Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Japanerne er perfeksjonister, ellers blir det Harakiri. Noe som gjør at betingelsene for bra Whisky er store.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror neste helg blir alkoholfri men taxfree handling med Laphroaig QA cask.,.
    Styr unna den, det smaker hoppetau.

    ble en gang forledet til å tro at det var det samme som den geniale Quarter Cask... den gang ei. :(
     
    D

    Danke

    Gjest
    Laffe QA cask og Ardbeg 10 til samme pris dvs 400kr ltr, Så da er det vel bare dumt å ikke ta Ardbeg 10. Laddie Octomore frister men way over mitt budgett.
     
    D

    Danke

    Gjest
    En småpakke classic malts Talisker, Caol Ila og Clynelish innkjøpt. Skal besøke en kamerat i Norge snart. Gleder meg til gjensmak med Caol Ila og Talisker. Veldig spent på Clynelish. Den er røkt og sikkert ikke så dyr i forhold til Islay eller populære Talisker som independent produsenter..
     
    D

    Danke

    Gjest
    En mye mindre småpakke 3cl samples kom i posten, det er litt kult med Sverige at det er lov til litt sånt.

    Fikk Aberfeldy 21, Laphroaig Triple Wood og Mackmyra Svensk Rök for en svärt grei pris... med proffe originale etiketter og alt, kjöpt privat sef på Fb.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Utsolgt på Polet. Det er sikkert tomt på Systembolaget snart.
    Interessant å reflektere over at folk handler når prisen øker. Det må jo bety at noen forveksler varens pris med varens verdi og at de synes varen blir bedre, dvs mer verdifull, fordi den blir dyrere. Dette kan umulig ha noe med HiFi å gjøre.
    Poenget er vel at prisene ikke har økt enda, men i neste runde (hvis den kommer inn igjen) vil den bli dyr. Det at det er tomt gjenspeiler vel helst at importørene ikke helt vet om de skal fortsette å importere når prisen øker så dramatisk.
    Akkurat nå koster den (Yamazaki 18y) £220,- på Amazon UK. Den gikk for £157,- hos Master Of Malt så lenge de hadde den på lager. Og der var den utsolgt i Sverige også ser jeg. Prisen i Sverige var faktisk ganske god den.
    yamazaki 18 gikk for 1299sek her.

    Det tok ikke mange dager for det var tomt.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drakk en halv flaske av denne på fredag:



    Den var veldig god der og da. Veldig god faktisk. Ble konsumert da det var tomt for kaldt heimelaga øl i kjøleskapet.
    Fredagen var helt fenomenal den. Lørdagen derimot...Ikke særlig morro.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Var på reise her i forrige uke og "pussig nok" ble det adoptert en 21 år gammel Isle of Jura på OSL! :rolleyes: Syntes det var en passende 60 års present til meg selv! ( Sammen med litt annet smått ):cool:

    Isle of Jura 21.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.188
    Antall liker
    6.936
    Torget vurderinger
    4
    Sitter her med en 15 år gammel Mortlach fra Gordon&MacPhail. Den er vel hva man må kalle "annerledes".

    Det er en håndfull ting jeg aldri går tom for på kjøkkenet....som jeg kan overleve på og lage i et utall variasjoner. Som øl, egg, poteter, olivenolje, smør......og bacon. Nå har jeg også bacon i barskapet. Mortlach smaker distinkt av røkt bacon. Litt usikker på hva jeg synes om det, men det skjerper ikke apetitten på samme måte som skikkelig tørrsaltet bacon i stekepannen...
     

    Vedlegg

    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Sitter her med en 15 år gammel Mortlach fra Gordon&MacPhail. Den er vel hva man må kalle "annerledes".

    Det er en håndfull ting jeg aldri går tom for på kjøkkenet....som jeg kan overleve på og lage i et utall variasjoner. Som øl, egg, poteter, olivenolje, smør......og bacon. Nå har jeg også bacon i barskapet. Mortlach smaker distinkt av røkt bacon. Litt usikker på hva jeg synes om det, men det skjerper ikke apetitten på samme måte som skikkelig tørrsaltet bacon i stekepannen...
    Tillot meg å sakse litt fra importøren i Sverige:
    Smakprofil

    Mild, lite charkuterirökt doft i klassiskt sammansatt, delikat stil. Härlig, lång och finessrik smak med fina, diskreta, vaniljsöta fudgetoner som smeker sig runt i munnen. En ganska rustik, aptitretande whisky.

    Så, bacon stemmer nok godt da.
    Liker Mortlach jeg, men etter det du beskriver så tror jeg at jeg står over akkurat denne.
    Tore

     
    D

    Danke

    Gjest
    Tror jeg unner meg en öl og en Mackmyra Svensk Rök idag pga väret..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ille bra, den har jeg sett mye men desverre aldri smakt ennå... Men håper jeg får smakt den snart...

    -her går det i klassisk musikk og ale/öl og Ardbeg 10 men nå er det ikke mer igjen av de 3 öl jeg hadde så slainte da blir det et liiiite copita glass Ardbeg til.. :)
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Tormore-destilleriet er vel kanskje ikke av de mest kjente her på berget. Eies av Chivas Brothers, og produserte i 2014 4.800.000 liter single malt hovedsakelig til blend-makedet. De har en 14 og en 16 års single malt OB. Disse kom i 2014 istedenfor en 12 års OB de har hatt en del år. Mange mener vel at OB fra dette destilleriet kanskje ikke er av de beste.

    Men, en single malt, (destillert i 1990) kjøpt, lagret i 17 år, og solgt av det uavhengige tappefirmaet Clydesdale, får god omtale på forskjellige nettfora. Totalt ble det i 2007 tappet 205 flasker. At den fortsatt er å få kjøpt på Systembolaget i Sverige er smått utrolig. Er vel en såkalt hyllevarmer dette, noe støvlaget på lokket tydet på.

    Uansett, jeg gleder meg jeg.

    image.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er det lov å like Bushmills her inne, eller blir den ikke fænsy nok? :p
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Er det lov å like Bushmills her inne, eller blir den ikke fænsy nok? :p
    Smak er en individuell greie heldigvis.:rolleyes: Derfor er det så greit at vi deler våre ulike erfaringer, basert på våre egne forutsetninger.

    Regel nummer 1. Om whiskyen er god eller ei bestemmes IKKE av prisen!!!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kjøpte ei flaske Nikka coffey grain, syntes den var meget god.
    Har fått litt sans for Japansk i det siste.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Kjøpte ei flaske Nikka coffey grain, syntes den var meget god.
    Har fått litt sans for Japansk i det siste.
    Artig at denne faktisk er billigere i Norge enn i Sverige. Koster SEK 849,- på andre siden av kjølen...
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte ei flaske Nikka coffey grain, syntes den var meget god.
    Har fått litt sans for Japansk i det siste.
    Synd at Nikka kutter ut 12, 15 og 18 åringene av blandt annet Yoichi. Prisene virker og å ha skutt i været på japansk whisky.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Appropo fargestoff i whisky... Til venstre har vi en Lagavulin12y cask strength. Til høyre (svevende) har vi en Lagavulin 16y. Der de på etiketten bak også deklarerer at det er tilsatt fargestoff. Det er vel for at det skal se penere ut i glasset, men jeg synes nå at single malt whisky godt kan selges uten fargestoff.

    image.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.800
    Antall liker
    16.041
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte ei flaske Nikka coffey grain, syntes den var meget god.
    Har fått litt sans for Japansk i det siste.
    En meget god whisky, som jeg har gravd meg dypt i allerede. Kommer nok til å kjøpe flere.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.152
    Gå ikke glipp av D2 i dag, med reportasje fra Islay!!

    islay.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.601
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det lov å like Bushmills her inne, eller blir den ikke fænsy nok? :p
    Smak er en individuell greie heldigvis.:rolleyes: Derfor er det så greit at vi deler våre ulike erfaringer, basert på våre egne forutsetninger.

    Regel nummer 1. Om whiskyen er god eller ei bestemmes IKKE av prisen!!!
    Og i enda mindre grad hva den har vært innom av fat. Når det gjelder whisky synes jeg ofte less is more.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.601
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så lenge korken er i, gjør det ingen ting om flasken ligger. :p

    Men jeg er litt sånn naturlig skeptisk til slike Distillers Edition som har vært på all verdens rare fat for å skjule at det egentlig er whisky man drikker......
     
    D

    Danke

    Gjest
    Caol Ila som er den eneste av DE typene jeg har smakt var knakende god.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Talisker 10y og Distillers Edition var ikke så forskjellige. Når DE fikk stått litt i glasset kom sherrypreget mer frem. God wisky dette og. Hva man foretrekker er vel en smaksak.
    Talisker 18y er en av mine favoritter. Her skjer det mye i glasset når man lukter på innholdet. Og en litt oljeaktig konsistens i munnen. Bevares, smaken vararer og varer og varer... Synd den ikke er å få tak i her til lands.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.601
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig avhengig av fatene. Triple Cask og PX-fat er feks ingen god combo.
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Enig. Har smakt Balvenie double og trippel cask. Ikke mye å skrive hjem om.
    Balvenie 15y single barrel derimot. Fatkvalitet er helt avgjørende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.601
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fatkvalitet og single barrel som du skriver. Mye fatbruk (double og triple cask), og fat fra viner med sødme er for meg et signal om at dette er whisky for folk som egentlig ikke liker det.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.188
    Antall liker
    6.936
    Torget vurderinger
    4
    Fatkvalitet og single barrel som du skriver. Mye fatbruk (double og triple cask), og fat fra viner med sødme er for meg et signal om at dette er whisky for folk som egentlig ikke liker det.
    Det minner meg om da jeg begynte å drikke whisky. Jeg visste jeg likte det, likte lukten, likte munnfølelsen, men fant ikke helt mål når det gjaldt smaken. Det er jo også en læringssak. Man må vite hva man leter etter, både hvilken whisky man skal kjøpe og hva man skal smake etter.

    Jeg fant inngangsporten i form av Glenmorangie som kanskje er den fremste eksponenten for woods i ymse varianter. Deretter Bowmore og Balvenie. I dag finner jeg dem altfor søtlige, runde, snille, pregløse, men de funket den gang.

    Når det gjelder Talisker er jeg enig i at 18yrs er god, men prøvd 57 North cask strenght. Den er dessverre heller ikke tilgjengelig i Norge, men vel verdt å ta med seg om man kommer over den andre steder. Den har hatt et lite opphold i amerikanske eikefat, men ikke så det dominerer på noen måte. En del fruktige toner i lukten, men mindre i smaken som er litt strengere med et lite treaktig vaniljehint og en stor, kraftig, dynamisk munnfølelse med en laaaang pepperaktig avslutning.

    Talisker57North.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Fatkvalitet og single barrel som du skriver. Mye fatbruk (double og triple cask), og fat fra viner med sødme er for meg et signal om at dette er whisky for folk som egentlig ikke liker det.
    Og en måte å få solgt ikke fullt så god whisky. De kan kamuflere en del med sødme. Er vel en påstand jeg ikke helt har dekning for, men likevel...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.620
    Antall liker
    7.260


    Er halveis nedi denne, synes den er helt grei :)
    Har blingset litt med årstallene her, ser jeg. Tilbrakte noen fuktige høstkvelder på et gammelt vertshus i Oban for mange år siden. Bra sted, god whisky, mye regn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.601
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fatkvalitet og single barrel som du skriver. Mye fatbruk (double og triple cask), og fat fra viner med sødme er for meg et signal om at dette er whisky for folk som egentlig ikke liker det.
    Og en måte å få solgt ikke fullt så god whisky. De kan kamuflere en del med sødme. Er vel en påstand jeg ikke helt har dekning for, men likevel...
    Det har du nok. I vinverdenen er det plenty av sånne viner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn