Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Er ikke den nye Supernova en mer røykfyllt en?

    Har samplet litt whisky idag siden jeg har vært med kona på alt mulige begivenheter de siste dagene.... og farsdag.

    Bunnahabhain Darach Ur Batch 10 har mistet litt av trespon og vanilje smak lukten. Den er der men litt mindre dominerende. Litt synd for jeg likte det. Det som derimot er bedre er at den virker mye eldre, og mer Sherry fra gamle fat. Før så var den en ung rå vaniljebombe på Batch 8 tror jeg det var og 9 muligens.... Men nå virker den mye mer oljet og eldre, olje kan sef også komme fra nye fat da. Men virker mer som eldre fat og mer sherry, det som er sikkert er at her er det Batch variasjon, og det gjør det jo litt spennende og farligere også da. Jeg likte den men savner litt tresponlukt da...

    Litt mer Bunna identitet på denne.

    Den nye Rødvin Bunna og Toiteach ligner lite på Bunna, men er gode...

    Toiteach er rett i fjeset røykbombe, som er preget av å være ung. God men veldig rett på og røyk.

    Rødvin Bunnaen er mer kompleks svakere røyk men likevel tydelig røyket og veldig krydret med masse pepper i finishen...
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Cruach-Mhòna er min Bunnahabhain-favoritt. Her er produsentens omtale:


    «It’s the smoke from our peated malted barley that lends this limited edition Bunnahabhain Islay single malt its distinctive taste. And, because Cruach-Mhòna is of natural colour and unchill-filtered, its taste remains pure, strong and truly special, all the way from casking to bottling to enjoying.»

    Blir muligens en slik på Gatwick til helgen... :cool:
     
    D

    Danke

    Gjest
    Endelig ble det en Ardbeg Uigedail på meg. Snart er det slutt på disse, fordi Ardbeg ikke har mer igjen. Så ville smake den før det er for sent. Litt over mitt budget egentlig men man må unne seg noe godt til en spesiell anledning feks jul.

     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Endelig ble det en Ardbeg Uigedail på meg. Snart er det slutt på disse, fordi Ardbeg ikke har mer igjen. Så ville smake den før det er for sent. Litt over mitt budget egentlig men man må unne seg noe godt til en spesiell anledning feks jul.

    Den der sammen med Talisker 18 er den beste Whisky jeg har hatt i min munn.
    Ubeskrivelig godt håndverk.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jau, Uggie var god og oljet med sødme og kraftig røyk.. Måtte litt vann til, men var god uten vann også.
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    Highland Park: Svein har jeg ikke smakt....
    Fikk Caol Ila i dag, deilig Islay whisky og stortsett fast medlem i barskapet..
     

    Vedlegg

    D

    Danke

    Gjest
    Pluss for originalt ølglass :) , whiskyen er også en favoritt av meg og et sted jeg skal besøke om jeg tar turen til Islay....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig ble det en Ardbeg Uigedail på meg. Snart er det slutt på disse, fordi Ardbeg ikke har mer igjen. Så ville smake den før det er for sent. Litt over mitt budget egentlig men man må unne seg noe godt til en spesiell anledning feks jul.

    Takk for tipset. Plukket med meg to av denne fra mitt lokale pol som er ett av de få som har noe igjen, + en Bruichladdich Port Charlotte Heavily Peated.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    För dere som har Octomore 6.2 hjemme.

    Ta i mye vann så skall dere se på en helt annen smak en den råe som den er utan vann. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    lagavulin.jpg

    Kjente at jeg ikke kunne være uten denne i skapet. Dermed ble de en ny med hjem etter jobb i går.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Vurderer å "bytte" bort følgende klassikere:
    En uåpnet flaske av ett av mine favoritt destilleri i whiskyverden, nedlagte Brora.
    En orginal Port Ellen bør man smake før man går i grava. Nedlagt destilleri som har kultstatus ute blandt whiskyinteresserte.
    Den beste St Magdalene som er utgitt.
    Til slutt ikoniske Ardbeg Provenance 1974 som er regnet for en av de beste whiskyene som er produsert. Avbildet på forsiden av den offisielle Ardbegboka og en whisky som må smakes om man er interessert i Ardbeg. Kvaliteten er av en helt annen verden enn det som blir produsert av Ardbeg nå.




    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg går mer enn gjerne hånd i hånd gjennom sentrum med deg for en Provenance LF!
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Bytte i andre whiskyer er aktuelt, men bytter da kun i tilsvarende kvalitet. Ellers kan platespillere, forsterkere, riaa være interesant.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg går mer enn gjerne hånd i hånd gjennom sentrum med deg for en Provenance LF!
    Enn hvor fristende det virker så tror jeg at jeg avstår;)
    Uansett så kan du gjerne få en smak eller to om den ikke byttes bort og åpnes.
    Vet jo du er interessert i whisky. Har ikke så mye legendarisk godt åpent nå, men kan sende deg 3cl samples av Glen Elgin destillert i 1968, Arran single Cask valgt ut av whiskyklubben på Jæren og annet som ligger i boden.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her i Sverige er det god tradisjon med samplebytte og salg av samples. Sikkert ikke helt lovlig, vet ikke. Men kunne vi ikke fått til noe lignende i Norge også?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg har drukket endel cameronbridge single grain whiskyer. Skal Singel grain være godt så må det være gamle saker og det har du jo:)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Ikke veldig mye liv, men om du blir medlem i NMWL så får du tilgang til tråder hvor det byttes samples og store flasker. Aktivitetsnivå er dessverre ikke som på det svenske whiskyforumet. Den enorme prisoppfangen på whisky har også gjort noe med oss whiskynerder, og aktiviteten på forumet har blitt redusert.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Er du interessert i whisky så finnes det ikke et bedre sted enn NMWL å bedrive litt tid. Noen av de mest kunnskapsrike personene i Norge på temaet Whisky frekventerer forumet jevnlig. Importører av whisky og andre edle varer kan man også komme i kontakt med.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.249
    Antall liker
    3.512
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Whisky smaker bånnpuss, men det er viktig å konsumere litt av det for å holde på imaget. ;)

    Denne gikk ned strupen i går aften.

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.696
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, det der er ikke whisky, men god er den sikkert:)
    Nei det er whiskey, men hva så? Whisky produseres jo over hele verden etter hvert, også i Norge, Sverige og f.eks. Tasmania. Det er nok ikke lenger noe skottene er alene om å produsere. Les bibelen til Jim Murray så ser du hvordan utviklingen går. Ja, jeg er også medlem av NMWL.:)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Nå har da amerikanere og Irer valgt å bruke ey, så må man da kunne respektere det? Murray kjenner jeg godt til, anbefaler hverken hans foredrag eller hans bibel. Veldig glad for at du er NMWL medlem og forumet trenger hver eneste bidragsytere:)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fikk servert Nikka pure malt av min söster sist jeg var på besök. Mitt förste smak av en Japansk whisky, og den smakte over all forventing. Forrige gang jeg var på besök smakte jeg Glenfarclas 21 år, en gammel whisky som er svärt god og rimelig priset på polet.

     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_1237.jpg
    IMG_1236.jpg IMG_1232.jpg IMG_1234.jpg

    Kompis jobber i Kina. Skulle GJERNE bedt han hamstre litt før han kommer hjem..
    Dårlig gjort av han å sende slike bilder til vanlige lønnsmottakere. :/
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JEJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn