Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Skal i "østerled" om en drøy uke. Spørsmålet er hva og hvor man skal handle. Utvalget er ikke så veldig stort og spesiellt ikke når det kommer til de riktig eksklusive. Tax free butikken har "standardvarer, mens de lokale butikkene har et større utvalg av for det meste helt ukjente merker.

Større utvalg når det kommer til "plankt prennevin" ( Legg merke til det subtile forsøket på "kulturell appropriasjon" )

Kvoten må jo brukes? Eller hva?
    Østerled?
    Russland.

Eller som det heter på amerikansk "The Evil Empire"! Men de tror jo at de er kommunister der borte fortsatt!:rolleyes:
    Destinasjon? Trodde du mente Tallin

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.291
    Torget vurderinger
    0
    Nord vest Russland denne gangen. Zapoljarnyj.

Skal se Den Russiske Ballett framføre Tschaikowskys "Tornerose".

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.144
    Skal i "østerled" om en drøy uke. Spørsmålet er hva og hvor man skal handle. Utvalget er ikke så veldig stort og spesiellt ikke når det kommer til de riktig eksklusive. Tax free butikken har "standardvarer, mens de lokale butikkene har et større utvalg av for det meste helt ukjente merker.

Større utvalg når det kommer til "plankt prennevin" ( Legg merke til det subtile forsøket på "kulturell appropriasjon" )

Da må det vel bli 1 liter Crystal Vodka i gavepakning fra den lokale pusher`n :cool:
    Helt fin bar eller med eplemost (uten kullsyre) og isbiter.

D

Danke

Gjest
    Hører mye skryt om Vodkan i Russland.. Bare pass på at du ikke tar en Jarle Andhøy....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.695
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må vel bli Russkij Standart, det.
    vodka_rus2.jpg

Selv om jeg marginalt foretrekker Stoli...

B

A

Avgatt19087

Gjest
    Appropo 21 år gammel whisky...
    Hentet denne på bolaget i går kveld. Er jo utgående vare dette. Det kommer en 25-åring som tar over. Kan forhåndsbestilles fra MasterOfMalt for £300...Huttetu.
    IMG_1881.jpg

D

Danke

Gjest
    Bowmore 15 firstfill bourbon her.
    Med Jokke og Granlund..

Ølen er skotter også.. Innis, og Brewdog

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Drukket endel liter med skotsk myrvann i søken etter det hellige. Men anCnoc 12 Year Old er endestasjonen for meg her, det er bra nok for meg. (med litt forbehold om at japanerne finner på noe moro) Eller bare en liter Jameson om man bare skal drikke med begge puselankene.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hentet på polet i dag (bestilling); 100% Islay:

Vis vedlegget 464749

Av en eller annen merkverdighet, den er fremdeles å få via bestilling på nett. Ellers ikke lett å få tak i. Den med minst røyksmak fra K.
    Dette er 6. utgave?
    Den er fra 2015, og det skulle vel tilsi 5. utgave. Da jeg var på besøk i påsken, så var de ikke å oppdrive, men polet har det altså fremdeles om en bestiller på nett. Snålt.

Jeg kjøpte også en 2017 på bolaget når de la den ut for salg. Den er tom nå, den flaska. Jeg gjorde ikke en direkte sammenlikning, men subjektivt sett var ikke 2017 - 7. utg. - noe bedre på min tunge.

En har uansett visstnok muligheten til å få 7. utg. på bolaget. Tror den kommer på polet i løpet av måneden.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kilchoman-4006201

Favoritt er uansett Loch Gorm!

W

WayAhead

Gjest
    Drukket endel liter med skotsk myrvann i søken etter det hellige. Men anCnoc 12 Year Old er endestasjonen for meg her, det er bra nok for meg. (med litt forbehold om at japanerne finner på noe moro) Eller bare en liter Jameson om man bare skal drikke med begge puselankene.
    Ja det var det da :)
    Dette er vel en 270 buckaroo men jeg har aldri smakt en dårlig whiskey i Japan, ikke en gang til NOK 50 for 0,7L. På et hotell jeg pleier å benytte er det 2 døgnåpne alt mulig forretninger som selger alkohol 24h - alt fra øl til alt mulig av vin og sprit...

IMG_0767.jpg

IMG_0768.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sist redigert:
    A

Avgatt19087

Gjest
    Trippeldestillert fra Campbeltown. Hazelburn fra Springbank. Sherryen er hjertelig tilstede, men ikke noen sherrybombe. Blanding av first og secondfill sherryfat. God whisky i min bok.
    image.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du har en del fra Campbeltown, rca45. Ofte når jeg sjekker opp på pol og bolag så finner jeg de ikke. Har de vært tilgjengelig der tidligere, eller bruker du andre kanaler?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.144
    Endelig er det lørdag.
    Her inntas et stykk Frydenlund IPA, og en god skvett Scapa the Skiren i dertil egnet glass.
    Men nå må jeg vist til pers å lage tasso tell kidsa :rolleyes:

A

Avgatt19087

Gjest
    Du har en del fra Campbeltown, rca45. Ofte når jeg sjekker opp på pol og bolag så finner jeg de ikke. Har de vært tilgjengelig der tidligere, eller bruker du andre kanaler?
    Longrow Red 13 og Hazelburn 13 Oloroso ble sluppet på Weblansering på Bolaget tidligere i år/ifjor. De ble solgt i løpet av noen timer, så man må være pålogget og klar når salget starter. De andre jeg har delt, har jeg kjøpt via Polet og Bolaget (bestillingsutvalget). Faktisk (sammenlignet med mange andre land) så har vi faktisk ganske mye å velge i fra Springbank på Polet. Men, i kveld er det Speyside/Highland som gjelder. Salg på Amazon.co.uk for et par år siden. Eldstesønnen studerte i Newcastle, og da denne ble annonsert for £81, beordret jeg ham til å «putte et par i handlekurven» . Fløte dette her altså. Cheers
    image.jpg

Sist redigert av en moderator:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja,ja nå har vi vært på Whiskyfestivalen i Oslo og jeg smakte på disse;Eiktyrne småfat Cognac,, Kilchoman Loch Gorm, Port Ellen 35 Years, Ardbeg Kelpie, Ardbeg AnOa, Ardbeg 15 Years, Balwenie Port Wood, Kavalan single malt, Laphroaig Triple Wood, Talisker Skye, Scapa Glansa, Springbank 10 Years, Big Peat, Highland Park Valkyrie, Bunnahabhain Moine, Auchentoshan 18, og muligens et par til:)
    For å ta de en etter en;
    Eiktyrne, veldig god, ( norsk, samme eier som den forferdelige Audney, men nå har de fått med seg Bertelsen som skal sikre kvaliteten)
    Kilchoman Loch Gorm, jeg oppfatter denne som ganske lik Sanaig, dvs. God.
    Port Ellen 35Y, koster en formue og er selvfølgelig god.
    Ardbeg Kelpie, en litt rundere Corryvreckan, God.
    Ardbeg AnOa, litt skuffende for meg, tam og litt kjønnsløs.
    Ardbeg 15 Years, bekrefter min erfaring om at røyk, tang og tare blir borte med lang lagring, skuffende.
    Balwenie port Wood, veldig god for de som liker whisky som er rund og lettdrikkelig.
    Kavalan single malt, samme som Balwenie, mer for pengene.
    Laphroaig Triple Wood, en Laphroaig som er lett å like, nærmer seg Kilchoman og Lagavulin.
    Talisker Skye, litt enkel, jeg synes Talisker 10 er bedre.
    Scapa Glansa, litt skuffende. Lite å hente her.
    Springbank 10, det første som jeg kjente var en fruktsmak, plomme eller aprikos? Ganske god.
    Big Peat, god Islay whisky, en mix av 4 forskjellige Islay whiskyer i denne.
    Highland Park Valkyrie, festivalens overraskelse for meg,veldig god og balansert.
    Bunnahabhain Moine, veldig god og billig på Polet, i tillegg en veldig hyggelig skotte som serverte en ekstra god Moine fra en egen liten flaske. Fikk veldig sansen for dette destilleriet. Hyggelig:)
    Auchentoshan 18, tja, hva skal jeg si, en god whisky for de som ikke liker whisky?

Etter dette smakskjøret så kan jeg konkludere at Bunnahabhain Moine, Big Peat og Highland Park Valkyrie er whiskyer som passer min smak og lommebok. Disse skal kjøpes inn i løpet av kort tid. De gir valuta for pengene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.868
    Ikke whisky, men jeg fikk en flaske Napue Gin forleden. Noen tips til hvordan denne kan nytes på best mulig måte?
    Gin on the rocks, kanskje?

A

Avgatt19087

Gjest
    Ja,ja nå har vi vært på Whiskyfestivalen i Oslo og jeg smakte på disse;Eiktyrne småfat Cognac,, Kilchoman Loch Gorm, Port Ellen 35 Years, Ardbeg Kelpie, Ardbeg AnOa, Ardbeg 15 Years, Balwenie Port Wood, Kavalan single malt, Laphroaig Triple Wood, Talisker Skye, Scapa Glansa, Springbank 10 Years, Big Peat, Highland Park Valkyrie, Bunnahabhain Moine, Auchentoshan 18, og muligens et par til:)
    For å ta de en etter en;
    Eiktyrne, veldig god, ( norsk, samme eier som den forferdelige Audney, men nå har de fått med seg Bertelsen som skal sikre kvaliteten)
    Kilchoman Loch Gorm, jeg oppfatter denne som ganske lik Sanaig, dvs. God.
    Port Ellen 35Y, koster en formue og er selvfølgelig god.
    Ardbeg Kelpie, en litt rundere Corryvreckan, God.
    Ardbeg AnOa, litt skuffende for meg, tam og litt kjønnsløs.
    Ardbeg 15 Years, bekrefter min erfaring om at røyk, tang og tare blir borte med lang lagring, skuffende.
    Balwenie port Wood, veldig god for de som liker whisky som er rund og lettdrikkelig.
    Kavalan single malt, samme som Balwenie, mer for pengene.
    Laphroaig Triple Wood, en Laphroaig som er lett å like, nærmer seg Kilchoman og Lagavulin.
    Talisker Skye, litt enkel, jeg synes Talisker 10 er bedre.
    Scapa Glansa, litt skuffende. Lite å hente her.
    Springbank 10, det første som jeg kjente var en fruktsmak, plomme eller aprikos? Ganske god.
    Big Peat, god Islay whisky, en mix av 4 forskjellige Islay whiskyer i denne.
    Highland Park Valkyrie, festivalens overraskelse for meg,veldig god og balansert.
    Bunnahabhain Moine, veldig god og billig på Polet, i tillegg en veldig hyggelig skotte som serverte en ekstra god Moine fra en egen liten flaske. Fikk veldig sansen for dette destilleriet. Hyggelig:)
    Auchentoshan 18, tja, hva skal jeg si, en god whisky for de som ikke liker whisky?

Etter dette smakskjøret så kan jeg konkludere at Bunnahabhain Moine, Big Peat og Highland Park Valkyrie er whiskyer som passer min smak og lommebok. Disse skal kjøpes inn i løpet av kort tid. De gir valuta for pengene.
    Du fikk med deg en god del der ja. Bunnahabhain og Highland Park er sjelden feil. Skulle ha vært der, men det passet ikke denne gangen.

A

Avgatt19087

Gjest
    Appropo Campbeltown... Her er en som er deilig rufsete i kanten og en god representant for byen. Under SEK 650 på Bolaget. Riktig en godbit...
    image.jpg

D

Danke

Gjest
    Ikke whisky, men jeg fikk en flaske Napue Gin forleden. Noen tips til hvordan denne kan nytes på best mulig måte?
    Gin on the rocks, kanskje?
    Det må vel bli dry martini med bare martinirester på is og masse gin...

Den Ginen du har er tydeligvis ikke "Seiers-Gin" om noen har hørt om det. Men en Dry Martini med lite martini må det gå an å bruke en god Gin til.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Kilchoman Loch Gorm, jeg oppfatter denne som ganske lik Sanaig, dvs. God.–
    Heldig som fikk den festivalen med deg. Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg vært der.

Personlig; Sanaig er den «kjedeligste» Kilchoman for meg; Lock Gorm den mest spennende fra Kilchoman i min gane. Den har røyken, vaniljen, tangen (sjøen) og anisen meget mer utpreget enn Sanaig. Jeg har kost meg storligen med Sanaig, men tømt flaske etter flaske av Loch Gorm.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Festivalen var bra den,
    Denne var god og kan bestilles på Polet;

41126_big_peat_fl_gh.jpg

Beskrivelsen her finner vi på hjemmesiden til Douglas Laing som er en av de uavhengige tapperiene i Skottland.
    Big Peat is a remarkable marriage of Malt Whiskies only from the island of Islay. He is, of course, proudly without colouring or chill-filtration and bottled at high alcohol strength (46%), resulting in a naturally oily spirit that promises an incredible mouth-feel. With Caol Ila spirit bringing sweetness, Bowmore the perfect balance, Ardbeg the medicinal, earthy quality and Port Ellen, a degree of elegance, Big Peat represents all that is Islay in a bottle. Fred Laing tells us that of course, there are a couple of Blender's Secrets in Big Peat too – but even after a few drams, he won’t share that info – and so it remains our peaty little secret!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og her har vi litt info om et par fra Bunnahabhain.
    Bunnahabhain Mòine er et kjempekjøp på Systembolaget, kun 389,- kroner. Mòine er gælisk for torv og dette er en spesialtapping for det svenske markedet. Mr. Bunnahabhain forklarte at den også skal inn i Vinmonopolets hyller, men mer vet jeg ikke.
    967275.jpg

Og så har vi en til; Bunnahabhain Toiteach. Den er for dyr på Systembolaget, 649,-. Den koster bare 579,- på Vinmonopolet så her kan de som bor langt unna Svenskegrensa kose seg med god samvittighet. Toiteach betyr røyk på gælisk. Min erfaring på denne er at den svinger veldig fra batch til batch. bunnahabhain-toiteach-whisky.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.291
    Torget vurderinger
    0

TaxFree Zappo 2017.jpg

Ikke veldig spennende innkjøp. Whiskyene ble kjøpt på en valig butikk, gin på tax-free sjappa.

Whisky er dyrt i Russland så besparelsen ble knappe 200,- i forholdet til å kjøpe på Polet. Men grei drikke ble det jo uansett uansett.

Er ikke så veldig glad i vodka, men fikk servert en som faktisk var meget drikkbar til middagen, men da hadde jeg kjøpt inn skotsk vare allerede.

Ballettforstillingen var forøvrig framifrå!

D

Danke

Gjest
    Drukket litt for mye av den i bryllup, jubileum, mens jeg har ventet på fest osv..

Men det lille jeg husker er ikke negativt. Må prøve den igjen. Det er enkelte som foretrekker blends.. Berrulfsen som jeg møtte på båten engang er en av dem, det finnes gode blends...

Liker feks lagret Ballantines, men er ikke så glad i Chivasen...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Var i Stockholm i helga og prøvde Mackmyra Ek. Tja, enten var den ordinær eller så var jeg så där - okkesom seint på kvelden og siste stopp før apeland. Litt som å stikke tunga ut vinduet mens du venter på toget.

IMG_3972.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn