Fine glass det om enn litt dyre.Viking skrev:
Har whisky glassene deres
|
Fine glass det om enn litt dyre.Viking skrev:
pahf skrev:Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
Hva er å anbefale her?
Passer jo ypperlig siden vi har Hadeland glass fra før av. Takk for tipset.Sniff skrev:pahf skrev:Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
Hva er å anbefale her?![]()
Hadelands augustin-serie. Rimelige og fine. Synes glass med trangere geometri gir for mye fokus på spritlukt, spiss sitrus og andre "harde" dufter, mens for vid åpning gjør at en del unslipper nesen. Her er det fin ballanse
Mvh
Sniff
Flotte glass, de (Sommeliers) er siden lenge foretrukket her ogsåerato skrev:![]()
Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger.
Kjøpte mine i en designbutikk i Oslo tidligere i år.Pug-Nose skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Glencairn_Whisky_Glass
Et glass designet spesifikt for whisky.
Mine er kjøpt i Skotland, men det fåes visst kjøpt på nettbutikker også.
Tenker at deet er det som er selve glasset. Til smaking/nosing, sammenligning osv har glass såpass mye å si at en bør holde seg til ett, iom. Hadelandglassene mine gir imidlertid en opplevelse så nær Glencairn sine at jeg velger hadeland. Liker stettet.Spiralis skrev:Kjøpte mine i en designbutikk i Oslo tidligere i år.Pug-Nose skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Glencairn_Whisky_Glass
Et glass designet spesifikt for whisky.
Mine er kjøpt i Skotland, men det fåes visst kjøpt på nettbutikker også.
Edit: Glemte å legge inn bilde.
![]()
Så bra! Skål!pahf skrev:Passer jo ypperlig siden vi har Hadeland glass fra før av. Takk for tipset.Sniff skrev:pahf skrev:Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
Hva er å anbefale her?![]()
Hadelands augustin-serie. Rimelige og fine. Synes glass med trangere geometri gir for mye fokus på spritlukt, spiss sitrus og andre "harde" dufter, mens for vid åpning gjør at en del unslipper nesen. Her er det fin ballanse
Mvh
Sniff
To glassmusicus skrev:Flotte glass, de (Sommeliers) er siden lenge foretrukket her ogsåerato skrev:![]()
Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger....
mvh
En liter Upper Ten.baluba skrev:Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale?
Liker de der. Minner om tyrkiske teglass som jeg alltid har likt å drikke brennevin fra.erato skrev:![]()
Riedels maltwhiskyglass. Har et par av de til de rette anledninger.
Kunne vært et godt forslag, men jeg fordrakk meg på varen en gang i tiden. Vekker dårlige minner hver gang den treffer smaksløkene.Gjestemedlem skrev:En liter Upper Ten.baluba skrev:Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale?
Men den bør ikke drikkes!Gjestemedlem skrev:En liter Upper Ten.baluba skrev:Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale?
Så du mener har forsøke å presse på meg rådyr parfymert håndrens? Jeg vil helst ha noe til innvortes bruk. Kanskje du har et forslag til noe slikt? Deph er velkommen til å prøve igjen.Parelius skrev:Men den bør ikke drikkes!Gjestemedlem skrev:En liter Upper Ten.baluba skrev:Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale?
Glenfiddich 12 Years Old, kr. 430,-Lys gyllen. Middels fylde. Fruktig aroma med innslag av malt og vanilje, hint av torv.
The Glenkinchie 12 Years old, kr. 434,-Lys gyllen. Middels fylde. Aroma med preg av vanilje og tre, antydning til røyk. Litt rustikk stil
Glenmorangie, kr. 445,-Middels dyp gyllen. Maltwhisky med god fylde og dempet røykpreg, fint innslag av lys malt, hint av fersken, plomme og fat.
Hvis du er litt mer modig på smak ville jeg ha prøvd denne:Lys gyllen. Middels fylde. Ung, ren og fruktig med preg av malt og vanilje, hint av urter, nøtter og røyk. Elegant stil
Mye kos i vente med hvilken som helst av disse!Gyllen. God fylde. Sammensatt og elegant med preg av malt og vanilje, innslag av torv og lyng. God lengde
Har du sansen for Jameson (Irsk =uten sterk røksmak) vil du sikkert like Glen Moray. Polet har en 8 år gammel malt for 350 kr. Har virkelig fått sansen for denne etter at jeg tappet min egen flaske på brenneriet.. ;D 8)baluba skrev:Hva får en for 400 kroner på polet som er å anbefale? Jeg har sansen for irsk også, så hvordan er Jameson 12yo? Den koster omtrent 400.
Da er du mer viderekommen innen single malts enn jeg tidligere antok ;D Caol Ila er ikke akuurat noen frøkenwhisky, nei. F.eks. Talisker er jo veldig godt, likedan Lagavulin, men da har du jo sprengt budsjettet forlengst ;Dbaluba skrev:En litt rund og myk single malt passer meg fint. Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky. Som standard blend har jeg drukket Famous Grouse i mange år nå.
Min favoritt, første gang jeg har sett denne omtalt.Trane skrev:Når folk spør om hifi-råd her på HFS ender det oftest med velmente råd om å tøye budsjettet en smule....så vil jeg også anbefale i dette tilfellet. Strekker du deg til rundt 500 er det straks mer godsaker å velge fra.
Siden du nevner en islay som forelløpig favoritt våger jeg meg til å anbefale en av mine absolutte favoritter:
The Glenlivet 15 y.O. french Oak Reserve - 470,-
Frukt og krydder i nesen. Intense aromaer av moden mango og kanel, samt hvit pepper. Lang ettersmak
Tja rett i underkant av 50% mer enn budsjettert!?Trane skrev:Men, til kr. 599,- ville det vel være å tøye 400-budsjettet vel langt.![]()
For ikke å snakke om hifibudsjetter !Spiralis skrev:... og sammenlignet med større Stasbyggprosjekter er det jo nesten å regne for "innenfor budsjett"!Trane skrev:Men, til kr. 599,- ville det vel være å tøye 400-budsjettet vel langt.![]()
;D
Smaken er jo som baken...jeg har prøvd flere HP etterhvert og blitt skuffet hver gang...synes rett og slett de er kjedelige, enkle, litt "plumpe"...om man kan bruke det uttrykket.Holmium skrev:Min soleklare anbefaling vil være Highland Park, veldig god allrounder.
Enkel og grei, men ikke simpel. Ganske lik på 12, 15 og 16 år, men 21 år har en karakter som ikke umiddelbart forteller at det er en Highland Park. Gode alle sammen.
Den synes jeg også er knallgod. Kjøpte en sånn miniflaske en gang. Tom for lengst, kanskje jeg går for en stor en neste gang.baluba skrev:Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky.
Poenget er å prøve noe i et prissegment jeg ikke kjenner særlig godt. Det like over og under kjenner jeg godt nok til å finne noe jeg liker, men rundt 400 er det sjelden jeg har forsøkt meg på. Glen Moray 8 yo frister akkurat nå på grunn av den lave prisen. Den er billigere enn det jeg egentlig ønsker å prøve meg på, men kanskje en ny favoritt i sub 400 kan være noe å lete etter? Den er i alle fall notert.atonal skrev:Da er du mer viderekommen innen single malts enn jeg tidligere antok ;D Caol Ila er ikke akuurat noen frøkenwhisky, nei. F.eks. Talisker er jo veldig godt, likedan Lagavulin, men da har du jo sprengt budsjettet forlengst ;Dbaluba skrev:En litt rund og myk single malt passer meg fint. Caol Ila 12yo passet meg fint, mens andre synes vel den er en frøkenwhisky. Som standard blend har jeg drukket Famous Grouse i mange år nå.
Dersom "Valkendorf" er ditt lokale pol er det nesten en skam å lete etter varer i 400-segmentet. De er jo viden kjent i whiskykretser for å grabbe til seg ublu mengder av godsaker som slippes i bestillingssortimentet. Det finnes nok ikke et pol i Norge med slikt et utvalg.baluba skrev:Jeg får grunne litt på det til mandag. Da stikker jeg innom hovedpolet i Valkendorfsgate i lunchen.
Kontoradresse i samme gate, ja. Fint å ha i nær omkrets.Trane skrev:Dersom "Valkendorf" er ditt lokale pol er det nesten en skam å lete etter varer i 400-segmentet. De er jo viden kjent i whiskykretser for å grabbe til seg ublu mengder av godsaker som slippes i bestillingssortimentet. Det finnes nok ikke et pol i Norge med slikt et utvalg.baluba skrev:Jeg får grunne litt på det til mandag. Da stikker jeg innom hovedpolet i Valkendorfsgate i lunchen.