Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    5.846
    Sted
    oslo
    Litt tidlig ennå, men i dag skal jeg sprette denne. Gleder meg. [emoji106]

God helg. [emoji4]
    God fornøjelse, den er fantastisk. Bedste 8-årig jeg har smagt :p
    den var jo menneskelig i pris der hos naboen. må prøves.
    på denne ble jeg henimot litt ambivalent. det er nesten som om avslutningen har en touch av korksmak? spesielt tydelig med litt utvanning. ser jeg bort fra den, så var det jo mye godt.

(stemmer det at denne tidligere ble solgt på polet for 900+? eller var det en annen åtteåring)
    jeg er ikke ambivalent lengre!

muligens var det noe kork i den første flasken, men den jeg nå stikker tungen ned i er ikke belemret med min usikkerhet.

muligens det beste kjøpet pris/kvalitet jeg har vært borti.

tillegg:

ser ut at det nå er tomt også på bolaget.

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    jeg er ikke ambivalent lengre!

muligens var det noe kork i den første flasken, men den jeg nå stikker tungen ned i er ikke belemret med min usikkerhet.

muligens det beste kjøpet pris/kvalitet jeg har vært borti.

tillegg:

ser ut at det nå er tomt også på bolaget.
    Hyggelig å høre! Stemmer med egne erfaringer også, skikkelige godsaker.

Veldig leit om det er utsolgt på systemet, hadde ment å kjøpe en flaske eller to til av den. :mad:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.280
    Nammmm!!!!

Vis vedlegget 573642

Passer bra når man prøver å lære nytt 3D-program...
    Ligger det noe spesielt bak valg av glass? Ikke så ofte å se tumbler i denne sammenhengen, blir det for mye røyklukt ellers...? ;)
    Nei, det er de whiskyglassene jeg har. Føltes mer riktig enn cognac, vinglass eller andre fancy ting. Whiskyen derimot ligger det en del research bak. Det er virkelig ikke en ordinær Ardbeg.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    13
    De forskjellige Ardbegene svinger litt fra batch til batch, men Uige er god, spesielt hvis man liker rosiner:D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.280
    De forskjellige Ardbegene svinger litt fra batch til batch, men Uige er god, spesielt hvis man liker rosiner:D
    Tror jeg må hamstre det jeg kan komme over :D

Her er foreløpig resultat av en skikkelig god dram, min første solid-tegning ever!

Skjermbilde 2020-03-09 13.18.15.jpg

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Nei, det er de whiskyglassene jeg har. Føltes mer riktig enn cognac, vinglass eller andre fancy ting. Whiskyen derimot ligger det en del research bak. Det er virkelig ikke en ordinær Ardbeg.
    Rødvinsglass er ikke helt feil faktisk.
    Glencairne-glass er ikke vanskelig å finne, eller Copita-glass for den saks skyld om du foretrekker glass med stett. Dumt å lufte whiskyen for mye. :)

Har ikke smakt Ardberg Uigeadail dessverre. Med fare for å lyde snobbete prøver jeg å ikke kjøpe så mye NAS whisky.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Tjuvstarter helga litt denne uka med Craigellachie 13. Den er et nytt bekjentskap, lover godt så langt. Tåler nok både litt vann og litt tid i glasset, men det er gode ting på gang her. [emoji4]

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    13
    Rødvinsglass er ikke helt feil faktisk.
    Glencairne-glass er ikke vanskelig å finne, eller Copita-glass for den saks skyld om du foretrekker glass med stett. Dumt å lufte whiskyen for mye. :)

Har ikke smakt Ardberg Uigeadail dessverre. Med fare for å lyde snobbete prøver jeg å ikke kjøpe så mye NAS whisky.
    Da går du glipp av mye godt:), i hvertfall hvis du liker Islaypreget whisky.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    13
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    big-peat-at-christmas-2017-whisky.jpg

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Da går du glipp av mye godt:), i hvertfall hvis du liker Islaypreget whisky.
    Tviler ikke påmdet, og noen fanatiker er jeg heller ikke. Men enn så lenge er det så mye jeg ikke har smakt ennå at jeg kan være litt prinsippfast en stund til. [emoji6]

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Da var det freddan, og kvelden ble innledet med Glen Scotia 15. Veldig god, den kommer jeg til å kjøpe flere av. [emoji108]

God helg.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    To 10-åringer i dag. Veldig ulike, og begge veldig gode. [emoji4]

Det blir mye innesitting for tida, men ingen grunn til å droppe fredagswhiskyen. [emoji7]

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Jaguu var det freddan igjen.

Nå er det røyk og Islay i glasset. Ardbeg 10 ankom i dag, neste gang blir det en Uigeadail, den må prøves så fort grensa åpner igjen.

I kveld nytes et glass Port Charlotte, du verden så godt! Deilig, oljete og tjukk, namm! [emoji108][emoji4]Skål og god helg.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    Vis vedlegget 574420
    Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 574420
    Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.
    Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.:)

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    304
    Sted
    Østfold
    Vis vedlegget 574420
    Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.:)
    Ta godt vare på henne. [emoji1303][emoji4]

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Ikke så mye Japansk whisky her inne (har ikke bladd gjennom alle side) så jeg får legge ut et par jeg har kjøpt den siste tiden og som jeg setter høyt. Jeg har vært fan av japansk whisky i en god del år og prøver å sjekke ut litt nye ting når de dukker opp. Japansk whisky er jo generelt kjent for å være lite peated, runde og gode. Liker du Speyside så tror jeg du liker mange av de japanske single malts. De lager også veldig mange gode blended og noen ganske spesielle saker. Kanpai!

The Nikka 12 er noe av det bedre jeg har smakt av japansk blended i forhold til pris. Noen av de dyre Hibikiene er kanskje enda vassere. For meg så tikker den av i alle bokser jeg forventer av er god whisky. Skulle jeg trekke denne for noe så måtte det være at den kanskje har for lite særpreg.
    81D36E85-15C3-4600-8A92-96356B145AAE.jpg

Kamiki cedar cask er helt nytt for meg og første gang jeg har drukket cedartre lagret whisky. Veldig mye pepper, litt vanilje og fruktighet. Liker du cigarer og har humidor så gjennkjenner du lukt og ”smak". Er vel dette de kaller ”new world whisky".
    52937981-D0F9-4EEC-868F-AF4448B20B44.jpg

Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Nikka 12 er vel ikke tilgjengelig i Norden?
    For tiden er Nikka from the barrel, min go-to whisky. Godt med et lite avbrekk fra tyngre SMer.

Jeg ser Systembolaget har en Super Nikka, noe du har prøvd?
    Vinmonopolet har en Nikka Super, men kun to igjen på Hamar. Flaskene ser ikke lik ut i Norge og Sverige.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/super-nikka-45501
    Nikka 12 var tilgjengelig på vinmonopolet i for høst en kort periode til 1300,- Den var også på Duty free OSL. Nikka from the barrel er en no brainer og en jeg nesten alltid har en flaske av:) Nikka Super er god, men litt enklere og ikke så rund som From the barrel. Ellers så er Nikka blended et meget godt kjøp, ikke så dyr!

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Trondheim
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
    Yamazaki 18 er en meget god whisky som jeg ranger høyt. Nesten alle Yamazakiene jeg har drukket holder veldig høy kvalitet. De er for meg litt som Balvenie, min skotske favoritt:) Har bare smakt Hibiki 12, 17 og Harmony. 12 og 17 er veldig gode, mens Harmony falt ikke i smak hos meg!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn