Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    The Glenlivet Archive 0,7L + Bushmills Black Bush, 43%, 1L

Miraklernes tid er ikke forbi.

Fik tag i disse to i dag, for den beskedende sum af 500,- O0

Det var Archive jeg gik efter, men tog Black Bush med, som en ok hverdags dram.

Begge er tappet i starten af 90'erne.

Heh-heh.

Skål og god aften...

DSC_0053.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Black Bush var en av mine gamle favoritter. Hadde vært artig å smake den igjen og sett om den har holdt seg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Balle Florin etterlyste en billig single malt, han var visstnok litt lei av mye røyk. Men det er mulig denne går likevel:)
    Og for oss andre er den et kupp. Kall det hverdagswhisky, arbeidsledighetswhisky, whatever. Men god er den, og til prisen av 309,- på Systembolaget så er den veldig innafor.
    Vis vedlegget 454934

Masters of Malt;
    Ileach Peaty Bottling Note
    The Ileach is a peaty single malt from a secret Islay distillery, this has received rave reviews from whisky critics and has a solid core of peat and malt.

Tasting Note by The Chaps at Master of Malt
    Nose: Youthful peat, herbal notes, oak, grassy, notes of the coast.

Palate: Sublimely smooth malty notes, peat, peppery spices, tannins, a touch of fruit.

Finish: Faint iodine. Coastal notes, malt.
    Etter å ha prøvd denne på hverdager, så er jeg nå overbevist om at den holder godt mål til helgene – veldig godt mål. Gudene må vite hvordan den gikk under radaren min tidligere.

D

Danke

Gjest
    Har Augustin øl av den store typen og dram. 6 pack begge men en øl har knust..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

A

Avgatt19087

Gjest
    Whiskyskole i Hunnebostrand i går. Pär Caldenby er en dedikert destillatør. En herre med begge bena godt plantet i sementgulvet og med klare mål for hva han holder på med. Bare det å snuse inn lufta når man går inn døra på lageret der tønnene ligger og koser seg. Ubetalelig. En får et godt innblikk hvordan et destilleri drives. Bæring av kornsekker inngår i kurset! Anbefales.
    IMG_1854.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det stunder mot helg, og det gjelder å kalibrere inn promillen.
    Snart tomt for denne godsaken og. Det betyr mulighet til å kjøpe mer, av samme slaget eller av noe annet.'

P9280001.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Falt innom polet på Straensenteret i dag og var litt i beit. Kikket etter Kilchoman, men der var det lite, gitt. I grunnen lite av det meste.
    Da havnet jeg ned på denne. Ingen røyk, ingen tang, men kraftfull og mot det søtlige og fruktige. Smaken vokser i munnen og henger ved.
    Sympatisk priset, og.

P9290044.jpg

D

Danke

Gjest
    Fikk Singleton 12 i bursdagsgave til 40 årslaget fjor. Gikk med i laget. Likte den. [emoji4]

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    En sherry variant på deres 12 års. Man må holde meget af sherry, for at foretrække den fremfor standard 12 år. Jeg er mest til standard udgaven. Men det er en god afveksling :)

DSC_0078.jpg

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Ardbegene var pent priset! Tok selv med Glengrant 12YO og Gjoleid Praksis 1.1 sist utenlandstur, sistnevnte mest som en kurositet. Fant også en liten 5cl Ardbeg 17YO i ei sjappe i Amsterdam, den fikk også lov til å bli med hjem.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nyåpnet Glendronach 12 i de nye glassene fra Hadeland, meget bra etter min smak! :)

IMG_2423.jpg

Som vanlig kommer aldri bilder rett vei når man laster opp rett fra telefonen, men orket ikke gå opp på kontoret for å gjøre det derfra. Beklager

D

Danke

Gjest
    Ardbegene var pent priset! Tok selv med Glengrant 12YO og Gjoleid Praksis 1.1 sist utenlandstur, sistnevnte mest som en kurositet. Fant også en liten 5cl Ardbeg 17YO i ei sjappe i Amsterdam, den fikk også lov til å bli med hjem.
    Jeg får trøste meg at Ardbeg 10 Iallefall var rimeligere på Colorline...

Ellers spørs det hva Ardbeg synes om at Fjord staver whiskyen deres ULIGGADIAL...

Kanskje bare å DIAL Arbeg og spørre en av de pene ambassadørdamene om et ligg... ;)

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Nyåpnet Glendronach 12 i de nye glassene fra Hadeland, meget bra etter min smak! :)

Vis vedlegget 459807

Som vanlig kommer aldri bilder rett vei når man laster opp rett fra telefonen, men orket ikke gå opp på kontoret for å gjøre det derfra. Beklager
    Flot glas. Mindst 10 år siden jeg smagte den sidst. Sikkert fortsat god.

Skål :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Da var strykingen unnagjort og jammen var det ikke også slutt på ferie-whiskyen. En siste dram før oppvasken og førebuing til hva vi skal på oss i morgen.

Vis vedlegget 459812
    Sjokolade er aldri feil til whisky. :rolleyes:

Strykingen minner meg om en ung og meget vakker kollega av hunnkjønn ( som jeg selvsagt var håpløst forgapt i! ) som hadde den vanen at hun bearbeidet irritasjon og dårlig humør med kombinasjonen whisky og stryking av klær!;)

Hun måtte "arkiveres" under postene: "nyttig erfaring", "bittersøte minner" og "Topp 10 flotteste damene jeg har møtt"!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.697
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag etter tannlegen ble det med hjem en liten, 2dl av Cragganmore 12 (og en ørliten Calvados).
    Går ned den. Hadde de hatt helflasker ville det ha blitt en slik.
    craggan.jpg

B

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Har kjørt safe denne gangen. Bildet var nok bare for å vise top end skala. Jeg handlet kun hylle varer.
    Glenmorangie Nectar D'or, og Spey Tenné. Desverre.. :) Så ble Glen åpnet, så den slipper å bli med hjem. Vi har 5 dager i Edinburgh. Tar gjerne imot tips. Noe litt mer utfordrende en Spey. Glen's Quinta er fin bias ift balanse mellom kompleksitet og røyk. Jeg tåler røyk, men kona klarer ikke det.
    Ok vær, 5 dager her. Og kun 2 dager satt av til å leke turist. Rekker med et par glass ;)
    Arild

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.964
    Torget vurderinger
    1
    Noen tilfeldige forslag fra toppen av pappen

Turistting :
    Anbefaler å traske hele mila (the Royal Mile) fra Palace of Holyroodhouse til Edinburgh Castle

Tyrkisk kaffe på Cafe Tuva et stykke nede i mila 251-253 Canongate
    The Real Mary King's Close litt lengre opp på the mile - litt teatralsk men ikke mer enn at det gir en liten piff, det gir et godt inntrykk av hvordan byen ble bygd i høyden over smugene (close) og noen inntrykk av livet i gata i «gamle dager».
    Camera obscura på toppen av the mile - morsomt ikke bare for de små men de store og.
    Festningen på toppen er jo selvskreven turistfelle.

Matbiter på Grassmarket og The Dome i nybyen 14 George St.
    Pubrangling i cowgate, via BrewDog Edinburg.

Et utmerket sted å dynke seg selv i whisky og ev enkel bespisning er litt uten for allfarvei : The Canny Man's Arms Inn : Canny Man's 237 Morningside Road

Dersom du har lyst å prøve en ekstremwhisky så er Octomore et åpenbart forslag https://www.masterofmalt.com/whiskies/bruichladdich/bruichladdich-octomore-07point1-5-year-old-whisky/ Den er ikke helt rimelig (et sted rundt 1500-2000 pr flaske), men det er absolutt verd en smak dersom du finner et sted som server i glass. Det er definitivt en aquired taste, så gå gjerne et par grader først, Usual suspects fra Islay : Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Laphroaig (en av de whiskyene med mest markant «progresjon» på 10-15-20 år, prøv også cask strength for et skikkelig hestespark av nedbrent fiskevær) Lagavoulin, Port Charlotte. Nevner også Talisker fra Skye

mvh
    KJ

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Falt innom polet på Straensenteret i dag og var litt i beit. Kikket etter Kilchoman, men der var det lite, gitt. I grunnen lite av det meste.
    Da havnet jeg ned på denne. Ingen røyk, ingen tang, men kraftfull og mot det søtlige og fruktige. Smaken vokser i munnen og henger ved.
    Sympatisk priset, og.

Vis vedlegget 459716
    Denne Singleton ble jeg anbefalt i Old Town i dag. Dog, servitør som varmt anbefalte den fant 2 min senere ut at de var tomme! Nytt forsøk i morgen :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.964
    Torget vurderinger
    1
    Appropos milde whiskyer. Nevnte Glenmorangie har stort sett en veldig mild og rund grunnkarakter.

Glenkinchie er en lowland whisky. Destilleriet ligger et stykke sørøst for Edinburgh. Den er usedvanlig homogen og myk, på grensen til selvutslettende.

Flere alternativer er f.eks. Inchgower, Knockando, Linkwood og Strathmill.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Håper nyrene overlever alle tips her.. Hehe.
    Glen er stort sett et trygt valg for de som ikke liker avanserte smaker. En del jeg ikke har hørt om som dere nevnte. Spennende.
    Kona hatet whisky (trodde hun) da vi møttes. Nå er favoritt Quinta ruban. Chivas Regal, Oban og Glenmorangie var det jeg knekte hennes fordommer med.
    Litt morsomt. Spurte servitør om hvordan man egentlig uttalte navn på en av typene i går.. Ble Kodak øyeblikk. Drøy munnfull de navnene. Vrient for de lokale innbyggerne også.
    A

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.964
    Torget vurderinger
    1
    En stjerne whisky som muligens faller si smak er The Arran. Det er av de nyere whiskydestilleriene (de har vel holdt på i 20 år eller så) og holder til på ei lite tilgjengelig øy ved Kintyre som nettopp heter Arran. Det er også en veldig homogen whisky, men med en god del mer karrakter og samaksrikdom enn de jeg nevnte i forrige post, likevel lett i «steget» og lett å like.

https://www.arranwhisky.com/
    https://www.masterofmalt.com/distilleries/arran-whisky-distillery/

mvh
    KJ

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Håper nyrene overlever alle tips her.. Hehe.
    Glen er stort sett et trygt valg for de som ikke liker avanserte smaker. En del jeg ikke har hørt om som dere nevnte. Spennende.
    Kona hatet whisky (trodde hun) da vi møttes. Nå er favoritt Quinta ruban. Chivas Regal, Oban og Glenmorangie var det jeg knekte hennes fordommer med.
    Litt morsomt. Spurte servitør om hvordan man egentlig uttalte navn på en av typene i går.. Ble Kodak øyeblikk. Drøy munnfull de navnene. Vrient for de lokale innbyggerne også.
    A
    Ja Chivas Regal 18 har jeg hatt ved noen anledninger, den synes jeg er veldig ålreit siden jeg ikke er så glad i mye røyk. Den siste jeg kjøpte, Glendronach 12 vil jeg også si er veldig enkel å kose seg med :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De nevnte whiskyene her er alle lettdrikkelige og for meg litt kjedelige. Men gode er de jo. Nei, jeg vil heller ha noe fra Islay, noe som utfordrer sansene litt. men det er nå meg det da:). God helg alle sammen.

D

Danke

Gjest
    De nevnte whiskyene her er alle lettdrikkelige og for meg litt kjedelige. Men gode er de jo. Nei, jeg vil heller ha noe fra Islay, noe som utfordrer sansene litt. men det er nå meg det da:). God helg alle sammen.
    Jeg har ikke smakt disse, men ville ha prøvd å fått tak i Laphroaig Lore, Eller Bruichladdie Octomore. Har sett den til 999kr literen på taxfree.

Det er vel verdens mest røykte whisky.

D

Danke

Gjest
    De der blir litt for harde for meg,... gulpa torvemyr i to dager etter en "lett aften " med Laphroig... :)
    Laffe er ekstremt første gangen. Laffe hadde ikke vært Laffe ellers.

Jeg tror Lore er litt mer lagret og fatdominert. Men dersom du ikke har smaken for Laffe er det nok frarådet.

Bowmore har mer avdempet røyk, taxfree 15 åringen er anbefalt, Bowmore 15 sherry finish, tidligere Darkest er også mer søt mer litt røyk i finishen. Ikke minst god pris for alderen for Bowmore 15 åringene.

Highland park er en annen whisky som har litt røsslyng røyk, men som ellers er rund og maltsøt..

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788

Turistting :
    Anbefaler å traske hele mila (the Royal Mile) fra Palace of Holyroodhouse til Edinburgh Castle

mvh
    KJ
    Og er du først der oppe ved borgen, så stikk for all del innom Albanach Bar og få deg en fish'n chips:

Our Award Winning Freshly Hand Battered
    Haddock & Chips † £12.99
    Hand-battered fillet of North Atlantic haddock from
    Peterhead harbour. Seasoned and coated in our crispy
    batter. Served with chips, peas and tartare sauce
    Large Haddock & Chips † £14.99

The Albanach - EDINBURGH - Belhaven

D

Danke

Gjest
    De der blir litt for harde for meg,... gulpa torvemyr i to dager etter en "lett aften " med Laphroig... :)
    Laphroaig 10 er den Islay whiskyen jeg liker minst.
    Prøv en Lagavulin 16 neste gang:)
    Lagga 16 er den islays jeg liker minst, når det er sagt så minner smaksprofilen mye på Laffe 10.

Er ikke favoritten min Laffe10 heller, men prisen er bedre.

Laffe Quartercask er favoritten min av Laphroaig..

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22

Turistting :

mvh
    KJ
    Og er du først der oppe ved borgen, så stikk for all del innom Albanach Bar og få deg en fish'n chips:

Our Award Winning Freshly Hand Battered
    Haddock & Chips † £12.99
    Hand-battered fillet of North Atlantic haddock from
    Peterhead harbour. Seasoned and coated in our crispy
    batter. Served with chips, peas and tartare sauce
    Large Haddock & Chips † £14.99

The Albanach - EDINBURGH - Belhaven
    Skal faktisk leke turist i morgen. Akkurat de to tingene som er igjen.! Takk for tips mht fish & ships!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn