Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Kjöpt en flaske whiskey som gave til en svärt god venn som liker det söte og runde. En Gentleman Jack fra Jack Daniels.


    Kjöpte en flaske Laphroaig Quartercask til meg selv på systembolaget som foretrekker det röffe.

    Gleder meg til å få prövesmake Gentleman Jack med min kamerat når jeg gir den som gave hehehe.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som vet hva Macleods Islay 8 years inneholder? Jeg synes den var litt tam i smaken for å väre så ung... lurer på om det kan väre Bowmore?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    La jo ut noen bilder litt lengre opp i tråden - har i grunn bestemt med for å kvitte meg med alt dersom noen skulle være interessert. 40-50% rabatt ift polpriser hadde jeg tenkt! Resten kan man sikkert ta på PM.

    Mvh
    OMF
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Noen om kan gi en vurdering av denne? Ble innkjøpt på Gardermoen tidligere i uka :p

    Jura.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Noen om kan gi en vurdering av denne? Ble innkjøpt på Gardermoen tidligere i uka :p

    Vis vedlegget 244570
    Kjøpte den samme på OSL for noen år siden. Øywhisky med kun moderat røyk og torv. Jeg likte den og de som fikk smake likte den!

    Tror ikke du vil angre det kjøpet.:rolleyes:

    Og min flaske er tom for lenge siden!!!;)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Takk for svar! Høres lovende ut. Må bare tømme et par andre først, POB :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    4
    Etter en tur i London ble det: Dalmore King Arthur



    og en
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Den var noe enkel, og manglet noe av kompleksiteten fra de aller beste. Det er mulig at den sherrylagrede varianten er mer preget.

    Forresten: Drekkan' på trøndersk er et meget rosende uttrykk; mer som "oooh, kom med mer, la oss bøtte innpå til vi mister bevisstheten", "den heimerten her va' drekkan; gjør seg med litt kaffe"... "de' her va' itj drekkan, itj egna for rævfor eingang (men ne' ska de')"


    B
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    På østlandet betyr det at den var grei. Den var jo drekkanes, ingen usmak. Hvor mange år på fat, 10?

    ^^ Den var noe enkel, og manglet noe av kompleksiteten fra de aller beste. Det er mulig at den sherrylagrede varianten er mer preget.

    Forresten: Drekkan' på trøndersk er et meget rosende uttrykk; mer som "oooh, kom med mer, la oss bøtte innpå til vi mister bevisstheten", "den heimerten her va' drekkan; gjør seg med litt kaffe"... "de' her va' itj drekkan, itj egna for rævfor eingang (men ne' ska de')"


    B
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nei, nei norsk whisky har ikke blitt gammel enda. Er jo nesten nyoppstartet. Svenske Mackmyra begynner vel å få alder med tiden... Men skandinavsk whisky er fortsatt rel ung.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Er nok både purist og en smule gammeldags, men i mitt hode er "Whisky" fra Scotland og "Whiskey" fra Irland det eneste som gjelder. Den irske er borderline men aksepteres, og der er det stopp!

    I USA lager man hjemebrent på mais og rug!

    India og Thailand lager mye rart som kalles whisky men som slett ikke er det! Mye av det er teknisk sett rom!

    Japan lager godt brennevin, men whisky?? NEI!! feil del av kloden!

    Sverige forbigås i "störst möjliga tystnad" som man sier på cirkus!

    And that sums it up I think!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Spiralis virker på meg som en GGG* med sære meninger. ..


    Me like

    * Gretten Gammal Gubbe

    ;-)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis virker på meg som en GGG* med sære meninger. ..


    Me like

    * Gretten Gammal Gubbe

    ;-)
    Ikke helt innertier der du min venn.:rolleyes:

    Er nok mere en KGG.

    Kverrulerende Gammel Gubbe!;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Svenske whisky'en må da være laget for å være dessertdrikk til modne kvinner....

    ;-)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har lyst til å skape en norsk whisky som heter Torvmåsan. Nok torv der jeg kommer fra, som kan bli til røykwhisky. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    India og Thailand lager mye rart som kalles whisky men som slett ikke er det! Mye av det er teknisk sett rom!
    Måkkje disse mekongwhiskey. Snadder saker det, om du er heldig, til en drøy tier for en helflaske. Smaker faktisk bedre enn mye av den skotske gulvlakken som selges som blended på polet i samme prisklasse+statspåslaget.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    India og Thailand lager mye rart som kalles whisky men som slett ikke er det! Mye av det er teknisk sett rom!
    Måkkje disse mekongwhiskey. Snadder saker det, om du er heldig, til en drøy tier for en helflaske. Smaker faktisk bedre enn mye av den skotske gulvlakken som selges som blended på polet i samme prisklasse+statspåslaget.
    "Mekong whisky" er vel kjent som et utrykk som beskriver særdeles luguber drikk! Mye av det her er lager av sukkerrør og melasse og da er det faktisk ikke whisky uansett hva produsenten påstår, da er det rum!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    India og Thailand lager mye rart som kalles whisky men som slett ikke er det! Mye av det er teknisk sett rom!
    Måkkje disse mekongwhiskey. Snadder saker det, om du er heldig, til en drøy tier for en helflaske. Smaker faktisk bedre enn mye av den skotske gulvlakken som selges som blended på polet i samme prisklasse+statspåslaget.
    "Mekong whisky" er vel kjent som et utrykk som beskriver særdeles luguber drikk! Mye av det her er lager av sukkerrør og melasse og da er det faktisk ikke whisky uansett hva produsenten påstår, da er det rum!
    Ris for det meste, og det er jo et kornslag ... så whisky kan vel brukes. Både hvete, mais og anna slikt brukes jo i stort monn rundtom. Oppfyller sikkert ikke noen puristiske renhetslover for maltwhisky ... men so what?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Tasmansk, Japansk og enkelte Indiske, Svenske, Finske Whiskyer gjør det jo godt bla..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    India og Thailand lager mye rart som kalles whisky men som slett ikke er det! Mye av det er teknisk sett rom!
    Måkkje disse mekongwhiskey. Snadder saker det, om du er heldig, til en drøy tier for en helflaske. Smaker faktisk bedre enn mye av den skotske gulvlakken som selges som blended på polet i samme prisklasse+statspåslaget.
    "Mekong whisky" er vel kjent som et utrykk som beskriver særdeles luguber drikk! Mye av det her er lager av sukkerrør og melasse og da er det faktisk ikke whisky uansett hva produsenten påstår, da er det rum!
    Ris for det meste, og det er jo et kornslag ... så whisky kan vel brukes. Både hvete, mais og anna slikt brukes jo i stort monn rundtom. Oppfyller sikkert ikke noen puristiske renhetslover for maltwhisky ... men so what?
    For det meste melasse!

    Men jeg er helt enig med deg at det kan drikkes for å bli full! Slik sett gjør det nytten!

    Men for min del blir dette som å si at mp3 med maks komprimering leverer lyd på høyde med mitt analoge røroppsett! Og det gjør ikke en mp3 spiller med maks komprimering, imho. Man hører musikken javel, men der stopper en hver likhet!

    Skal jeg drikke alkohol basert på ris vil jeg nok holde meg til sake, eller "Daiginjō-shu" for å være mer spesifik. Teknisk sett er dette mer et øl enn vin/brennevin men det er en annen sak. Noen av oss er purister og sære, andre er mere mainstream. Slik er det bare.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.532
    Antall liker
    15.624
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg liker godt drikke og har stor sans for single malts. Referansen ligger hos meg de i Skotske, men har de siste 7-8 årene fått øynene opp for Japanske single malts. Mitt poeng er vel at gode kvalitetsvarer og god smak er ikke nødvendigvis er geografisk begrenset. Men det heter vel at når du drikker så skal du drikke en bit av stedet!

    Interessant er det jo da man kan komme i grenseland på hva som er hva. Ta f.eks. en Gueuze øl og en naturvin (villgjær) som nesten kan krysse hverandre i smak. Spennende!

    OU812
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er ikke så ofte man har anledning til å hanke inn whisky som klokker inn 88,5 poeng i "Very good to excellent" kategorien. Men i dag kjørte jeg forbi en Lidl her nede i Spania, og da var det bare å være seg sitt ansvar bevisst.

    To flasker ble kjøpt inn, den ene skal bli med hjem. Flott farge og konsistens, fin i nesen, uten å stikke -- og smaker meget godt når den rulles i munnen, sammenlignet med mye av det jeg pleier å kjøpe på polet hjemme. Prisen her, vel 80 kroner flasken ...

    Godt jeg ikke bor her fast.

    The Glen Orchy blended malt, which is among 4,500 whiskies reviewed in the Whisky Bible, scored 22 points for the nose, 22.5 for taste, and 22 for both finish and balance leading Jim to describe it as being an "excellent malt" with "superb, mouth-watering gristy sugars" with the combination equalling "light-bodied fun". Jim goes on to say, "It's incredibly heartening to see that Lidl has really raised the bar for the everyday Scotch." With an unbeatable price to match, this whisky looks set to be the must-have addition to Christmas festivities this year.

    € 9,99

    Skjermbilde 2014-04-10 kl. 19.19.30.jpg
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Interessant! Skal en tur til Italia/Frankrike i sommer. Mulig å finne den der, Kanskje?
    Det gjør du sikkert. Er definitivt verdt å ha med i kofferten.
    (Er på besøk hos min mor her i Spania - og hun melder morsomt nok: "Jeg liker ikke at du drikker sånn billig whisky.")
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Vreden, stell pent med den mamman di du! Slike vokser ikke på trær!

    Forøvrig så har hun jo et meget godt poeng.;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    I dag ble det en Balvenie Double Wood 12 yrs.

    En meget snill og god whisky, avrundet og med sivilisert ettersmak. Ingen risiko for at man lurer på om det var flasken med båtpuss som ble drukket.

    Balvenie Double Wood 12 yr.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn