Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble trigget av en herværende tråd til et gjennhør med Rattus Norvegicus av Stranglers. Kjører såpass røslig volum at kona emigrerte til kjøkkenavdelingen, mens katta ligger fjellstøtt rett foran høyttaleren. Kan ikke be om bedre katt! :D

    Vis vedlegget 450482
    Se der ja karmana ting begynner å komme på plass :)
    Hvordan virker stuen lydmessig og fungere synes du?



    Mvh: Espen L
    Begynner absolutt å gå seg til her, Espen :) Mye armer og bein i dag, så jeg kommer med noen mer eller mindre bevingede ord om anlegget litt senere. Short and sweet, noe er veldig bra, og noe er jeg litt usikker på :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Stranglers Roskilde -87 Satan i gatan:eek: Var du der da?
    Var ikke på Roskilde i 87 dessverre. Tviler ikke et øyeblikk på at det var stor stas! Har opplevd "Stranglers" ved to anledninger. Første gang var i 2011 i Bergen, og da uten Hugh Cornwell. Bra konsert, men det var noe som manglet. Andre gangen var av alle steder i Hilversum, hvor Hugh Cornwell stilte med en dame på bass og en kar på slagverk. Han vekslet mellom egen musikk og de gamle gode Stranglers låtene. Vi var bare en håndfull mennesker på konserten, og hele greien var så magisk at jeg ønsket kvelden aldri skulle ta slutt. Med andre ord, har ikke fått med meg the real thing, men substituttene har også vært bra :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker for en side med mye fint, Ove! Rack er for meg uaktuelt mellom høyttalerne. Det måtte i tilfelle kun være en veldig lav benk, noe som blir kilent med Karan-ampen. Har hatt rack mellom høyttalerne før, men opplevde lyden som mye bedre når jeg tok det vekk, og flyttet greiene på gulvet. Det er sjeldent jeg bruker store ord på små endringer, men på dette var det for meg stor forskjell. Skal kikke litt på internett-siden ved en passende anledning, da benken jeg har på siden av oppsettet nok skal byttes ut etter hvert :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.233
    Antall liker
    35.082
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ble trigget av en herværende tråd til et gjennhør med Rattus Norvegicus av Stranglers. Kjører såpass røslig volum at kona emigrerte til kjøkkenavdelingen, mens katta ligger fjellstøtt rett foran høyttaleren. Kan ikke be om bedre katt! :D

    Vis vedlegget 450482
    Se der ja, nå begynner det å ta seg opp, HIFI- stue er helt innafør og trivelig Karmana;)
    Valgte samme sjæl, slipper å siste i et asyl i kjeller eller på loft😎
    Selv om utfoldelsene er litt friere der!
    Ser bra ut dette;)

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble trigget av en herværende tråd til et gjennhør med Rattus Norvegicus av Stranglers. Kjører såpass røslig volum at kona emigrerte til kjøkkenavdelingen, mens katta ligger fjellstøtt rett foran høyttaleren. Kan ikke be om bedre katt! :D

    Vis vedlegget 450482
    Se der ja, nå begynner det å ta seg opp, HIFI- stue er helt innafør og trivelig Karmana;)
    Valgte samme sjæl, slipper å siste i et asyl i kjeller eller på loft??????
    Selv om utfoldelsene er litt friere der!
    Ser bra ut dette;)

    gismo
    Takker for hyggeligere ord, gismoen :) Vi er alle forskjellige. Noen liker å sitte i kjelleren, noen på loftet og noen har jaggu meg en krypt. Som deg ønsker jeg å sitte i stuen. Helt klart noen kompromisser, men ønsker ikke å hjemme meg vekk med musikken og haifaien. Har en stor loftsstue som er podens boltrerom, men når han en gang flytter ut, kommer jeg nok fremdeles til å holde meg i stuen. Musikken låter best i flersomhet :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Smårøken! Har vært noen hektiske dager, så det var deilig med musikk, en whisky og akklimatisering mot norske rødvinspriser. Registrerer at tråden nå har bikket 300K visninger, og selv om jeg sikkert har skylden for flesteparten, er det litt kjekt :D

    Sprettet akkurat pakken som Buddhaen videreformidlet. Effekter verdig en tidsmaskin og som tar en stakkar tilbake til 70-tallet, men selv om slengbuksene er parkert, kan vel utstyret likevel ha sin misjon ;)

    IMG_4170.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der kom det jaggu enda en pakke på døren.

    IMG_4172.jpg


    Blue Jean og Fedex leverer raskt, uavhengig av om man bor i Hilversum eller Bergen :) Med 6,5 m RCA kan jeg koble opp Audio Valve forsterkeren, uten å flytte på komponenter, og også bruke kabelen når jeg en gang får montert opp platespilleren. Kanskje ikke helt optimalt med så langt strekk ubalansert kabel, men med lav kapasitans og god skjerming regner jeg med det går bra.

    IMG_4174.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et par ord om oppsettet og førsteinntrykket av lyden.

    Ser for meg at anlegget blir stående slik som på bildet noenlunde permanent. I tillegg kommer en fargeklatt av et maleri mellom bokhyllene, og da uten glassplate på forsiden. Mulig jeg forsøker å trekke høyttalerne lenger ut fra frontveggen, men det får bli en dag jeg kjeder meg. Forresten, et par endringer kommer den nærmeste tiden. På det svarte sidebordet kommer budsjett-platespilleren jeg nylig kjøpte, og under DACen blir det nok satt en CD transport. Avspilling av CDer blir for meg kun en back-up løsning, dermed bare tull å legge for mye penger i det, og har vel mer eller mindre bestemt meg for en Cambridge CXC. Ja, og ikke å forglemme, så kommer vel mine Viva Allegro rullende over fjellet etter hvert :)

    IMG_4185.jpg


    Ja, hva skal jeg si om lyden så langt. Jeg har ikke testet ut forskjellig avstand mellom høyttalerne. Har nå 244 cm mellom midten av diskantene, noe som er en 20 cm mer enn i Hilversum. Denne økte avstanden opplever jeg som udelt positivt. Jeg liker best å spille med mine Bird 2 uten toe-in, men har nå endt opp med en litt moderat vinkling innover, da jeg opplever lydbildet som litt "utflytende" uten denne vinklingen.

    Jeg opplever et lydbilde som folder seg pent ut både i bredde og høyde. Er spesielt glad for at også høyden er i orden da jeg misliker sterkt å høre på vokalister som virker å stå på knærne. Jeg har også fått litt mer luft mellom instrumentene, men uten noen ekstrem pin-pointing som jeg synes av og til kan ødelegge sammenhengen i lydbildet. Den ekstra luftigheten har sikkert sammenheng med større bredde mellom høyttalerne. Jeg opplever vel også til en viss grad at lyden "slipper" høyttalerne litt bedre enn tidligere. Så langt alt vel :)

    Det jeg selv lurer litt på er hva jeg synes om klangen. Jeg spurte kona hva hun synes i går. Hun synes det låter mer neddempet enn tidligere, og bedre enn i Hilversum, hvor lyden på noen innspillinger kunne bli litt hard i følge henne. Mulig hun bare sier dette for at jeg skal senke skuldrene ;) Vet ikke om jeg savner litt varme i vokalen, kjøtt på instrumentene og at det noen ganger tenderer mot en litt "hul" lyd i klangen. Kanskje bare innbilning eller at det rett og slett bare låter annerledes enn i Hilversum. Samma hva det er eller ikke er, blir det sikkert snart en vane eller uvane :D Tror ikke selv det vil gjøre veldig stor forskjell å koble over på rørforsterkeren, men jeg blir jo til stadighet overrasket ;) Blir bra å få noen kloke ører over etter hvert, og høyttalerne kommer nok til å krype litt i alle retninger før jeg er fornøyd :)

    Mye som farer gjennom hodet når jeg holder på med dette, så ovennevnte reflekterer vel bare hva jeg kom på i farten, og tanker og vurderinger er i fri flyt hele tiden :)

    Et par ting til i fart. Spenningen på nettet virker i mosetning til der jeg bodde tidligere i Bergen til å være relativt stabil, så får jeg håpe det ikke forandrer seg veldig mye til vinteren. Støygulvet er dessverre høyere enn jeg hadde håpet, men det er vel prisen å betale når jeg bor nærmt en av hovedinnfartsårene. Får slutte i jobben, og ta finlyttingen om natten ;)

    Har ikke testet veldig mye med høye lydtrykk. Så langt opplever jeg at utfordringen da kanskje er større oppover i frekvens enn i bassen. Jeg får finne mer ut av det siden. Har mye reflekterende glassflater på bakvegg, men heldigvis er det en ganske stor stue.

    Mye å styre med enda, men jeg koser meg, og lyden er i hvert fall såpass bra at jeg kan nyte musikken, og da er jo mye gjort :)

    IMG_4191.jpg


    Sikkert
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser digg ut. Skal komme meg innom deg så snart alt stresset i sommeren er over. Nå har vi jo Arendalsuken snart, og det kan se ut for at jeg må reise dit. Kanskje ikke verste skjebne, men du vet vel godt hvordan det er å vasse i politikere hele dagene. :rolleyes:

    Skulle akkurat spørre om hvor det blir av Viva Allegro, og der kom svaret. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette ser digg ut. Skal komme meg innom deg så snart alt stresset i sommeren er over. Nå har vi jo Arendalsuken snart, og det kan se ut for at jeg må reise dit. Kanskje ikke verste skjebne, men du vet vel godt hvordan det er å vasse i politikere hele dagene. :rolleyes:

    Skulle akkurat spørre om hvor det blir av Viva Allegro, og der kom svaret. :)
    Takker! Du er hjertelig velkommen en gang det skulle passe, balubaen :)

    Har heldigvis vært forskånet fra omkvem med politikere de siste årene. Forøvrig et nødvendig onde, kanskje kun overgått av dagens såkalte journalister når det gjelder min manglende respekt. Et yrke som som for tiden mest gir inntrykk av utdanning i "cut and paste" og tabloid fremstilling virkeligheten. Tror jeg stopper der før jeg skriver meg skikkelig varm :mad:;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser digg ut. Skal komme meg innom deg så snart alt stresset i sommeren er over. Nå har vi jo Arendalsuken snart, og det kan se ut for at jeg må reise dit. Kanskje ikke verste skjebne, men du vet vel godt hvordan det er å vasse i politikere hele dagene. :rolleyes:

    Skulle akkurat spørre om hvor det blir av Viva Allegro, og der kom svaret. :)
    Takker! Du er hjertelig velkommen en gang det skulle passe, balubaen :)

    Har heldigvis vært forskånet fra omkvem med politikere de siste årene. Forøvrig et nødvendig onde, kanskje kun overgått av dagens såkalte journalister når det gjelder min manglende respekt. Et yrke som som for tiden mest gir inntrykk av utdanning i "cut and paste" og tabloid fremstilling virkeligheten. Tror jeg stopper der før jeg skriver meg skikkelig varm :mad:;)
    Det er et merkant skille mellom oss som ble rekruttert til journalistyrket den tiden dybdejournalistikk var credoet og vi fulgte et kall. Feiret for to år siden 30 år siden jeg startet i yrket, og det er en dramatisk forskjell i holdninger fra 1985 til 2015, for å si det litt forsiktig. Politikerne skal jeg alltids takle noen timer daglig med, det er jo det som er mitt virke akkurat nå. Og til høsten blir det stortingshøringer som vanlig, litt traurig å prate til halvdøve ører men det må gjøres.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette ser digg ut. Skal komme meg innom deg så snart alt stresset i sommeren er over. Nå har vi jo Arendalsuken snart, og det kan se ut for at jeg må reise dit. Kanskje ikke verste skjebne, men du vet vel godt hvordan det er å vasse i politikere hele dagene. :rolleyes:

    Skulle akkurat spørre om hvor det blir av Viva Allegro, og der kom svaret. :)
    Takker! Du er hjertelig velkommen en gang det skulle passe, balubaen :)

    Har heldigvis vært forskånet fra omkvem med politikere de siste årene. Forøvrig et nødvendig onde, kanskje kun overgått av dagens såkalte journalister når det gjelder min manglende respekt. Et yrke som som for tiden mest gir inntrykk av utdanning i "cut and paste" og tabloid fremstilling virkeligheten. Tror jeg stopper der før jeg skriver meg skikkelig varm :mad:;)
    Det er et merkant skille mellom oss som ble rekruttert til journalistyrket den tiden dybdejournalistikk var credoet og vi fulgte et kall. Feiret for to år siden 30 år siden jeg startet i yrket, og det er en dramatisk forskjell i holdninger fra 1985 til 2015, for å si det litt forsiktig. Politikerne skal jeg alltids takle noen timer daglig med, det er jo det som er mitt virke akkurat nå. Og til høsten blir det stortingshøringer som vanlig, litt traurig å prate til halvdøve ører men det må gjøres.
    Ristet bevisst litt forsiktig i treet ditt, og ikke uventet er vi tildels rørende enig i denne saken :)

    Se om du kan sette av litt tid når du en gang passerer Drotningsvik. Vi finner sikkert noe å spise i huset, og innholdet i kassen er ganske gøyal for dem som ikke nyter automobil :D

    IMG_4194.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lørdagskvelden senker seg i Drotningsvik med en Whisky chaser. Whiskyen er medbragt fra Nederlandene og av god kvalitet, men jeg har foreløpig ikke klart å tilvenne meg norske ølpriser, og går derfor så billig som mulig til verks :)

    IMG_4192.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    P
    Et par ord om oppsettet og førsteinntrykket av lyden.

    Ser for meg at anlegget blir stående slik som på bildet noenlunde permanent. I tillegg kommer en fargeklatt av et maleri mellom bokhyllene, og da uten glassplate på forsiden. Mulig jeg forsøker å trekke høyttalerne lenger ut fra frontveggen, men det får bli en dag jeg kjeder meg. Forresten, et par endringer kommer den nærmeste tiden. På det svarte sidebordet kommer budsjett-platespilleren jeg nylig kjøpte, og under DACen blir det nok satt en CD transport. Avspilling av CDer blir for meg kun en back-up løsning, dermed bare tull å legge for mye penger i det, og har vel mer eller mindre bestemt meg for en Cambridge CXC. Ja, og ikke å forglemme, så kommer vel mine Viva Allegro rullende over fjellet etter hvert :)

    Vis vedlegget 450820

    Ja, hva skal jeg si om lyden så langt. Jeg har ikke testet ut forskjellig avstand mellom høyttalerne. Har nå 244 cm mellom midten av diskantene, noe som er en 20 cm mer enn i Hilversum. Denne økte avstanden opplever jeg som udelt positivt. Jeg liker best å spille med mine Bird 2 uten toe-in, men har nå endt opp med en litt moderat vinkling innover, da jeg opplever lydbildet som litt "utflytende" uten denne vinklingen.

    Jeg opplever et lydbilde som folder seg pent ut både i bredde og høyde. Er spesielt glad for at også høyden er i orden da jeg misliker sterkt å høre på vokalister som virker å stå på knærne. Jeg har også fått litt mer luft mellom instrumentene, men uten noen ekstrem pin-pointing som jeg synes av og til kan ødelegge sammenhengen i lydbildet. Den ekstra luftigheten har sikkert sammenheng med større bredde mellom høyttalerne. Jeg opplever vel også til en viss grad at lyden "slipper" høyttalerne litt bedre enn tidligere. Så langt alt vel :)

    Det jeg selv lurer litt på er hva jeg synes om klangen. Jeg spurte kona hva hun synes i går. Hun synes det låter mer neddempet enn tidligere, og bedre enn i Hilversum, hvor lyden på noen innspillinger kunne bli litt hard i følge henne. Mulig hun bare sier dette for at jeg skal senke skuldrene ;) Vet ikke om jeg savner litt varme i vokalen, kjøtt på instrumentene og at det noen ganger tenderer mot en litt "hul" lyd i klangen. Kanskje bare innbilning eller at det rett og slett bare låter annerledes enn i Hilversum. Samma hva det er eller ikke er, blir det sikkert snart en vane eller uvane :D Tror ikke selv det vil gjøre veldig stor forskjell å koble over på rørforsterkeren, men jeg blir jo til stadighet overrasket ;) Blir bra å få noen kloke ører over etter hvert, og høyttalerne kommer nok til å krype litt i alle retninger før jeg er fornøyd :)

    Mye som farer gjennom hodet når jeg holder på med dette, så ovennevnte reflekterer vel bare hva jeg kom på i farten, og tanker og vurderinger er i fri flyt hele tiden :)

    Et par ting til i fart. Spenningen på nettet virker i mosetning til der jeg bodde tidligere i Bergen til å være relativt stabil, så får jeg håpe det ikke forandrer seg veldig mye til vinteren. Støygulvet er dessverre høyere enn jeg hadde håpet, men det er vel prisen å betale når jeg bor nærmt en av hovedinnfartsårene. Får slutte i jobben, og ta finlyttingen om natten ;)

    Har ikke testet veldig mye med høye lydtrykk. Så langt opplever jeg at utfordringen da kanskje er større oppover i frekvens enn i bassen. Jeg får finne mer ut av det siden. Har mye reflekterende glassflater på bakvegg, men heldigvis er det en ganske stor stue.

    Mye å styre med enda, men jeg koser meg, og lyden er i hvert fall såpass bra at jeg kan nyte musikken, og da er jo mye gjort :)

    Vis vedlegget 450827

    Sikkert
    Jeg ville forsøkt å se hva som skjedde hvis du flyttet høyttalerne litt nærmere bakvegg før jeg gikk til anskaffelse av rørforsterker. Ellers er Madammen borte f . o. m 6/8, så hvis du trenger lytte/ slepehjelp, er jeg tilgjengelig. Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Øl prisene er en katastrofe i Norge:p man skall ha godt stellt for og være alkis der:rolleyes:
    Reiser oppøver imorrn med div Belgiske/Tyske malt bla:)
    Et fornuftig reisefølge! Jeg fortollet inn tre kasser med assorterte godsaker fra Belgia/Nederland når jeg flyttet hjem. I motsetning til mye annet, er det jo faktisk sympatiske priser i Norge for inntolling av øl (så lenge man kjøper øl av den sterke typen) :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    P
    Et par ord om oppsettet og førsteinntrykket av lyden.

    Ser for meg at anlegget blir stående slik som på bildet noenlunde permanent. I tillegg kommer en fargeklatt av et maleri mellom bokhyllene, og da uten glassplate på forsiden. Mulig jeg forsøker å trekke høyttalerne lenger ut fra frontveggen, men det får bli en dag jeg kjeder meg. Forresten, et par endringer kommer den nærmeste tiden. På det svarte sidebordet kommer budsjett-platespilleren jeg nylig kjøpte, og under DACen blir det nok satt en CD transport. Avspilling av CDer blir for meg kun en back-up løsning, dermed bare tull å legge for mye penger i det, og har vel mer eller mindre bestemt meg for en Cambridge CXC. Ja, og ikke å forglemme, så kommer vel mine Viva Allegro rullende over fjellet etter hvert :)

    Vis vedlegget 450820

    Ja, hva skal jeg si om lyden så langt. Jeg har ikke testet ut forskjellig avstand mellom høyttalerne. Har nå 244 cm mellom midten av diskantene, noe som er en 20 cm mer enn i Hilversum. Denne økte avstanden opplever jeg som udelt positivt. Jeg liker best å spille med mine Bird 2 uten toe-in, men har nå endt opp med en litt moderat vinkling innover, da jeg opplever lydbildet som litt "utflytende" uten denne vinklingen.

    Jeg opplever et lydbilde som folder seg pent ut både i bredde og høyde. Er spesielt glad for at også høyden er i orden da jeg misliker sterkt å høre på vokalister som virker å stå på knærne. Jeg har også fått litt mer luft mellom instrumentene, men uten noen ekstrem pin-pointing som jeg synes av og til kan ødelegge sammenhengen i lydbildet. Den ekstra luftigheten har sikkert sammenheng med større bredde mellom høyttalerne. Jeg opplever vel også til en viss grad at lyden "slipper" høyttalerne litt bedre enn tidligere. Så langt alt vel :)

    Det jeg selv lurer litt på er hva jeg synes om klangen. Jeg spurte kona hva hun synes i går. Hun synes det låter mer neddempet enn tidligere, og bedre enn i Hilversum, hvor lyden på noen innspillinger kunne bli litt hard i følge henne. Mulig hun bare sier dette for at jeg skal senke skuldrene ;) Vet ikke om jeg savner litt varme i vokalen, kjøtt på instrumentene og at det noen ganger tenderer mot en litt "hul" lyd i klangen. Kanskje bare innbilning eller at det rett og slett bare låter annerledes enn i Hilversum. Samma hva det er eller ikke er, blir det sikkert snart en vane eller uvane :D Tror ikke selv det vil gjøre veldig stor forskjell å koble over på rørforsterkeren, men jeg blir jo til stadighet overrasket ;) Blir bra å få noen kloke ører over etter hvert, og høyttalerne kommer nok til å krype litt i alle retninger før jeg er fornøyd :)

    Mye som farer gjennom hodet når jeg holder på med dette, så ovennevnte reflekterer vel bare hva jeg kom på i farten, og tanker og vurderinger er i fri flyt hele tiden :)

    Et par ting til i fart. Spenningen på nettet virker i mosetning til der jeg bodde tidligere i Bergen til å være relativt stabil, så får jeg håpe det ikke forandrer seg veldig mye til vinteren. Støygulvet er dessverre høyere enn jeg hadde håpet, men det er vel prisen å betale når jeg bor nærmt en av hovedinnfartsårene. Får slutte i jobben, og ta finlyttingen om natten ;)

    Har ikke testet veldig mye med høye lydtrykk. Så langt opplever jeg at utfordringen da kanskje er større oppover i frekvens enn i bassen. Jeg får finne mer ut av det siden. Har mye reflekterende glassflater på bakvegg, men heldigvis er det en ganske stor stue.

    Mye å styre med enda, men jeg koser meg, og lyden er i hvert fall såpass bra at jeg kan nyte musikken, og da er jo mye gjort :)

    Vis vedlegget 450827

    Sikkert
    Jeg ville forsøkt å se hva som skjedde hvis du flyttet høyttalerne litt nærmere bakvegg før jeg gikk til anskaffelse av rørforsterker. Ellers er Madammen borte f . o. m 6/8, så hvis du trenger lytte/ slepehjelp, er jeg tilgjengelig. Mvh
    Høres bra ut, tkr! Sjauing skal du slippe, men litt lyttehjelp og optimalisering av budsjett-platespilleren min hadde vært av det gode :)

    Rørforsterker har jeg, men har foreløpig ikke koblet den inn. Når du skriver bakvegg, antar jeg du mener frontvegg for meg. Høres fornuftig ut. Jeg har vært så fokusert på at høyttalerne skal ha mest mulig luft, at jeg bare har tenkt på å flytte dem lengre ut på gulvet. Den andre veien kan selvfølgelig også gjøre nytten :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har vel vært innom fem seks gir på sykkelen de fire årene jeg har brukt den i Nederlandene. Testet den nå på en liten tur til jobben og tilbake. Til sammen 50 min, men sliten som faen, og har sikkert vært innom 25 gir. Helvetes greier :mad:;)

    IMG_4195.jpg
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Oj, kjøpt ved?
    Velkommen til gamlelandet forresten
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter en liten halvtime spilles denne gamle røveren. Dette var jo griselett! At dette skal være så vanskelig og kreve nitidig fokus på innstillinger og detaljer sier nok mest om platespiller-gjengen. En platespiller er nå en gang en platespiller om du må dra den i gang selv, eller den ser ut som en borerigg.

    Ovennevnte er jo selvfølgelig bare fjas, men det var kjekt at budsjettspilleren var grei skuring og oppe og snurret etter en halvtime :)

    IMG_4198.jpg
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Etter en liten halvtime spilles denne gamle røveren. Dette var jo griselett! At dette skal være så vanskelig og kreve nitidig fokus på innstillinger og detaljer sier nok mest om platespiller-gjengen. En platespiller er nå en gang en platespiller om du må dra den i gang selv, eller den ser ut som en borerigg.
    Jaja, du kan jo prøve deg med de argumentene i de rette trådene:rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter en liten halvtime spilles denne gamle røveren. Dette var jo griselett! At dette skal være så vanskelig og kreve nitidig fokus på innstillinger og detaljer sier nok mest om platespiller-gjengen. En platespiller er nå en gang en platespiller om du må dra den i gang selv, eller den ser ut som en borerigg.
    Jaja, du kan jo prøve deg med de argumentene i de rette trådene:rolleyes:
    Hadde ikke turd det uten et balltre lett tilgjengelig ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    God stemning i stuen med min far sine gamle plater. Det er nå litt stemningsfullt med en platespiller i stuen, men skulle hatt en platevasker for å redde stumpene av min far sin gamle samling. Sånn ser det ut i stuen nå :)

    IMG_4200.jpg


    IMG_4202.jpg


    Nå når jeg jeg har fått meg platespiller kan jeg legge ut alt rælet jeg spiller så lenge jeg kaller det svart gull :cool: Dessverre har det meste av min far sin samling tilbragt mye tid på fester, så det er vel mer snakk om gråstein enn gull. Har gått hardest ut over jazzen dessverre, mens de klassiske har overlevd. Litt synd for det er mye gammel og god jazz i samlingen.

    Har i dag spilt dette trippel-albumet. Mye kjent og kjært her, og både boks og innhold har heldigvis overlevd i noenlunde bra stand :)

    IMG_4204.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.190
    Torget vurderinger
    12
    Nå er han i gang. Platevasker ønskes ser jeg :). Og vipps så blir det ny pickup, arm, drivverk, RIAA osb :). Grattis! Og velkommen tilbake.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå er han i gang. Platevasker ønskes ser jeg :). Og vipps så blir det ny pickup, arm, drivverk, RIAA osb :). Grattis! Og velkommen tilbake.
    Takker, Trond! Tror ikke du skal holde pusten :) Er mer ment som en greie for min gamle far, men selvfølgelig litt gøyalt for meg også :)
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    «Merkelig» sier Tom Roar!

    Tom-Roar Bjørkebotten fra Indre Billefjord opplevde å sykle i mange timer uten å få èn enste like på Facebook. «Jeg har utstyr til over 45 000 kroner og har brukt mye tid på dette. Derfor gjør det ekstra vondt når hele turen blir bortkastet» sier den forvilte 2-barns faren.
    Syklet alene i 6 mil
    Tom-Roar syklet i flere timer og oppdaterte Facebook-statusen hele 7 ganger i løpet av turen. «Jeg hadde en god følelse når jeg syklet om at en slik omfattende tur skulle gi greit mye med likes» forklarer Tom-Roar. Sjokket var derfor stort når han kom hjem og så at han hadde klart det mesterstykket å sykle i mange timer med svinedyrt utstyr uten å få èn eneste like. «Patetisk» sier Tom-Roar selv!
    tom-roar.jpg

    Hjelm til over 1500 kroner: Hjelmen alene kostet over 1500 kroner kan Tom-Roar fortelle. Han syklet 6 mil uten å få en eneste like på Facebook. «Skuffende og vondt» sier Tom-Roar selv.

    Bortkastet tur, gir opp sykling!
    Etter den vanvittige episoden vurderer nå Tom-Roar å kutte ut syklingen og heller bruke litt av fritiden på barna sine. «Jeg har sjekket litt statistikker og ser at bilder av barna gir mest likes så jeg tror nok det blir en tur til Tusenfryd i løpet av uka i alle fall» sier den sympatiske, men svært så frustrerte mannen. «Syklingen får jeg heller ta opp igjen om det blir litt mer poppis igjen» avslutter Tom-Roar.

    Familien til Tom-Roar ønsker å være anonyme, men sier at de på generelt grunnlag synes folk skal like sykleturer som den Tom-Roar har gjennomført.

    Godt å se du fikk noen likes på historien din Karma:rolleyes:;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    «Merkelig» sier Tom Roar!

    Tom-Roar Bjørkebotten fra Indre Billefjord opplevde å sykle i mange timer uten å få èn enste like på Facebook. «Jeg har utstyr til over 45 000 kroner og har brukt mye tid på dette. Derfor gjør det ekstra vondt når hele turen blir bortkastet» sier den forvilte 2-barns faren.
    Syklet alene i 6 mil
    Tom-Roar syklet i flere timer og oppdaterte Facebook-statusen hele 7 ganger i løpet av turen. «Jeg hadde en god følelse når jeg syklet om at en slik omfattende tur skulle gi greit mye med likes» forklarer Tom-Roar. Sjokket var derfor stort når han kom hjem og så at han hadde klart det mesterstykket å sykle i mange timer med svinedyrt utstyr uten å få èn eneste like. «Patetisk» sier Tom-Roar selv!
    Vis vedlegget 451160
    Hjelm til over 1500 kroner: Hjelmen alene kostet over 1500 kroner kan Tom-Roar fortelle. Han syklet 6 mil uten å få en eneste like på Facebook. «Skuffende og vondt» sier Tom-Roar selv.

    Bortkastet tur, gir opp sykling!
    Etter den vanvittige episoden vurderer nå Tom-Roar å kutte ut syklingen og heller bruke litt av fritiden på barna sine. «Jeg har sjekket litt statistikker og ser at bilder av barna gir mest likes så jeg tror nok det blir en tur til Tusenfryd i løpet av uka i alle fall» sier den sympatiske, men svært så frustrerte mannen. «Syklingen får jeg heller ta opp igjen om det blir litt mer poppis igjen» avslutter Tom-Roar.

    Familien til Tom-Roar ønsker å være anonyme, men sier at de på generelt grunnlag synes folk skal like sykleturer som den Tom-Roar har gjennomført.

    Godt å se du fikk noen likes på historien din Karma:rolleyes:;)
    Godt at dette er tulle-nyheter, ellers hadde det vært en skjebnens ironi for syklisten at du fikk likes på innlegget ditt ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.301
    Antall liker
    62.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Billigste brukbare platevasker heter SPIN CLEAN.
    Vasker greit vekk potetgull og øl fra 70-tallet, men freesbeeskader og resultat av trilling i grustak er lite å gjøre med.

    Ellers er jeg glad jeg leste HELE post #10306 før tankene gikk videre til tastaturet, for pulsen begynte å dunke etter ytringene om platespilleroppsett.

    Har du en eller to LPer med god lyd som ikke er ødelagt? Du får kjøpe ei ny skive å prøve.
    Hvordan låter det når platene er i stand?:rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.284
    Antall liker
    68.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Billigste brukbare platevasker heter SPIN CLEAN.
    Vasker greit vekk potetgull og øl fra 70-tallet, men freesbeeskader og resultat av trilling i grustak er lite å gjøre med.

    Ellers er jeg glad jeg leste HELE post #10306 før tankene gikk videre til tastaturet, for pulsen begynte å dunke etter ytringene om platespilleroppsett.

    Har du en eller to LPer med god lyd som ikke er ødelagt? Du får kjøpe ei ny skive å prøve.
    Hvordan låter det når platene er i stand?:rolleyes:
    Hehe, var fristet til å ikke føye til linjen om at det bare var fjas. Hadde vært gøy med litt temperatur, men jeg er sikkert litt for feig ;)

    Hadde nok helt sikkert trengt en platevasker, men foreløpig må jeg si jeg er imponert over jobben til Tonar Tacky-Cleaner :)

    Skal være forsiktig å mene noe bastant om vinyl-lyden her i ny stue, og tkr får sikkert optimalisert innstillingene på platespilleren når jeg får lokket ham over broen. Førsteinntrykket i går, hvis jeg ser bort fra peiskosen, var at de gamle platene fra 60 og begynnelsen på 70-tallet ikke nådde opp mot digitalis i lydkvalitet. Selvfølgelig mange gode og dårlige grunner til at jeg opplevde det sånn. Derimot spiller jeg nå en Ben Webster plate, og det låter riktig så fett! :)

    Som tidligere nevnt har jeg ingen forventninger eller ambisjoner om å gruse streamingen min med denne budsjettspilleren med innebygget RIAA. Bare nostalgi og etter hvert til glede for min far, men foreløpig Koser jeg meg, selv om det er håpløst mye greier som må gjøres for å høre et helt album :cool::)

    IMG_4211.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn