Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er korrekt. Om det drukket en liten slant eller to, og flaska er godt korket, er problemet håndterbart. Men når den nærmer seg halvfull, bør den ikke få stå i ukevis. Den mister smak og den mister også den lille skarpheten som en god whisky skal ha, den blir på sett og vis "mattet" ned. Trikset med klinkekuler er kjent fra vinverdenen også, men det er sjelden noe problem å tømme en vinflaske i løpet av en dag eller tre, og såpass tåler de fleste viner.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Den problemstillingen har jeg rett og slett ikke tenkt på at skulle være relevant. Jeg diskuterte dette med Jean Paul Braastad på en cognac-kurs i Bergen for en del år siden (det gjaldt hvorvidt kvaliteten på en cognac sank med tid og tømming, som over). I følge han var det ikke noe problem før det begynte å nærme seg et melkeglass igjen i flasken.

Det blir en stri helg - dette må jeg unektelig rydde opp i!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    De gærneste fyller på med klinkekuler etterhvert så de drikker, for og minimere oksygennivået i flasken
    Å javelja!!! Undskyld meg men.............................!!!

Men da vet man jo hvem som IKKE skal få smake!!!

V

vredensgnag

Gjest
    Takker for innspill som sørger for at jeg går løs på "slantene."

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ;)

Noen går ned på timer, andre på dager, andre på uker osv osv.
    Enkelte smaker jo ekstremt godt til akkurat ett visst dagshumør som ikke dukker opp sjelden.

Og kjære Spiralis, og være GÆRN er kun ett kompliment, både i alkoholens og hifien verden :)

FredrikH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Som ny Whisky-smaker trenger jeg noen tips/retningslinjer.
    Har alltid vært glad i cognac, men kjøpte en Laphroaig 10 år Single til 500,- for et par uker siden for å smake litt.
    Nå er Cognac'en helt i vasken og jeg vil ha mer Whisky. Problemet som ny bruker er at det er mange merker å velge i og jeg vil helst unngå bomkjøp.
    Hva skal en nybegynner se etter? Er feks alle singlemalt bankers? Er irsk bedre enne skotsk? osv osv..... Vet det er mye smak og behag selvfølgelig, men det er vel noen merker som aldri er feil?
    Tar gjerne tips som er i samme gata som Laphroaig og rundt 5-600,-

/Per Olav
    Lagavulin. Både 12 år cask strenght og 16 åringen burde falle i smak hvis du liker røyket whisky. Eller så har jo Laphroaig en cask strenght til rett over 700,- som er meget god

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Til min gane er Laphroaig Triple Wood såpass sært at viss du digger det, så tåler du det meste. Sinnsykt god!

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Takker for tips alle sammen, det begynner å utforme seg ei innkjøpsliste her nå, så får jeg teste sånn litt etterhvert.
    Har ikke smakt annet enn Laphroaig, og sånne billige som man putter i kaffen, så jeg vet vel ikke hva jeg foretrekker ennå.
    Skal ta en tur til den lokale Whiskybutikken og sjekke litt nøyere hva som finnes.

Må lese meg litt opp på emnet også, har begynt å skjønne at det er rimelig stort.

/Per Olav

V

vredensgnag

Gjest
    Takker for tips alle sammen, det begynner å utforme seg ei innkjøpsliste her nå, så får jeg teste sånn litt etterhvert.
    Har ikke smakt annet enn Laphroaig, og sånne billige som man putter i kaffen, så jeg vet vel ikke hva jeg foretrekker ennå.
    Skal ta en tur til den lokale Whiskybutikken og sjekke litt nøyere hva som finnes.

Må lese meg litt opp på emnet også, har begynt å skjønne at det er rimelig stort.

/Per Olav
    Ta en reise rundt Islay vha Polet og Tax-Free - som forberedelse på et besøk der!

Islay Malt Whisky and Islay Whisky Distilleries Map

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

/Per Olav
    Ta en reise rundt Islay vha Polet og Tax-Free - som forberedelse på et besøk der!

Islay Malt Whisky and Islay Whisky Distilleries Map
    Ser absolutt ut som et sted jeg kan tenke meg å besøke, ja :cool:.
    Takk for link.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Vanskelig å anbefale noe sånn helt ut av intet... Men, hvis man bruker 5-600 så er alltid Laga noe som bør vurderes... Eller om du liker noe lettere: Dalwhinnie 15 :)

D

Danke

Gjest
    Jeg har blitt veldig glad i Taxfree whiskyen Bunnahabhain Darach Ur, men det er delte meninger om den. Ellers har jeg også Laphroaig Quarter Cask stående. Nettopp ferdig med en Lagavulin 16 som jeg fikk i julegave, delte endel med min søster da i jula som også er glad i edle dråper.

Har kjøpt en Bruichladdich limited edition 2002, men ble litt skuffet. Synes det var forlite torv/røyksmak. Viste at Laddie var mildere, men hadde håpet på mer trøkk. Likte Port Charlotte bedre sef.

Ellers har jeg nok Islay nærmest hjertet, Ardbeg er vel min favoritt tenker jeg. Skulle nok kjøpt det istedenfor Laddie, men man må jo prøve noe nytt av og til også da for å utvide horisonten litt. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg må få lov å komme med en svært så hyggelig whiskyhistorie: Våre tidligere svært så gode naboer, fant det for godt her i sommer å flytte til Kjeldebotn i Ofoten. Dattera til naboene, er student her i byen og hadde glemt passet sitt i leiligheta si, da hun dro på juleferie til foreldrene. Problemet var bare at hun skulle reise til Egypt i romjula, fra Evenes lufthavn - og oppdaga 2. juledag at passet lå her i Bodø. Exnaboen ringte meg, og snartenkte og løsningsorienterte som vi jo er, kom vi fort fram til at dersom han ordna tilgang til leiligheta, skulle jeg finne passet - til tross for at jeg var fullpakka av influensa og feber, og besørge det på kveldbussen til Narvik. Exnaboen ordnet med vekter, som hadde nøkkel til borettslaget, og vips, var vi inne i leiligheta. Jeg fikk klare henvisninger pr. telefon fra exnabodattera om hvor passet var å finne. Og jaggu fant jeg det!

Deretter var det å hive seg i bilen, kjøre til bussterminalen i sentrum, få tak i sjåføren på kveldbussen til Narvik...sjåføren var forståelsesfull og hjelpsom, men jeg måtte løse "bilett"( kr. 100,- som jeg gladelig betalte!!) for passet.. I Ballangen fikk exnaboen min overlevert passet, og kl. 2300 fikk jeg en svært så hyggelig og oppstemt telefon, som i korte trekk gikk ut på at passet hadde komme ti de rette hender. Egypt-turen med originalt pass, var redda!

Det høre rmed til historia, at exnaboens datter og kjæresten, kom seg til Egypt, men der fikk de både omgangssyke og influensa, så selve turen ble litt sånn bob-bob. Så til poenget; for to dager siden, kom exnabofrua på besøk ( og det er alltid hyggelg, i seg sjøl. ), men med seg, hadde hun en stor hilsen fra dattera, og en gave som takk for hjelpa med passet. Kan dere gjette hva det var?? Jo, exnabodattera hadde fått med seg at jeg er usedvanlig interessert i whisky, og litt over gjennomsnittet glad i en god whiskydram. Derfor hadde hun kjøpt ei litersflaske Bowmore singel malt 12 years til meg, som takk for hjelpa med å få passet bragt nordover. Jeg ble skikkelig rørt, jeg må innrømme det - for sånn omtanke og oppmerksomhet fra nåtidas ungdommer, er litt uvant kost!

Bowmore kjenner jeg fra før, og det er absolutt en drikkanes islay, med flott røykpreg og rik, fruktig smak. Overstående historie, kommer garantert til å medføre at whiskydrammene fra nettopp denne flaska, kommer til å varme ekstra godt...

Masuharu

Medlem
    Ble medlem
    09.04.2011
    Antall liker
    15
    Audny the first Norwegian whisky

Sitter her en torsdagskveld og smaker på Norges første malt whisky. Kunne vært litt mer røyk etter min smak, men absolutt ikke dårlig.

Vedlegg

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Bowmore kjenner jeg fra før, og det er absolutt en drikkanes islay, med flott røykpreg og rik, fruktig smak. Overstående historie, kommer garantert til å medføre at whiskydrammene fra nettopp denne flaska, kommer til å varme ekstra godt...
    Får vel ta en kveld med musikk og whiskysmaking når jeg en gang får "røra" er tilbake. Har Cragganmore, Mitchell (blended) og Laga 16 og Ardbeg Gallileo, som kunne trengt litt "lufting" ;)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, har ei flaske Bowmore stående, kanskje ta en smak til senkvelden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Et lite glass Upper Ten Final Casks mens det putrer og spraker i peisen.
    Livet er ikke så galt, selv om man må på jobb i morgen...........

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Første Whiskyflaska er tom, Laphroaig. Dette ga mersmak, og jeg får si som jeg sa når jeg første gang fikk horn inn i huset; skjønner ikke hva jeg har drivi med fram til nå. Men det er vel med lyd som med edle dråper, noe bare liker man og ferdig med det.
    Har gått til innkjøp av en Lagavulin 16 som skal prøvesmakes i kveld.

Finnes det noe sted hvor jeg kan lære meg uttalen av de forskjellige merkene? Det ligger liksom ikke helt opp i dagen hvordan feks Laphroaig uttales?

/Per Olav "fersking"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Første Whiskyflaska er tom, Laphroaig. Dette ga mersmak, og jeg får si som jeg sa når jeg første gang fikk horn inn i huset; skjønner ikke hva jeg har drivi med fram til nå. Men det er vel med lyd som med edle dråper, noe bare liker man og ferdig med det.

Finnes det noe sted hvor jeg kan lære meg uttalen av de forskjellige merkene? Det ligger liksom ikke helt opp i dagen hvordan feks Laphroaig uttales?

/Per Olav "fersking"

Prøv med "Lafroig" eller noe slikt. "Lydskrift" er ikke min sterkeste side.....

V

vredensgnag

Gjest

/Per Olav "fersking"
    Her har du gull:

Pronunciation

• Liker
    Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

/Per Olav "fersking"
    Her har du gull:

Pronunciation
    Kanon!!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

/Per Olav "fersking"
    Kan vel regne meg som en fersking av Whisky jeg også. :) Single malt er tingen selvfølgelig, er som med horn, ingen over.................

Siden du likte Laphroaig så kan du få noen anbefalinger på andre whiskyer med røyksmak som jeg selv har drukket :)

Kjøpte denne i Danmark. Er tappet av Laphroaig :)
    DRITGOD :cool:

Denne forelsket jeg meg i. Også kjøpt i Danmark :)

Nyter denne her nå. Nyåpnet i kveld :)
    Absolutt brukbar ;)

• Liker

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Denne har jeg ikke åpnet enda, men skal etter sigende være en høydare. :)
    Noen som kjenner den?

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Kom i skade for å stikke tunga nedi noe Talisker i går... fy for svarteste jævlige!!! Som å sleike en fersk branntomt! Åpenbart ikke min greie - hehe... Men så dukket det opp en flaske Balblair 1990 og DET var helt andre saker!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Andre flasker jeg har kjøpt på polet, billige sådan, men helt ok. :)

Denne var veldig god til prisen, anbefales!

Bra denne her også (tror faktisk jeg tar en etterpå)

Denne vet jeg ikke om jeg kommer til å kjøpe igjen, ikke for at den var vond, men annerledes. :)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Mange bra tips JanOlav, takker.
    Smakte noen glass Laga 16 igår. Veldig god etter min smak, men kunne vært en anelse mer røyksmak. Liker nok Laphroaig bedre.
    Har notert, og får sjekke de ut etterhvert.:cool:

/Per Olav

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Mange bra tips JanOlav, takker.
    Smakte noen glass Laga 16 igår. Veldig god etter min smak, men kunne vært en anelse mer røyksmak. Liker nok Laphroaig bedre.
    Har notert, og får sjekke de ut etterhvert.:cool:

/Per Olav
    Bare hyggelig det! :)

Laphroaig har nok seilet opp som en favoritt her i huset (er mye som ikke er prøvd) så langt.

Gleder meg til å sprette denne her! :cool:

• Liker

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Jan Olav,

26 år gammel malt fra Port Ellen er IKKE noe man drikker som tidtrøyte!! Dette er gudenektar!!!

Det er whisky du tar fram når meget gode venner er på besøk, eller ved andre ganske spesiele anledninger.

Sammen med ferdigpizza og MGP er det i allefall helligbrøde!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jan Olav,

26 år gammel malt fra Port Ellen er IKKE noe man drikker som tidtrøyte!! Dette er gudenektar!!!

Det er whisky du tar fram når meget gode venner er på besøk, eller ved andre ganske spesiele anledninger.

Sammen med ferdigpizza og MGP er det i allefall helligbrøde!
    Takker! :) Hadde en anelse om det ja. :p :eek:
    Tenkte å spare den til en bursdag med rundt tall (ikke så altfor langt fram i tid) :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Vi fortsetter til Jan Olav,

The Irishman er noe anderledes, riktig det. Men det er faktisk en meget god whisky. Jeg traff den første gang for et par tre år siden i Dublin på en husflidsmesse. Den har rasket med seg av gode omtaler og gullmedaljer så dårlig er den ikke. Jeg likte den, og som sagt er det flere enn meg som gjør det.

Men det vi ikke må glemme her er at dette med whisky er mer beroende på egen smak og preferanse enn saklige opbjektive kriterier. Det er imho endel av morroa med whisky. Det finnes så utrolig mange varianter over samme tema. Cognac er cognac på en måte mens whisky er så utrolig mye "rart".

Hva gjelder "The Irishman" så er den produsert av et irsk/amerikansk eketepar som flyttet "hjem" for ganske få år siden og som kastet seg uti dette med med whiskyproduksjon for å ha noe å leve av da da de kom til "Den Grønne Ø". Slik jeg opplever den er den influert av amerikansk smak, men drikkbar uten tvil. Har et par flasker i beredskap.

D

Danke

Gjest
    Kjøpt meg en flaske Ardbeg 10 igjen jeg da. Det er og blir favoritt whiskyen min, fra favoritt øya Islay. :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.831
    Torget vurderinger
    1
    Kom i skade for å stikke tunga nedi noe Talisker i går... fy for svarteste jævlige!!! Som å sleike en fersk branntomt! Åpenbart ikke min greie - hehe... Men så dukket det opp en flaske Balblair 1990 og DET var helt andre saker!
    Noen av oss kan mene at en god whisky godt kan lukte og smake omtrent som et gammelt nedbrent fiskebruk. Jeg er blant dem.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan sette pris på fløyel og fløte, men barske glæder har også sine sider.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn