Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Det kan man trygt si. Hun har mitt gamle sett med Respons Grand høyttalere og Musical Innovation forsterkere 😎👍🏻
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Glengoyne 21...sherrylagret eleganse. Rund og fyldig duft...fudge (Mørk karamell)...Smaken varer og varer og varer... litt tørr...er vel eika som vil snake litt her tenker jeg. Flytende konfekt er en assosiasjon som kommer. I min gane en real godbit altså. Cheers!
    Vis vedlegget 675496
    Høres bra ut, denne har jeg kjøpt inn til jul. Sammen med Glenfarclas 15 (sommer og blir min favoritt Glenfarclas samme hva dere sier 😀).
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Nå hvor vi er inne på Glengoyne - så skal jeg også drikke denne hvis/når jeg engang skulle få SF Serafino😊
    59B2FCF7-6F48-4DC7-840E-FCDFD29CE114.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veldressert er vår Cobberdog Sasha som kommer med gave til matfar.
    Mor Silja var ikke tilstede.


    20201115_210130[1].jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Min eminente bestilling fra spesiallanseringen forrige mandag... Det gikk jo som det måtte, to av tre ble kansellert.
    Og ja, jeg måtte bestille med levering på døren da Sandvika Vinmonopol ikke kan utlevere fra spesialutvalget !?! 100kr i frakt på en flaske til 700kr.. jaja :D

    1605652907665.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Min eminente bestilling fra spesiallanseringen forrige mandag... Det gikk jo som det måtte, to av tre ble kansellert.
    Og ja, jeg måtte bestille med levering på døren da Sandvika Vinmonopol ikke kan utlevere fra spesialutvalget !?! 100kr i frakt på en flaske til 700kr.. jaja :D

    Vis vedlegget 676160
    Det ligner veldig på min opplevelse! Jeg liker ikke Monopol konseptet, monopol ender vel stort sett altid med et dårligere tilbud til forbrukerne, sådan som det er tilfeldet her i Norge ... er det egentlig noen gode argumenter for monopolet🤔
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ligner veldig på min opplevelse! Jeg liker ikke Monopol konseptet, monopol ender vel stort sett altid med et dårligere tilbud til forbrukerne, sådan som det er tilfeldet her i Norge ... er det egentlig noen gode argumenter for monopolet🤔
    Det stemmer ikke, i tilfellet vinmonopolet (samt Alko i Finland og Systembolaget i Sverige). Disse statsmonopolene er ikke innrettet for å tjene penger, og fungerer ikke som et tradisjonelt monopol (med bruk av markedsmakt for å ta full kontroll av markedet).

    Vinmonopolet sikrer en høy tilgjengelighet og et godt utvalg over hele landet, til regulerte priser. På dyre varer er polet vesentlig billigere enn i utlandet (fordi polet ikke har lov å tjene penger). På billige varer blir polet dyrere (pga alkoholavgiften). At polet i Norge er dyrere enn i Sverige, kommer av at alkoholavgiftene er høyere her. Det kan en ikke laste polet for, men politikerne.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nok det motsatte som er tilfelle, noe det stort sett også er enighet om. Uten monopolsystemet som garanterer et minsteutvalg over hele landet, og hvor de fleste små utsalg greit kan levere fra bestillingsutvalget, vil nok resultatet bli noen speisialforretninger i de største byene og et nokså begredelig utvalg utover resten av landet.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer ikke, i tilfellet vinmonopolet (samt Alko i Finland og Systembolaget i Sverige). Disse statsmonopolene er ikke innrettet for å tjene penger, og fungerer ikke som et tradisjonelt monopol (med bruk av markedsmakt for å ta full kontroll av markedet).

    Vinmonopolet sikrer en høy tilgjengelighet og et godt utvalg over hele landet, til regulerte priser. På dyre varer er polet vesentlig billigere enn i utlandet (fordi polet ikke har lov å tjene penger). På billige varer blir polet dyrere (pga alkoholavgiften). At polet i Norge er dyrere enn i Sverige, kommer av at alkoholavgiftene er høyere her. Det kan en ikke laste polet for, men politikerne.

    Johan-Kr
    jeg er usikker på hva du mener ikke stemmer?

    Jeg skjønner at polet er et produkt av politisk konsensus, og jeg laster ingen av de som jobber der!

    jeg er av den overbevisning, og tenker også at det er historisk presedens for at hevde at monopoler gir dårligere tilbud til forbrukerne.

    Dette mener jeg er Focal Berylium Tweeter krystal klart når vi ser på whisky tilbudet som monopolet har til det norske folk. Tilbudet er mangegange bedre i lande uten monopol eksempelvis Danmark.

    Angående pris, da har jeg ingen opplevelse som bekrefter at whisky er billigere i Norge ... eller at den er dyrere i Danmark!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok det motsatte som er tilfelle, noe det stort sett også er enighet om. Uten monopolsystemet som garanterer et minsteutvalg over hele landet, og hvor de fleste små utsalg greit kan levere fra bestillingsutvalget, vil nok resultatet bli noen speisialforretninger i de største byene og et nokså begredelig utvalg utover resten av landet.
    mitt lokale monopol har nivå 6, tror jeg. Tilbudet de har er er sånt sirka et hak eller to under tilbudet i en gjennomsnitlig stor matbutik i Danmark( da det ikke er monopol selger matbutikene alkohol). Så her på bygda opplever jeg ikke et godt og mangfoldig tilbud garantert via monopolet. Om det var spesialbutikker som sender over hele landet, - i Danmark er det vel 8-10 stk av de, de er geografisk ganske spredt da handel over net sikker er den primære butikk, - da ville jeg veldig gjerne ha noen slike, da det vill bety .... at jeg kan velge mellom et bedre utvalg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Poenget i Norge har aldri vært at mindre utsalg skal ha det samme utvalget som de største utsalgene i større byer, men man kan stort sett bestille fra hele katalogen til Vinmonopolet, med leveringstid som ofte er under en uke. At enkelte utsalg ikke leverer ut varer fra bestillingsutvalget var jeg faktisk ikke klar over, men det betyr kanskje at slik utlevering er henvist til litt større utsalg i samme by. Nå er det lenge siden jeg var i Danmark, men det jeg har sett av utvalg i mindre danske byer ligger langt under de fleste norske utsalg, - untatt de aller minste utsalgsstedene. Det samme gjelder det jeg har funnet i supermarked i både feks Spania og Frankrike, - det finnes et lite basisutvalg, men nisjevarer som feks dyrere whisky og cognac er heller begredelig. Nå finnes det sikkert spesialbutikker i større byer, - for de som gidder å lete.
    Norske priser i stor grad avhenging av politisk regulerte avgifter, basert på volum og alkoholstyrke. Dette gjør at rimeligere produkter er noe dyrere i Norge, mens dyre og svært dyre merker ofte er betydelig billigere i Norge enn i utenlandske spesialbutikker,
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare så synd mange har funnet ut av vi får en del bra kjøp.
    Det er utsolgt før man komme gjennom til nettbutikken, eller må stå dager i kø.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare så synd mange har funnet ut av vi får en del bra kjøp.
    Det er utsolgt før man komme gjennom til nettbutikken, eller må stå dager i kø.
    Ja, eller når du til tider finder en spændende flaske, og så er det bare monopolet i Tromsø som har den... og nei, de sender ikke ... men ja, du kan kjøre 1000 km for at hente den ... snak om spesialbutikker😀
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det at butikker ikke kan sende internt er håpløst. Dette har jeg også opplevd i andre store kjeder i Norge.

    Jeg antar dette vin-slippet til mandag kommer til å bli "kaos"

     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det at butikker ikke kan sende internt er håpløst. Dette har jeg også opplevd i andre store kjeder i Norge.

    Jeg antar dette vin-slippet til mandag kommer til å bli "kaos"

    Ja stakkels de som tar telefonen på monopolet, jeg antar at det er en meget høy prosentandell av de som bestiller som får kansellert sine bestillinger i de etterfølgende dager. Tipper det medfører en del frustrasjon som blir kanalisert gjennom telefonrøret ...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har venner i New Hampshire, og har indtil Corona besøgt dem ca. hvertannet år.
    NH er en stat fri for state tax. Den finansieres hovedsagelig af grunnskat og ejendomsskat.
    Det første du møder, når du kører over "state line" er et Liquor Outlet. Sjovt at gå "Booze shopping". Læg mærke til
    at alt standardsprut som vodka, Bacardirom, m.fl. er 1,75 liter :)

    090.jpg
    011.jpg
    012.jpg
    013.jpg
    014.jpg
    015.jpg

    Og så er vi klar til en eftermiddagssjus :)

    010.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HVis du finner en flaske i Tromsø, skal den også være tilgjengelig i bestillings- eller spesialutvalg... har du forsøkt å bestille gjennom ditt lokale utsalg?
    Her hvor jeg bor har vi et såkalt K2-utsalg, og noe bestilling handteres der, men generelt skal nettbstilling gå gjennom felles kundesenter...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Har venner i New Hampshire, og har indtil Corona besøgt dem ca. hvertannet år.
    NH er en stat fri for state tax. Den finansieres hovedsagelig af grunnskat og ejendomsskat.
    Det første du møder, når du kører over "state line" er et Liquor Outlet. Sjovt at gå "Booze shopping". Læg mærke til
    at alt standardsprut som vodka, Bacardirom, m.fl. er 1,75 liter :)

    Vis vedlegget 676231
    Vis vedlegget 676233
    Vis vedlegget 676234
    Vis vedlegget 676235
    Vis vedlegget 676236
    Vis vedlegget 676237

    Og så er vi klar til en eftermiddagssjus :)

    Vis vedlegget 676238
    Ja se der! Der var det ikke mange tomme hylder😀 mindes da jeg var i DDR i 1988, jeg kom meg inn på en «hifi» butikk, glemmer aldri at det ikke var mer enn 8-10 plater i plateavdelingen ..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ja.... minnes, da jeg var sent til Polen som tekniker. Dette var før Lecwalenza og "Solidaritet".
    Gik ind i en butik, som lignede et mejeri. 5 liter melk og intet andet at finde i den butik :ROFLMAO::ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Prøver du å si at danske dagligvarebutikker har tilsvarende utvalg?
    Lige rundt om hjørnet har jeg en vin/spritbutik, der ikke selger andet.
    Flaskerne er ikke 1,75 liter p.g.a. danske afgiftsystemet, men ellers......... JA :) Dagligvarebutikker....... selvfølgelig ikke :)
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    HVis du finner en flaske i Tromsø, skal den også være tilgjengelig i bestillings- eller spesialutvalg... har du forsøkt å bestille gjennom ditt lokale utsalg?
    Her hvor jeg bor har vi et såkalt K2-utsalg, og noe bestilling handteres der, men generelt skal nettbstilling gå gjennom felles kundesenter...
    Prøver du å si at danske dagligvarebutikker har tilsvarende utvalg?
    som vist på bildene? Ja, jeg vil anta at alle byer fra rundt 5000 innbyggere og opp har minst en butikk med et slik utvalg
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ja.... minnes, da jeg var sent til Polen som tekniker. Dette var før Lecwalenza og "Solidaritet".
    Gik ind i en butik, som lignede et mejeri. 5 liter melk og intet andet at finde i den butik :ROFLMAO::ROFLMAO:
    😂
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    HVis du finner en flaske i Tromsø, skal den også være tilgjengelig i bestillings- eller spesialutvalg... har du forsøkt å bestille gjennom ditt lokale utsalg?
    Her hvor jeg bor har vi et såkalt K2-utsalg, og noe bestilling handteres der, men generelt skal nettbstilling gå gjennom felles kundesenter...
    Skal man så ringe inn eller? Det høres jo veldig bra ut ...?altså hvis det skal være mulig. Jeg troede ikke de sendte internt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skal være tilgjengelig om det ikke er utsolgt... kan jo være at den i Tromsø er den siste i landet, - og da hjelper det ikke....
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det skjønner jeg ikke helt .. hvorfor skal det ikke gå hvis flasken er den siste i landet?
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Fordi man ikke sender varer mellom utsalgene... på lik linje med mange andre kjedebutikker i Norge..
    Men man sender heller ikke forbrukeren?? Det er vel helt motsat mange andre butikker ... eller?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er neppe rasjonelt at samtlige utsalg skal drive med nettsalg/utsending, det finnes vel en nettbutikk for sånt.

    Har kun positivt å si om vinmonopolet. (y):)

    Avgiftsnivået kan man jo mene mangt om, men sammenlignet med andre land har vi ikke noe å klage på. Det eneste som irriterer er de særnorske avgiftene på alkoholstyrke som gjør at cask strength whisky for eksempel blir uforholdsmessig dyr.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg er ikke helt sikker på hva som er uforholdsmessig i denne sammenhengen, men det er samme skatteklasse for alt brennevin. Du betaler like mye i alkoholavgift om du kjøper en liter 60% eller to liter 30%, og det er 6 dl ren sprit i begge tilfeller :
    https://www.skatteetaten.no/bedrift...er/saravgifter/om/alkoholholdige-drikkevarer/
    https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

    EDIT dvs 784 kr pr liter ren (100%) sprit i 2020. I 2021 ser det ut til at det øker til 811 kr pr liter ren (100%) sprit.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Avgift pr alkoholprosent gjør nødvendigvis at fatstyrke whisky blir dyr, og kan ende opp med en pris som ikke står i forhold til kvaliteten.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at vi har ulike innfaldsvinkler til temaet. Mitt kritikkpunkt går på at utbudet av whisky på monopolet, er dårligere enn i de lande som har et frit market.

    Hvis jeg bare drikker Tullamore, så spiller det nok ingen rolle ... men hvis jeg elsker at utforske og nyte mangfoldet av whisky som findes derute i verden. Da betyr det noe at monopolet/staten skal mene dette og hint om hva jeg får tilgang på

    prøv at overfør logikken til Hifiprodukter, tenk hvis alle lydprodukter skulle selges på et monopol ... nice, hvis du liker eksempelvis Sony. Men er du til Primaluna da blir det sluppet 5 forsterkere i året. Da får du et tilfeldig kønummer, du sitter klar ved dataen kl. 8.00 springer på, får tilslag, yes... yes for s.... jeg fikk primalunaforsterker, sådan! ... tre dager etter får du en mail. «Utsolgt fra leverandør» .. ja, ja da blir det Sony da ... den er jo også god🤓 monopolet er et godt system😉
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det gjelder alle alkoholholdige drikkevarer i Norge, men blir ekstra fremtredende med sprit - gitt volumprosenten så er dyr sprit er relativt sett «rimeligere» enn billig sprit siden det er de samme alkoholavgiftene i begge tilfeller.

    Dersom jeg skal importere sprit med regulære avgifter så gjør det ikke noen forskjell om jeg tynner ned til f.eks. 40 % før eller etter import, annet enn at det er mindre volum og vekt å importere ufortynnet. I fjor var jeg med på å importere ei tønne whisky, dvs egentlig ca 240 flasker med 60%. Mht alkoholavgiftene gjorde det ingen forskjell om vi i stedet hadde valgt å importere 360 flasker med 40%, men det er vesentlig mindre frakt og emballasjekostnader (og emballasjeavgifter) med 240 flasker enn det er med 360 flasker. Vi var unisont enige i at det ikke var vits i å importere mer skotsk myrvann enn strengt nødvendig, så whiskyen ble tynnet ned til 60%.

    Dvs gitt alkoholavgifter så jeg syns det er helt forholdsmessig at vi betaler pr volumprosent pr liter slik som avgiften er i Norge.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ang Vinmonopolet - det er i stor grad importørene som styrer utvalget i hyllene innenfor de begrensingene som Vinmonopolet og lovverket gir (bl.a. inndelingen av utvalgskategoriene og tilgangen til hylleplass), og det er i stor grad etableringsfrihet på importørsiden. Mht det samlede utvalget (inkl bestillingsutvalget) så er det ikke nødvendigvis Vinmonopolet som skal lastes.

    mvh
    KJ
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Ang Vinmonopolet - det er i stor grad importørene som styrer utvalget i hyllene innenfor de begrensingene som Vinmonopolet og lovverket gir (bl.a. inndelingen av utvalgskategoriene og tilgangen til hylleplass), og det er i stor grad etableringsfrihet på importørsiden. Mht det samlede utvalget (inkl bestillingsutvalget) så er det ikke nødvendigvis Vinmonopolet som skal lastes.

    mvh
    KJ
    Det blir nok det samme hvor flaskehalsen er, konstruksjonen med monopolet som frontfigur gir meg et dårligere utvalg enn der hvor markedet er frit!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det gjelder alle alkoholholdige drikkevarer i Norge, men blir ekstra fremtredende med sprit - gitt volumprosenten så er dyr sprit er relativt sett «rimeligere» enn billig sprit siden det er de samme alkoholavgiftene i begge tilfeller.

    Dersom jeg skal importere sprit med regulære avgifter så gjør det ikke noen forskjell om jeg tynner ned til f.eks. 40 % før eller etter import, annet enn at det er mindre volum og vekt å importere ufortynnet. I fjor var jeg med på å importere ei tønne whisky, dvs egentlig ca 240 flasker med 60%. Mht alkoholavgiftene gjorde det ingen forskjell om vi i stedet hadde valgt å importere 360 flasker med 40%, men det er vesentlig mindre frakt og emballasjekostnader (og emballasjeavgifter) med 240 flasker enn det er med 360 flasker. Vi var unisont enige i at det ikke var vits i å importere mer skotsk myrvann enn strengt nødvendig, så whiskyen ble tynnet ned til 60%.

    Dvs gitt alkoholavgifter så jeg syns det er helt forholdsmessig at vi betaler pr volumprosent pr liter slik som avgiften er i Norge.

    mvh
    KJ
    Det høres ellers spændende ut med en tønne whisky! Hvilket merke var det?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det var ei tønne med 200 liter Bruichladdich Port Charlotte som vi kalte Còig Deug :

    Uavhengige smaksinntrykk fra Sikkersisen og Armand :

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn