Well Tempered Classic, oppsett og justering.......og tilslutt lytting :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg ser skjevheten du snakker om. Hvis det alltid er venstresiden som "henger", må det jo enten være slark mellom spindel og tallerken, eller i selve lageret, eller så må lageret sitte skjevt i skroget. (???)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    Super presisjon mellom tallerken, og lagerplatter. Det samme gjelder feste av selve lagerbrønnen. Ser i etterkant at de to øvre hvite lagertappene er gjengede. Kanskje mulig å justere?

Nytt bilde.

/Rubyred

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det er tre hvite skruer i lageret du kan justere vinkel med.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    shaunv skrev:
    Rubyred skrev:
    shaunv skrev:
    Det er tre hvite skruer i lageret du kan justere vinkel med.
    Så flott. Må hele lageret løftes ut for å komme til?

/Rubyred
    Ja desverre.
    Nei. Ikke nødvendigvis. Jeg hadde hele lageret ute og det krevde hammer og brekkjern.

Det er mulig å skru de øverste skruene innenifra med en mikro nebbtang.

Men aller først. Er de to skruene rett mot motoren?

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Men aller først. Er de to skruene rett mot motoren?
    Skruene er rett montert ja.

Skal gjøre et forsøk iløpet av morgendagen. Er vel ikke mye justering som skal til.

Her er forøvrig et bilde av min arm, med silikon bad. Er den hvite skiven rett montert?

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hvis senen ikke butter når armen er på innerste rille så er den korrekt montert ja.

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Hvis senen ikke butter når armen er på innerste rille så er den korrekt montert ja.
    Gjør ikke det hos meg. Har altid brukt metoden med det innerste sporet ved justering av antiskating. Funker utmerket.

Skal også bytte internkablingen i armen. En tidligere eier har kuttet armkabelen, og tapet fast en utvendig kabel.

Noen tips om en myk, og vellydende erstatning?

Legger ved et bilde.

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Her er noe fra Cardas:
    http://www.partsconnexion.com/wire_tonearm_cardas.html

Koster ikke mye dette. Utfordringen blir vel å trekke kabelen. Du må sjekke hvor mye det er plass til.

Du får sikkert gode tips om du lager en tråd her under vinyl som du kaller "trenger hjelp til trekning av kabel i armen" eller noe i den gata!
    Æ ;)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    I tillegg er armen fylt med en type sand. Drittjobb ifølge John hos audioorigami. ::)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Her er noe fra Cardas:
    http://www.partsconnexion.com/wire_tonearm_cardas.html

Koster ikke mye dette. Utfordringen blir vel å trekke kabelen. Du må sjekke hvor mye det er plass til.

Du får sikkert gode tips om du lager en tråd her under vinyl som du kaller "trenger hjelp til trekning av kabel i armen" eller noe i den gata!
    Æ ;)
    Takk for all hjelp HEL

Ikke meningen å kuppe tråden din....

regner med at armrøret er sandfylt, så det blir en utfordring ja.

Skal sjekke ut partconextion.

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det må da være noen her på berget som har stappa sand inn i et rør før ::)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Det må da være noen her på berget som har stappa sand inn i et rør før ::)
    Takk for tipset. Ser ut som Cardas er akkurat det jeg trenger.

Tror jeg skal spørre Lagga pent. Han har lang erfaring med modellhobby, og er en kløper på platespillere.

Må bare få`n hjem fra ferie først... ::)

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da slapp jeg flottøren ned et partre mm og snøret tøtsjer ikke stanga.

Nå spiller jeg vinyl med et solid glass rødvin ;D

Preampen tryna så nå går riiaen rett i en volumpot og deretter direkte i First Watt F4 effektforsterkeren (for å være korrekt en power buffer). Dynavector riaaen har bra med gain og driver F4 med glans.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Flott spiller, gyselig tapet.

;D

God helg unge mann :)

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    LMC maser også om den tapeten. Min kunstneriske kone valgte den når vi totalrenoverte for 4 år siden. Tror den kostet like mye som en ok MC pickup :eek:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    LMC maser også om den tapeten. Min kunstneriske kone valgte den når vi totalrenoverte for 4 år siden. Tror den kostet like mye som en ok MC pickup :eek:
    Beklager, var kanskje litt stygg den der :-\
    Skal skjerpe meg.

Sleng på ei skive til, fram med vin glasset og kos deg :)

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Liker ytringer. Er ikke veldig hårsår når det gjelder ting ;)

Nå snurrer Billie Holiday, Lady in satin :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Funnet noen svar/forklaringer fra Stanalog som jeg legger inn her. Da blir de ikke borte:

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=32671&postdays=0&postorder=asc&start=15

I was having some azimuth issues (silicone got on the monofiliment line which was causing it to slip) and here's the reply I got from Stanalog:

Was the arm azimuth working correctly beforehand and then changed suddenly?
    What changes, if any, did you make between the time the azimuth was pretty much constant across the LP and it began to drift?
    Do you see the stren (nylon line) moving of its own accord during playback?
    Does the amount of damping fluid in the arm's cup just barely cover the paddle, as it should? The level of fluid should be merely sufficient to secure the arm in the vertical and horizontal planes of movement.
    Can the paddle/poker chip rest level in the cup with proper azimuth set-up?

Please remember that the WTA fluid acts uniquely as a "quasi" arm bearing; in effect the fluid IS the bearing, unlike other arms that use damping fluid as an additive to try to offset mechanical shortfall or chattering, which all other arm bearings have to varying degrees. Chattering is undesirable vibration because it introduces a micro counter-action to the ideally passive retrieval/movement of the cartridge supported by the arm. In crude terms, the objective here is to allow a rock/aka stylus to drag through/navigate a rut/aka record groove without any other mechanical interference from the arm. The degree to which given bearings deviate from the ideal of no deviation at all is part and parcel of other pivoted arm designs. In other words, the best bearing is no bearing ,or, in practice a unique "frictionless" bearing like the WTA's.
    Azimuth performance should be independent of the above.

Alongside the above, please bear in mind:
    1.Too much fluid will slow down the arm's mechanical movement and interfere with the arm's tracing and tracking, kind of like too stiff suspension on a car
    2. Too little fluid can allow the arm to skirt the groove wall to some extent because the fluid isn't sufficient to act as a "quasi" bearing, kind of like too loose suspension on a car.

Let us know the answers to the 5 questions above.

Best regards,
    Stanalog

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    Gratulerer HEL. Ser bra ut. Vakker spiller. Velger å ikke kommentere tapeten.;D

Ser at din WTT Classic spiller ser andeledes ut enn min. Er din nyere? (min har et rundt hull til motor). Hva er i såfall forskjellen!

Skulle gjerne bestilt litt smådeler, som belte, protractor osv. Hvor kan dette lettest bestilles?

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Rubyred skrev:
    Gratulerer HEL. Ser bra ut. Vakker spiller. Velger å ikke kommentere tapeten.;D

Ser at din WTT Classic spiller ser andeledes ut enn min. Er din nyere? (min har et rundt hull til motor). Hva er i såfall forskjellen!

Skulle gjerne bestilt litt smådeler, som belte, protractor osv. Hvor kan dette lettest bestilles?

/Rubyred
    Du har nyere spiller

Jeg vet ærlig talt ikke hvor vi skal bestille deler når Stanalog er tyste som en Nelson Pass First Watt 8)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Jeg vet ærlig talt ikke hvor vi skal bestille deler når Stanalog er tyste som en Nelson Pass First Watt 8)
    Pokker, det var synd. Det viktigste var original protractor. Trenger vel den, for korrekt oppsett av min nye Benz.

/Rubyred

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Rubyred skrev:
    hel skrev:
    Gjør ikke det hos meg. Har altid brukt metoden med det innerste sporet ved justering av antiskating. Funker utmerket.

Skal også bytte internkablingen i armen. En tidligere eier har kuttet armkabelen, og tapet fast en utvendig kabel.

Noen tips om en myk, og vellydende erstatning?

Legger ved et bilde.

/Rubyred
    Hva med å kjøpe en halvmeter eller så med f.eks AN sølvkabel (selges på rull) eller eksperimenter med ulike kabler til du finner din favoritt.

Min personlige mening er at alle unødige koblinger bør vekk, i tillegg er ikke de originale rca pluggene verd å nevnes i samme setning som en ekte WTT .

Derfor bør som et minimum de originale rca pluggene vekk eller som en nødløsning oppgraderes.

jeg har loddet armkabelen rett på kabelen som går til riiaen , dette er en fin løsning om ikke ønsker å bytte kabler i ett sett. (se bilde)

Tar du han litt videre er det strekke armkabelen ubrutt helt fram til riiaen, vet at en kollega på jobb skryter av dette , han har rewired sin SME V med utvendige kabler (tror det er AN sølv) og forlenget de så de rekker RIIAen som står på en hylle under spilleren, ørlite granne upraktisk men om en sikrer armkablene i basen på spilleren så kan en unngå ulykker om kablene blir dratt i,
    Armkabler i råformat koster ikke skorta uansett så onm de skulle ryke så er det bare å handle noen nye , teipe de på plass og nyte.

Ps tror han snakka om at han fjerna 5 koblingspunkt ved å gå fra innvendig kabling til utvendig.

Lykke til

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Rubyred skrev:
    hel skrev:
    Pokker, det var synd. Det viktigste var original protractor. Trenger vel den, for korrekt oppsett av min nye Benz.

/Rubyred
    Jeg har en kopi som jeg har laminert. Funker det.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.871
    Torget vurderinger
    1
    Rubyred skrev:
    hel skrev:
    ...
    http://www.vinylengine.com/ har noen protraktorer til nedlasting og utskriving - det fungerer brillefint og man kan leke med ulike geometrier.

mvh
    KJ

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Fredrikstad
    hel skrev:
    Jeg har en kopi som jeg har laminert. Funker det.

Mulig å få tak i kopi til meg også: ;D ;D ;D

Har foreløpig bestilt 1,2meter Cardas 33awg litz kabel til uttesting.
    Tanken var å dra kabel direkte fra pick up, til riaa.

God idè med noen stumper AN sølv. Blir nok å teste ut diverse armkabler fra flere produsenter. Blir jo småpenger å regne.....

/Rubyred

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det skal du få. Har Teflonhukommelse så minn meg på det hvis jeg glemmer det :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn