KapteinUfattelig
Overivrig entusiast
Det kan man trygt si. Hun har mitt gamle sett med Respons Grand høyttalere og Musical Innovation forsterkere
Høres bra ut, denne har jeg kjøpt inn til jul. Sammen med Glenfarclas 15 (sommer og blir min favoritt Glenfarclas samme hva dere sier ).Glengoyne 21...sherrylagret eleganse. Rund og fyldig duft...fudge (Mørk karamell)...Smaken varer og varer og varer... litt tørr...er vel eika som vil snake litt her tenker jeg. Flytende konfekt er en assosiasjon som kommer. I min gane en real godbit altså. Cheers!
Vis vedlegget 675496
SkålHøres bra ut, denne har jeg kjøpt inn til jul. Sammen med Glenfarclas 15 (sommer og blir min favoritt Glenfarclas samme hva dere sier ).
Hun findes på ordentlig?Det kan man trygt si. Hun har mitt gamle sett med Respons Grand høyttalere og Musical Innovation forsterkere
Det ligner veldig på min opplevelse! Jeg liker ikke Monopol konseptet, monopol ender vel stort sett altid med et dårligere tilbud til forbrukerne, sådan som det er tilfeldet her i Norge ... er det egentlig noen gode argumenter for monopoletMin eminente bestilling fra spesiallanseringen forrige mandag... Det gikk jo som det måtte, to av tre ble kansellert.
Og ja, jeg måtte bestille med levering på døren da Sandvika Vinmonopol ikke kan utlevere fra spesialutvalget !?! 100kr i frakt på en flaske til 700kr.. jaja
Vis vedlegget 676160
Det stemmer ikke, i tilfellet vinmonopolet (samt Alko i Finland og Systembolaget i Sverige). Disse statsmonopolene er ikke innrettet for å tjene penger, og fungerer ikke som et tradisjonelt monopol (med bruk av markedsmakt for å ta full kontroll av markedet).Det ligner veldig på min opplevelse! Jeg liker ikke Monopol konseptet, monopol ender vel stort sett altid med et dårligere tilbud til forbrukerne, sådan som det er tilfeldet her i Norge ... er det egentlig noen gode argumenter for monopolet
jeg er usikker på hva du mener ikke stemmer?Det stemmer ikke, i tilfellet vinmonopolet (samt Alko i Finland og Systembolaget i Sverige). Disse statsmonopolene er ikke innrettet for å tjene penger, og fungerer ikke som et tradisjonelt monopol (med bruk av markedsmakt for å ta full kontroll av markedet).
Vinmonopolet sikrer en høy tilgjengelighet og et godt utvalg over hele landet, til regulerte priser. På dyre varer er polet vesentlig billigere enn i utlandet (fordi polet ikke har lov å tjene penger). På billige varer blir polet dyrere (pga alkoholavgiften). At polet i Norge er dyrere enn i Sverige, kommer av at alkoholavgiftene er høyere her. Det kan en ikke laste polet for, men politikerne.
Johan-Kr
mitt lokale monopol har nivå 6, tror jeg. Tilbudet de har er er sånt sirka et hak eller to under tilbudet i en gjennomsnitlig stor matbutik i Danmark( da det ikke er monopol selger matbutikene alkohol). Så her på bygda opplever jeg ikke et godt og mangfoldig tilbud garantert via monopolet. Om det var spesialbutikker som sender over hele landet, - i Danmark er det vel 8-10 stk av de, de er geografisk ganske spredt da handel over net sikker er den primære butikk, - da ville jeg veldig gjerne ha noen slike, da det vill bety .... at jeg kan velge mellom et bedre utvalg.Det er nok det motsatte som er tilfelle, noe det stort sett også er enighet om. Uten monopolsystemet som garanterer et minsteutvalg over hele landet, og hvor de fleste små utsalg greit kan levere fra bestillingsutvalget, vil nok resultatet bli noen speisialforretninger i de største byene og et nokså begredelig utvalg utover resten av landet.
Ja, eller når du til tider finder en spændende flaske, og så er det bare monopolet i Tromsø som har den... og nei, de sender ikke ... men ja, du kan kjøre 1000 km for at hente den ... snak om spesialbutikkerDet er bare så synd mange har funnet ut av vi får en del bra kjøp.
Det er utsolgt før man komme gjennom til nettbutikken, eller må stå dager i kø.
Ja stakkels de som tar telefonen på monopolet, jeg antar at det er en meget høy prosentandell av de som bestiller som får kansellert sine bestillinger i de etterfølgende dager. Tipper det medfører en del frustrasjon som blir kanalisert gjennom telefonrøret ...Ja, det at butikker ikke kan sende internt er håpløst. Dette har jeg også opplevd i andre store kjeder i Norge.
Jeg antar dette vin-slippet til mandag kommer til å bli "kaos"
Spesialpolet: 35.000 flasker med toppvin slippes mandag
Hele 162 toppviner lanseres fra Bordeaux, Burgund mens resten er ikonviner fra USA, Italia, Spania og Australia.finansavisen.no
Ja se der! Der var det ikke mange tomme hylder mindes da jeg var i DDR i 1988, jeg kom meg inn på en «hifi» butikk, glemmer aldri at det ikke var mer enn 8-10 plater i plateavdelingen ..Har venner i New Hampshire, og har indtil Corona besøgt dem ca. hvertannet år.
NH er en stat fri for state tax. Den finansieres hovedsagelig af grunnskat og ejendomsskat.
Det første du møder, når du kører over "state line" er et Liquor Outlet. Sjovt at gå "Booze shopping". Læg mærke til
at alt standardsprut som vodka, Bacardirom, m.fl. er 1,75 liter
Vis vedlegget 676231
Vis vedlegget 676233
Vis vedlegget 676234
Vis vedlegget 676235
Vis vedlegget 676236
Vis vedlegget 676237
Og så er vi klar til en eftermiddagssjus
Vis vedlegget 676238
Lige rundt om hjørnet har jeg en vin/spritbutik, der ikke selger andet.Prøver du å si at danske dagligvarebutikker har tilsvarende utvalg?
HVis du finner en flaske i Tromsø, skal den også være tilgjengelig i bestillings- eller spesialutvalg... har du forsøkt å bestille gjennom ditt lokale utsalg?
Her hvor jeg bor har vi et såkalt K2-utsalg, og noe bestilling handteres der, men generelt skal nettbstilling gå gjennom felles kundesenter...
som vist på bildene? Ja, jeg vil anta at alle byer fra rundt 5000 innbyggere og opp har minst en butikk med et slik utvalgPrøver du å si at danske dagligvarebutikker har tilsvarende utvalg?
Ja.... minnes, da jeg var sent til Polen som tekniker. Dette var før Lecwalenza og "Solidaritet".
Gik ind i en butik, som lignede et mejeri. 5 liter melk og intet andet at finde i den butik
Skal man så ringe inn eller? Det høres jo veldig bra ut ...?altså hvis det skal være mulig. Jeg troede ikke de sendte internt?HVis du finner en flaske i Tromsø, skal den også være tilgjengelig i bestillings- eller spesialutvalg... har du forsøkt å bestille gjennom ditt lokale utsalg?
Her hvor jeg bor har vi et såkalt K2-utsalg, og noe bestilling handteres der, men generelt skal nettbstilling gå gjennom felles kundesenter...
Men man sender heller ikke forbrukeren?? Det er vel helt motsat mange andre butikker ... eller?Fordi man ikke sender varer mellom utsalgene... på lik linje med mange andre kjedebutikker i Norge..
Det blir nok det samme hvor flaskehalsen er, konstruksjonen med monopolet som frontfigur gir meg et dårligere utvalg enn der hvor markedet er frit!Ang Vinmonopolet - det er i stor grad importørene som styrer utvalget i hyllene innenfor de begrensingene som Vinmonopolet og lovverket gir (bl.a. inndelingen av utvalgskategoriene og tilgangen til hylleplass), og det er i stor grad etableringsfrihet på importørsiden. Mht det samlede utvalget (inkl bestillingsutvalget) så er det ikke nødvendigvis Vinmonopolet som skal lastes.
mvh
KJ
Det høres ellers spændende ut med en tønne whisky! Hvilket merke var det?^^ Det gjelder alle alkoholholdige drikkevarer i Norge, men blir ekstra fremtredende med sprit - gitt volumprosenten så er dyr sprit er relativt sett «rimeligere» enn billig sprit siden det er de samme alkoholavgiftene i begge tilfeller.
Dersom jeg skal importere sprit med regulære avgifter så gjør det ikke noen forskjell om jeg tynner ned til f.eks. 40 % før eller etter import, annet enn at det er mindre volum og vekt å importere ufortynnet. I fjor var jeg med på å importere ei tønne whisky, dvs egentlig ca 240 flasker med 60%. Mht alkoholavgiftene gjorde det ingen forskjell om vi i stedet hadde valgt å importere 360 flasker med 40%, men det er vesentlig mindre frakt og emballasjekostnader (og emballasjeavgifter) med 240 flasker enn det er med 360 flasker. Vi var unisont enige i at det ikke var vits i å importere mer skotsk myrvann enn strengt nødvendig, så whiskyen ble tynnet ned til 60%.
Dvs gitt alkoholavgifter så jeg syns det er helt forholdsmessig at vi betaler pr volumprosent pr liter slik som avgiften er i Norge.
mvh
KJ