Ja,ja nå har vi vært på Whiskyfestivalen i Oslo og jeg smakte på disse;Eiktyrne småfat Cognac,, Kilchoman Loch Gorm, Port Ellen 35 Years, Ardbeg Kelpie, Ardbeg AnOa, Ardbeg 15 Years, Balwenie Port Wood, Kavalan single malt, Laphroaig Triple Wood, Talisker Skye, Scapa Glansa, Springbank 10 Years, Big Peat, Highland Park Valkyrie, Bunnahabhain Moine, Auchentoshan 18, og muligens et par til

For å ta de en etter en;
Eiktyrne, veldig god, ( norsk, samme eier som den forferdelige Audney, men nå har de fått med seg Bertelsen som skal sikre kvaliteten)
Kilchoman Loch Gorm, jeg oppfatter denne som ganske lik Sanaig, dvs. God.
Port Ellen 35Y, koster en formue og er selvfølgelig god.
Ardbeg Kelpie, en litt rundere Corryvreckan, God.
Ardbeg AnOa, litt skuffende for meg, tam og litt kjønnsløs.
Ardbeg 15 Years, bekrefter min erfaring om at røyk, tang og tare blir borte med lang lagring, skuffende.
Balwenie port Wood, veldig god for de som liker whisky som er rund og lettdrikkelig.
Kavalan single malt, samme som Balwenie, mer for pengene.
Laphroaig Triple Wood, en Laphroaig som er lett å like, nærmer seg Kilchoman og Lagavulin.
Talisker Skye, litt enkel, jeg synes Talisker 10 er bedre.
Scapa Glansa, litt skuffende. Lite å hente her.
Springbank 10, det første som jeg kjente var en fruktsmak, plomme eller aprikos? Ganske god.
Big Peat, god Islay whisky, en mix av 4 forskjellige Islay whiskyer i denne.
Highland Park Valkyrie, festivalens overraskelse for meg,veldig god og balansert.
Bunnahabhain Moine, veldig god og billig på Polet, i tillegg en veldig hyggelig skotte som serverte en ekstra god Moine fra en egen liten flaske. Fikk veldig sansen for dette destilleriet. Hyggelig

Auchentoshan 18, tja, hva skal jeg si, en god whisky for de som ikke liker whisky?
Etter dette smakskjøret så kan jeg konkludere at Bunnahabhain Moine, Big Peat og Highland Park Valkyrie er whiskyer som passer min smak og lommebok. Disse skal kjøpes inn i løpet av kort tid. De gir valuta for pengene.