Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det er sånn noen ganger... Tror man er morosm, og så treffer det ikke helt.

    MEN! Det var i hvert fall en Bunnahabhain, og den var fin!

    Og til @Figge , smaken er som baken.

    Skål!
    Ja skål😊👍🥃🍺 .. Det er fredag!!
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Lørdag og nippekamp. Braut Haaland er igang og scorer etter ca. 3 minutter. Amerikansk single malt i glasset. Helt enig med Terje-A...Dette var et hyggelig bekjentskap. Mye smak til å være så pass ung. Og god munnfølelse. Cheers B79F3B7F-E632-4E7C-B2A4-73FCAEDA2442.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.445
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette var hva som dukket opp da jeg bestilte Bladnoch 10, ikke helt oppdatert denne gangen heller. 🙄

    Men interessant i massevis denne tror jeg, det første som slo meg da jeg åpnet flaska var at den minner om Hazelburn 10. Litt i alle fall, men så er det et eller annet der jeg aldri har lukta før...blir bra denne. 👍🏻Skål!

    866C79E5-5217-452D-80F2-028960EE882A.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veit jeg har sagt att skal ha noen uten brente stavkirker fylt med torv. Men tror jammen jeg liker det også;=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Veit jeg har sagt att skal ha noen uten brente stavkirker fylt med torv. Men tror jammen jeg liker det også;=)
    Dalwhinnie 15 er helt klart en av de bedre snille whiskyer, ikke overdrevent søt, men rett og slett veldig god. I kveld har jeg startet med et par nippeglass med Dalwhinnie og nå har jeg sjenket opp i resten av Lagavulin 16. Litt mer hår på brøstet av denne :) . Og la inn en ordre på øl og en Bunnhabahain Moine i Vinmonopolets app, betalte med Vipps og det kommer på mitt lokale pol til torsdag. En grei sak det der, det skumle er at det lett kan bli mye whisky når man handler med promille, men jeg greide å styre meg i kveld.
    Ha en fortreffelig aften:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dalwhinnie 15 er helt klart en av de bedre snille whiskyer, ikke overdrevent søt, men rett og slett veldig god. I kveld har jeg startet med et par nippeglass med Dalwhinnie og nå har jeg sjenket opp i resten av Lagavulin 16. Litt mer hår på brøstet av denne :) . Og la inn en ordre på øl og en Bunnhabahain Moine i Vinmonopolets app, betalte med Vipps og det kommer på mitt lokale pol til torsdag. En grei sak det der, det skumle er at det lett kan bli mye whisky når man handler med promille, men jeg greide å styre meg i kveld.
    Ha en fortreffelig aften:)
    Snill og veldig god. Men det er mange flere i skapet:=) her snakker vi mer om stavkirkene her i Telemark, men gud forby og brenne de opp😅😂
     

    Vedlegg

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt 2 flasker Springbank 18 2021 hos Cadenheads.dk som rutinemessig blir sent til min familie i Danmark.
    jeg har nå så mange flasker stående der, at det er garantert livstid i fengsel hvis jeg forsøker at ta de med over grensen uten at betale avgifter!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Har kjøpt 2 flasker Springbank 18 2021 hos Cadenheads.dk som rutinemessig blir sent til min familie i Danmark.
    jeg har nå så mange flasker stående der, at det er garantert livstid i fengsel hvis jeg forsøker at ta de med over grensen uten at betale avgifter!
    Hvis du har slike problem kan jeg, når corona restriksjonene letter, dra ned til Danmark og hjelpe deg med å løse det problemet! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har slike problem kan jeg, når corona restriksjonene letter, dra ned til Danmark og hjelpe deg med å løse det problemet! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Ja😀 vi kan sikkert arrangere en bustur med hyggelige hjelpere som blir med på dugnad😀
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lunsj i byen med en kompis på lørdag. Pleier ikke å avslutte lunsjen med Ardbeg Ten når jeg er på lunsj med kona. Konklusjon: kompiser og koner er god til hvert sitt bruk, og Ardbeg Ten fungerer riktig så bra (etter maten) 😄

    DD46F3A8-ACE3-463B-B53D-5B071FC4645C.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.445
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Laphroaig QC er godsaker. 😊

    Det skyldes sikkert mest min svake gane og manglende erfaring, men jeg hadde ikke satt så mye som en krone på at jeg i en blindtest ville klart å skille denne, Ardbeg Wee Beastie og Kilchoman Machir Bay for eksempel fra hverandre.

    Selv om Laphroaig pleier å være lett å gjenkjenne er det noe med disse unge Islay-whiskyene som gjør dem like på mange måter.

    Skal sies at jeg ikke har hatt de tre nevnte samtidig og ved siden av hverandre, så kanskje er det ikke så likt som jeg tror. I så fall er hukommelsen elendig også. 😊
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Laphroaig QC er godsaker. 😊

    Det skyldes sikkert mest min svake gane og manglende erfaring, men jeg hadde ikke satt så mye som en krone på at jeg i en blindtest ville klart å skille denne, Ardbeg Wee Beastie og Kilchoman Machir Bay for eksempel fra hverandre.

    Selv om Laphroaig pleier å være lett å gjenkjenne er det noe med disse unge Islay-whiskyene som gjør dem like på mange måter.

    Skal sies at jeg ikke har hatt de tre nevnte samtidig og ved siden av hverandre, så kanskje er det ikke så likt som jeg tror. I så fall er hukommelsen elendig også. 😊
    Tror du er inne på noe .. med at disse på mange måter er like altså😊
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Slettest ikke så gæli greier, QC. Litt for mye branntomt til at jeg blir å drikke meg full på den, men fin til kos.

    Johan-Kr
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.445
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ditto :)
    Blir en snill en i kveld, kjører The Voice på anlegget og ser litt i whisky bibelen når det er reklamepauser. Anbefaler både whiskyen og boka. Boka bestilte jeg på Adlibris til en hyggelig pris.
    Vis vedlegget 704724
    Dalwhinnie er god, lett å like. Smaken minner om Pommac-is fra barndommen. :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    209873-big.jpg

    Åpnet i dag etter arkeologiske utgravinger i whiskyskapet. "Mild og god med gyldent hår" er en sangstrofe som dukker opp når en drikker denne. Jeg kjøpte den på taxfree hos Sterling Airways det året de gikk konkurs, så den har stått i skapet en stund. Det var ikke så mange som ville fly meg billig til Roma på den tiden. Etter at Sterling gikk ned måtte jeg bruke vanlige flyselskap et års tid før Norwegian dukket opp. Uansett, Nadurra er grei, men ikke løp og kjøp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Laphroaig QC er godsaker. 😊

    Det skyldes sikkert mest min svake gane og manglende erfaring, men jeg hadde ikke satt så mye som en krone på at jeg i en blindtest ville klart å skille denne, Ardbeg Wee Beastie og Kilchoman Machir Bay for eksempel fra hverandre.

    Selv om Laphroaig pleier å være lett å gjenkjenne er det noe med disse unge Islay-whiskyene som gjør dem like på mange måter.

    Skal sies at jeg ikke har hatt de tre nevnte samtidig og ved siden av hverandre, så kanskje er det ikke så likt som jeg tror. I så fall er hukommelsen elendig også. 😊
    Oi, nå fikk jeg veldig lyst til å gjøre en sammenlikning. Jeg mistenker at jeg vil finne Wee-beastie en anelse bitrere og mer fruktig, mens QC er en anelse fyldigere. Men det kommer også veldig an på hvor lenge de har vært åpne. Jeg slenger med en Uigeadail i sammenlikningen også, mest fordi da har jeg en unnskyldning for å ta en til av den :p
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nei, quarter cask betyr kvart-tønne. Det er anbefalt konsum pr mnd, og da må man pent ta i bruk onsdager også.
    Jeg har både quarter cask og triple wood i skapet, hvordan skal jeg både kvartere og trilple forbruket? 1/4+1/3*x=?
    Eller er det noe jeg ikke har forstått?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Jeg tror du må sende en henvendelse til Laphroaig brukersupport om det der.

    Rapport:
    Ja, det er forskjell. Det er noe fruktig ved Ardbeg SheWee. Den har muligens en sherry-finish eller noe. De oppgir jo Chocolate, tar and savoury sweets. Quartercasken på sin side har en anelse mer kick. Jeg opplever kanskje at SheWee appellerer til lekenheten i meg, og det er ikke alltid den er like ivrig. QC er for meg et hakk tryggere, den faller alltid 100% i smak.

    Konklusjon:
    Jeg må ha en til! Hmm, hvilken blir det tro? Jo, det ble en Uigeadail gitt :)


    PS: Jeg må få meg en Laphroaig four oak. Og det må alle dere som synes Laphroaig og Ardbeg er bittelitt godt. Den er litt snillere enn QC, men den er moden og nyansert, som en litt eldre type ofte er. Man kan nesten si at det er større forskjell på den og QC enn det er på QC og 10YO. Man må selvsagt ha en QC i skapet også da. Og en Uigeadail, den er obligagorisk, sammen med Port Charlotte Heavy Peated, og Mossburn, også må man jo ha noe fra Highland Park synes jeg, sånn til regnversdager...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn