Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har muligens ett nytt høyttaler par på vei inn nå. Litt usikkert enda men..

    Så nå ryker Klispch KG3 og muligens JBL 4410 på finn :( :)

    Hvor ble det av Sansui 5500 da Last One ?
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har muligens ett nytt høyttaler par på vei inn nå. Litt usikkert enda men..

    Så nå ryker Klispch KG3 og muligens JBL 4410 på finn :( :)

    Hvor ble det av Sansui 5500 da Last One ?
    Ikke 4410!!!!! :(

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei skar litt i hjertet når jeg tenkte tanken på å selge JBL 4410. De får nok bli. Noe av det beste jeg har hatt når det kommer til blues og jazz musikk.

    Muligens JBL L112 ryker da. Om de er veldig like JBL L150A. Må bare recones først og gjøre ett forsøk på å finne stoff trekk. Noe må vertfall ut. Det er sikkert. :confused:

    edit : da blir JBL 4410 lånt ut noen måneder.
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Fint du har den AU-5500 enda da. Får håpe du får den hjem snart og Last One.

    Deilig når man endelig er fornøyd med anlegget og lyden, i stua. Hører mer på musikk om dagen og bestiller mer musikk. Planen var å kjøpe kun LP heretter, men når man får CD'en for 99.- og LP utgaven koster 385.- ( what_the_f**k ) så får det heller bli noen nye CD'er igjen. 5 CD'er med Townes Van Zandt på vei pluss en LP med Champion Jack Dupree.

    Men man venter på ny ladning med posten hører man på gamle skiver. Delta Saints Sometimes I Worry fra Bones albumet låter uber fett nå. Selv på lavt volum høres det bra ut og man føler bassen. Size matters.. tydeligvis :)

    the-delta-saints-bones.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Nye musikktips får vi aldri nok av!;D
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Her er ett bilde av noe av Oregon Pine plankene mine. Disse tenkte jeg å lage plate hyller av. Har noe grovere greier som skal bli nye stereo benker. Dette er altså furu, samme treverk som ble brukt på tre snekker. Han jeg fikk det har fått det hos en båtbygger som la ned.

    Så til saken, har ikke lyst å pusse dem ned, men beholde den rustikke patinaen. Så hva setter jeg dem helst inn med ? Olje, beis, lakk, voks ?
    Noen som har jobbet med sånt før ? Ønsker helst finne noe som kan kjøpes hos Jula, Biltema, Byggern eller noe 'kjent' i nærområdet Fredrikstad. :)

    IMG_2136.jpg


    @ Evo om du leser : hva er mål på de platehyllene dine ?

    Edit :

    Så lyst blir bordene om man pusser de - ikke mitt bilde :
    2015-08-26-11.05.54-2.jpg


    og siden tråden alikevel har sklidd helt ut på viddene og passer bedre på ett snekker forum så slenger jeg med en gammel tegning av oregon pine :

    oregon-pine-forest-1838-granger.jpg
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og hører gjennom litt forskjellige musikk sjangere og bestiller ett par nye album på nett. Min hoved dealer er blitt cdon. God service der og får ofte rabatt koder i 'gave' på epost. Men sikkert dyrt i forhold til mye annet likevel.

    Neste kjøp blir denne boksen, Nina Simone The Philips Years. Men skulle helst hatt LP boks om det finnes. Finner kun CD boks.

    A_5360567_grande.jpg
    CS619103-01A-BIG.jpg


    Ellers hørt endel på Billie Holiday, Therion, og Korn's unplugged album. Bestilte Korn III og Korn Iowa.

    BGAMKN94.JPG
    MI0000646714.jpg


    Når man surrer seg vekk på nettet finner man mye rart, hva med Korn's Iowa album på kassett, ny. Gitt ut for salg kun i Indonesia.

    SLIPKNOT-Iowa-INDONESIA-TAPE-STILL-SEALED-CASSETTE-korn-_1.jpg
    SLIPKNOT-Iowa-INDONESIA-TAPE-STILL-SEALED-CASSETTE-korn.jpg
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Er det litt rufsete og ru overflate så bør du bruke flytende voks. Liberon har flere forskjellige typer :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Spammer sentralen i dag. Men bestemt meg angående veien videre med forsterker til gjesterom anlegget.

    Plan A : kjøpe en Luxman 550 / 590 til stue anlegget og sette Yamaha A-S2100 på gjesterommet.
    Plan B : kjøpe en Sansui 9900 eller liknende Sansui til gjesterommet og beholde Yamaha på stua, er jo egentlig veldig fornøyd med lyden der nå.

    Har tro på at en eldre tung Sansui vil funke bra når jeg får refoamet JBL L112. De ser flotte ut og de gamle Sansui :p

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Last One. Formen bedre ?

    Har vært litt hektisk men tenkt på en roadtrip til vestfold ja. Besøke JapHarmony og høre evt kjøpe Sansui AU9500 hadde vært ok. Men ikke hørt med han som har den AU9500 enda nei.

    Har ett par høyttalere på handa jeg lurer på å kjøpe ( ja selv om jeg har for mange og mangler en forsterker :rolleyes: ) så må bare finne ut av det eventuelle kjøpet først.

    @ Evo2 ja den AU919 står også på wanted lista mi. Men skulle helst hatt en med blanke knotter. Er det euro modell og US modell som skiller knottene tro ?

    Eller er tresider noe kun for US/Japan og ikke Europa ?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Formen e rævva ;) sitter i svineriet. Sambo er på dag 9. Jeg 5.

    Jap virker som en hyggelig kar :) Hva han har som sørger for roadtrip?
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    @ Last One. Formen bedre ?

    Har vært litt hektisk men tenkt på en roadtrip til vestfold ja. Besøke JapHarmony og høre evt kjøpe Sansui AU9500 hadde vært ok. Men ikke hørt med han som har den AU9500 enda nei.

    Har ett par høyttalere på handa jeg lurer på å kjøpe ( ja selv om jeg har for mange og mangler en forsterker :rolleyes: ) så må bare finne ut av det eventuelle kjøpet først.

    @ Evo2 ja den AU919 står også på wanted lista mi. Men skulle helst hatt en med blanke knotter. Er det euro modell og US modell som skiller knottene tro ?

    Eller er tresider noe kun for US/Japan og ikke Europa ?
    Blanke knapper er 70 til sent 70 da kom de hel svarte,tresider er alle uten rack håndtak (ikke alle men kunne bestilles med)

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker Evo. Demrer litt, har vel egentlig lest/hørt det før med de blanke knappene.

    Har nå kontaktet eier av den Sansui AU-9500. Men er litt skeptisk om den ikke har vært gått over siden 1974. Kan bli en dyr sak til slutt med start på kr 6500.

    Leser også på AudioKarma at mange foretrekker AU-999 og AU-777 over AU-9500. Så litt usikker på om den AU-9500 er the holy grail for min del.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Da må du finne deg en servicemann som tar betalt i whiskey.

    Neida. Ser den mtp mulig service. Dukker da titt og ofte opp noe.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Takker Evo. Demrer litt, har vel egentlig lest/hørt det før med de blanke knappene.

    Har nå kontaktet eier av den Sansui AU-9500. Men er litt skeptisk om den ikke har vært gått over siden 1974. Kan bli en dyr sak til slutt med start på kr 6500.

    Leser også på AudioKarma at mange foretrekker AU-999 og AU-777 over AU-9500. Så litt usikker på om den AU-9500 er the holy grail for min del.
    AU 777 vokser ikke på trær ;)
    IMG_2334.JPG
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei ser AU-777 ikke dukker opp ofte på finn eller torget. Nå kjenner jeg ett par, tre stykker som vet bak/fram på en loddebolt. Så bare man får tak i deler så er det vel håp for en hver gammel Sansui.

    Gikk akkurat glipp av årets beste forsterker kjøp nå. Den ble solgt på 5 minutter. Gratulerer til deg som fikk en MA6900 'gratis' :)

    Edit : da har jeg fått ett langt utfyllende svar fra eier av Sansui AU-9500. Virker som en oppegående og trivelig kar med kunnskap om Sansui vertfall. Orginal cap er tilgjengelig fra kina da mange Japanske produsenter har flyttet produksjonen dit. Men man kan også kjøpe dyrere saker men med fare for å forandre lyden. Han hadde også handlet inn ett nytt utgangsrele som backup.

    Mulig den og skurrer på volum, men blir nok å ta turen og høre på den og bestemme seg der og da.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Mye er gjort med en tur til,TT ;)
    MA 6900 har du jo hadt,se frem over mann!!!!! :)
    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja men trodde gresset var grønnere på andre siden av McIntosh gjerdet når jeg solgte den :) Hørte endel på MA8000 på den tiden. Den ER bedre enn MA6900. Men dyrere.

    Også hørt på MA5200, MA6400, MA7900 og MA7000. Ingen av disse 4 er like god som MA6900 synes jeg. MA6900 er særdeles musikalsk og låt enormt bra på Sonus faber Cremona Auditor og Tannoy Turnberry GR LE. Så en billig MA6900 hadde jeg glatt kjøpt på ny uten å blunke.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Nei ser AU-777 ikke dukker opp ofte på finn eller torget. Nå kjenner jeg ett par, tre stykker som vet bak/fram på en loddebolt. Så bare man får tak i deler så er det vel håp for en hver gammel Sansui.

    Gikk akkurat glipp av årets beste forsterker kjøp nå. Den ble solgt på 5 minutter. Gratulerer til deg som fikk en MA6900 'gratis' :)

    Edit : da har jeg fått ett langt utfyllende svar fra eier av Sansui AU-9500. Virker som en oppegående og trivelig kar med kunnskap om Sansui vertfall. Orginal cap er tilgjengelig fra kina da mange Japanske produsenter har flyttet produksjonen dit. Men man kan også kjøpe dyrere saker men med fare for å forandre lyden. Han hadde også handlet inn ett nytt utgangsrele som backup.

    Mulig den og skurrer på volum, men blir nok å ta turen og høre på den og bestemme seg der og da.
    Jo takk Whip :) Det var meg det som fikk MA6900 ;) Smi mens jernet er varmt osv....
    Virket som en bra deal. Nettopp hatt service og pærer byttet. En voksen eier hele veien.
    Skal gi deg et vink om den skal ut på markedet igjen. Vet du liker den. Og er enig med deg
    angående dens kvaliteter. Er utrolig musikalsk. Spiller med sjel og stort rom. Så det skal bli
    gøy å få en slik igjen :) Du leter etter en Sansui nå eller?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @oyvindl85 Ja gratulerer med flott forsterker igjen, McIntosh MA6900 liker vi nok begge uten tvil.

    Ja leter etter Sansui til anlegg #2. Yamaha A-S2100 skal jeg ikke kvitte meg med. Den er god som gull og ett funn for min del med utrolig bra match med mine høyttalere.

    Eventuelt har jeg veldig lyst å prøve Luxman L-590 AX, den satt spor i sjela. Meget god på alt synes jeg. Tror nok den låter mye bedre enn MA6900 også men koster også mye. Ny Luxman L-590 AX mk II er jo 80K

    Men hadde ikke takket nei til en ny periode med MA6900 heller :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja kan tenker meg Luxman spiller bra. Hørt mye godord om de. Og 590 er vel og den beste de har?
    Yamaha har jeg stort sett hørt mest av surround og ikke alltid nådd opp. De andre integrerte har vært
    av innstegmodeller og ikke imponert stort. Men man får ofte hva man betaler for. Din 2100 har jo fått
    litt av dynamikken dens forgjenger manglet. Skaper jo litt mer fres i takten da :)
    Syns det er fint å se at noen holder seg ved vintage. Det ser jo vitterlig bra ut og. Som mange gamle
    biler så hadde former mye mer å si før i tiden. De viste hva som skulle til for å få det til å se stilfullt og
    classy ut :) Håper du finner det du jakter på.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker for de ordene oyvindl85, ja jeg holder på det gamle rælet mitt jeg ;). Viktig for meg å få til ett anlegg som spiller den musikken jeg liker på best mulig måte. For meg.

    Mange veier til god lyd. Når det gjelder høyttalere er Sonus faber, Tannoy, Klipsch og JBL de merkene jeg har likt best. Men er nok JBL som trekker lengste strået for min del på de musikk sjangere som blir mest spilt her i huset.

    Men glad det ikke finnes en fasit for god lyd. Artig å oppdage nye og gamle audio produkter som tilfører ny glede over musikken.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.025
    Antall liker
    623
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja men trodde gresset var grønnere på andre siden av McIntosh gjerdet når jeg solgte den :) Hørte endel på MA8000 på den tiden. Den ER bedre enn MA6900. Men dyrere.

    Også hørt på MA5200, MA6400, MA7900 og MA7000. Ingen av disse 4 er like god som MA6900 synes jeg. MA6900 er særdeles musikalsk og låt enormt bra på Sonus faber Cremona Auditor og Tannoy Turnberry GR LE. Så en billig MA6900 hadde jeg glatt kjøpt på ny uten å blunke.

    Var en kamerat av meg som kjøpte din gamle MA6900. Skal testes her hos meg på dine gamle Klipsch T4000 faktisk :)

    mvh

    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja en fasit er ikke reell å oppdage da det alltid vil både komme nye ting og være mange gamle ting
    å utforske. Og med så mye der ute så kan man aldri komme heeelt i mål. Men meget nært er vel
    de fleste i denne hobbyen en gang. Det man kan snuse seg frem til er hvilken sound man liker best.
    Da er det uansett en tråd å følge. Men jeg forstår de som ikke bytter ofte. Finner det de liker godt
    og sitter på det i årevis. Slik er jeg ikke skrudd sammen dessverre. Har hatt anlegg tidligere der
    jet har sagt til meg selv at NÅ er jeg ved veis ende.... men den gang ei. Og veien slutter nok ikke
    før livets vei slutter :) Men pokker så mye moro man har det og med disse omveiene ;)
    Det dyrkes erfaring og egenlære på veien mot nirvana ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig spiller jo økonomi inn i bildet også.

    Om økonomien var der hadde vel stue anlegget sett sånn ut :

    Luxman C-900u.jpg
    Luxman M900u.jpg

    med en av disse ht parene, her hadde jeg slitt med å velge

    Sonus faber Amati Futura.jpg


    Tannoy-Prestige-GR-Canterbury-Pair.jpg


    og på gjesterommet hadde jeg nok trykt inn ett av disse høyttalerne parene vertfall

    jbl 4435.jpg
    jbl-l300.jpg


    så heeelt i mål er jeg ikke enda ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du har hvertfall noe å strekke deg mot :) Og gikk lottoen inn så vet du hva du skal ha ser jeg ;)
    Og det e jo flott det ;) Er hvertfall noen anlegg med kvalitet som er lagt inn i ønskelisten.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg kjøpt ett JBL 2225H element, nytt i eske. Ikke det som går dypest av 15" akkurat men er ment som basskasse bygge for å fylle på litt i bånn bare. Ikke lage kino subwoofer.

    Dette er en 15" som er tiltenkt høyttalere mer enn subwoofer. Men planen er at en slik 15" basskasse kan gi enda litt mer JBL punch i bunn i stua. Har trua :cool:

    69_435017407.jpg
    69_1309761937.jpg
    bildene er av det jeg kjøpte.

    Tenkte å bygge replica av denne :

    images.jpg


    Tilsvarer vel nesten 2226 element som bla brukes i 4430

    4430-35 2226 elementer.jpg
    Forsterker er kjøpt inn av Dynabel for ett par år siden så det har jeg. Materialer har jeg også nesten nok av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn