koste meg fint i det store Marten rommet (og også i det mindre Marten rommet). Tatt betraktning at de spiller i noe som for alle praktiske formål er et lagerrom synes jeg det ble helt OK, omend ikke så fint som i Munchen 2024. Ubegripelig at de ikke tar med noen akustikk paneler og et teppe. Hadde fungert bedre i Børresen rommet tror jeg.
Hos Børresen var det også fint. Min landsmann der fortalte varmt om fordelene med 4 stk 5 tommer elementer for bass og mellomtone, istedet for fx 2 stk større elementer (speed og lang membran travel) i et 2.5 veis setup. Kan ikke si at jeg er heeeelt overbevist. Men lyden var enormt oppløst.
Det er vel ingen som har funnet sjelen i et menneske, motoren, og det blir vel ikke lettere å finne sjelen i en høyttalerMen hadde det sjel? Har dessverre ikke hørt noe fra den kanten
mvh
Regner med du tok ann karmanaDet er vel ingen som har funnet sjelen i et menneske, motoren, og det blir vel ikke lettere å finne sjelen i en høyttaler![]()
Jeg gjorde det, men kunne ikke holde igjen litt godmodig ertingRegner med du tok ann karmana
mvh