Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du kan driste deg til å prøve denne:
    246601-1.jpg
    Ryktene sier at den inneholder mye maltwhisky...
    Her er wikipedia;
    White Horse Scotch Whisky is a blended Scotch whisky from Edinburgh, first produced by James Logan Mackie in 1861.[1] In 2006, White Horse won blended whisky of the year in Murray's 2007 Whisky Bible.[2]
    White Horse is a blended whisky, as opposed to the single malt style. White Horse is particularly noted for its use of the Lagavulin.[3]
    History;
    During World War 2, White Horse scotch was provided to crews of the 467th Bombardment Group during mission debriefings.[citation needed] The late New York Yankee manager Joe McCarthy favored the White Horse brand of scotch. When he imbibed to excess he was said to be "riding the white horse".[4]
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    - og nordlendinger drikker visst mest cognac per capita.... visstnok med svært god margin..... selv foretrekker jeg "øyvann..."

    Så en statistikk på det der for noen år siden, så den har sikkert gått ut på dato i dag. Men den gang da så lå forbruket i Norge på 10X forbruket i Sverige. Og forbruket i Nord Norge lå på 10X forbruket på Østlandet! Og så husker jeg ikke om det var forbruket i Norge som lå likt med Frankrike eller om det var Nord Norge.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har været til blind test af Whisky øl Rom osv
    Har aldrig oplevet at nogen kan smage forskel på en Blendet eller en ren Malt.
    Ved en blind test havde man sat Rom op ved siden af Cognac Whisky
    Her var der ikke etiketter på. men et Nr
    der var Whisky der var lige så bløde som Cognac /Cognac der lige så sprittet som Whisky kan være .
    At du ikke vil røre/smage på nogen blendet siger mig bare hvor snobbet du er.
    Inden jeg lagde mit indlæg op tænkte jeg ... Nej jeg gider ikke for vi kommer hurtigt ind i diskussionen om Ren malt kontra Blendet
    Jeg respektere alle i deres smag . Jeg er ligeglad hvordan det er lavet ..Fuldstændigt. Smager det godt nydes det.
    Synes du går glip af meget med dit snævre syn
    Ang blindtesten kunne ingen af de tilstedeværende (Kendere) fortælle hvad der var hvad. Men de kunne fortælle hvad de synes smagte godt
    Indehaver af butikken der havde lavet denne test gik hele tiden med et smil på læben. Ved afslutningen sagde indehaver at alt dette om at kunne kende forskel er kun forbeholdt ganske få. Dette er og bliver en smags sag om det er vin øl rom Whisky eller hvad nu.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har været til blind test af Whisky øl Rom osv
    Har aldrig oplevet at nogen kan smage forskel på en Blendet eller en ren Malt.
    Ved en blind test havde man sat Rom op ved siden af Cognac Whisky
    Her var der ikke etiketter på. men et Nr
    der var Whisky der var lige så bløde som Cognac /Cognac der lige så sprittet som Whisky kan være .
    At du ikke vil røre/smage på nogen blendet siger mig bare hvor snobbet du er.
    Inden jeg lagde mit indlæg op tænkte jeg ... Nej jeg gider ikke for vi kommer hurtigt ind i diskussionen om Ren malt kontra Blendet
    Jeg respektere alle i deres smag . Jeg er ligeglad hvordan det er lavet ..Fuldstændigt. Smager det godt nydes det.
    Synes du går glip af meget med dit snævre syn
    Ang blindtesten kunne ingen af de tilstedeværende (Kendere) fortælle hvad der var hvad. Men de kunne fortælle hvad de synes smagte godt
    Indehaver af butikken der havde lavet denne test gik hele tiden med et smil på læben. Ved afslutningen sagde indehaver at alt dette om at kunne kende forskel er kun forbeholdt ganske få. Dette er og bliver en smags sag om det er vin øl rom Whisky eller hvad nu.

    Det er det samme med vin. Blindtester som er lagt opp slik at man ikke ser fargen på det an drikker viser at selv kjente vinkjennere ikke karer å smake forskjell på rød og hvit vin. Farge og lukt spiller en meget stor rolle i hvordan man opplever smaken. Og tar man bort muligheten for å se farge og å kjenne lukten blir smaksopplevelsen helt endret.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette viser vel mer hvor begrenset verdi blindtester har enn om faktiske forskjeller mellom drikkevarer.
    Tap av syn som er nevnt påvirker, for ikke å snakke om prestasjonsangst i en blindtestsetting.
    Man skal ikke kimse av totalopplevelsen, hvor både farge, pris, info om destilleri, metoder osv. osv. spiller inn.
    Omtrent samme er det nok med hifi også. 😏
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blindtester dokumenterer hvordan forventingsbias og jåleri styrer oss. De som greier å kvitte seg med jåleriet er i hvertfall et stykke på vei. Alt som er dyrt er ikke bra og alt som er rimelig er ikke dårlig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg har været til blind test af Whisky øl Rom osv
    Har aldrig oplevet at nogen kan smage forskel på en Blendet eller en ren Malt.
    Ved en blind test havde man sat Rom op ved siden af Cognac Whisky
    Her var der ikke etiketter på. men et Nr
    der var Whisky der var lige så bløde som Cognac /Cognac der lige så sprittet som Whisky kan være .
    At du ikke vil røre/smage på nogen blendet siger mig bare hvor snobbet du er.
    Inden jeg lagde mit indlæg op tænkte jeg ... Nej jeg gider ikke for vi kommer hurtigt ind i diskussionen om Ren malt kontra Blendet
    Jeg respektere alle i deres smag . Jeg er ligeglad hvordan det er lavet ..Fuldstændigt. Smager det godt nydes det.
    Synes du går glip af meget med dit snævre syn
    Ang blindtesten kunne ingen af de tilstedeværende (Kendere) fortælle hvad der var hvad. Men de kunne fortælle hvad de synes smagte godt
    Indehaver af butikken der havde lavet denne test gik hele tiden med et smil på læben. Ved afslutningen sagde indehaver at alt dette om at kunne kende forskel er kun forbeholdt ganske få. Dette er og bliver en smags sag om det er vin øl rom Whisky eller hvad nu.
    Jeg går ut i fra at den var rettet til meg?

    Vel, jeg tror du misforstår noe viktig. For det første finnes det jo en hel del ulike single malt som det over hodet ikke er noen som helst problem å smake forskjell på. Sett en flaske Glenfiddich og en Laphroaig 10YO ved siden av hverandre, og hvem som helst klarer 10 av 10 i en blindtest, trolig også med propper i nesa. Ingen av disse er noen topp på min liste, men jeg foretrekker nok Laphroaigen foran Glenfiddich. Sånn er det typisk med de whiskyene jeg foretrekker, de har gjerne tydelige innslag av torv og røyk. Laphroaig Quarter Cask, Four Oak, Bruicladdich Port Charlotte (kan være litt tvetydig), Ardbeg Uigeadail, Octomore 8.2, samt enkelte Bunnahabhain og Highland Park er alle whiskyer som scorer høyt i min bok.

    Det jeg ser på som en utfordring er ikke å finne en single malt, en som er dyr, en som er eksklusiv eller liknende, men å finne en som passer min smak. Det kan godt tenkes det finnes både rom, burbon, cognac, blended whisky og annet som også passer min smak. Jeg har opp gjennom årene hatt en del cognac, men det har liksom forsvunnet litt fra barskapet mitt med årene og fokuset er flyttet over på whisky etter som jeg fant det å foretrekke.

    Det er to måter å finne det man virkelig liker. Den ene er ved å tilegne seg enorme mengder kunnskap, noe jeg verken har interesse av eller tid til. Det andre er å prøve å finne noen enkle regler det er praktisk å forholde seg til. Siden jeg har smakt en del blended whisky, og veldig mye av det har vært av det heller dårlige slaget har jeg allerede der en følelse av at jeg ikke kommer til å finne det jeg leter etter. Når man åpner en flaske og den enten stinker hjemmebrent eller vaniljesukker er ikke sjansen stor for at det blir en god opplevelse, og det blir det gjerne heller ikke når ambisjonen er å være billigst i butikkhylla. Men så lages det jo en del langt mer ambisiøse ting som er blended. Jeg har ikke smakt så mye forskjellig, og de jeg har smakt har ikke vært det helt store der heller. Men mye viktigere er det at jeg aldri har smakt en bend som ligger innenfor den smakskategorien jeg leter etter. Hadde jeg for eksempel vært stor fan av innlandswhiskyer uten antydning til torv og røyk, og med en snill og tilbaketrukket smak med mase moderat nyanse så kan jeg se for meg at det finnes en hel del kandidater som er interessante. Men jeg vet at de aller fleste whiskyene jeg har rangert aller høyest er fra Islay, og der er det ikke ekstremt mange som holder på med blending.

    Nå er det også enkelte som driver med blending der, og jeg har bare smakt et par av dem som vel bar preg av at "Islay" var et forsøk på å gjøre dem interessante enn at det hadde noe med tradisjonene i området å gjøre. Nå kan det samme sies om Bowmore som vel i all hovedsak er single malt, så at en whisky er en Islay er ingen garanti for noe som helst.

    Så for meg er det å styre unna blended en blanding av to ting. For det første er gjerne det aller kjipeste man får uten unntak blended. Det interesserer meg svært lite, og er bakgrunnen for den lille spøken om tvangstanker. For det andre er det praktisk for meg, med begrenset kunnskap, å velge whiskyer ut fra relativt sikre faktorer. Samtidig innrømmer jeg gjerne at jeg er nysgjerrig på Big Peat blended whisky.

    Men hva da om jeg finner en veldig god Big Peat? Ja da er jeg enda mer nysgjerrig på hvilke den er blandet av, for en av dem må antakelig være veldig god.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig med Snickers her, Islay er noe for seg selv og de smakene er ikke lett å finne i blended wihisky, du har antydninger i f.eks. Upper Ten og White Horse. Og til orientering så er ikke Douglas Laing's Big Peat er en blended i den betydningen vi bruker det her i denne tråden. Vi tenker på blended som en whisky som er har noen prosent whisky fra bygg (malt) og resten er whisky fra hvete. Når Douglas Laing bruker ordet blended Islay malt er det fordi Big Peat er en blanding (en blend) av forskjellige single malt whiskyer fra Islay. Skål :D Skal kjøpe meg en White Horse i dag så blir det en tilbakemelding her i tråden senere i uka. Og til info, min favoritt er Port Charlotte med røyk, jod og sjø. Men en blended basert mye på Lagavulin kan jo gjøre nytten som en hverdagswhisky.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bruicladdich & Bunnahabhain er 2, som passer mine smagsløg veldig fint :cool:.

    Og yes, du læste rigtigt på whiskey´en, "Matured in a Hogshead" :D. Eneste feil er, at den er næsten tom.

    Disse 2 går også rigtig fint sammen:

    whiskey.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og for å få litt mer kjøtt på beinet.
    Single malt er whisky produsert på samme destilleri og det er kun brukt bygg som råstoff.
    Blended malt het tidligere vatted malt, og er maltwhisky produsert på forskjellige destillierer som havner på samme flaske.
    Blended whisky er maltwhisky som er spedd ut med whisky produsert fra hvete. (Produksjonen av whisky fra hvete er billigere)
    Og inneholder gjerne whisky fra 10-30 forskjellige destillerier.
    Men hvordan de greier å få f.eks. White Horse eller Johnnie Walker til å smake tilnærmet likt hver gang, år etter år er utrolig bra. Hvis et destilleri legger ned er det ikke uvanlig at den må erstattes av 2-3 nye for å få samme smak.

    Destillerier som produserer single malt har det enklere, der svinger smaken litt fra parti til parti og det er innafor. Et typisk eksempel er Ardbegs forskjellige NOS whiskyer.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en Islay mann og favoritten er Laphroaig Tripple Wood.Har som regel en blended i hus da jeg liker en on the rocks også.Da blir det litt råflott med single malt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En stund siden jeg har smakt Deanston 12, må si jeg ble positivt overrasket når jeg smakte den igjen nå. Hadde Deanston 15 for ikke lenge siden, foretrekker 12-åringen med god margin faktisk. Prisen (kr 520 på Vinmonopolet) tatt i betraktning er den et skikkelig kupp. (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
    Det kan jeg svare på :giggle:
    For et par år siden var min bror på whiskeytur i Skotland. Hna købte en gave til mig.
    36 år gammel Springbank i den fineste trææsken, jeg nogensinde har set, med et lille dokument underskrevet af han, som havde tappet den på flaske.
    Nogle få venner begyndte at komme på besøg meget oftere:p.
    Af alle mine whiskey´er nogensinde, havde denne den absolut korteste levetid hos mig:cry:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Hehe, interessant. Jeg tror så absolutt det finnes noen skatter i det segmentet. Men det er kanskje litt som med hifi, enkelte toppmodeller burde ikke vært laget, mens andre igjen er riktig gode produkter.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Så hva er greia med å kombinere øl & whisky ?

    Blir bare rot for meg.
    Derimot kan god sjokolade være godt følge. Fx. mørk sjokolade med salt. Og i blant kan det funke fint med litt tørket frukt, som tørkede skiver av mango (ikke den som er tilsatt sukker) kan gi fin sødmebalanse til salt&røk fra Islay.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.359
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Så hva er greia med å kombinere øl & whisky ?

    Blir bare rot for meg.
    Derimot kan god sjokolade være godt følge. Fx. mørk sjokolade med salt. Og i blant kan det funke fint med litt tørket frukt, som tørkede skiver av mango (ikke den som er tilsatt sukker) kan gi fin sødmebalanse til salt&røk fra Islay.
    Er nok litt smak og behag og litt med vaner! Jeg liker godt å ta et snitt pils av det lettdrikkelige slaget ved siden av en dram. Ølen skal ikke gjøre så mye av seg slik at den konkurrerer med whiskyen, f.eks. Heineken eller Sagene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en del av oss er så tørst at det er helsefarlig å slukke den med dram, selv med noen dråper vann i. det er liksom ikke slik at en bedriver dramtest til hverdags.

    men helt klart, noe øl tar rotta spriten. kaffe og cognac er for mitt svelg noe av det mest klanderverdige.

    selv har jeg også problem med fast føde som ledsager. der er det bare norsk variant av livets vann som duger; nesten som en munnskyll.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    en del av oss er så tørst at det er helsefarlig å slukke den med dram, selv med noen dråper vann i. det er liksom ikke slik at en bedriver dramtest til hverdags.

    men helt klart, noe øl tar rotta spriten. kaffe og cognac er for mitt svelg noe av det mest klanderverdige.

    selv har jeg også problem med fast føde som ledsager. der er det bare norsk variant av livets vann som duger; nesten som en munnskyll.
    Da må du prøve haggis med whisky til. Blir ikke mye bedre (og skotskere) enn det! :)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Så intervju med Keith Richard for en tid tilbake, hadde sluttet med "drugs" og nå sist har han sluttet å røyke også.

    Only Scotch he said, noen som har hørt hva han foretrekker?? Blended eller single? Kanskje samme hva det er?
    Får sikkert brakt i kassevis
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.359
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Da må du prøve haggis med whisky til. Blir ikke mye bedre (og skotskere) enn det! :)
    Enig, funker(y) Har også prøvd med forskjellige steaks og biffer. Rye whisky fungerer til litt grillet kylling;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Allerede i det navnet begynner med Glen er noe gått bittelitt galt, etter min mening...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beer Caller, -Whisky Chaser, er et klassisk uttrykk, - og også titelen på ei bok om samme emne, hvor flere journalister-forfattere skriver om emnet, som en salgs hyllest til en avdød journalist som satte fokus på den skotske whiskyindustriens nesten kollaps på 70-tallet, og som nærmest krediteres for redningen av skotsk whisky... husker faktisk ikke navnet, og er heller ikke hjemme slik at jeg kan slå opp i boka... :cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg liker Port Charlotte veldig godt, det er røyk der men også jod og et maritimt preg som er veldig deilig :D. Og den har også en god og lang ettersmak, og man skulle ikke tro at den holder 50%, den finnes ikke stikkende eller skarp i det hele tatt. Min favoritt (y)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Helgelektyre her også :) Fikk denne i går, er i bestillingsutvalget til en grei pris. Douglas Laing er gode saker, Big Peat fra Islay har vi jo vært innom tidligere, denne er en Speyside blended malt. Dette het tidligere vatted malt. Må ikke forveksles med blended whisky.
    I denne er det whisky fra flere Speyside destillerier bl.a. Mortlach, Macallan og Glenrothes. Scallywag har ligget på sherry butts og bourbon hogsheads. Her er det frukt, vanilje, karamell, kanel, tobakk, sjokolade og nøtter.
    IMG_20200619_194235408_HDR.jpg
    Herlig sommer, 29 grader klokka 8 om kvelden. Fantastisk (y)
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Helgelektyre her også :) Fikk denne i går, er i bestillingsutvalget til en grei pris. Douglas Laing er gode saker, Big Peat fra Islay har vi jo vært innom tidligere, denne er en Speyside blended malt. Dette het tidligere vatted malt. Må ikke forveksles med blended whisky.
    I denne er det whisky fra flere Speyside destillerier bl.a. Mortlach, Macallan og Glenrothes. Scallywag har ligget på sherry butts og bourbon hogsheads. Her er det frukt, vanilje, karamell, kanel, tobakk, sjokolade og nøtter.
    Vis vedlegget 646726
    Herlig sommer, 29 grader klokka 8 om kvelden. Fantastisk (y)
    Nu måste du vara lite påverkad av Scallywag?☺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn