Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Japansk og svensk blir i overkant for min del. Kall meg fantast men slik er det.:rolleyes:

For øvrig er "mors kvote" brukt opp hos KaDeWe i dag. Det ble en Caol Ila Distillers Edition, destillert i 2000, tappet i år dvs 12 år.

Og denne gangen kan jeg fortelle Baluba at den smaker fortreffelig! Lite røyksmak til å være en "øywhisky", meget behagelig og rund i kantene. Absolutt noe man kan kose seg med uten å manne seg opp, for å si det slik. Grunnen til at jeg vet det? Prøverom på Polet!! Importøren var på varehuset og delte ut smaksprøver.:rolleyes:

Og det beste av alt var selvsagt at jeg fikk "tax free" kvittering slik at jeg får tilbake deler av momsen.
    Å hildrande du hvor godt det er å stå utafor EU!!;)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Ahhh.....KaDeWe er fine saker! De pleier å ha en Talisker 57*North som er helt nydelig øywhisky som du kaller det.
    Mange små fristende lunchsteder der også. Champis og østers ved ferskvaren fx.
    Eneste jeg savner der er den store cigarsjappa som var i førsteetasje før. Nå må man klare seg med den lille i femte.

Pokker ass. Misunner deg berlinertur.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, vil i farten anbefale det som ble julewhiskyen her i huset, hentet fra systemet i Strømstad:

IMG_9705.jpg

Aberlour A'bunadh, cask strength, og rik på smak!

/ Morten

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Lagga det er "borderline ondskapsfullt" å legge ut bilder som viser at man har så lettvindt tilgang på så god whisky!!

Forøvrig er det surt at de ikke har den på Gardermoen! Men jeg har "litt" på lager, ikke så mye som du men jeg overlever da på et vis!:rolleyes:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ekke borderline, det er ondskapsfullt!! Her har jeg ventet i en uke på de lite spennende Springbank og Smokey Joe og enda ikke ett pip fra polet..

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he, joda, vi er litt bortskjemte, vi som bor såpass nær det lille østeuropeiske landet Sverige...

ShineySmileysTongue.jpg

/ Morten

PS Skal dog nevnes at de to flaskene til venstre, ble hentet fra Danmark i sin tid... DS

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skal egentlig ikke si noe siden vi ikke bor mer enn 15mil fra søta bror, skylder på tidsklemma ;)

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0483.jpg
    Nå graver jeg meg gjerne ned for vinter,n
    Vil virkelig anbefale den 15år gamle Nikka til høyre.
    Dyr? Synes ikke det.
    Rack-Mannen

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er tre fine!

Japanerne har flere spennende malts, synes nok jevnt over bedre om dem,
    enn de amerikanske varianter...

/ Morten

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, vil i farten anbefale det som ble julewhiskyen her i huset, hentet fra systemet i Strømstad:

Vis vedlegget 172018

Aberlour A'bunadh, cask strength, og rik på smak!

/ Morten

Aberlour er min favoritt. Synd de ikke lenger lagerfører den på mitt lokale pol....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd disse whisky mailorder firmaene i UK? Har det noe for seg eller blir det for dyrt med frakt, moms og alkoholavgifter?

commodus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Antall liker
    18
    Noen som vet hvordan det er og sende slikt fra statene? er det ulovlig?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet hvordan det er og sende slikt fra statene? er det ulovlig?
    Det skal være mulig, men flere av firmaene har Norge på "No No!" liste. Tror ( er ikke helt sikker ) at man har lov til å importere til eget bruk uten alt for mye byråkrati. Tidligere var det slik at man måtte søke ett eller annet departement om importløyve. Og det kostet jævlig mye.

Mener det har skjedd endringer på dette, sjekk med Tollvesenet og evt Polet. Nå har det seg slik at Polet tar inn "sære merker" for deg om du ber dem, men ( igjen hvis jeg husker rett? ) jeg mener du må kjøpe en kasse som minumumskvantum, hvis du ikke har flaks og de tar det inn som "prøveparti". Men ring til Tollvesenet så får du vel vite det du trenger.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg melde at julen er startet, dvs flasken med årets utvalgte er smugsmakt. The Laddie ser ut til å bli et hyggelig bekjentskap i julen.

bruichladdich-laddie-16.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lagavullin Cask Strength er årets julewhisket her i huset. No Pussyfooting!

Vil forøvrig legge til at Hellstrøms akkevitt var en stor nedtur. Her er anmelderne på bærtur. Elegant og forfinet javel, men lite av det jeg forbinder med akkevitt, og totalt forfeilet til norsk julemat. Det ble en ekstratur på polet med anskaffelse av en gammel opplandsk til pinnekjøttet.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    107
    Årets julewhisky for meg ble Glenfarclas 17 y.o.
    Gleder meg til en smak i kveldinga..
    glenfarclas17yo.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Mine tre "Julekarafler" ble i år fyllt med følgende: Upper Ten Final Casks 12Yr, Capt'n Morgan mørk rum og Gammel Opland modnet på madeirafat.

Den siste som alternativ til Non Plus Ultra. Den var meget god og rubriseres som "vellykket kjøp". Såvidt lite karve og tradisjonell akevittsmak at den har samme bruksområde som Non Plus Ultra. Det er en avec, en meget god avec. Til julematen går det i Lysholms Linie, det forplikter å være Trønder!

Sjørøveren fikk komme på karaffel kun fordi flasken var åpnet og jeg hadde ikke noe greit alternativ for hånden som allerede var åpnet. Ingen dårlig rum, slett ikke det, men jeg har bedre på uåpnede flasker.

Upper Ten Final Casks har for tiden rolle som "hverdagswhisky" og derfor var det et naturlig valg når jeg nå hadde en åpnet flaske. Ikke det at jeg drikker hver uke engang, men pris, smak og kost nytte vurderingen tilsier at dette er den jeg gjerne tyr til når jeg skal ha en "skarp en."

Hvorfor jeg ikke dukker ned i lageret og finner fram noe riktig "snasent" til jul?? Erfaringsmessig blir disse karaflene ikke tømt før tett på neste jul og da er det dumt å oppbevare husets beste brennevin på noe så utett som karafler. Det er ulempen med å bo "på landet" en bit utafor "folkeskikken". Besøkende kjører bil, og da blir det lite aktuellt å spandere "brennvin"!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Var jaggu to bøker om whisky og tre flasker whisky som lå med mitt navn på under juletreet. Macallan Elegance 91, Dalwhinnie 15 og Port charlotte. Smakte på port charlotte i går kveld og den falt i smak, ganske kraftig og litt skarp i starten før den brått runder av med en behagelig varme med ganske bra og fyldig ettersmak som sitter i munnen en liten stund.

V

vredensgnag

Gjest
    ADVARSEL. DET ETTERFØLGENDE KAN PÅVIRKE DIN OPPLEVELSE AV WHISKYENS GLEDER I EKSTREMT NEGATIV RETNING.

IKKE LES INNLEGGET DERSOM DU FRYKTER FOR AT DIN KONSTITUSJON IKKE ER I STAND TIL Å TAKLE DET SOM BESKRIVES.

Jeg har deltatt i et "julelag." Under dette ble jeg overtalt til å drikke Talisker blandet med eplejuice.

Dette har overbevist meg om at folk har usedvanlig ulike smaksløker, og smakspreferanser.

Siden dette er HFS: det samme gjelder nok også for hva vi liker å lytte til.

Det vil ta lang tid innen jeg klarer å hente meg inn etter denne opplevelsen.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Lagavullin Cask Strength er årets julewhisket her i huset. No Pussyfooting!

Vil forøvrig legge til at Hellstrøms akkevitt var en stor nedtur. Her er anmelderne på bærtur. Elegant og forfinet javel, men lite av det jeg forbinder med akkevitt, og totalt forfeilet til norsk julemat. Det ble en ekstratur på polet med anskaffelse av en gammel opplandsk til pinnekjøttet.
    Ikke helt enig. Litt dameakevitt kanskje.. rund i kantene og passe smak av surkål. Funket greit nok til pinnekjøttet som chaser etter en Ø IPA i det minste.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    ADVARSEL. DET ETTERFØLGENDE KAN PÅVIRKE DIN OPPLEVELSE AV WHISKYENS GLEDER I EKSTREMT NEGATIV RETNING.

IKKE LES INNLEGGET DERSOM DU FRYKTER FOR AT DIN KONSTITUSJON IKKE ER I STAND TIL Å TAKLE DET SOM BESKRIVES.

Jeg har deltatt i et "julelag." Under dette ble jeg overtalt til å drikke Talisker blandet med eplejuice.

Dette har overbevist meg om at folk har usedvanlig ulike smaksløker, og smakspreferanser.

Dette høres ut som en traumatisk opplevelse. Helligbrøde.
    Roger

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Dine nye venner der ute i fjøsdistriktet… Neste år blir det vel Lagavulin blandet med biola fra coopen. he-he!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Vel nå er jo også whisky "bare brennevin" hvis vi skal være helt ærlige og skottene selv drikker den til og med med Coca Cola. En smule "over the top" hvis noen spør meg, men det gjøres!
    Dog ville jeg nok kanskje ikke ha valgt Talisker som grunnlag for blandedrink, men på den annen side hvorfor ikke? Og hvis vi skal være erdruelige et lite øyeblikk til så er kanskje ikke eplejuice det værste å blande i whisky??

Jeg hørte engang en franskmann fra Cognac som var i Norge for å promotere til øket bruk av cognac. Han mente at den norske måten med å drikke stoffet bart som avec var veldig gammeldags og ikke så rent lite snobbete. Han mente at cognac var meget velegnet til drinker og gjerne blandet i Cola. OK han skulle jobbe for øket forbruk og salg, men det skurrer litt for å si det forsiktig! På samme måte som jeg får problemer med japansk og svensk whisky, .. det blir bare så jævlig feil...!!?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Og for å skylle bort all usmak etter de siste inlegg på denne tråden vil jeg dele med dere sist ankommne flaske til "Dads private collection":

Highland Park Thor!

highland-park-thor bottle box.jpg

Edit: Hentet den på Monopolet i dag!;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg hørte engang en franskmann fra Cognac som var i Norge for å promotere til øket bruk av cognac. Han mente at den norske måten med å drikke stoffet bart som avec var veldig gammeldags og ikke så rent lite snobbete. Han mente at cognac var meget velegnet til drinker og gjerne blandet i Cola. OK han skulle jobbe for øket forbruk og salg, men det skurrer litt for å si det forsiktig! På samme måte som jeg får problemer med japansk og svensk whisky, .. det blir bare så jævlig feil...!!?
    Cognac & tonic er ikke så helt ille. Japansk W er litt kjedelig, men den svenske Mackmyra er faktisk ganske så god! Ingen grunn til at de ikke skal kunne produsere W andre steder enn i Sc. Øl brygges jo over hele verden, så hvorfor ikke W? Ø lager jo god Sake f.eks. så all drikke som ikke tar for mye smak av jordsmonn og slikt kan produseres hvis som helst om bare metoden og ingrediensene er riktig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og for å skylle bort all usmak etter de siste inlegg på denne tråden vil jeg dele med dere sist ankommne flaske til "Dads private collection":

Highland Park Thor!

Vis vedlegget 173454

Edit: Hentet den på Monopolet i dag!;)
    Harry så det rekker den der, men HP lager jo svært god whisky da. Deres motsvar til Larsen vikingskip?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    isle-of-jura-superstition-malt-whisky-44-p.jpeg

Koser meg med et glass med Jura whisky. Jura er en øy de fleste som liker å lese gamle klassikere bør ha hørt om. Det var der George Orwell skrev "1984"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Harry så det rekker den der, men HP lager jo svært god whisky da. Deres motsvar til Larsen vikingskip?
    Den største forskjellen på denne og Larsens vikingeskip er at denne er mye bedre!! Vikingeskipet er tragisk overpriset i forhold til hva det smaker!

Highland Park kommer med en årlig serie med de gamle norrøne gudene der denne er den første. "Begrenset utgivelse" på ca 25K flasker. Blir vel et samlerobjekt med tiden. Koster $250,- i USA og NOK1200,- her hjemme.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Koser meg med et glass med Jura whisky. Jura er en øy de fleste som liker å lese gamle klassikere bør ha hørt om. Det var der George Orwell skrev "1984"
    Superstition er en meget god whisky, så at du koser deg tviler jeg ikke på.:rolleyes:

V

vredensgnag

Gjest
    Talisker som grunnlag for blandedrink, men på den annen side hvorfor ikke? Og hvis vi skal være erdruelige et lite øyeblikk til så er kanskje ikke eplejuice det værste å blande i whisky?
    Om du smaker Talisker + Eplejuice vil du modifisere det du skriver over. Det var en underlig blanding av fjøsduft, råtten ost og eple. Anbefales ikke.

Opplevelsen ble pådyttet meg under en sammenkomst i den bolde hovedstad, og følgelig er lokalbefolkningen skyldfri, Dr. Dong.

Jeg er glad i å eksperimentere, blande og prøve nye ting, men kommer ikke til å bruke eplejuice i whisky heretter. To gode ingredienser hvis sum ble som å lytte til en hvilken som helst landbruksminister i mer enn tre minutter: sammensurium.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Kjøpte en Ardbeg Gallileo idag, skal smake til Ylvis
    Sååå... Hvordan smakte den?
    Hadde satt ett tak på 6-700, men Terje (han fra Hellstrøm rydder opp (på Opsahl)), klarte å prakke den på meg, og brøt endel barrierer prismessig for min del ;)
    Nå tørr jeg nesten ikke å åpne den :p
    003a_ardbeg_galileo_bottle__carton1.jpg

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Smaker supert Andreas!
    Sødme, fylde og masse røykaroma
    Ja, tror det var noe sånt han snakka om?
    Hadde visst blitt tappa om på forskjellige typer fat for å få litt mere særpreg?

Iallefall, blir det sikkert litt smaking, men tror jeg sparer den til røra er tilbake :)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.102
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Som ny Whisky-smaker trenger jeg noen tips/retningslinjer.
    Har alltid vært glad i cognac, men kjøpte en Laphroaig 10 år Single til 500,- for et par uker siden for å smake litt.
    Nå er Cognac'en helt i vasken og jeg vil ha mer Whisky. Problemet som ny bruker er at det er mange merker å velge i og jeg vil helst unngå bomkjøp.
    Hva skal en nybegynner se etter? Er feks alle singlemalt bankers? Er irsk bedre enne skotsk? osv osv..... Vet det er mye smak og behag selvfølgelig, men det er vel noen merker som aldri er feil?
    Tar gjerne tips som er i samme gata som Laphroaig og rundt 5-600,-

/Per Olav

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Dra til Heathrow og House of Whiskies, så får du prøvesmakt litt..

Bunnahabain er en av mine favoritter. Det samme gjelder Tallisker, Dalmore og altfor mange andre gode. Min strategi er å ha minst ti flasker i omløp til en hver tid. Det gjør at jeg blir kjent med mange fine og jeg går aldri tom.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min strategi er å ha minst ti flasker i omløp til en hver tid. Det gjør at jeg blir kjent med mange fine og jeg går aldri tom.
    Kvaliteten synker vel dessverre om de blir stående åpne for lenge. Liker strategien din, men min erfaring er at en åpnet whiskyflaske bør konsumeres i løpet av en måned eller to, i hvert fall synes jeg å registrere at kvaliteten synker etter dette.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Min strategi er å ha minst ti flasker i omløp til en hver tid. Det gjør at jeg blir kjent med mange fine og jeg går aldri tom.
    Kvaliteten synker vel dessverre om de blir stående åpne for lenge. Liker strategien din, men min erfaring er at en åpnet whiskyflaske bør konsumeres i løpet av en måned eller to, i hvert fall synes jeg å registrere at kvaliteten synker etter dette.
    Mye i det, men ekspertene mener vel at dersom flaska er under halvfull (altså mer oksygen i flasken enn væske) vil den tape seg fort. Ellers annbefaler de vel drikking innen 6mnd generelt.
    Jeg har en flaske som jeg ikke synes er no særlig god, og den har definitivt ikke blitt bedre nå etter og være rett over halvfull i snart 2 år

De gærneste fyller på med klinkekuler etterhvert så de drikker, for og minimere oksygennivået i flasken

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn