Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    Kjøp det opp !!!! Drit i HIFI et par års tid og man kan få sitt eget destilleri.. (til dere som ikke har det hjemme allerede!!) :LOL:
    Utrolig synd at det gikk som det gikk, dem var jo tross alt ikke mer enn i startgropen, selv med sine ca 25 år.
    Måtte det bli videreført !!
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    Whisky blir dyrere og dyrere,
    men kvaliteten jevnt over er dårligere og dårligere.
    Jeg er ikke den eldste her inne, og har heller ikke lengst erfaring,
    ei heller mengdetreningen med Singel Malt.
    Men disse som tester Whisky (Singel Malt), og har mengdetreningen inne,
    samt alders vekttall er enige.
    Tiden for svært gode kjøp er mer eller mindre over.
    Så da er mitt spørsmål.
    Hvilke billige whisky´s liker dere ?
    Hvem er bra, og hvem bør vi styre unna??
    Kom med tips og erfaringen karer !!!
    Pris er og blir alltid et spørsmål om egen økonomi.
    Hva er billig, og hvor begynner medium segmentet?
    Jeg har egne meninger og kan komme med det om dere bidrar ..

    Og ja, vi er nå nødt til og ta med Blended Whisky.
    Derav nesten hele diskusjonen.
    For det er mange gode Blended Whiskys derute og !!
    Jeg bor sånn til at GlassBanken i EU er innafor en tre fire ganger i året.
    Så de tipsene kan dere og godt komme med, men husk og si at det er i GlassBanken der øst.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Teeling Rum cask på systembolaget til kr. 359,- er et kupp.

    Cutty Sark Prohibition likeså, kr. 345,-

    Ellers vil jeg av destillerier trekke frem Ardnamurchan. Har hatt en rekke flasker derfra, samtlige har holdt høy kvalitet. Og prisene er det lite å utsette på,
    og tilgjengeligheten virker god.

    Ellers er både Benriach 10 og Deanston 12 fortsatt bra kjøp synes jeg.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Da ble det en Ardnamurchan. Denne har stått i hylla et par år, men nå røk folien. Som alltid godt fra det destilleriet.

    Gutta hos Master of Malt skriver:

    Nose: Honeyed baking spices, melted brown sugar and orange marmelade, all backed up with waves of woody smoke and sea-washed pebbles
    Palate: Oily citrus and stone fruit sweetness, with an intriguing teriyaki sauce note, alongside brinsy coastal smoke and smouldering embers
    Finish: Chilli heat on a smoky, savoury finish, with a burst of strawberry jam

    Man skal vel ha et åpent sinn for å lande noe slikt, men for sll del, kjenner igjen mye. 😎

    Master of Malt har forøvrig priset denne til kr 1155 (dog utsolgt nå). Jeg betalte kr 640 på Vinmonopolet.

    Skål og god helg 🥃

    IMG_1136.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De som har Mackmyra-fat har krav på whiskyen sin, men ikke på fatene den ligger på. Det blir nok mye tapping organisert en stund
    fremover, men godt de ikke taper whiskyen.

     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    3.216
    Klønete at ikke boet kunne avhende fatene, da!
     

    vim01

    Passe ivrig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    8.644
    Sted
    Østlandets indrefilet
    Torget vurderinger
    7
    @Deng1 : «Billig»og god på den snille siden smaksmessig: Arran Sherry cask. Dra på til 849,- og kjøp en Glen Scotia Victoriana, og du får en magisk god whisky til betalbar pris.

    Nå skal jeg nyte bursdagsgaven fra barna forrige helg IMG_0111.jpeg . Overraskende god til å være ganske røyktung.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    2 Fluer i smekken !!
    Ja, jeg liker heavy peated... og topp det gjerne med cask strenght, da er jeg solg i lange tider... og bare nyter.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.271
    Antall liker
    28.779
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Den islandske hajen overgår rakfisk&surströmming glatt på lukt og smak :oops: noen som smakt Finlaggan Cask Strenght 58?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.980
    Torget vurderinger
    23
    Har dere prøvd SISU? Finsk Whisky.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    Har dere prøvd SISU? Finsk Whisky.
    Ja oddsa er jo store for det..........

    The definition for Sisu, which is a Finnish word, comes from the feeling of perseverance. Aged in refill sherry puncheons, this single cask beauty was drawn from cask number 6324 and bottled cask strength at whopping 60,2% ABV. Only 390 bottles were released.

    60,2% er ikke engang lovlig her i Gnore !!:mad: B1HVVUyLAhL._CLa_2140,2000_716sR46kHPL.png_0,0,2140,2000+0.0,0.0,2140.0,2000.0_AC_SX679_.jpg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    4.782
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Den islandske hajen overgår rakfisk&surströmming glatt på lukt og smak :oops: noen som smakt Finlaggan Cask Strenght 58?
    Fick den serveras på Island 1997 och vägrade, då erbjöds jag dubbel mängd Svarta Döden.
    Mitt svar blev då: Så mycket brännvin finns det inte.😂
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Den islandske hajen overgår rakfisk&surströmming glatt på lukt og smak :oops: noen som smakt Finlaggan Cask Strenght 58?
    En tidligere islandsk kollega insisterte på at vi måtte smake sakene så han prøvde å bringe med seg et stykke på flyet hjem fra ferie i hjemlandet.
    Det gikk selvsagt til helvete...like før flyet ble kondemnert:oops:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    13.689
    Ren og skjær lykke på flaske :love::cool::cool:
    Vidunderlig god for oss som ikke liker at brennevinet er besudlet med prester som har brent inne i gamle furubygg fullt av tyri, svette ullsokker, kullbiter og sauekadaver. Man får kjøpt en liten nusselig 20 cl. flaske av godsakene på polet i Strømstad (nede i byen).

     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den islandske hajen overgår rakfisk&surströmming glatt på lukt og smak :oops: noen som smakt Finlaggan Cask Strenght 58?
    Drikker jevnlig Finlaggan Batch Strength (50) og den er god, så jeg tror du er på sporet av noe godt :) 🥃
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    Ren og skjær lykke på flaske :love::cool::cool:
    Vidunderlig god for oss som ikke liker at brennevinet er besudlet med prester som har brent inne i gamle furubygg fullt av tyri, svette ullsokker, kullbiter og svette ullsokker. Man får kjøpt en liten nusselig 20 cl. flaske av godsakene på polet i Strømstad (nede i byen).

    BRA, godt vi har mangfoldet !! Det er jo noen av oss som heller ikke drikker Whisky som starter på G !! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mulig litt forvirring rundt Finlaggan...
    I Norge er det 4 forskjellige Finlaggan men ingen Batch Strength, men i Sverige er det kun Batch Strength som er tilgjengelig.

    I Norge har vi Finlaggan Cask strength med gode 58%. I Norge slår en høy alkoholprosent ugunstig ut prismessig, den koster jo 893,-
    De andre fra Finlaggan er litt rimeligere.

    I Sverige har de kun Finlaggan Batch Strength med 50% alkohol. Og den er veldig prisgunstig. Kun 399,-
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    13.689
    BRA, godt vi har mangfoldet !! Det er jo noen av oss som heller ikke drikker Whisky som starter på G !! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :cool:
    :) alle kan ikke ha stri bust på brøstkassa vet du Deng ;)
    Jeg liker best brunt brennevin som har nyansert smak og dybde, altså stor palett og lang ettersmak.
    Glerngoyne 21 yrs er raffinert og svært foredlet utgave av Aberlour A`Bunah.
    Men det koster så det svir. Men skitt au, det er nå en lever.
    Jeg skal definitivt ha en ny større flaske :cool:
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.055
    Antall liker
    1.198
    Sted
    VestBredden
    Det er jo ikke sånn at whisky med mye røyksmak ikke har en stor pallett. Og ikke kom og si at Laphroaig 10 ikke har lang ettersmak.... :ROFLMAO:
    Jeg syntes, som sagt at det er mangfold, at vi liker forskjellige ting er en positiv ting.
    Og som du sier, så svir endel whisky hardere i lommeboka, enn i ganen etterhvert... din 21 y koster vel rundt 2k i nabolandet ? (om jeg ikke tar helt feil)
    Derfor jeg tidligere spurte om tips på gode og rimelige Whiskys. Fler og fler jukser seg til med farge og det som verre er... kommer med nybrent sprit som knapt er lagret i det hele tatt. Kvalitet har alltid kostet, men nå begynner det og dra seg på rundtomkring. Og flere som er proffe på smaking, og tester Whisky er bekymret for hva vi har i vente.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn