Well Tempered Classic, oppsett og justering.......og tilslutt lytting :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hel skrev:
    1. Noen som kan skaffe meg en god kopi av den originale protraktoren? Eller i alle fall måle nøyaktig de vitale målene slik at jeg kan kvalitetssjekke min dårlige kopi?

2. Jeg erfarer at selv om chassiet og motoren er i vater så er selve tallerkenen ganske skjev. Skal det være slik?
    1 jeg har en protractor som måler 59 mm til innerste punkt og 117mm til ytterste punkt (målt fra spindelen) har sett på vinylengine og de har en som er 60,325mm, :( er du i Lillestrøm en dag kan du låne min , ev. om du vil ha en egen er de tilsalgs på http://www.welltemperedlab.com/frameset4.html.
    regner med at du har lest instruksjonen for armen som kan lastes ned her http://www.vinylengine.com/library/well-tempered/arm.shtml

2 min spiller har relativt parallell tallerken og chassis, motoren derimot har føtter av litt varierende lengde og den må også justeres med mellomlegg slik at den er parallell med tallerken, jeg har i utgangspunktet vatret spilleren (chassis) og etterpå kontrollert at tallerkenen også er i vater , det har gått bra selv om tallerkenen er konkav og jeg må legge vateret tvers over tallerkenen, at lageret på WTT er løst gjør det hele litt mere komplisert.
    Det siste jeg gjør er å sette i motoren, har borret et høl i platespillerhylla så jeg kan tre motoren med ledninger ned i spilleren og kontrollere vatringa, om den må vatres bruker jeg noen post-it lapper el.lig. som jeg fester med litt tape ned på hylla.

Jeg må si jeg er meget fornøyd med oppsettet på min WTT (Record Player) med AT-OC9ML/II og Roda har gjort en god jobb med alle justeringer, har sjekka vitale mål og vekter og de er iht spec.

Men: etter at jeg fikk testplata mi i posten i dag (samme plata som refereres tidligere i tråden) http://www.vinylengine.com/hfn-002-test-lp.shtml, og når jeg spiller antiskating sjekken spor 6, 7, 8, og 9 på side 1 får jeg problemer, 6 og 7 går greit men på spor 8: 300 hz + 16db begynner forvrengningen og på spor 9: 300 hz+ 18db faller spilleren helt igjennom, skal sjekke mere i morra.
    Har du pøvd samme sjekken på din spiller??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønte ikke bæret av den dyre testplaten jeg kjøpte på Bigdipper så jeg lånte den bort til RoDa i håp om at han kunn sette seg grundig inn i bruken og lage en tråd :)

Når vintern kommer og jeg har fått ryddet på lytterommet (skal blandt annet ha inn en ny sofa etc) så skal jeg fintune platespillern. Jeg er ikke helt trygg på dette med vinkelen på tallerkenen blant annet.

Nå er jeg imidertid litt opptatt med høyttaler DIY :)

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hel skrev:
    Jeg skjønte ikke bæret av den dyre testplaten jeg kjøpte på Bigdipper så jeg lånte den bort til RoDa i håp om at han kunn sette seg grundig inn i bruken og lage en tråd :)

Når vintern kommer og jeg har fått ryddet på lytterommet (skal blandt annet ha inn en ny sofa etc) så skal jeg fintune platespillern. Jeg er ikke helt trygg på dette med vinkelen på tallerkenen blant annet.

Nå er jeg imidertid litt opptatt med høyttaler DIY :)
    Ok,
    Roda ; hvilken plate var det snakk om og har du testa den?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pellesmil skrev:
    Jeg må si jeg er meget fornøyd med oppsettet på min WTT (Record Player) med AT-OC9ML/II og Roda har gjort en god jobb med alle justeringer, har sjekka vitale mål og vekter og de er iht spec.

Men: etter at jeg fikk testplata mi i posten i dag (samme plata som refereres tidligere i tråden) http://www.vinylengine.com/hfn-002-test-lp.shtml, og når jeg spiller antiskating sjekken spor 6, 7, 8, og 9 på side 1 får jeg problemer, 6 og 7 går greit men på spor 8: 300 hz + 16db begynner forvrengningen og på spor 9: 300 hz+ 18db faller spilleren helt igjennom, skal sjekke mere i morra.
    Har du pøvd samme sjekken på din spiller??
    Takker, pellesmil. :)

Angående antiskating så tror jeg hel har justering for dette på sin arm, mens den ikke er justerbar på din?

Tok frem plata nå.
    Første inntrykk var at du trenger scop og instrumenter for å få brukt denne.
    Vi får se om andre inntrykk er det samme. :)

Dette er forresten plata:
    http://www.analogueproductions.com/index.cfm?do=detail&Title_ID=35532

R

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Angående antiskating så tror jeg hel har justering for dette på sin arm, mens den ikke er justerbar på din?

Tok frem plata nå.
    Første inntrykk var at du trenger scop og instrumenter for å få brukt denne.
    Vi får se om andre inntrykk er det samme. :)

Dette er forresten plata:
    http://www.analogueproductions.com/index.cfm?do=detail&Title_ID=35532

R
    Ja det stemmer Hel har en dyrere arm med antiskating justering min har fast antikating

ser at du ikke har samme plata som meg, det ene sporet (dvs på din plate) som er antiskating test er spor 1 på side 2:

Side 2
    Track 1 Anti-skating test; 315Hz amplitude sweep to +12dbu (Lateral)
    Signal should remain clean in both channels up to the highest level, both audibly and as viewed on an oscilloscope. In case of distortion, increase anti-skating force or decrease anti-skate until breakup occurs equally in both channels. The left channel information is inscribed on the inner groove wall, the right channel information, on the outer groove wall. Because of the offset angle of a pivoted tonearm, a constantly varying vector force biases the arm towards the center of the record causing the stylus to lose contact with the outer (i.e. right channel) groove wall. Both linear and modulated groove velocity, tracking force, stylus profile, and vinyl composition are contributing factors. The anti skating force attempts to ameliorate this by applying an opposing similar force.
    It is also accepted that the overall force vector increases as the tonearm approaches closer to the spindle or end of the record.

mens på min plate så er det de 4 siste spor på side 1, de er mye heftigere enn dette sporet og du trenger ikke noe måleinstrument for å finne svakheter i anlegget (spes siste sporet)

Bands 6 + 7 + 8

Bias setting (300Hz tone L+R at +12dB / +14dB / +16dB)

These tracks are for setting anti-skate. If the 300Hz test tone is heard distorting or buzzing on either channel then your 'anti-skate' or 'bias compensation' should be adjusted to compensate. Most cartridges seem to sail through the first track regardless, but fine tuning will be needed to successfully complete the 14db and 16dB tracks. Increasing VTF towards the top end of the cartridge manufacturers scale can improve tracking here.

It's interesting to note that advanced stylus profiles like the Gyger S on the Goldring 1042 have a smaller 'sweet spot' during bias adjustment . A Goldring 1006 and Audio Technica AT110E where equally indifferent to bias setting over a larger range of the scale and where unable to track the final band as well the 1042.
    Band 9

Bias setting (300Hz tone L+R at +18dB)

The famous torture track - just another 2dB rise over band 8 but this is very difficult for a cartridge to track cleanly. If you've got through this far with reasonable results then consider this a test of your cartridges suspension design and tonearm control.

jeg justerte PU ørlite grann og eliminerte all skurr i testsporene 1 - 3 mens spor 4 lider av litt forvrengning, det er da forvrengning i begge kanaler noe som tilsier at det er oppsettet dvs vekt justering mm og ikke antiskating som er skyld i forvrengningen,
    om forvrengningen oppstår kun i en kanal er det enten for lite eller for mye anti skating.

Testa plata hos en kompis i går (vi snakker om Michell + SME + PU mange ganger prisen på min) da så vi hvor viktig justering er, for å si det sånn : du trengte ikke måleinstrument for å finne ut at det var noe feil og at riggen trengte justering.

Skal ut å ta en strole i solen, imens kan dere tenke litt på oppsettet og justering av PU / bruk av protractor på WTT, kos dere mens mens jeg tar en Jaquesson.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Siden vi først er inne på WTT tråden så håper jeg det er greit å komme med at par spørsmål / betraktninger, har finlest Vinylengine og dette HFS uten hjelp så derfor tyr jeg til massene:

Når man bruker den orginale protractoren : så står det så fint i bruksannvisningen for armen at man skal ha tuppen av armen så langt fram at den flukter med sirkelen 16mm foran spindelen. http://www.vinylengine.com/library/well-tempered/arm.shtml

Alt ok så langt,

Så tilbake til PU justering jeg tar en gylden middelvei av begge punktene (det innerste punktet vil ha PU vridd mot klokka og det ytterste punktet vil ha PU vridd med klokka)

Men mitt dilemma her er hva er vitsen med justere overhenget til armen i dvs 16mm foran spindelen når ikke protractoren forteller hvor langt fram eller bak PU skal så i armen?

Om jeg f.eks stiller armes overheng 5mm tilbake og setter PU 5mm fram i armen så havner stiften på samma sted,
    I motsatt tilfelle havner stiften på bærtur om armen står riktig (16mm overheng) men PU flyttes fram / tilbake

Det står noe kryptisk om at man skal ; Use protractor and adjust angle and back and front position in headshel slot of cartridge so that cartridge is parralell at inner and outer lines on protractor se bilde

betyr dette at stiften skal treffe krysset mens fremmant av armen også skal treffe streken slik som på bildet i bruksannvisningen??

Lure lure???

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den sirkelen er til for å kunne gjøre en grovjustering av overheng før PU justeres og for at slot-en skal være passende for å justere inn de fleste PUer korrekt. Bare som en hjelp. Hvis PUen din hadde hatt en veldig uvanlig avstand mellom skruehull og nåletupp så kunne det vært at du måtte justere på nytt. Dette justerer du ved å vri armbasen, løsne som når du justerer VTA.
    (Skal ikke være nødvendig da jeg tror dette er ok.

Strekene og kryssene på protractoren er strengt tatt det eneste som betyr noe.
    Det skal være slik at når nålespissen treffer kryssene så skal linjene være parallelle med kroppen/nålefanen på PU.
    Hvis det ikke blir slik (du skriver noe om en middelvei?) så må du flytte PU i headshell og sjekke på nytt.
    Som du beskriver tilstanden nå så er det feil justert. Kan godt være min feil.... :-X

Håper det ble litt beskrivende? Hovedpoenget er drit i det meste, fokuser på kryssene og strekene. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du har også sannsynligvis en mulighet til å justere styrken på antiskating ved å rotere armbasen.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Den sirkelen er til for å kunne gjøre en grovjustering av overheng før PU justeres og for at slot-en skal være passende for å justere inn de fleste PUer korrekt. Bare som en hjelp. Hvis PUen din hadde hatt en veldig uvanlig avstand mellom skruehull og nåletupp så kunne det vært at du måtte justere på nytt. Dette justerer du ved å vri armbasen, løsne som når du justerer VTA.
    (Skal ikke være nødvendig da jeg tror dette er ok.

Strekene og kryssene på protractoren er strengt tatt det eneste som betyr noe.
    Det skal være slik at når nålespissen treffer kryssene så skal linjene være parallelle med kroppen/nålefanen på PU.
    Hvis det ikke blir slik (du skriver noe om en middelvei?) så må du flytte PU i headshell og sjekke på nytt.
    Som du beskriver tilstanden nå så er det feil justert. Kan godt være min feil.... :-X

Håper det ble litt beskrivende? Hovedpoenget er drit i det meste, fokuser på kryssene og strekene. :)
    Ja alt dette er ok, men,,,,
    siden bruksanvisningen sier at en skal justere PU fram / tilbake til riktig pos. så bør jo rett pos. ha en form for referanse,
    hvis en f.eks bruker en protractor som stilles inn med rotasjonspunktet til armen som referanse (se bilde) da vil protractoren bestemme hvor langt fram eller bak PU / nåla skal komme,
    sjekka med en slik protractor og da måtte jeg flytte fram PU ca 2-3mm, men om en skal gjøre som bildet i bruksannvisningen må jeg flytte bak PU, kansje helt tilbake i armen,
    Jeg skal ta et par tester til og se om jeg hører noe forskjell på hvor i armen PU sitter,

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Der ja, du har jo helt rett!

Da er det viktigere enn jeg først antok å justere overhenget i henhold til sirkelen.
    Det er jo det som gir den korrekte spindel til pivot avstand, og denne avstanden gir en bestemt effektiv armlengde som igjen er grunnlaget for protractoren. Elementært, men jeg tenkte ikke så langt istad... :-X

Da må du først justere her til du har perfekt treff på sirkelen, har gjort dette på øyemål selv men det kan være noe å hente på nøyaktigheten kanskje...

Da kan det hende antiskatingen fungerer optimalt, siden den er et produkt av vinkelen mellom stangen som flottøren henger i og armrøret.

R

Vedlegg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Der ja, du har jo helt rett!

Da er det viktigere enn jeg først antok å justere overhenget i henhold til sirkelen.
    Det er jo det som gir den korrekte spindel til pivot avstand, og denne avstanden gir en bestemt effektiv armlengde som igjen er grunnlaget for protractoren. Elementært, men jeg tenkte ikke så langt istad... :-X

Da må du først justere her til du har perfekt treff på sirkelen, har gjort dette på øyemål selv men det kan være noe å hente på nøyaktigheten kanskje...

Da kan det hende antiskatingen fungerer optimalt, siden den er et produkt av vinkelen mellom stangen som flottøren henger i og armrøret.

R

Ta det med ro, du har justert overhenget perfekt, det jeg er ute etter er om det er hvor PU skal stå i armen.

Apropos anti skating: teorien bak en tempered arm er jo at ved å snurre de to trådene vil loddet løftes litt opp i silikonbadet , siden tyngdekraften ønsker at loddet skal ned så oppstår antiskatin kraften , hvor stor kraften blir er vel avhengig av flere faktorer b.la ting som avstanden mellom opphengpunktene (både nede og oppe) samt kraften som virker i tråden.

Første gang jeg så konstruksjonen tenkte jeg øyeblikkelig på mine barnedager i huska (eller runsa som vi sa på Sørlandet) å snurre rundt huska helt til en var klar av bakken og så rase nedover som en karusell var en stor hit, (playstation generasjonen vet ikke hva de går glipp av)
    ja tilbake til tema: de første 90g av snurren var veldig tungt og tyngden var avgjørende, jo tyngre jo vanskeligere å snurre dvs mere antiskating,
    et annet triks var å føre begge snorene sammen for så å snurre, da var det veldig lett å snurre dvs lite antiskating.

Ser at det er slik som antiskatingen justeres på Classic armen, om avstanden mellom opphengpunktet oppe øker vil trådene henge mere rett ned og antiskatingen øke, motsatt om man minker avstanden,

Morro med fysikk gitt,

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pellesmil skrev:
    Ta det med ro, du har justert overhenget perfekt, det jeg er ute etter er om det er hvor PU skal stå i armen.
    Hehe.

Du har jo helt rett angående huskene, trikset var å føre tauene sammen. Tenkte ikke på det som antiskating den gangen må jeg innrømme. ;D

PU skal stå i armen der den passer perfekt med linjene i begge nullpunktene. Må du vri på det ene eller andre stedet så er det til å justere.
    Litt frem, sjekke. Litt tilbake, sjekke... og sånn går no dagan til du er i mål.

Mvh
    Rolf

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg tatt en runde til med finjustering, vatring etc. Syns jeg har god kontroll på alle parametrene nå. Det eneste jeg ikke får til er vinkelen på tallerkenen. Jeg dro opp hele lageret (hylsen). Den satt skikkelig hardt fast. Jeg tror plinten er etterlakkert, noe som har ført til trangere pasning. Måtte bruke skrutrekker og en hammer :eek: Joda, jeg la selfølgelig beskyttelse mellom så det ikke ble hakk eller riper. Det jeg oppdaget var at lagerhylsen ikke trenger å tas ut for å justeres. Man tar den innenifra mens den er på spillern. Har ikke kommet så langt fordi jeg skjønte det etter at alt var montert og justert. Det enkleste er vel å ta på engangshansker og skru den bakre hvite knotten oppi lageret litt ut. Hos meg heller tallerkenen litt bakover. Alt annet (motor & plint) er i vater.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Hos meg heller tallerkenen litt bakover. Alt annet (motor & plint) er i vater.
    Gjør den det fortsatt etter justeringen eller var det før du gjorde siste jobben på den?

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    Hos meg heller tallerkenen litt bakover. Alt annet (motor & plint) er i vater.
    Gjør den det fortsatt etter justeringen eller var det før du gjorde siste jobben på den?

R
    Den har alltid helt litt bakover (mot nord). Jeg har enda ikke justert den. Skal prøve i kveld.

Hvor mye olje skal være oppi lageret forresten?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Aahhhhhhhhhhhhh. Endelig. Nå er jeg i mål med WTCn.

Med en liten bøyd nebbtang fikk jeg skrudd den ene lille hvite plastskruen rundt en omgang. Nå er også tallerkenen i vater. Tok en ny runde med stiftvekten og den viste 2,5 gram?? DVn skal ha mellom 1,8 og 2,2!!! det forklarer nok at jeg hadde litt for mye bass kanskje?

Så litt finjustering oppå speilet. Alt ser rett ut. Stiller antiskatingen slik at den står noenlunde stille, har kanskje en tendens til å ville gå utover, skal kamskje være motsatt?

Satt på P Barber Verse mofi half speed 45 rpm svindyr, åpnet den akkurat nå.

Det sitter som en kule :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Aahhhhhhhhhhhhh. Endelig. Nå er jeg i mål med WTCn.

Med en liten bøyd nebbtang fikk jeg skrudd den ene lille hvite plastskruen rundt en omgang. Nå er også tallerkenen i vater. Tok en ny runde med stiftvekten og den viste 2,5 gram?? DVn skal ha mellom 1,8 og 2,2!!! det forklarer nok at jeg hadde litt for mye bass kanskje?

Så litt finjustering oppå speilet. Alt ser rett ut. Stiller antiskatingen slik at den står noenlunde stille, har kanskje en tendens til å ville gå utover, skal kamskje være motsatt?

Satt på P Barber Verse mofi half speed 45 rpm svindyr, åpnet den akkurat nå.

Det sitter som en kule :)

Moro!

"half speed 45 rpm svindyr" ??
    Ikke verst at beskrivelsene begynner å stemme med virkeligheten på disse platene. ;)

Stille anitskatingen slik at den står stille?
    Hvor står den stille? På en testskive?
    Skating er at PUen trekkes inn mot sentrum.
    Antiskating er den kraften du stiller inn sånn at PUen skal trekkes like mye utover og dermed havner rett i rillene.
    Hvis jeg har forstått det rett da..... ::)

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nettopp. Stille den inn slik at den oppå speilet trekker saaakte utover :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selv om tallerkenen din ikke oppleves som om den er i vater, vil den stabiliseres av trekkraften når den startes, hel. Det er noe av teorien bak Firebaughs ukonvensjonelle løsninger. Det funker! Jeg stusset også over dette da jeg monterte opp min første WT for haugevis med år siden.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Well Tempered Classic, oppsett og justering

impulse skrev:
    Silikonnivået skal såpass høyt at skiva blir liggende 2/3 opp i karet. Samtidig er silikonnivået ikke noe jeg synes vi skal hogge i stein her. Sett opp armen, så kan vi pusle med silikonen etterpå.
    Tøff tråd, hel. Jeg skal holde meg online. ;)
    Skiva ligger litt dyper hos meg, kanskje 3/5 ned. Synes å huske å ha lest at man her kan justere litt på "compliance" (Wiki: In mechanical science, the inverse of stiffness). Det betyr vel at man kan gjøre armen stivere eller mykere ved å variere dybden i silikonen?

Mitt langtids inntrykk er, tro det eller ei, det er kanskje litt for mye bass!!! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle mene det med noen som helst kilde, he he. Hvilke innstillinger bør jeg da jobbe med?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har nettopp sett ferdig Fremers kurs DVD og da blir det nok mer justering.

Har akkurat handlet litt utstyr

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det neste blir azimut og voltmeter
    Og antiskating

RoDa! om en mnd eller to er jeg klar for testplaten min 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    RoDa! om en mnd eller to er jeg klar for testplaten min 8)
    Ok, jeg passer på den i hylla her så lenge ;D

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    Hvor stor er diameteren på Well Tempered protractoren? Sliter selv med litt av de samme problemene med å få PU riktig i headshell.
    Har printet ut og laminert Baerwald, Stevenson og Loefgren, men har bare prøvd førstnevnte. Mener å ha lest et sted at Stevenson passer WT, men WT skriver (selvfølgelig) at man trenger deres protractor:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis dere måler fra senter av spindel til nullpunktene på WT-protractoren så finner dere ut hvilken metode som er benyttet.

R

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.200
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pellesmil skrev:
    1 jeg har en protractor som måler 59 mm til innerste punkt og 117mm til ytterste punkt (målt fra spindelen) har sett på vinylengine og de har en som er 60,325mm, :( er du i Lillestrøm en dag kan du låne min , ev. om du vil ha en egen er de tilsalgs på http://www.welltemperedlab.com/frameset4.html.
    regner med at du har lest instruksjonen for armen som kan lastes ned her http://www.vinylengine.com/library/well-tempered/arm.shtml
    Ser ut som dere er nærmest Stevenson da?

R

Vedlegg

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    RoDa skrev:
    pellesmil skrev:
    Ser ut som dere er nærmest Stevenson da?

R
    Da prøver jeg med Stevenson. Kanskje like greit å bestille seg en fra WT også så _vet_ man at man har gjort rett:)

@Pellesmil; Har lest nøye (trodde jeg) hele denne fine tråden til hel, og skjønner ikke at jeg gikk glipp av innlegget du referer til, men takker:)

@hel; har det gått greit å bestille fra Stanalog?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Sist gang jeg bestilte fra Stanalog tok det laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    hel skrev:
    Sist gang jeg bestilte fra Stanalog tok det laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid
    Hmm. Ikke bra. Spesielt siden jeg har lyst å gjøre alt på en gang nå:)

I ventetiden blir det da ut men Baerwald og inn med Stevenson.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    I går så oppdaget jeg at fiskesenen buttet litt borti armen hvor den var tykkest. Skulle justere litt, skrudde litt for mye på den sorte azimut skruen slik at senen røk. Æsj.

Det fine med WTC er at man med 2 skruer kan ta av RAC og jordingspunktet. Hele harmen og opphenget etc løftes enkelt av tas med opp på kjøkkenbordet.

Har ikke ekstra silikonfluid (sirup) liggende og prøvde etter beste evne å løfte ut armen med flottøren uten å søle. Måte hjelpe til med en liten teskje og et eggeglass pluss metervis med tørkepapir. For noe gris!!

Ja ja. Da er det pån igjen med alle innstillinger :p

Tenkte jeg skulle få orden på antiskatingen denne gangen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Brukte kun 30-40 minutter på full justering av innstillinger denne gangen. Øvelse gjør mester.

Fulgte WTC sin anbefaling om å sette stiften ned på et område innerst hvor det var stor avstand mellom rillene og stille antiskatingen akkurat slik at stiften ikke gled utover.

Nå spiller jeg noen brukte vinylperler, blant anne et pent eksemplar av Tom Scott, Streamlines, GRP 1987 som jeg ga 5 pund for i en bruktsjappe i London i fjor.

Vinyl oppsett er noe subjektivt etter mitt skjønn men nå funker det hos meg. Alt er der, dynamikk, artikulert bass, detaljer, stort perspektiv osv. Lurer på om perspektivet er bedre nå enn før???

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Sliter med at fiskesnøret kommer inntil armen når den spiller på de innerste sporene på platen (mot senter).

Husker ikke helt men er den hvite flottøren vribar?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Sliter med at fiskesnøret kommer inntil armen når den spiller på de innerste sporene på platen (mot senter).

Husker ikke helt men er den hvite flottøren vribar?
    Ja, den hvite er vribar. ;-) Du kan justere den litt, så må du justere antiscate på nytt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Takk. Supert. Da er det bare å ta på engangshansker ;)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.598
    Sted
    Fredrikstad
    Har gått til innkjøp av en WTT Classic, men trenger litt hjelp til justering.

Platetallerkenen ser ut til å ha litt slagside mot motoren(sett forfra). Kan dette justeres? Kan det tyde på slitt senterlager?
    I såfall, bør det byttes.
    Har sjekket at lageret er montert korrekt.

Legger ved et bilde. Kanskje vanskelig å se!

/Rubyred

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper det å ikke kjøre med vridd drivrem?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn