Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Slår meg på den, Bunnahabhain er snadder, blir ikke så lenge i barskapet..

    hva er Cruach-Mhòna slags whisky? Ikke hørt om før.
    Jeg tror den lages kun for duty free-salg. Jeg har kjøpt den på Gatwick og Heathrow nå sist. Det er en veldig god whisky med en fantastisk ettersmak (er det hale de kaller det) som varer og varer. Her er reklamen fra World of Whiskies og en showdown mot Laphroig Quarter Cask.
     

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    ..og så kan man selvsagt lure på hvorfor noen frivillig drikker Johnny Walker Red Label. Noen liker kanskje smak av stavkirke og nedgravd oselvar...
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mine siste to anskaffelser:

    ardbeg uigeadail.JPG
    smokehead_front_shot_hi_res.jpg
    Blir spennende da jeg ikke har smakt noen av dem.

    Mvh
    Gjert
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    aberlour-a-bunadh.jpg

    En A'bunadh er ingen dum avslutning på lørdagen!!;)
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Spiralis: Aberlouren ser jeg alltid etter når jeg er ute på reise. Har enda ikke funnet den.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Jasså. Skal se ekstra nøye neste gang jeg stikker til Sverige. Den ligger ikke inne på vinmonopolets nettsider.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Vinmonopolet fører ikke A'bunadh. De tynnes ikke ut så enkelte fat holder over 60%. Sverige tar inn når de er under 60%, ellers er det gjerne en taxfree whisky. Sjekk nettsiden til Aberlour for å finne utsalgssteder. Aberlour Single Malt Scotch Whisky
     
    J

    J.J

    Gjest
    Norsk lov tilsier vel at hvis det er over 60%, og en blir stoppet i tollen, så blir en straffet som om at det var narkotika.
    Håpløst for oss som liker whisky og rom.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Greit at svenskene tar inn de som er inntil 60% da.

    Denne har jeg sett endel etter. Ralfy på youtube sier dette er den Cask Strenght du skal ha om du bare skal ha en Cask Strenght.

    Men jeg har aldri sett den...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    tok meg et glass av min gamle venn, 10års Laphroaig i dag... og ble litt skuffet.
    har drukket mange whiskeyer uten røykpreget i det siste, og synes nesten Laphroaig'en ble litt one trick pony uten dybde.
    må kjøpe meg en ny lagavulin og dobbeltsjekke at jeg ikke bare har blitt en fløtepus som foretrekker whiskey uten bålsmak... :p
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    @bjarnetv, - du har helt rett, - standard Laffa 10'er er en ganske så rett frem og enkel liten bølle. Tøff i trynet med en gang, men det tar ikke så lang tid før du ser rett gjennom den.

    Lagga 16 er den litt mer voksne, arrogante storebroren som har vært et par år på universitet, lært litt, opplevd litt, hatt seg litt rundt og småskryter av det nede på pub'en.

    Ardbeg 10'er er derimot fettern som dro på sjøen og kommer hjem med sjøsalt i luggen, fremmede lukter i klærne, full av historier om eksotiske damer og fremmede byer, - bråvoksen med grove, tørre never, men fortsatt kvikk og sterk i kroppen. The real deal !
     
    D

    Danke

    Gjest
    Laphroaig Quartercask er den beste fra de rimeligere Laphroaig synes jeg. 10 åringen er helt grei om du handler den billig i Sverige eller Danmark.. I Norge er den litt dyr for prisen.

    Da er Ardbeg 10 et bedre alternativ for prisen....
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    aldri vært noen stor fan av vanlig ardbeg, og har fortsatt en ardbeg alligator stående som jeg kommer til å trenge et år til for å bli kvitt ;)
    synes Quartercask er bedre enn vanlig laphoraig, men så vidt jeg kan huske den når fortsatt ikke opp til lagavulin.

    holder nok uansett en liten knapp på yamasaki, oban, bunnahabhain og glengoyne
    når det kommer til "ung" whiskey
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes Lagavulin er for snill ismaken, foretrekker da Caol Ila 12.... Ellers synes jeg røffe Ardbeg og Laphroaig Quartercask er bedre enn de to førstnevnte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes Lagavulin er for snill ismaken, foretrekker da Caol Ila 12.... Ellers synes jeg røffe Ardbeg og Laphroaig Quartercask er bedre enn de to førstnevnte.
    Da bør du prøve denne som jeg sitter med nå, 509 på polet og sterkt anbefalt:

     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Jeg kom over dette stedet i Gamla Stan - men det var dessverre stengt da jeg var der :mad: Noen som har vært innom?

    Ardbeg2.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes Lagavulin er for snill ismaken, foretrekker da Caol Ila 12.... Ellers synes jeg røffe Ardbeg og Laphroaig Quartercask er bedre enn de to førstnevnte.
    Da bør du prøve denne som jeg sitter med nå, 509 på polet og sterkt anbefalt:

    Har prøvd den, veldig god. Kan også anbefale 12 åringen og Taxfree varianten Darach Ur som betyr ny eik. De to sistnevnte er uten røyk...
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Nok whisky på bordet i kveld, fått noen gaver til fødselsdagen i flytende form. Må feires. Ølen er en Nøgne Bitter, godt sammen med litt whisky.
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Har over tid handlet litt whisky, men har drukket relativt lite. De siste 6 årene har i grunn alt bare stått på lager, og som travel småbarnsfar så har jeg ingen tro på at mulighetene til å nyte en del av dette ikke blir så mye bedre sånn umiddelbart. Men i dag har jeg ryddet litt og fått litt oversikt - så tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av "barskapet" her....

    Begynner med diverse - her er det ymse........

    IMAG0328.jpg

    Neste bilde er vel noe mer spisset mot whisky, men fremdeles mest standardvarer....

    IMAG0329.jpg

    den neste gjengen er vel også litt ymse, og bærer preg av at kjøpere synes det er gøy med litt spesielle flasker/innpakning!

    IMAG0330.jpg

    Så er det vel resten litt mer av det som ofte omtales her i tråden....

    IMAG0332.jpg

    IMAG0334.jpg

    IMAG0335.jpg

    Mesteparten av det som er avbildet er ikke åpnet, man har jo også en del flasker som man har smakt på....

    IMAG0336.jpg

    Det var whisky...man har jo litt brandy og aquevit også!

    IMAG0337.jpg

    IMAG0338.jpg

    Så, da ønsker man i grunn bare roligere dager så man kan nyte dette sammen med musikk.....

    Mvh
    OMF
     
    D

    Danke

    Gjest
    Du verden for en samling OMF. Sikler særlig på Islay whiskyen og bourbonen.

    Fikk selv en flaske Ardbeg 10 til jul, eneste whisky jeg har for tiden, da jeg brått blir svenske. Må stoppe i tollen og får ikke ta med mer enn en liter. Kan være sjeleglad at jeg ikke har en samling nå. Hadde en liten samling på 10 flasker tidligere som klokelig er fortært.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Glenmorangie- Lasanta, spennende og bare bittelitt annerledes, moro at det kommer en rødvinsdunst når man åpner den :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Hei skulle ha oppdatert dere på mitt siste store kjøp. Men på grunn av mye jobb og mas nå i forbindelse med jula har det ikke vært tid til så mye aktivitet her inne. Har jobbet som en galning og sovet kun avbrutt av "pliktopptredener" ved faste middager som hører julen til! hadde laget et innlegg om denne whiskyen men sovnet fra PC'n før jeg rakk å trykke "send".??? Da jeg våknet hadde maskina slått seg av og alt arbeidet var ganske bortkastet.:(

    Nuvel, det jeg fant på Gardermoen sist jeg var der er denne:


    Shackleton _The Journey Blend.png

    Shackleton "The Journey Blend" whisky.

    shackleton-whisky.jpg

    Slik ligger den i boksen sin. pakket i strå slik originalen ble i 1906

    shackleton-whisky-utpakket.png

    Og her har vi flasken.

    En bagatell av 1099,- på Tax Free er et par hundre mindre enn i butikk i UK.

    De som bryr seg om slikt kan lese mere om historien til denne whiskyen her:
    Shackletons
    eller her:
    Mackinlay's Whiskey Old Highland Scotch | Shackleton Whiskey
    eller her:
    Whisky Discovery: Whisky Discovery #264

    Kortversjonen for de som ikke gidder å lese er at Ernest Shackleton på sin sydpolsekspedisjon hadde med sen noen kasser whisky. Hundre år senere ble et antall flasker funnet i ekspedisjonshytta og de ble analysert og man produserte en eksakt kopi ( smaksmessig ) av den originale whiskyen.
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.556
    Sted
    Moss
    Whisky tips ønskes.

    Noen som kan gi meg noen tips på god Whisky som har godt med røksmak,
    sett gjerne en 5 på topp liste, hvis du har noen gode tips å dele. :)

    Jeg har en tendens til å komme tilbake til Jack Daniels,
    selv om jeg stadig prøver nye nytt.

    Ikke det at Jack Daniels er feil for meg, men det er så masse digg der ute, så del gjerne dine erfaringer....

    Så selv om Jack Daniel's Sinatra Select er favoritten, så må en sjekke ut nye gode dråper :cool:
    Det som trigger mest nå, er teste er mørk smakfull Whisky med røksmak ala Jack Daniel's Sinatra Select
    Så kom med tips.

    Mvh
    Arild
    Jack Sinatra.jpg
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Whisky tips ønskes.

    Noen som kan gi meg noen tips på god Whisky som har godt med røksmak,
    sett gjerne en 5 på topp liste, hvis du har noen gode tips å dele. :)

    Jeg har en tendens til å komme tilbake til Jack Daniels,
    selv om jeg stadig prøver nye nytt.

    Ikke det at Jack Daniels er feil for meg, men det er så masse digg der ute, så del gjerne dine erfaringer....

    Så selv om Jack Daniel's Sinatra Select er favoritten, så må en sjekke ut nye gode dråper :cool:
    Det som trigger mest nå, er teste er mørk smakfull Whisky med røksmak ala Jack Daniel's Sinatra Select
    Så kom med tips.

    Mvh
    Arild
    Vis vedlegget 236123

    Husk; ordentlig whisky kommer fra Skotland, og fargen betyr ikke noe. Mange farger whiskien med sukkerkulør.
    Mitt forslag er: Ardbeg, Lagavullin, Laphroaig, Bunnahabhain og Bowmore. Alle er fra Islay, som produserer kraftige whiskier.
    R
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.556
    Sted
    Moss
    Takk for tipset Roger, Noen av merkene er selvsagt alt prøvd ;)
    men det er jo mange fra samme produsent, så da får en teste flere derfra..

    Hører det sies at ordentlig whisky kommer fra Skotland, noe som er sant...
    Men jeg trenger en ny favoritt, ikke bare bare Jack D. :rolleyes:
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Takk for tipset Roger, Noen av merkene er selvsagt alt prøvd ;)
    men det er jo mange fra samme produsent, så da får en teste flere derfra..

    Hører det sies at ordentlig whisky kommer fra Skotland, noe som er sant...
    Men jeg trenger en ny favoritt, ikke bare bare Jack D. :rolleyes:
    Mitt tips er Ardbeg. Hvis du kan få tak i en Alligator så har du min favoritt.
    R
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.124
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja du Arild, nå klør jeg meg litt i hodet. Jeg har ikke smakt Sinatra Select, men whiskey/bourbon
    kjennetegnes vel egentlig med lite røyk, og desto mer sødme?

    Så, med alle fordommer intakte, har jeg forslag til fem whiskyer du bør smake, basert på før nevnte
    fordommer, for ikke å snakke om forutinntatthet vedrørende din smak......

    ShineySmileysGrin.jpg

    00.w.Lagavulin-Distiller-Edition.jpg

    00.w.Laphroaig_Triple_Wood_Single_Malt_Scotch_1190941.jpg

    00.w.old-pulteney-12yo.jpg

    00.w.springbank15.jpg

    00.w.talisker-storm.jpg

    Jeg har ikke rangert de individuelt, de er ganske enkelt presentert i alfabetisk rekkefølge.
    Favoritter forandrer seg med dagsformen...

    Jeg skal ikke si noe om de heller, utover at de alle er store robuste whiskyer med kompleksitet og eleganse,
    de har varierende grader av røyksmak, og varierende grad av sødme, jeg er svært glad i alle fem.

    ThumbsUp.jpg

    / Morten
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.556
    Sted
    Moss
    Jeg trenger en pakke Paracet etter de der :cool:

    For her er det gamle pulttenåring, skallebank og Talinsk Storm m.fl. :cool:
    Høres nesten ut som en trivelig vestlandsk bygdefest :D

    Men fra spøk til revolver, disse ser virkelige spennede ut,
    så her er det bare å handle. :)

    Takk for tips Morten, ALLE skal prøves hehe

    //Arild
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn