Zomby_Woof skrev:
Vidar P skrev:
Veldig mye flott whisky her i tråden! Jeg er glad for at jeg har stilt inn hodet til å ikke ha en "min whisky" eller en favoritt som utelukker andre whiskyer, heller i et modus hvor jeg kan nyte det storslåtte mangfoldet som egentlig er poenget med whiskyhobbyen kanskje.
Hjertelig enig! Tror det står 6-7 forskjellige i skapet nå. Stort sett Speyside og Islay, og en Arran. Hver av dem er spennende i seg selv, samtidig som det bidrar til å gjøre hverandre spennende. Det er dette som gjør whisky mer interessant enn f.eks. cognac (som i hvert fall jeg opplever som et spørsmål om 'bra eller dårlig').
Det er med whisky som med musikk, - det gjelder å være åpen for nye ting, men også bli kjent med og iblant gjøre dypdykk i sine preferanser...og etterhvert får man noen faste favoritter..referanser... som man stadig kommer tilbake til.
Jeg har alltids 5-6 åpnede flasker. Sjelden færre, - det blir for lite variasjon. Sjelden flere, - det bør være en viss sirkulasjon slik at flaskene ikke blir stående for lenge åpnet. (Noen tjener på en viss tid i åpnet flaske for å åpne seg så det er en balansegang.) Samtidig bør det være en blandig av nytt, spennede og faste favoritter, men også mellom de overkommelig prisede "hverdagswhisky'er" og de spennende, eldre og spesielle flaskene som egentlig er for dyre, ..."fordi jeg fortjener det"-flaskene.
Just nu er de åpnede flaskene:
Ardbeg 10 (alltid),
Ardbeg Supernova II (et funn i Berlin som jeg ikke kunne si nei til),
Ardbeg 16yrs Old Malt Cask (fordi jeg fortjente det),
Bruichladdich 16yrs Bourbon Cask (fantastisk til prisen..i det hele tatt...og utsolgt nesten umiddelbart),
Laphroaig Quarter Cask (en grei vinterhverdagswhisky),
The Glenlivet Nàdurra (fantastisk kompeks og slagferdig til prisen).
Jeg ser nok at utvalget bærer preg av vintersesongen. Mot sommeren vil det nok åpnes mindre røkfylte Islay's.