Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    6.165
    Sted
    oslo
    «Tvert om så varmer jeg glasset i hånda en god stund... (med drikkevarene i).»

she was hot and undiluted

• Haha
    Reaksjoner: 2xJ

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    Tastingnotes for the Ardbeg Wee Beastie

In the nose: Very shiny, fresh and herbal, with a hint of vanilla, pear, black pepper, freshly ground, and glazed ham. Strong Turkish coffee, juicy pine resin. With a little water, more herbal notes such as vetiver grass, fennel and anise, green apple and leather.

On the palate: Powerful, explosively filling with lots of chocolate, tar, creosote tar oil and smoked bacon, followed by an eruption of antiseptic lozenges, eucalyptus and more anise.

Finish: A long, salty and palatable finish with notes of cocoa, fudge butter caramel and hearty meat.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.258
    Torget vurderinger
    0
    Ble på et besøk på Aberlour anbefalt mørk sjokolade til whisky. La sjokoladebiten "smelte" i munnen og drikk whiskyen "gjennom" sjokoladen.

Ikke noe jeg gjør ofte, men det er faktisk ikke så dumt.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.719
    Torget vurderinger
    1
    Er Aberlour å få på polet lengre? Den er jævlig god....

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    431
    Sted
    Østfold
    Aberlour A’bunadh fås på polet fortsatt, og den tåler absolutt følge av litt mørk sjokolade. 👌

Startet pent med litt Bunnahabhain her også, greit å varme opp litt før man går over på fatstyrke. 🥴🙄

• Liker

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.718
    Ikke så sikker på at vann i whisky er så hett tema, det virker som det er rimelig enighet om at litt vann åpner opp whiskyen for bedre lukt og smak.

Blendere vanner angivelig ut ned mot 20% når de jobber.

Men det fine er jo at enhver eier egen fasit, og man gjør akkurat som man selv ønsker. Om man foretrekker bar, med is eller vann eller cola får bli opp til hver enkelt.

I kveld står Aberlour A’bunadh på menyen. Ikke noe høydepunkt bar med sine 59.2%. Sláinte. ☺
    Jeg er stor tilhenger av folks valgfrihet, at folk er forskjellige og alt det der, men poenget mitt var et litt annet. Det snakkes om noen dråper vann som en slags nødvendighet. Jeg opplever selv at det ikke alltid er lett å nullstille seg, og man opplever derfor gjerne ikke whisky som lik fra gang til gang. Derfor tror jeg man skal være kritisk nok til slike løsninger til at man faktisk tester det skikkelig før man fester seg ved slike ting. Faktisk organiserte jeg ført en blindtest for en kompis, og det var den som ble en vekker for oss begge.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.718
    Jeg tenker stadig at jeg burde smake meg gjennom Bunnahabhain sine litt rimeligere varianter fra polmonovinet. Er det kanskje noen som har gjort dette allerede og har noen tasting notes? Tenker da på disse:

Single Islay Malt 12YO
    Stiùireadair Single Malt
    Toiteach A Dha Single Malt

Også er det en som vel er fra importørens eget fat:
    Battlehill Bunnahabhain 2008 10 YO

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    Jeg har knekt en 25 års Bønnaharbein.... elixir dù fløte 🥰

Rett og slett fantastisk, med stort smakspekter.
    1 vanlig liten dram til bursdag, jul og påske til flaska var tom.... 😋

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    431
    Sted
    Østfold
    Jeg er stor tilhenger av folks valgfrihet, at folk er forskjellige og alt det der, men poenget mitt var et litt annet. Det snakkes om noen dråper vann som en slags nødvendighet. Jeg opplever selv at det ikke alltid er lett å nullstille seg, og man opplever derfor gjerne ikke whisky som lik fra gang til gang. Derfor tror jeg man skal være kritisk nok til slike løsninger til at man faktisk tester det skikkelig før man fester seg ved slike ting. Faktisk organiserte jeg ført en blindtest for en kompis, og det var den som ble en vekker for oss begge.
    Tenker at du egentlig bare understreker poenget - du og kompisen er velkomne til å mene hva som helst, selv om "alle" som driver med det mener noe annet. Det forandrer ikke din opplevelse, men det forandrer heller ikke det de fleste andre mener.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    431
    Sted
    Østfold
    Jeg har knekt en 25 års Bønnaharbein.... elixir dù fløte 🥰

Rett og slett fantastisk, med stort smakspekter.
    1 vanlig liten dram til bursdag, jul og påske til flaska var tom.... 😋
    25 faktisk, det får'n si. Skål!

• Liker

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.258
    Torget vurderinger
    0

In the nose: Very shiny, fresh and herbal, with a hint of vanilla, pear, black pepper, freshly ground, and glazed ham. Strong Turkish coffee, juicy pine resin. With a little water, more herbal notes such as vetiver grass, fennel and anise, green apple and leather.

On the palate: Powerful, explosively filling with lots of chocolate, tar, creosote tar oil and smoked bacon, followed by an eruption of antiseptic lozenges, eucalyptus and more anise.

Finish: A long, salty and palatable finish with notes of cocoa, fudge butter caramel and hearty meat.
    Undrer litt på hvordan noen vet hvordan "Creosote tar oil" faktisk smaker? Det er så vidt jeg vet veldig giftig!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.258
    Torget vurderinger
    0
    Og da må jeg bare spørre, noen som har smakt de øvrige og kan sammenligne dem med A’bunadh? Man burde vel prøve et par av dem, av ren akademisk interesse.
    A'bunadh er nok mere kompleks enn de andre. Vanskelig å sammenligne disse for meg for dette er destilleriet i mitt hjerte!
    Har smakt alle sammen bortsett fra en, og ingen er dårlige for å si det slik og de har et visst "Aberlourpreg" alle sammen, men imho så er A'bunadh klart toppen av kransekaka.
    Men som sagt tidligere så er dette veldig individuellt avhengig av personlig smak.
    Den ene jeg ikke har smakt på er den flasken jeg selv tappet fra fatet og under stor høytid førte inn i protokollen! Den rette anledningen har ennå ikke kommet!

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.573
    Sted
    VestBredden
    A'bunadh er nok mere kompleks enn de andre. Vanskelig å sammenligne disse for meg for dette er destilleriet i mitt hjerte!
    Har smakt alle sammen bortsett fra en, og ingen er dårlige for å si det slik og de har et visst "Aberlourpreg" alle sammen, men imho så er A'bunadh klart toppen av kransekaka.
    Men som sagt tidligere så er dette veldig individuellt avhengig av personlig smak.
    Den ene jeg ikke har smakt på er den flasken jeg selv tappet fra fatet og under stor høytid førte inn i protokollen! Den rette anledningen har ennå ikke kommet!
    Invitere meg og få sjølvaste på besøk, er vel den rette anledningen ? 😁

Multikanal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    Undrer litt på hvordan noen vet hvordan "Creosote tar oil" faktisk smaker? Det er så vidt jeg vet veldig giftig!
    Creosote tar oil smaker shit!Brukes til impregnering av kraftstolper,og er noe herk å få på huden.Forsterker solen mange ganger,smurte oss med faktor 25 for ikke å bli svidd.Ikke noe jeg vil smake in en whisky! :cautious:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.718
    Tenker at du egentlig bare understreker poenget - du og kompisen er velkomne til å mene hva som helst, selv om "alle" som driver med det mener noe annet. Det forandrer ikke din opplevelse, men det forandrer heller ikke det de fleste andre mener.
    Nå synes jeg du har satt deg helt fast i din egen tolkning. Dette handler ikke om hva jeg og andre synes. Det handler om at enkelte har oppdaget at vann i realiteten ikke ga det de trodde det ga, og oppdaget at de får vel så mye ut av å kutte ut vannet.

Jeg har altså endret oppfatning som følge av at jeg undersøkte saken litt grundigere. Jeg trenger ikke at andre endrer sin oppfatning, men tenkte det var greit å fortelle om denne opplevelsen i tilfellet det er andre som kan ha utbytte av å teste det samme.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    431
    Sted
    Østfold
    Nå synes jeg du har satt deg helt fast i din egen tolkning. Dette handler ikke om hva jeg og andre synes. Det handler om at enkelte har oppdaget at vann i realiteten ikke ga det de trodde det ga, og oppdaget at de får vel så mye ut av å kutte ut vannet.

Jeg har altså endret oppfatning som følge av at jeg undersøkte saken litt grundigere. Jeg trenger ikke at andre endrer sin oppfatning, men tenkte det var greit å fortelle om denne opplevelsen i tilfellet det er andre som kan ha utbytte av å teste det samme.
    Det er helt fint å undersøke, og det er helt fint å konkludere som du gjør. Men på det grunnlaget å påstå at vann i whisky er et hett tema blir å dra det langt.

Om man inkluderer cola i blindtesten er det noen som vil foretrekke det også, uten at det dermed åpner for en brennhet debatt om whisky egentlig er best med eller uten cola.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    431
    Sted
    Østfold

Høres godt ut! 👍🏻😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn