Well Tempered Classic, oppsett og justering.......og tilslutt lytting :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Val er den heldige vinner av en digital riia... ;)...Val, utdyp :)
    hel skrev:
    Valentino skrev:
    hel skrev:
    <snipp> jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.
    I min bok er trøkk og dynamikk motsatte størrelser. :)

Forøvrig kjører stereoanlegget mitt alle formater på 24 bit 44.1 kHz. Analog RIAA er forresten såååå 2000-tallet. ;D
    Hæ....det må du forklare??
    Pickupsignalet går inn på micinngangen på mitt RME Fireface UC lydkort, digitaliseres 24/44.1 og sendes til software RIAA-korreksjon som kjører under Waves på system-PCen. Deretter er det fireveisdeling og DAC før analogsignalene går til mine aktive dipoler (okay da, trykkammer under 40 Hz ;D).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Du skulle sikkert skrevet større/bedre dynamikk, hel.
    Dynamikk er spennvidden mellom lavt (grunnstøy) og høyt (maksimalt uforvrengt lydtrykk).
    Trøkk oppleves ofte på grunn av redusert dynamikk, kompresjon, og blir derfor motsatte størrelser. :)

Noe annet er opplevd dynamikk som ofte i dagligtale blant audiofile har med hastighet eller plutselighet å gjøre.
    Der er vinyl og sacd bedre enn cd i mine ører. ;)

R
    Det er godt jeg ikke er hifi journalist RoDA. Inntrykkene mine blir for upresise. Uansett så mener jeg at "trøkk" er positivt. Med det så mener jeg at det blir mer dynamikk (av/på) og mer kropp (mer definert mellombass og grunntone). Var jeg flinkere til å skrive nå? ;D
    Når det gjelder Sony XA5400ES så var den bedre på de ørsmå detaljene, luft i toppen, dypbass, langt mindre sus, ingen knitring. Særlig på SACD var den veldig fin på Klipsch. Det ble mindre slitsomt (enn cd). Jeg kikket litt i din test av Sonyen i går kveld og du sa at bassområdet var det du hadde å utsette på den. Da tror jeg vi er enige. En kilde som gir litt ”trøkk” (der kom det ordet igjen) på Klipsch er å foretrekke. Ergo AN Dacer (eller andra digitale kilder med ”trøkk” eller vinyl.
    HE

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Og en liten beskjed til Valentino:

Det er ikke bra at du blander inn digitale ting i vår ny/gjenoppdagede vinylverden. Det fører med seg tvil og grubling. Nå som vi var så fornøyde så ønsker vi å la det forbli slik. Min analoge Dynavector Riia akter jeg ikke å skifte ut.

Her kommer et passende sitat fra Henrik Ibsen VILDANDEN:

"Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme."

;D

Da er vi enige, ikke noe digitalt i denne tråden heretter 8)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Da er vi enige, ikke noe digitalt i denne tråden heretter 8)
    Smart, så får jeg solgt spiller, pu og riaa når jeg hopper av analogtoget og rett på pc-overlydstoget. ;)

R

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvem er det som flørter med livsløgnen her da, mine herrer? Digital is for people that can´t handle reality. ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    He he. Artig.

Apropos Vinyl, som denne tråden skal dreie seg om. Husker jeg solgte min platespiller i 1988 eller deromkring til fordel for en Sanyo CD spiller med vippeluke. Da solgte kameraten min sin Philips toploader CD spiller fordi "vinyl låt så myyyyyee bedre". Vi syntes han var teit men platespillern hans var lekker den. Tror det var en slik som ligger på brukten akkurat nå. En Denon DP59L. Med Accuphase MC pickup.

Kjenner at det røsker litt i "samleren" i meg. Lurer på om det er plass til to platespillere på mitt lille rom ::)

Da ville nok min forståelsesfulle bedre halvdel erklært meg gal. Så jeg tror jeg dropper det................men jeg kjenner en i Drøbak som hadde tre ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Hvem er det som flørter med livsløgnen her da, mine herrer? Digital is for people that can´t handle reality. ;D
    Dogmerytteri er jeg ferdig med. ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva har GUD med dette å gjøre?? ::)

R

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.507
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hel
    Fin spelare du fått deg, og interessant lesing i tråden også, noen spørsmål ang Well temp classic. Min bror har mulighet att kjøpe
    en classic i Sverige (han bor der) vad ville ett fornuftigt pris være og betale før en strøken spiller? alder er jag ikke tjent med ennå,
    en Benz ace pu vill til en børjan bli brukt. Tanken var att han skulle kjøpe en Rega P5, men denne bør vel gi betydligt mere vellyd
    før ca samme prisen, og info om disse drivverken finnes ju her på sentralen ;D

mvh Roger

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg betalte kr 7000 for min uten pickup, silikonolje og rem. Min var middels strøken men en runde med bilpolish gjør underverker. Forrige eier hadde oppgradert internkablene i armen. I tillegg fikk jeg laget akrylcover (kr 900), kjøpte Dynavector pickup og Riia (kr 9000), så gikk det ca kr 300 for ny olje og ca kr 300 for ny rem. Signalkabler fra spiller til Riia og fra Riia hadde jeg fra før (Viablue). I tillegg har jeg den beste dempeplattformen fra Pro-Ject som underlag. Det har vel kostet snart kr 22-23000 for å få vinylriggen opp og stå.........men det låter bra :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.507
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info hel, trur att spilleren har en ca pris antydning på 8000 sek uten pu, så det burde kanske va en grei pris da.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal få meg en bedre protractor og etterhvert finjustere litt. Tenker egentlig ikke så mye over det. Når jeg spiller vinyl glemmer jeg tid og sted og oppdager mange svært ofte spilte plater på nytt.

Akkurat nå snurrer denne (og for en fyldig og dynamisk lyd i forhold til CD versjonen) 8)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Så over til denne: 180 gram, 2 platers. Duverden, cdn låter bra meeeeen vinyl enda bedre 8)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg fått tid til å la inntrykkene synke inn og det som er bra med vinyl hos meg (WTC og Dynavector) i forhold til alt annet jeg har og har hatt på kildefronten er:

* piano og kvinnevokal har ikke antydning til skriking
    * bass og mellombass har mer trøkk, og det liker jeg ;D
    * utrolig bra dynamikk
    * mer plass rundt instrumentene (vet ikke hva det heter på fagspråket)
    * stereoperspektivet er også meget bra
    * det forundrer meg at det er så lite susing og romling når det tross alt er en platespiller

Kanskje også at pickupen er i ferd med å bli spilt inn, jeg føler at en ny subtil detalj har sneket seg inn i min oppfatning. "fløyelsglatt og detaljert"

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    * det forundrer meg at det er så lite susing og romling når det tross alt er en platespiller
    Litt moro dette, sitter og forundres av det samme.
    Men, det er rart hvor mye vi senker kravene.. På cd/sacd tolererer vi ikke den minste antydning til ulyder som ikke hører musikken (Residents? ;D ) til, mens på vinyl er vi overrasket over hvor lite det er? :eek:

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.

En gang for nesten hundre å siden gikk de audiofile bølger høyt om hva som var best av akustiske eller elektriske opptak (alt var direct-to-disk den gang). Akustisk-tihengerne mente at elektrisk var en unødig omforming av musikkens innerste vesen. Låter kjent, gjør det ikke?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker en sånn liten grønn zerodust gelepute som jeg slipper stiften oppi for å fjerne statisk elektrisitet.

I går kom jeg til å dytte stiften borti plastkanten på etuiet, det kom en liten skurrelyd i høyttalern, ikke særlig høyere enn når man slipper stiften ned på platen. Uansett så kom tvilen over meg. Den velkjente tvilen om alt er ok :-\

Deretter dro jeg av emballasjen på en splitter ny Peter Gabriel SO 180 gram og snurret i vei. Første spor: Red Rain. Er det blitt dårligere lyd, er alt jevnt fordelt, er det i stereo, mangler jeg bass?????? Så kom spor 2: Sledgehammer, og et stykke ut så kom det et skurr (egentlig samme type skurr jeg opplevde på en Bill Evans Impulse pressing jeg kjøpte hos Bare Jazz).

Da økte usikkerhetsnivået og jeg fikk tvangstanken om kanskje stiften eller "stanga" er ørlitegranne bøyd :-\

Er det noen som tilbyr seg hjelp som vinylterapeut:

1) Hvordan kvalitetssjekker jeg stiften og "stanga"?

2) Kanskje jeg skal gå over justeringen av spilleren en gang til? Trenger en handlingsplan!

Nå spiller jeg digital musikk til spilleren er friskmeldt :p

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    1) Spill en plate du kjenner godt og som har god lyd, da merker du om det låter som før.
    2) Skaff et lite speil, legg under stiften og sikt rett forfra for å sjekke om nålefanen er bøyd sidelengs

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette? ::)
    Er du fortsatt på digitalkjøret eller tilbake til skurr og knitring? ;D

R

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Well Tempered Classic, oppsett og justering

RoDa skrev:
    Jeg også undrer litt på monteringen av PU og løfter....

Synes det ser mer stabilt og "logisk" ut slik det er satt på av forrige eier på min?

Når jeg ser på det nederste bildet så er vel PU vridd feil i huset?

McLaren

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

McLaren skrev:
    In Da House?
    Hva mener du?

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Hvordan gikk dette? ::)
    Er du fortsatt på digitalkjøret eller tilbake til skurr og knitring? ;D

R
    Har ikke hatt tid til høre på hverken hardt eller blødt, men hadde en oppmuntrende prat med en kollega av deg i redaksjonen, han satte nytt mot i meg. Ting er trolig i skjønneste orden. Jeg skal selvfølgelig følge oppskriften til Jøgga først. Jeg må som nevnt tidligere få sjekket overheng, og de andre justeringene en gang til. Har bare ikke tid akkurat nå :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Ting er trolig i skjønneste orden.
    Det trodde jeg også..... Men hos meg var det bare sorgen....
    Krysser likevel fingrene for at det ordner seg for deg uten for store økonomiske utlegg. :)

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    Krysser likevel fingrene for at det ordner seg for deg uten for store økonomiske utlegg. :)

R
    Du tenker på den første pickupen du hadde?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    RoDa skrev:
    hel skrev:

R
    Du tenker på den første pickupen du hadde?
    Jupp. Jeg fikk trøst og oppmuntring selv også ;D
    Men forhåpentligvis er det ikke samme greia hos deg.

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok trolig bare litt statisk elektrisitiet eller støpegørr eller noe bøss ved første gangs spilling av ny plate.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11

McLaren skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg også undrer litt på monteringen av PU og løfter....

Synes det ser mer stabilt og "logisk" ut slik det er satt på av forrige eier på min?

McLaren

Jeg var nå sikker på at pu skulle være vannrett mot linjene på protraktoren. Bildet ditt viser en pu som er vridd veldig til venstre sett overfra.

Tar jeg muligens feil her?

McLaren

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

McLaren skrev:
    Jeg var nå sikker på at pu skulle være vannrett mot linjene på protraktoren. Bildet ditt viser en pu som er vridd veldig til venstre sett overfra.

Tar jeg muligens feil her?

McLaren
    Det gjør du. ;)
    PU skal være parallell når stiften står på krysset på protraktoren.
    Som du ser på bildet er stiften langt foran krysset, og når den flyttes til krysset så er pu parallell med strekene.

Hadde det vært så feil som vinklene på bildet så ville det nok vært litt å gå på for å finne godlyden... ;D

;) R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jøgga skrev:
    Hei
    1) Spill en plate du kjenner godt og som har god lyd, da merker du om det låter som før.
    2) Skaff et lite speil, legg under stiften og sikt rett forfra for å sjekke om nålefanen er bøyd sidelengs
    Takk til Impulse for hyggelig prat.

I dag har jeg fulgt oppskriften til Jøgga i motsatt rekkefølge. I speilet ser ikke nålefanen noe spesielt skjev ut. Så spilte jeg Dire Straits Brothers In Arms: Your Latest Trick skikkelig høyt og det låt bra, høyt, bredt, dypt, fett, dynamisk, detaljert, separert (i hver kanal).....kan vel ikke forvente noe mer?

Det neste jeg skal gjøre nå er:

1) å dobbeltsjekke vinkelen på pickupen ovenifra når jeg får en skikkelig protractor
    2) øke stifttrykket til 2,1 gram etter tips fra Impulse
    3) lurte også på hvordan man stiller inn antiskating korrekt, når jeg legger stiften på speilet glir den sakte vekk fra senter. Er det riktig?
    :D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.876
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    ...
    3) lurte også på hvordan man stiller inn antiskating korrekt, når jeg legger stiften på speilet glir den sakte vekk fra senter. Er det riktig?
    ...
    Med antiscating på så er det forsåvidt riktig at arm/PU skal trekke sakte bort fra senter ... men som mye annet med vinyl så er instilling av antiskating en omtrentlighet - et kompromiss - det kan ikke bli «riktig» med en innstilling for alle spor på alle plater. Å bruke ei blank overflate til å sette antiscating er uansett missvisende. Scating-kraften varier bl.a. med nålesliping, stifttrykk, modulasjon, geometri (overheng og offset) og avstand fra nåla til akslingen på talerkenen. Den beste måten å sette antiscating på er å bruke ei testplate som har spor for å teste sporingsegenskapene (-feil) til PU, med et monospor omtrent midt på platesida (eller lengre inn) som har gradvis økende modulasjon. Sett antiscatingen slik at hørbare sporingsfeil opptrer omtrent samtidig i begge kanaler. HiFi-News si testplate fungerer til formålet (selv om en del av de gamle testplatene er befengt med feil).

mvh
    KJ

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ...og der ble jeg litt mer glad for at det ikke er antiskate-justering på armen min.... ;D

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    ...og der ble jeg litt mer glad for at det ikke er antiskate-justering på armen min.... ;D

R
    Det skal du ikke si. Du har jo lånt testplata mi og nå som du er i mål med din spiller så venter jeg på en, som sedvanlig, detaljert gjennomgang av den. Hvert spor (hver testprosedyre) gleder jeg meg til å lese om i tråden din :)

Så kan jeg lene meg tilbake og lese og lære 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har sett litt på den, hel.
    Men det ser ut som den er (fullstendig, eller nesten i alle fall) ubrukelig uten tildels avansert måleutstyr.
    Skal skrive noen setninger om den i tråden.

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    1. Noen som kan skaffe meg en god kopi av den originale protraktoren? Eller i alle fall måle nøyaktig de vitale målene slik at jeg kan kvalitetssjekke min dårlige kopi?

2. Jeg erfarer at selv om chassiet og motoren er i vater så er selve tallerkenen ganske skjev. Skal det være slik?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    1. Noen som kan skaffe meg en god kopi av den originale protraktoren? Eller i alle fall måle nøyaktig de vitale målene slik at jeg kan kvalitetssjekke min dårlige kopi?
    pellesmil kjøpte jo min spiller, sjekk om ikke han kan måle. :)

2. Jeg erfarer at selv om chassiet og motoren er i vater så er selve tallerkenen ganske skjev. Skal det være slik?
    Skal ikke skremme deg, men kan hende disse "tuppene" i brønnen er slitt slik at den blir skjev?

R

P.S. Har fortsatt plata di, og kommer plutselig med en "omtale" av den her. 8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn