Wharfedale sine venner.

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Etter et par uker med Wharfedale Elysian 4 (E4 heretter). SĂ„ tenkte jeg Ă„ gi en liten oppdatering.
    Helt ĂŠrlig brukte jeg litt tid pĂ„ Ă„ like de. Jeg har hatt en god del hĂžyttalere innom. Å gĂ„ fra Kef LS50 til disse var jo en overgang. Det er kanskje mer rett Ă„ sammenligne med Kef ref 1 (R1 heretter) som jeg har levd med i 6 Ă„r. Selvsagt husker jeg ikke alle detaljer, men vet ganske godt hvordan de oppfĂžrer seg pĂ„ musikken jeg bruker Ă„ spille.

    En sang som egentlig aldri har sagt meg sÄ mye ble en Äpenbaring. Yello med Friday smile gjorde noe med stuen. Det jeg er vant til er at R1 gir meg mer enn hva jeg kunne Þnsket. De manglet aldri noe. Helt til jeg virkelig begynte Ä faktisk like E4. De er nÞytrale, sÄ nÞytrale at de heller mot det kjedelige. Helt til du begynner Ä forstÄ filosofien bak de. Detaljer jeg aldri har hÞrt fÞr pipler frem. Yello sangen har jeg vanskeligheter med Ä beskrive, annet at jeg ikke har hÞrt et sÄ stort lydbilde tidligere. Det var noe amerikansk over det.

    R1 hÞres ut som en gulvstÄende. E4 er det. Det kan hÞres litt rart ut. Likevel er det en vesensforskjell pÄ det Ä hÞres ut som, og det Ä vÊre. E4 sin uanstrengte holdning er forfriskende. Der hvor jeg har mÄtte skru opp volumet for Ä fÄ det slik jeg ville ha det. NÄr jeg gjÞr det samme med E4 sÄ gir de deg et landskap med musikk. Det er ikke 3D lenger, holografien er der. Hero med Amarok har en rekke instrumenter med seg,. Bare pianoet hÞres sÄ mektig ut. Jeg sitter 4 meter unna hvor du hÞrer ting ved siden av deg. I tillegg til en vegg med massiv lyd foran. Noen ganger undrer jeg meg om testere er litt blaserte i det de tester. Dette var noe jeg ikke hadde forventet. Der hvor R1 har vist sine kvaliteter sÄ gjÞr E4 alt ikke bare annerledes, og i mine Þrer kanskje bedre.

    Det er hÄplÞst Ä sammenligne R1 med E4. Det er to vidt forskjellige filosofier og konstruksjoner, og har kanskje to forskjellige leire av hvem som foretrekker hva. R1 er snillere med rommet mitt. Litt mer tilgivelig med hva du gir de. Mens E4 avkler musikken og gir deg hva signalet har gitt de. Eksempelvis. Jeg satt og skrev pÄ PC'en. Jeg hadde pÄ en dokumentar i bakgrunnen. Jeg ble distrahert av stemmen til fortelleren. Jeg snudde stolen og begynte Ä hÞre pÄ stemmen hans i stedet for innholdet. Hvordan AMT diskanten oppfÞrte seg som en enhet med mellomtonen var mildt sagt utrolig. Jeg kunne hÞre alle mikrodetaljer i stemmen hans. Som om stemmen ble dissekert, defragmentert for deretter Ä sette den sammen til et perfekt instrument.

    Jeg kan ikke fÄ skrytt AMT diskanten mer opp i skyene. Dette er et helt annet kaliber enn hva jeg er vant til. R1 har et vanvittig lydbilde. Noe av det jeg fryktet var at E4 ikke ville kunne nÄ de hÞydene. Det gjÞr de. Der jeg finner R1 tilbakelent, er E4 Êrlig med hva de gjengir. Det at alt skal vÊre sÄ lett for de er noe jeg ikke helt har vendt meg til. En annen ting jeg liker med R1 er at de forsvinner i lydbildet. Jeg hadde aldri trodd at E4 skulle gjÞre det samme. Likevel de lager illusjonen slik "vi" alle vil ha den.

    SÄ kommer det til annet bruk, fordi i min stue sÄ mÄ anlegget klare film, serier, dokumentarer og musikk. Uten at det skal vÊre en hindring. Igjen sÄ handler det om at de gjÞr akkurat det samme med alle kategorier. De spiller film like godt som musikk. Der hvor R1 var fantastisk nÄr filmmusikken kom frem, sÄ er E4 engasjerende uansett. De har et nÊrvÊr som er unikt for meg. Vil du spille film av hÞyt med eksplosjoner og det som verre er. SÄ gjÞr de det uanstrengt. Her var jeg mer forsiktig med R1. Det er tross alt 2x7" mot 4x8.5"

    Dette blir langt, uff trodde dette kunne sies med fÄ ord. Til de som tror jeg snakker R1 ned, sÄ er det ikke det det dreier seg om. De er fantastiske pÄ sin mÄte. Jeg har aldri hatt noe Ä utsette pÄ de. Jeg synes fremdeles det er fantastiske hÞyttalere. Hadde jeg ikke funnet E4, sÄ hadde jeg gÄtt tilbake til R1. Kanskje jeg er et vanedyr. Likevel, dette er en oppgradering i mine Þrer.

    Skal du spille lavt for Ä spare naboer, barn etc. SÄ er E4 like greie pÄ det som R1. De begge er gode pÄ lavt volum. Noe som er et must for meg.

    Dynamikken er som en start/stopp knapp. Der hvor R1 var litt tilbakelent, kan E4 smelle deg i brystkassen. Kanskje det har noe med forsterkeri Ä gjÞre. Likevel, forskjellen er stor, at E4 er mer dynamiske er noe jeg liker godt. Selv om jeg alltid har likt den tilbakelente lyden, sÄ begynner jeg Ä endre mening. NÄ er jeg mer pÄ at hÞyttalerne skal ha en presens samtid som at de skal forsvinne. Et hÞyttalerparadoks mao.

    Jeg kan kanskje foretrekke R1 off axis til et punkt. Du mÄ sitte inne i dens rom. Det er ikke noe utenom det rommet. E4 fyller alle kriker og kroker. Noe som ogsÄ gir E4 et bredere lydbilde. R1 har fantastisk dybde, hÞyde. Likevel synes jeg ikke at det er mer enn hva E4 kan, eller? HÞyden pÄ R1 var bedre. Jeg sier var, fordi jeg justerte frontspikesene opp ca 1cm. Noe som egentlig hjalp i sittende, og stÄende posisjon. Uniq elementet er ja heh, unikt i den forstand. Det Ä justere spikes hjalp en god del, og jeg savner ikke hÞyde pÄ lydbildet lenger. Kanskje neste modell har en tilbakelent baffel?

    Utseendet pÄ de er fantastisk, byggekvaliteten er uhÞrt bra. En liten lakmustest er naboer, venner og familie som kommer innom. De stopper opp i stuen og bare ser pÄ de. FÞr de ÊrbÞdig gÄr bort for Ä se pÄ de nÊrmere.
    Ingen leet et Þyelokk pÄ 6 Är med R1, her har kanskje Kef noe Ä lÊre. Det er ikke slik at E4 bare lÄter high end, de ser slik ut ogsÄ.

    For Ä konkludere vil jeg si at jeg har blitt veldig overrasket at jeg brukte bare et par uker pÄ Ä bli komfortabel med de. Den nÞytrale holdningen av mangel pÄ andre ord. Er litt forstyrrende, de har ikke imponatoreffekt . Min onkel pÄpekte at det ikke var noe dypbass. Diskusjonen og lyttingen endte med at han er vant til en 50hz kul. Den er ikke der (heldigvis). Det er mer enn nok bass i de. den er bare der nÄr signalet gir den det. I sÄ mÄte kan de hÞres slanke ut.

    Jeg kan med trygghet si at jeg er i mÄl for en god stund i fremtiden. Skulle du lure pÄ om dette er hÞyttaler for deg. Se gjerne tester, men hva jeg opplevde var noe helt annet enn hva testene sier. De er massive i stÞrrelse og lydbilde. Stemmer lÄter sÄ bra at jeg mangler lingvistikk til Ä kunne rettferdiggjÞre hva jeg hÞrer.

    Forsterker jeg bruker er Rotel ra-1592mk2. Kanskje ikke hva enkelte synes er high end. E4 er 92db i 4ohm. Rotel har mer enn nok krefter til Ä gjÞre rommet svÊrt ubehagelig Ä vÊre i, uten at man skimter forvrengning. Den er nÞytral den ogsÄ, silkemyk diskant. Det er ikke noe Ä utsette pÄ den. Den fÄr svÊrt lite oppmerksomhet mot E4, sÄ sjalusi er Ä merke..

    Signalkilde er PC.
    Eh, svare pÄ egen melding liksom..

    SÄ ja, nÄ har jeg hatt de i 6 uker ish. Og nÄ liker jeg de faktisk, vi har kommet til en enighet. Det tok tid. Min fÞrste review av den er kanskje ikke sÄ relevant nÄ i dag som da. Jeg har holdt noe tilbake. @HAREPUSEN har vÊrt hjelpsom rundt dette med Ä finne ut hvorfor de har en forferdelig ulyd rundt 90-100hz regionen. Jeg vet at mÄlinger viser en liten hump pÄ det omrÄdet, men trodde det skulle bare gi litt mer fraspark.. Anyway. De liker rett og slett ikke sofaen min. Jeg dyttet de nesten inntil frontveggen.. Uff jeg banner i kirken her. SÄ ble hele dybden pÄ lydbildet borte.. Neida, det gikk veldig bra, de er ikke sÄ fÞlsomme pÄ det. De kom seg unna sofaen og spilte opp som bare det. Alle sangene som har irritert meg med bassgitar rundt 90hz omrÄdet har avtatt.
    NÄ skal det sies at ingen som har vÊrt hos meg og hÞrt pÄ de, har merket denne hÄplÞse stÄende bÞlge eller hva det var. Det er visst bare jeg som hÞrer den. De har ikke levd med R1 som nevnt over. R1 er jo en fantastisk monitor som ikke var sÄ fÞlsom pÄ hvor du plasserte den, bortsett fra frontveggen.

    E4 er fÞlsomme pÄ rommet rundt, det er det ingen tvil om.

    SÄ, en liten korreksjon. Etter samtalen med onkelen min som jeg refererte til, sÄ er det faktisk litt endring. Jeg tok frem Devialet 200 for Ä teste den ut pÄ E4, da slo det meg at forskjellen mellom E4 og R1 er stor, men langt fra sÄ stor som jeg trodde. Plutselig kom bassen, de er ikke slanke i det hele tatt. Rotel ra-1592mk2 er slank, sÄnn relativt. Den har en voldsom dynamikk. Jeg liker den godt pÄ de, men kanskje ikke uten sub.

    Devialet 200 fikk de til Ä synge, de er kanskje ikke like raske lenger, men lydbildet er jo vesentlig bedre. Alt bortsett fra de kreftene som sitter i Rotelen er mer eh musikalsk? Det lÄter i det minste mer behagelig, og hovedforskjellen pÄ R1 og E4 er at E4 er mer frempÄ. Det krever litt tilvenning, men nÄr det begynte Ä sitte, sÄ.. Enda en dimensjon. Jeg har i utgangspunktet ikke tro pÄ innspilling. Men det er da faen til forskjell! Jeg bruker forsterkerne om hverandre. Litt for Ä finne ut hva jeg foretrekker. Rask, relativt slank lyd, mot en litt mykere fremtoning og langt bredere, ikke minst hÞyrere og dypere lydbilde. Det er vesensforskjell pÄ ampene. Likevel var det hÞyttalerne som endret seg over tid.

    Du vet, nÄr du bare sitter og smiler fordi det lÄter sÄ bra.. Hadde det ikke vÊrt for @HAREPUSEN sÄ tror jeg egentlig jeg hadde sittet litt fast. Vi alle vet jo at alt skal ut pÄ gulvet og ikke ha noe rundt seg. Nope, ikke denne gangen. Skulle du kjÞpe disse sÄ bare hold den unna sofaen. De er heller ikke nÊrfeltsmonitorer, de liker litt avstand. Sitter rundt 3m fra de nÄ, og det er bare smÞr.

    Jeg har ogsÄ vinklet de nedover mot min sitteposisjon. ForelÞpig liker jeg bedre den lÞsningen enn Ä vinkle de oppover. Det er litt prÞve og feile her, hva andre mÄtte foretrekke er opp til de, men det er en fin funksjon Ä ha.

    For Ä konkludere denne reviewen ogsÄ.
    Jeg likte de fra dag en, men det var alltid et eller annet. Likevel var kvaliteten der. Ved noen anledninger spilte de opp og viste hva de kunne, likevel ble jeg ikke glad i de. Grunnen til at jeg sammenlignet med R1, er at R1 har egentlig ingen feil. Det er ikke noe Ä utsette pÄ den, uansett hvordan jeg vrir det. Det at E4 var annerledes og spilte som stÞrre hÞyttalere fikk vel en imponatoreffekt likevel. Etter bytte av forsterker sÄ begynte jeg Ä hÞre hva R1 gjorde, og hvordan E4 responderte pÄ sin egen mÄte. NÄ kan jeg med 80%* sikkerhet si at jeg har funnet hÞyttaleren jeg vil ha i fremtiden. De er fÞlsomme pÄ plassering, det er kanskje det negative med de. Ellers sÄ er det nÊr sagt perfekte i mine Þrer.

    Ciel Ouvert med Yello er et lite eksempel pÄ hvordan de oppfÞrer seg, der hvor R1 hadde en bredde sÄ brer disse seg inn pÄ kjÞkkenet. Det er skritt langt ut pÄ terrassen. Lydbildet er selvsagt massivt. Det er jo tross alt Yello. Det som er litt uvant er at jeg hÞrer av og til lyder ved siden av meg. Jeg kan forsikre dere om at det ikke er noia. Det er bare den fantastiske AMT diskanten som har det gÞy med mellomtonen. Bassen er bare der for Ä lage en ekstra dimensjon for de. Sammenhengen mellom elementene er virkelig til Ä ta og fÞle pÄ. Det at de er litt mer frempÄ en f.eks R1 gjÞr jo at stemmer virkelig trer frem. Det merkes godt pÄ filmer med mumling ogsÄ. Alt i alt. Jeg kan ikke annet enn Ä klage.

    *Jeg er jo en hi-fi entusiast. Ingenting varer evig hos oss.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.061
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    SĂ„ hyggelig @Kathrine at du fikk integrert HT bedre : )
    Av og til mÄ man ha litt is i magen , Komme ut av firkanten boksen , komfortsonen og prÞve det som kan prÞves : )

    Ikke noe selvfÞlge at det klaffer i fÞrste oppsett . I Seinere tid er jeg ikke sÄ opptatt av 100% symetri i HT oppsett

    Selv tok jeg det nesten som en selvfĂžlge Ă„ plassere MG1,7 ,,,, den sleit jeg virkelig med ,, men til sist landet lĂžsningen
    Uten DSP : )
    PS Jeg er enig i at AMT er formiddble formiddlere . Å komme fra horn ,dome , bĂ„nd og amt ,,,sĂ„ har jeg fĂ„tt en forkjĂŠrlighet for de to siste : ) Sa jeg transparanse og lynhurtige ? : )
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    SĂ„ hyggelig @Kathrine at du fikk integrert HT bedre : )
    Av og til mÄ man ha litt is i magen , Komme ut av firkanten boksen , komfortsonen og prÞve det som kan prÞves : )

    Ikke noe selvfÞlge at det klaffer i fÞrste oppsett . I Seinere tid er jeg ikke sÄ opptatt av 100% symetri i HT oppsett

    Selv tok jeg det nesten som en selvfĂžlge Ă„ plassere MG1,7 ,,,, den sleit jeg virkelig med ,, men til sist landet lĂžsningen
    Uten DSP : )
    PS Jeg er enig i at AMT er formiddble formiddlere . Å komme fra horn ,dome , bĂ„nd og amt ,,,sĂ„ har jeg fĂ„tt en forkjĂŠrlighet for de to siste : ) Sa jeg transparanse og lynhurtige ? : )
    Ja, jeg slet litt hehe. Dette er jo store gulvstÄende i en relativt liten stue, at det skulle by pÄ utfordringer sier nesten seg selv. Men ja, nÄ er det bare Ä nyte. Samme som jeg gjorde med R1.
    Jeg er formet litt slik at hvis jeg er fornÞyd, sÄ gÄr hobbyen litt i dvale. Da er det bare Ä nyte musikk i stedet. Jeg skal etter hvert tenke pÄ en forsterker som mÄtte passe for de. Jeg liker ikke designet pÄ Hegel, men jeg mistenker at H390 evt H590 kan vÊre aktuelt i fremtiden.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Huset med epletrĂŠr
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jeg slet litt hehe. Dette er jo store gulvstÄende i en relativt liten stue, at det skulle by pÄ utfordringer sier nesten seg selv. Men ja, nÄ er det bare Ä nyte. Samme som jeg gjorde med R1.
    Jeg er formet litt slik at hvis jeg er fornÞyd, sÄ gÄr hobbyen litt i dvale. Da er det bare Ä nyte musikk i stedet. Jeg skal etter hvert tenke pÄ en forsterker som mÄtte passe for de. Jeg liker ikke designet pÄ Hegel, men jeg mistenker at H390 evt H590 kan vÊre aktuelt i fremtiden.
    H590 er fantastisk, men vĂ„knet ikke ordentlig til live pĂ„ mine hĂžyttalere (95db/1m) fĂžr man dro pĂ„ litt. Da derimot leverte den til gull. En real knyttneve med silkehansker 👌 Ser dine hĂžyttalere er pĂ„ 92db, sĂ„ det kan vĂŠre en bedre match😊
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    H590 er fantastisk, men vĂ„knet ikke ordentlig til live pĂ„ mine hĂžyttalere (95db/1m) fĂžr man dro pĂ„ litt. Da derimot leverte den til gull. En real knyttneve med silkehansker 👌 Ser dine hĂžyttalere er pĂ„ 92db, sĂ„ det kan vĂŠre en bedre match😊
    Det er litt viktig at den kan spille godt pÄ lavt volum. Tror du det kan bli en issue?
     

    Snickers-is

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det er fristende Ä si at jeg mistenker at 90-100Hz ulyd ikke kommer fra hÞyttaleren. Den har ingen delinger i det omrÄdet, og kassa har simpelthen ikke dimensjonene som skal til for Ä skape en ulyd i dette omrÄdet. Dette med unntak av om selve veggene resonerer. Det vil man i sÄfall lett kjenne med hÄnda pÄ kassa nÄr den spiller.

    Mange hÞyttalere har litt for dÄrlig nivÄ i dette omrÄdet, og enkelte romresonanser kan bli mindre pÄtrengende. Det er en "safety feature" som ogsÄ medfÞrer at man heller aldri fÄr noe sÊrlig trykk i nedre mellomtone. Dersom det er rommet som forÄrsaker dette vil plassering vÊre det viktigste verktÞyet man har. En EQ, Antimode eller liknende kan ogsÄ vÊre svÊrt nyttig.

    Det at H590 ikke "lÞsnet" fÞr pÄ litt volum skyldes neppe forsterkeren. Det er trolig en konsekvens av at de nedre oktavene blir litt forsiktige med den aktuelle forsterker-hÞyttaler kombinasjonen. Med andre ord er ikke dette en egenskap som er typisk for den forsterkeren, men snarere en konsekvens av at den menneskelige hÞrselen er svÊrt lite fÞlsom for lave frekvenser ved lave nivÄer.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Huset med epletrĂŠr
    Torget vurderinger
    6
    Det er litt viktig at den kan spille godt pÄ lavt volum. Tror du det kan bli en issue?
    Det lÄt flatt pÄ lavt volum med mine hÞyttalere ihvertfall, men forsterkeren gikk jo ogsÄ sÄ vidt ut av standby modus pga fÞlsomheten.
    Jeg ville prĂžvd om jeg hadde mulighet, for den leverer meget godt nĂ„r den vĂ„kner. H390 har jeg aldri hĂžrt, men den er sikkert ikke noe dĂ„rligere 😊
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Huset med epletrĂŠr
    Torget vurderinger
    6
    Det at H590 ikke "lÞsnet" fÞr pÄ litt volum skyldes neppe forsterkeren. Det er trolig en konsekvens av at de nedre oktavene blir litt forsiktige med den aktuelle forsterker-hÞyttaler kombinasjonen. Med andre ord er ikke dette en egenskap som er typisk for den forsterkeren, men snarere en konsekvens av at den menneskelige hÞrselen er svÊrt lite fÞlsom for lave frekvenser ved lave nivÄer.
    Hos meg var lyden mĂžrk og lite dynamisk nĂ„r jeg spilte pĂ„ lavt volum med Hegelen. Med ATI og Accuphase har detaljene vĂŠrt pĂ„ plass fra fĂžrste stund. Hegel H590 og JBL 4348 er ihvertfall ikke en kombo Ă„ anbefale om man Ăžnsker Ă„ spille lavt 😊
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Det er fristende Ä si at jeg mistenker at 90-100Hz ulyd ikke kommer fra hÞyttaleren. Den har ingen delinger i det omrÄdet, og kassa har simpelthen ikke dimensjonene som skal til for Ä skape en ulyd i dette omrÄdet. Dette med unntak av om selve veggene resonerer. Det vil man i sÄfall lett kjenne med hÄnda pÄ kassa nÄr den spiller.

    Mange hÞyttalere har litt for dÄrlig nivÄ i dette omrÄdet, og enkelte romresonanser kan bli mindre pÄtrengende. Det er en "safety feature" som ogsÄ medfÞrer at man heller aldri fÄr noe sÊrlig trykk i nedre mellomtone. Dersom det er rommet som forÄrsaker dette vil plassering vÊre det viktigste verktÞyet man har. En EQ, Antimode eller liknende kan ogsÄ vÊre svÊrt nyttig.

    Det at H590 ikke "lÞsnet" fÞr pÄ litt volum skyldes neppe forsterkeren. Det er trolig en konsekvens av at de nedre oktavene blir litt forsiktige med den aktuelle forsterker-hÞyttaler kombinasjonen. Med andre ord er ikke dette en egenskap som er typisk for den forsterkeren, men snarere en konsekvens av at den menneskelige hÞrselen er svÊrt lite fÞlsom for lave frekvenser ved lave nivÄer.
    Jeg tror du har helt rett i at ulyden var ikke fra hÞyttaleren, selv om det kunne hÞres slik ut. Den kom nok fra sidevegg + sofa. Den stÄr ca 30 cm fra sidevegg nÄ, det er max jeg kan gi den. Jeg har ingen problemer med 90-100hz omrÄdet nÄ.
    PÄ Devialet 200 er det heller ingen problemer med dypbass pÄ veldig lavt volum. (Spiller musikk om natten i en blokk). Heldigvis kan jeg fremdeles hÞre det :D
    Jeg har ikke noen erfaring med EQ, antimode. Kanskje det kunne vĂŠrt en ide senere..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.061
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det lÄt flatt pÄ lavt volum med mine hÞyttalere ihvertfall, men forsterkeren gikk jo ogsÄ sÄ vidt ut av standby modus pga fÞlsomheten.
    Jeg ville prĂžvd om jeg hadde mulighet, for den leverer meget godt nĂ„r den vĂ„kner. H390 har jeg aldri hĂžrt, men den er sikkert ikke noe dĂ„rligere 😊
    Ja min erfaring i stero oppsett ,,,og HT med lave effekter rundt 85dB ish ofte profiteter pÄ brokoblede amper .
    De vÄkner til liv "sÄ og si. Det fordi det hÞyere spenning sving er mer fordel aktig her som smÄ bokser " .
    I noen tilfeller er heller ikke det stĂžrre spenning svinget nok , som ofte i flereveis stĂžrre HT da det er behov for strĂžm i tillegg .
    Mer komplexe filters og impedanse drill og ofte lave dips ,,

    Det er ikke for ingenting at bÄde AW800 og hegel H30A verserer i versting komboer som rene monos
    og fÄr hei dundrnede super rewievs ,,,nesten uansett HT de skulle trekke

    ps Forsterkningen er da ofte 100% balansert helt ut til HT .
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    SÄ tilbake til Elysian 4. Dette er en fantastisk hÞyttaler pÄ alle mulige mÄter. Jeg har nÄ solgt de. Det har vÊrt litt grunner til det.

    Rommet: Stuen min ble rett og slett for liten. Den er ganske kritisk pÄ plassering, den er ikke glad i sidevegger. SÄ jeg kan kanskje ikke skylde pÄ Elysian pÄ dette punktet.
    Signaturen: Jeg tror den krever en spesiell smak, og vi alle har vÄre forskjellige smaker selvsagt. Den er nÞytral som jeg sa tidligere. Likevel, den er ogsÄ ganske kjedelig. SÄ her stÄr man fritt til Ä ta et valg pÄ en nÞytral hÞyttaler, som er noe frempÄ i mellomtonen. Jeg fant den noe forstyrrende for rommet bak hÞyttalerne. NÄ kan en annen forsterker og rom kanskje rette opp i det. Igjen, en smaksak.

    Jeg tror nok skuffelsen var selve filosofien kanskje ikke stod i stil med min egen. Likevel, det er jo en fantastisk hÞyttaler. Jeg har for Þvrig skaffet meg Ref 1 fra Kef igjen, og jeg mÄ innrÞmme at jeg husket ikke mye av lyden. NÄ som den har spilt en stund sÄ, du vet..
    Akkurat nÄ har jeg fÄtt noen andre hÞyttalere som kom inn, store disse ogsÄ, endog ikke samme stÞrrelse som Elysian 4, men de skled rett inn her. SÄ langt ingen irritasjon Ä spore.

    Kanskje du sitter ambivalent igjen hvis du har tenkt Ä kjÞpe de. Ikke vÊr usikker pÄ det, dra til Stereofil og hÞr pÄ de. Det kan hende du faller pladask for de. Dette er svÊrt gode hÞyttalere som fortjener en god lytt. Det er ikke noe galt med verken Elysain 4 eller meg (den siste kan argumenteres). Det ble bare ikke en kjÊrlighet mellom oss. Uansett sÄ var det en spennende, frustrerende reise jeg var pÄ, og sitter igjen med gode erfaringer.

    :)

    E: Jeg mÄ redigere meg selv litt her, stemmer pÄ den var sÄ bra. Jeg har aldri hÞrt stemmer sÄ godt gjengitt. :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har en liten tanke ang matching.
    PrĂžvde du hĂžyttalerne med noe annet enn den Rotelen?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    29
    Ok.
    Hadde selv RC-1590 MkII og RB-1582MkII som jeg ikke ble helt fortrolig med.
    Manglet dynamikk og driv.
    Alt for snill.
    Til og med pÄ Klipsch Forte IV var det noe som manglet.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Manglet dynamikk og driv.
    Wow, det er det eneste jeg synes den har pÄ plass. :D Men som sagt ble Devialet brukt for det meste pÄ de. Husk at det er ikke alltid elektronikken og rommet som kommer i veien, det kan like gjerne vÊre en smaksak. Jeg testet de med to forskjellige forsterkere. og de som tester de er ganske enige med meg. De bruker sine forsterkere igjen. Uansett, det er ikke noe galt med de, men de krever en viss smak for den type signatur. Jeg falt bare ikke for den. :) Kanskje det var Linton jeg skulle ha prÞvd, har fremdeles lyst til Ä teste de ut :) Men, nÄ har jeg nok av hÞyttalere, og jeg er midt i det Ä bestemme meg for hvilket par jeg skal sitte igjen med. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.960
    Antall liker
    8.713
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hĂžrt Dovedale? Bare nysgjerrig, ingen tanker om kjĂžp, men den ser veldig interessant ut.
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    120

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    120
    Gratulerer med nydelige hÞyttalere. Liker hÞyttalere med en sÄ elegant finish. Har ikke hÞrt mye av det merket, men spiller de like bra som de ser ut som mÄ det jo bli en suksess. Antar du koser deg :)
    Eller...ser nÄ at du ikke koste deg nok med de :( men da er det vel noe annet lekkert som kommer inn i stua. Blir spennende Ä se :)
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    120
    Ja det kommer nok mer :) De ble litt for store her bare :)
    Ja, hvis du bor i en ikke altfor stor leilighet sÄ er det jo noen fysiske begrensninger du mÄ ta hÞyde for, men mindre hÞyttalere trenger ikke gi "mindre" lyd hvis de fÄr spille optimalt. Med riktig matching sÄ blir det helt sikkert mye godlyd. MÄ bare finne den riktige kombo'n :)
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    602
    Antall liker
    1.059
    Ja, hvis du bor i en ikke altfor stor leilighet sÄ er det jo noen fysiske begrensninger du mÄ ta hÞyde for, men mindre hÞyttalere trenger ikke gi "mindre" lyd hvis de fÄr spille optimalt. Med riktig matching sÄ blir det helt sikkert mye godlyd. MÄ bare finne den riktige kombo'n :)
    I teorien ja, R11 fungerte jo godt her.. De var for store visuelt, ikke lydmessig :)
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn