Jeg må få lov å komme med en svært så hyggelig whiskyhistorie: Våre tidligere svært så gode naboer, fant det for godt her i sommer å flytte til Kjeldebotn i Ofoten. Dattera til naboene, er student her i byen og hadde glemt passet sitt i leiligheta si, da hun dro på juleferie til foreldrene. Problemet var bare at hun skulle reise til Egypt i romjula, fra Evenes lufthavn - og oppdaga 2. juledag at passet lå her i Bodø. Exnaboen ringte meg, og snartenkte og løsningsorienterte som vi jo er, kom vi fort fram til at dersom han ordna tilgang til leiligheta, skulle jeg finne passet - til tross for at jeg var fullpakka av influensa og feber, og besørge det på kveldbussen til Narvik. Exnaboen ordnet med vekter, som hadde nøkkel til borettslaget, og vips, var vi inne i leiligheta. Jeg fikk klare henvisninger pr. telefon fra exnabodattera om hvor passet var å finne. Og jaggu fant jeg det!
Deretter var det å hive seg i bilen, kjøre til bussterminalen i sentrum, få tak i sjåføren på kveldbussen til Narvik...sjåføren var forståelsesfull og hjelpsom, men jeg måtte løse "bilett"( kr. 100,- som jeg gladelig betalte!!) for passet.. I Ballangen fikk exnaboen min overlevert passet, og kl. 2300 fikk jeg en svært så hyggelig og oppstemt telefon, som i korte trekk gikk ut på at passet hadde komme ti de rette hender. Egypt-turen med originalt pass, var redda!
Det høre rmed til historia, at exnaboens datter og kjæresten, kom seg til Egypt, men der fikk de både omgangssyke og influensa, så selve turen ble litt sånn bob-bob. Så til poenget; for to dager siden, kom exnabofrua på besøk ( og det er alltid hyggelg, i seg sjøl. ), men med seg, hadde hun en stor hilsen fra dattera, og en gave som takk for hjelpa med passet. Kan dere gjette hva det var?? Jo, exnabodattera hadde fått med seg at jeg er usedvanlig interessert i whisky, og litt over gjennomsnittet glad i en god whiskydram. Derfor hadde hun kjøpt ei litersflaske Bowmore singel malt 12 years til meg, som takk for hjelpa med å få passet bragt nordover. Jeg ble skikkelig rørt, jeg må innrømme det - for sånn omtanke og oppmerksomhet fra nåtidas ungdommer, er litt uvant kost!
Bowmore kjenner jeg fra før, og det er absolutt en drikkanes islay, med flott røykpreg og rik, fruktig smak. Overstående historie, kommer garantert til å medføre at whiskydrammene fra nettopp denne flaska, kommer til å varme ekstra godt...