Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg er nok ingen kjenner i dette selskapet, men jeg vet hva jeg liker og ikke. Og min nyinnkjøpte 30 år gamle Ballantine's var MEGET pen i smaken. Fikk smake 17-åringen for en stund siden, og da måtte man prøve en moden utgave også. Dyrt, men sånn skal det vel være... :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God etter skitur. Ballan tines, som vi sier på trøndersk.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk en flaske Glenlivet 12years som fødselsgave, og den føyer seg inn i rekken av gode dråper i heimen.
    Selv om jeg muligens er mer glad i de mer røykede sortene var den smakfull og mild. Helt klart verdt å ha i skapet.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Milenko skrev:
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
    500 dager? Hvorfor vente så lenge??
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Milenko skrev:
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
    Unner de virkelig de dråpene om 500 dager :) Tenk positivt på det, du har muligheten til å få deg en bra samling med mye gode dråper :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Milenko skrev:
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
    500 dager? Hvorfor vente så lenge??
    Drikke forbud, neida, går på mye sterke medesiner så er sterkt anbefalt å ikke drikke alkohol mens behandling pågår, er vel pga. at leveren jobber veldig hardt likevel for tiden. Blodverdier osv.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Milenko skrev:
    atonal skrev:
    Milenko skrev:
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
    500 dager? Hvorfor vente så lenge??
    Drikke forbud, neida, går på mye sterke medesiner så er sterkt anbefalt å ikke drikke alkohol mens behandling pågår, er vel pga. at leveren jobber veldig hardt likevel for tiden. Blodverdier osv.
    Ahh, jeg forstår. Veldig lurt å vente da, ja, hold ut! Tenk hvilken smaksopplevelse som venter deg i den andre enden av ventetiden :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Milenko skrev:
    atonal skrev:
    Milenko skrev:
    Har en skvett dårlig amerikansk bourbon, ei flaske dårlig "blir full av men smaker pyton" Canadisk tja det står whisky på flaska...
    Ei flaske Ardbeg, single malt
    Ei flaske Bowmore, single malt
    Ei flaske Glenmorangie, single malt
    ......

    Steike hvor jeg gleder meg til å sprette dem om 500 dager ca. men samlinga vokser da sakte men sikkert ;D
    500 dager? Hvorfor vente så lenge??
    Drikke forbud, neida, går på mye sterke medesiner så er sterkt anbefalt å ikke drikke alkohol mens behandling pågår, er vel pga. at leveren jobber veldig hardt likevel for tiden. Blodverdier osv.
    Ahh, jeg forstår. Veldig lurt å vente da, ja, hold ut! Tenk hvilken smaksopplevelse som venter deg i den andre enden av ventetiden :)
    Derfor jeg slenger innom tråden her jevnlig, synes en god whisky er helt fantastisk.
    Så utrolig mange smaksnyanser i noen få dråper, fantastisk...
    Drikker heller ikke øl annet enn lettøl, ikke noe problem. Snuser ikke lenger, ikke noe problem.
    Men, savner whiskyn :D
    Noe å se fram til ;D
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Vurderer å kjøpe ei flaske med Lagavullin 16...
    Men lyst å prøve noe i samme gata...
    Lett røkt smak men rik....
    Budsjett: 5-600... tips? :)
     
    A

    AK27

    Gjest
    ansepe74 skrev:
    Vurderer å kjøpe ei flaske med Lagavullin 16...
    Men lyst å prøve noe i samme gata...
    Lett røkt smak men rik....
    Budsjett: 5-600... tips? :)
    Ardbeg, Caol Ila og Lahroaig er verdt å nevne i tillegg til Bowmore, alt fra Islay egentlig. Tiåringen til Ardbeg ligger i riktig prisleie, og er en innertier hver gang.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    ansepe74 skrev:
    Vurderer å kjøpe ei flaske med Lagavullin 16...
    Men lyst å prøve noe i samme gata...
    Lett røkt smak men rik....
    Budsjett: 5-600... tips? :)
    Ardbeg, Caol Ila, Lahroaig er verdt å nevne i tillegg til Bowmore, alt fra Islay egentlig.
    Enig, så du burde tatt med Springbank og Port Ellen også, selv om disse to vel er noe mer esoteriske enn de øvrige du nevner. Sitter og drikker ned en Port Ellen 17 yo for tiden. Ikke ond den (men så kostet den 1400 også). Port Ellen har jo vært ute av business en stund så må sjekke alderen når jeg kommer hjem, ikke rart den var dyr....
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    No offence Ak, men Caol ila er ikke "lett røyk" Laphroaig kan også være litt tung, men begge 2 er blandt mine topp 5.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    No offence Ak, men Caol ila er ikke "lett røyk" Laphroaig kan også være litt tung, men begge 2 er blandt mine topp 5.
    Men det er vel ikke Lagavullin heller? Opplever C I som lettere røkt enn Lagavullin, og begge er smakt i løpet av de siste par månedene (Ardbeg 10 yo, C I 12 yo og nevnte Port Ellen er de som står hjemme for avnyting p.t., min siste Lagavullin 16 yo ble vel tømt på forsommeren en gang).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nei, den er heller ikke det jeg ville definert som lett røyk, men trodde han muligens var ute etter noe lettere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Bruichladdich, Bunnahabhain og Springbank de letteste Islayene?

    Ellers, vil man ha noe lettere, er det vel tryggere å bevege seg bort fra Islay, til feks Macallan som jeg synes kan være en lett men meget elegant malt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Er ikke Bruichladdich, Bunnahabhain og Springbank de letteste Islayene?

    Ellers, vil man ha noe lettere, er det vel tryggere å bevege seg bort fra Islay, til feks Macallan som jeg synes kan være en lett men meget elegant malt.
    ... Bortsett fra at Springbank ikke er Islay men Campbeltown. Bunnahabhain Darach Úr er forresten verd en smak eller ti. Bruichladdich har også noe spennenede med ekstra «peatyness» - Octomore og Port Charlotte - Jeg tror dog ikke de er av det «snille» slaget.

    Dersom noe utpreget lett står på menyen så kan Glenkinchie anbefales.

    mvh
    KJ
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    erato skrev:
    Er ikke Bruichladdich, Bunnahabhain og Springbank de letteste Islayene?

    Ellers, vil man ha noe lettere, er det vel tryggere å bevege seg bort fra Islay, til feks Macallan som jeg synes kan være en lett men meget elegant malt.
    ... Bortsett fra at Springbank ikke er Islay men Campbeltown.
    Ikke rart den er lett. :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Bruichladdich har også noe spennenede med ekstra «peatyness» - Octomore og Port Charlotte - Jeg tror dog ikke de er av det «snille» slaget.
    Port Charlotte har peatnivå på 40ppm, som vel er blandt i tetteste. Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)

    Til sammenligning:
    Bunnahabhain (1–2)
    Bruichladdich (3–4)
    Springbank (7–8 )
    Benromach (8 )
    Ardmore (10–15)
    Highland Park (20)
    Bowmore (20–25)
    Talisker (25–30)
    Caol Ila (30–35)
    Ledaig (35)
    Lagavulin (35–40)
    Port Charlotte (40)
    Laphroaig (40–43)
    Ardbeg (55)
    Longrow (55)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)
    61,6 % ........ ? Hvordan har fått den inn i Norge daah ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    jan#jan skrev:
    Trane skrev:
    Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)
    61,6 % ........ ? Hvordan har fått den inn i Norge daah ;)
    Ække forbudt vel ?
    Selvom det er forbudt å selge sterkere enn 60...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    jan#jan skrev:
    Trane skrev:
    Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)
    61,6 % ........ ? Hvordan har fått den inn i Norge daah ;)
    Ække forbudt vel ?
    Selvom det er forbudt å selge sterkere enn 60...
    Hehee .. for min del så er det ikke forbudt ;D ME LIKE ;D ;D

    Men jeg trodde over 60% var å regne som narkotika .... hvis en blir tatt med det - så mener jeg det er etter det i straffelovgivningen ....

    HÅPER JEG TAR FEIL.................
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    ...
    Port Charlotte har peatnivå på 40ppm, som vel er blandt i tetteste. Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)

    Til sammenligning:
    Bunnahabhain (1–2)
    Bruichladdich (3–4)
    Springbank (7–8 )
    Benromach (8 )
    Ardmore (10–15)
    Highland Park (20)
    Bowmore (20–25)
    Talisker (25–30)
    Caol Ila (30–35)
    Ledaig (35)
    Lagavulin (35–40)
    Port Charlotte (40)
    Laphroaig (40–43)
    Ardbeg (55)
    Longrow (55)
    ... også er det slamdunk med Octomore på et sted omkring 140-170 ppm http://www.laddieshop.com/acatalog/20011_Release.html

    Jeg venter i lengsel og spenning på tønna med Port Charlotte som jeg er deleier i - den er 8 år i år og har et sted mellom 2 og 7 år igjen før den er klar. 1/8 av 200 liter minus angels share og bokstavelig talt cask strength. :)

    mvh
    KJ
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    KJ skrev:
    Bruichladdich har også noe spennenede med ekstra «peatyness» - Octomore og Port Charlotte - Jeg tror dog ikke de er av det «snille» slaget.
    Port Charlotte har peatnivå på 40ppm, som vel er blandt i tetteste. Har en foreløpig uåpnet PC6 som med 40ppm og 61,6% cask strengt bør bli en bra dram til vintern ;-)

    Til sammenligning:
    Bunnahabhain (1–2)
    Bruichladdich (3–4)
    Springbank (7–8 )
    Benromach (8 )
    Ardmore (10–15)
    Highland Park (20)
    Bowmore (20–25)
    Talisker (25–30)
    Caol Ila (30–35)
    Ledaig (35)
    Lagavulin (35–40)
    Port Charlotte (40)
    Laphroaig (40–43)
    Ardbeg (55)
    Longrow (55)
    Meget interessant og læringsrik liste, spesielt siden jeg lett klarte å identifisere å kjenne igjen ut fra det jeg har smakt. Glimrende :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Til de kvalitetsbevisse deotagere i denne tråd kan opplyses at jeg har motatt informasjon om at det på "Systembolaget" i nabolandet østafor nå finnes en mulighet til å kjøpe, hold dere fast:

    "Abelour A'bunadh batch 35. Highland Single Malt 60,3%"

    Dere som ikke kjenner merket kan galant overse denne meldingen, men for oss kjennere av Aberlour er dette meget viktig ! Kan sikker være lurt å ringe til det aktuelle bolag FØR man setter seg i bilen, slik at man er sikker på at flaskene finnes!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Da har man vært på "Bolaget" i Sundsvall ( Birsta) og kjøpt inn to flasker Aberlour a,bunadh. De hadde tre, men jeg syntes det ville være veldig grådig å ta alle sammen! Skjønt til 599,- pr stk er det nok ikke mange svensker som kjøper dem likevel.

    Gjett om en som gleder seg til han er hjemme og kan få åpne og smake?? ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    J.J skrev:
    HÅPER JEG TAR FEIL.................
    Det gjør du dessverre ikke. Det er forbudt å importere over 60%

    http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196285&epslanguage=no skrev:
    Det er ikke tillatt å innføre brennevin som inneholder mer enn 60 volumprosent alkohol uten tillatelse fra Helsedirektoratet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Til de kvalitetsbevisse deotagere i denne tråd kan opplyses at jeg har motatt informasjon om at det på "Systembolaget" i nabolandet østafor nå finnes en mulighet til å kjøpe, hold dere fast:

    "Abelour A'bunadh batch 35. Highland Single Malt 60,3%"

    Dere som ikke kjenner merket kan galant overse denne meldingen, men for oss kjennere av Aberlour er dette meget viktig ! Kan sikker være lurt å ringe til det aktuelle bolag FØR man setter seg i bilen, slik at man er sikker på at flaskene finnes!
    Forøvrig var det Batch 34 som ligger på "bolagets" butikker, og den holder da også de lovlige 59,5 %.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Hvis du liker Islay så er jo Caol Ila et sikkert valg. Sjelden jeg drikker noe fra andre distrikter, med unntak av Campbeltown (Springbank), sør for Islay.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Dail Chuinnidh!

    Ett glass, intet sukker, like deler vann og resten Old Brandy...eller hva man måtte ha i huset
    (Stabel)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Berrys' Islay Reserve.



    Kjøpte en flaske for å prøve, det var en positiv overraskelse. En vatted malt med masse karakter, røyk, anis/lakris, aromatisk pepper og en lang varmende ettersmak. Etter min smak mye bedre enn omtalen på whiskywiki skulle tilsi.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    ArtDeco skrev:
    Berrys' Islay Reserve.



    Kjøpte en flaske for å prøve, det var en positiv overraskelse. En vatted malt med masse karakter, røyk, anis/lakris, aromatisk pepper og en lang varmende ettersmak. Etter min smak mye bedre enn omtalen på whiskywiki skulle tilsi.
    Helt enig - dette er helt greit å drikke ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn