Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    425
    Sted
    Østfold
    Bunnahabhain 12 er whisky etter min smak, den kommer nok til å bli fast følge her i huset.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Uniforme farger får de da når alle casks blandes sammen før de tappes på flasker. E150 brukes da eventuelt for å ha samme samme farge år etter år.
    Å bruke E150 er desidert mest vanlig i blended whisky, i Single malt er det nærmest som fy-fy å regne.

Hønndjevelen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    163
    Sted
    Oslo
    Uniforme farger får de da når alle casks blandes sammen før de tappes på flasker. E150 brukes da eventuelt for å ha samme samme farge år etter år.
    Xactly my point.
    Noen purister vil ha uten e150, vi andre går heller i dybden på smaksløkene

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    425
    Sted
    Østfold
    Aberlour a'bunadh får fargen fra sherryfatene og inneholder ikke E150, til info
    Det er en sammenheng der, er man trygg på kvaliteten trenger man ikke sminke. Men om målgruppen er first class passasjerer eller golfere stiller det seg kanskje litt annerledes, da er mørk og uniform farge kanskje viktig, i tillegg til kuldefiltrering sånn at whiskyen holder seg klar og fin selv når den møter isbitene. 😊

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Kan finne på å ta en isbit i en ikke så skikkelig whisky, f.eks. whiskey fra landet på den andre siden av Atlanteren. :D

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    Those we never speak about...... (Filmreferanse: noen som husker hvilken ?) i Bourbon er man vel tilgitt ;)

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Har absolutt trua på at denne vil være endel av standard utvalget til Ardbeg. En ung whisky må være fristende å få solgt mye av.

Her står det litt om Ardbeg.
    Bl.a.
    This new expression is the Islay distillery's first new single malt Scotch whisky to be added to its core range since the release of Ardbeg Traigh Bhan 19 Years Old in August 2019 — though supply of that expression is limited to annual batch releases and at the time of writing it is sold out on Ardbeg's website and at most retailers. This venerably aged expression followed relatively swiftly in the wake of the No Age Statement An Oa, which hit the shelves in 2017.
    Mickey Heads, Ardbeg's soon-to-retire distillery manager, said: “A new permanent expression in the core range is always momentous for the Distillery, but Wee Beastie is a particularly special dram. As it’s a younger whisky, it means we’re able to get as close to the still as possible. So it’s safe to say this is a ferociously good wee nip!”

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    De burde definitivt komme inn på HFS som Bransjeaktør !!! Kanskje det hadde blitt LITT mer liv i gamlingene her inne da..... :unsure:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.702
    Jeg burde jo latt dere prøve først, men jeg klarte ikke vente så jeg bestilte en jeg også. Kunne jo være den fant på å bli utsolgt.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Bestilt her også, lurer på om noen greier å koble interessen for whisky med hifi :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.257
    Torget vurderinger
    0
    Kan finne på å ta en isbit i en ikke så skikkelig whisky, f.eks. whiskey fra landet på den andre siden av Atlanteren. :D

I så fall er det viktig å tørke isbiten med trekkpapir!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.257
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg til myter og snobberi så er det to gode grunner til å unngå is i whisky!

For det første så kjøler det drikken, og jo kaldere jo mindre smak!
    For det andre så tynnes drikken ut etter som isbitene smelter.

Jeg tilsetter selvsagt vann, en teskje eller så, for å få frem deler av aroma og smak.
    Men isbiter smelter slik at innholdet i glasset blir tynnet ut over tid, og uten at man har kontroll på det.
    Relativt sett får man et resultat slik at jo mindre whisky som er igjen i glasset jo mere vann blir det.
    På samme måte med avkjølingseffekten, jo tynnere whiskyblanding i glasset jo kaldere blir det og jo mindre smak blir det!

Man kan selvsagt benytte whiskystener som oppbevares i fryseboks. De vil ikke tynne ut whiskyen, men nedkjølingseffekten
    får man og som sagt mindre smak. Ønsker man kald whisky kan man oppbevare flasken i kjøleskapet, men det gjør man selvsagt ikke!

Alt dette sagt så skal jeg innrømme at jeg har kleberstensterninger liggende i fryseren i tilfelle en "vantro" kommer forbi og ønsker
    whisky on the rocks. De har dog ennå ikke vært i bruk!

I tidligere tider hadde jeg whiskylikør, Southern Comfort, liggende i fryseren. Syntes den var best med konsistens som motorolje
    og med isbiter i. Samme med aquevit. I dag oppbevarer jeg ikke brennevin i fryseren og setter pris på smaken av drikken romtemperert.
    Dog drikker jeg ikke Southern Comfort lenger, den er for søt! Mon tro om ikke dette kan skyldes at man har blitt voksen?

Når det gjelder å blande whisky med Cola og isbiter, så lever vi i et fritt land. Men Single Malt eller Single Cask bør man selvsagt ikke,
    om enn ikke av annet enn av økonomiske årsaker, ikke blande med annet enn de nødvendige dråper vann. Longdrinks med whisky er ikke
    min greie for å si det slik. Og om det er ønske om slikt så er det rimelige blended typer som gjelder.

Men dette er kun min personlige oppfatning, her finnes heldigvis ingen facit.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ingen som bruker isbiter i en skikkelig Whisky... Er det vel ? :mad:

:cool:
    Å jo da. Om sommeren kan det absolutt være på sin plass med èn isbit i glasset i stedet for vann. Dette går utmerket i f.eks. Glenfarclas 105 som må sies å være en skikkelig whisky. Det interessante her er også hvordan smaken endres etterhvert som isen smelter. Jeg tror ikke så mye på fundamentalister som hevder at whisky skal drikkes på den eller den måten. Prøv selv.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.702
    Vann i whisky er et hett tema. Jeg har testet på mange ulike slag, og min konklusjon er klar. Jeg har aldri opplevd en whisky bli bedre av selv bare noen dråper vann. Jeg og en kompis helte opp mange glass med ulike whiskyer, og samme typer i enda andre glass med vann. Så merket vi dem med tall og noterte hvilke som hadde vann, hvilke slag det var osv. Vi drakk så litt frem og tilbake, for eksempel "disse to er samme merke, den ene har vann". Og konklusjonen ble litt tammere smak, litt mer fremtredende bitterhet og litt "ute av balanse" på alle med vann. Dette kom litt overraskende siden jeg hadde praktisert vann en stund og trodde jeg foretrakk det.

Men vann har en annen viktig funksjon IMO. Mange whiskyer legger igjen en del smaksspor i munnen i slutten av ettersmaken, og når man har tatt flere slurker akkumuleres disse. En god slurk vann innimellom rydder opp litt, både mellom ulike slag, men også mellom slurkene slik at man får et bedre balansert totalt smaksbilde.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    425
    Sted
    Østfold
    Ikke så sikker på at vann i whisky er så hett tema, det virker som det er rimelig enighet om at litt vann åpner opp whiskyen for bedre lukt og smak.

Blendere vanner angivelig ut ned mot 20% når de jobber.

Men det fine er jo at enhver eier egen fasit, og man gjør akkurat som man selv ønsker. Om man foretrekker bar, med is eller vann eller cola får bli opp til hver enkelt.

I kveld står Aberlour A’bunadh på menyen. Ikke noe høydepunkt bar med sine 59.2%. Sláinte. ☺

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    Hver og en eier sin egen smaksopplevelse, og MÅ ingenting utifra andres synspunkter..
    MEN, enn kan lære og ikke minst teste mer for og finne sine "smaksbomber".
    Mye som kan testes, ikke minst av hva man har som tilbehør til whiskyen (OM man i det hele tatt liker noe ved siden av).
    Jeg syntes at vann kan åpne opp og kan gi mer smaksrikdom ved Islays, men kanskje ikke så mye ved andre og mildere Whiskys...
    Selv så liker jeg mest mulig smak, liker ATTITUDE!! Enten det er det ene eller andre.. derfor så er det langt fra min favoritt og kjøle ned min dram.
    Tvert om så varmer jeg glasset i hånda en god stund... (med drikkevarene i).

/JR

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn