4-string
Hi-Fi freak
Tjuvstarter helga litt denne uka med Craigellachie 13. Den er et nytt bekjentskap, lover godt så langt. Tåler nok både litt vann og litt tid i glasset, men det er gode ting på gang her. [emoji4]
Da går du glipp av mye godt, i hvertfall hvis du liker Islaypreget whisky.Rødvinsglass er ikke helt feil faktisk.Nei, det er de whiskyglassene jeg har. Føltes mer riktig enn cognac, vinglass eller andre fancy ting. Whiskyen derimot ligger det en del research bak. Det er virkelig ikke en ordinær Ardbeg.
Glencairne-glass er ikke vanskelig å finne, eller Copita-glass for den saks skyld om du foretrekker glass med stett. Dumt å lufte whiskyen for mye.
Har ikke smakt Ardberg Uigeadail dessverre. Med fare for å lyde snobbete prøver jeg å ikke kjøpe så mye NAS whisky.
Tviler ikke påmdet, og noen fanatiker er jeg heller ikke. Men enn så lenge er det så mye jeg ikke har smakt ennå at jeg kan være litt prinsippfast en stund til. [emoji6]Da går du glipp av mye godt, i hvertfall hvis du liker Islaypreget whisky.
Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
Vis vedlegget 574420
Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
Vis vedlegget 574420
Ta godt vare på henne. [emoji1303][emoji4]Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
Vis vedlegget 574420
Nikka 12 var tilgjengelig på vinmonopolet i for høst en kort periode til 1300,- Den var også på Duty free OSL. Nikka from the barrel er en no brainer og en jeg nesten alltid har en flaske av Nikka Super er god, men litt enklere og ikke så rund som From the barrel. Ellers så er Nikka blended et meget godt kjøp, ikke så dyr!Nikka 12 er vel ikke tilgjengelig i Norden?
For tiden er Nikka from the barrel, min go-to whisky. Godt med et lite avbrekk fra tyngre SMer.
Jeg ser Systembolaget har en Super Nikka, noe du har prøvd?
Vinmonopolet har en Nikka Super, men kun to igjen på Hamar. Flaskene ser ikke lik ut i Norge og Sverige.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/super-nikka-45501
Yamazaki 18 er en meget god whisky som jeg ranger høyt. Nesten alle Yamazakiene jeg har drukket holder veldig høy kvalitet. De er for meg litt som Balvenie, min skotske favoritt Har bare smakt Hibiki 12, 17 og Harmony. 12 og 17 er veldig gode, mens Harmony falt ikke i smak hos meg!Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
Den har jeg også prøvd, hos en tysk kollega som samler på japansk whisky, av alle ting.Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
Harmony passet ikke meg heller. Men jeg synes japanske whiskyer har priset seg ut av markedet. Yamazaki 12 eller 18, Hibiki 12 eller 17 er ikke lenger tilgjengelig og hvis du finner dem så koster de mer enn det smaker. Men det er nå min mening, men Nikka from the Barrel er innafor og denne som lagres på fat i en gammel 700 meter lang togtunnel er heller ikke så aller værst.. Er på lager i Norge og koster 729,-Yamazaki 18 er en meget god whisky som jeg ranger høyt. Nesten alle Yamazakiene jeg har drukket holder veldig høy kvalitet. De er for meg litt som Balvenie, min skotske favoritt Har bare smakt Hibiki 12, 17 og Harmony. 12 og 17 er veldig gode, mens Harmony falt ikke i smak hos meg!Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
men en må ikke ha for mange venner…Nå har jeg dessverre ikke det dilemmaet, men jeg ville ha drukket det opp sammen med likesinnede whisky venner. For meg er det å dele et glass med noen andre halve opplevelsen
Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor. Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
Hehe. Lese smaksnotater og snakke med mennesker som har smakt mye og har masse erfaringer er nok en fordel. Whiskybase sine gjennomsnittsverdier forteller også litt om kvaliteten. Uansett så vil flere av de legendariske whiskyene bli for tøffe om du ikke har brukt mye tid sammen med mange forskjellige whiskyer.Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
OB (Original Bottlings) tapningene til Port Ellen er ikke mørke i fargen (mørk farge skylles sherryfatene eller karamell/fargestoffer)så du har nok smakt en IB (Independent Bottlings) fra sherryfat. OB tapningene (har smakt de fleste, unntatt de nyeste) smaker som Islay whisky skal. I min munn har de bedre smak, fruktigere, fyldigere maltsmak og mer komplekst enn det som kommer ut fra øya nå.Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor. Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
Mulig du har rett at det var en uavhengig tapper som serverte oss på Whiskyfestivalen den gangen. Nå er jo smaksløkene og hva vi liker så til de grader forskjellig fra person til person. Har prøvd mye, men har nå funnet roen med Port Charlotte 10, den er akkurat passe for meg; litt sjø, jod, røyk, torv og en touch med vanilje. I tillegg kan det være innafor med en god blended og en isbit også av og til, da er Johnnie Walker Black Label et godt alternativ for meg. Disse 2 har jeg alltid i skapet. Tilgjengelig på polet i Moss er de ogsåOB (Original Bottlings) tapningene til Port Ellen er ikke mørke i fargen (mørk farge skylles sherryfatene eller karamell/fargestoffer)så du har nok smakt en IB (Independent Bottlings) fra sherryfat. OB tapningene (har smakt de fleste, unntatt de nyeste) smaker som Islay whisky skal. I min munn har de bedre smak, fruktigere, fyldigere maltsmak og mer komplekst enn det som kommer ut fra øya nå.Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor. Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
Ardbeg har blant annet bare blitt dyrere og dyrere og kvaliteten har dessverre gått motsatt vei.
Automatisering, etterspørselen, mangel på gode europeiske sherryfat osv har ikke vært bra for oss som liker whisky. Heldigvis er det fortsatt destillerier som er opptatt av håndverk og god kvalitet.