Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De der blir litt for harde for meg,... gulpa torvemyr i to dager etter en "lett aften " med Laphroig... :)
    Laphroaig 10 er den Islay whiskyen jeg liker minst.
    Prøv en Lagavulin 16 neste gang:)
    Lagga 16 er den islays jeg liker minst, når det er sagt så minner smaksprofilen mye på Laffe 10.

Er ikke favoritten min Laffe10 heller, men prisen er bedre.

Laffe Quartercask er favoritten min av Laphroaig..
    Det er bra at smaken er forskjellig. Lagavulin er litt søt og har en lang ettersmak som er god(Synes jeg ;)) Laphroaig 10 er mye mer spritaktig, den stikker mer. Men Laphroaig Select er bedre er bedre enn 10.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Dagens skuffelse fra Edinburgh. Glenfarclas 21 år. Ikke mye kos med den. Direkte kjedelig.
    Glenmorangie Nectar D'or gir vesentlig bedre valuta for pengene.
    Arild

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.216
    IMG_0692.jpg

Helge-slutt. Ganske god denne også. Tempest, betyr det noe slik som storm i et vannglass? Jeg har nå 6 stk. whisky, 5 islay og 1 highland, problemet er at de er gode alle sammen så jeg må bare kjøpe mer, men det lar seg løse det tror jeg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Whisky er til for å drikkes, ikke lagres (mer enn nødvendig er).

Hadde denne tassen med meg på rommet i helgen - gjorde nytten den. Jeg liker jo det søte og milde.

IMG_3229.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne klarte på underlig vis å unndra seg øvrighetas argusøyne.
    Ingen ild, uten røyk, eller hvordan det er nå var. Denne er mot det søte, den har jo hatt close combat med oloroso fat.
    Den er kompleks, men er den kompleks nok? Det vil jeg forhåpentligvis finne ut av før jeg når bunnen av flaska.

PA120010.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.144
    Denne klarte på underlig vis å unndra seg øvrighetas argusøyne.
    Ingen ild, uten røyk, eller hvordan det er nå var. Denne er mot det søte, den har jo hatt close combat med oloroso fat.
    Den er kompleks, men er den kompleks nok? Det vil jeg forhåpentligvis finne ut av før jeg når bunnen av flaska.

Vis vedlegget 461664
    En slik flaske ble med hjem fra Gardermoen for et par uker siden.
    Ble den for søt av olorosofatene spriten har ligget på?
    Man får vel kanskje åpne litersflasken til helgen etter sjauing av utstyr :rolleyes:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det ble ikke for søt for meg, den heller mot det søte, som jeg liker - og den er helt uten røyk og leirbål.
    Jeg liker den. Kanskje ikke elegant, men den har karakter.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har kost meg med en Talisker 10 et par kvelder og den går seg til. Røyksmak og en tydelig smak av torv. Og hvis noen lurer på hvordan torv smaker så opplever jeg smaken som litt spyaktig:eek: Men godt er det likevel.
    De som f.eks.har smakt AnCnoc Flaughter skjønner godt hva jeg mener...

IMG_20171013_093211.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kilchoman kommer med en limited release som jeg gleder med til å smake på. Denne har ligget på rødvinsfat hele tiden så dette er upløyd mark for meg. Regner absolutt med at den er på Oslo Whiskyfestival som arrangeres 3 og 4 november. Se www.owf.no
    Red Wine 2017 Bot&Box trimmed.jpg

D

Danke

Gjest
    Rødvinsfat er godt. Dessuten så tilgjengelig på markedet at man har tilgang på gode fat.

Noe som ikke er tilfellet med mye boubon og Sherry som er høyt etterspurt..

Har selv smakt Bunnahabhain og Springbank/Longrow på rødvinsfat... Meget gode..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det som er spesielt her er at whiskyen har ligget på rødvinsfat hele tiden. Man kan jo se at whiskyen har fått et rødskjær.
    Kilchoman skriver dette;
    Our latest limited edition, Red Wine Cask Matured will be available worldwide from Monday October the 9th. Just under 7,000 bottles of the limited edition have been released.

Distilled in 2012, the Red Wine Cask Matured has spent its full maturation term in the single cask type rather than being a finish.

The casks, from the Douro Valley in Portugal, were personally selected by Kilchoman Founder Anthony Wills. The Red Wine Cask Matured follows Port, Madeira and Sauternes matured expressions released annually since 2014.

As with all of the Kilchoman range, the Red Wine Cask Matured is peated and non chill filtered with this particular release having a natural coppery red colour as a result of extraction from the oak casks. This expression has been bottled at 50% ABV, slightly stronger than our typical 46% ABV, the higher bottling strength adding structure and intensity to the dram.

Anthony Wills, Kilchoman Founder “we are delighted with the Red Wine Cask Matured, it’s unlike anything we’ve bottled previously, the full-flavoured influence of the Douro valley red wine casks have added depth, body and layers of rounded cooked fruits to the classic Kilchoman citrus sweetness and peat smoke character.”

Kilchoman Red Wine Cask Matured is bottled at 50% ABV and will be available worldwide from the 9th of October. Get in touch with your local whisky shop to ensure you get a bottle! A small number of bottles will also be available directly from our website from noon on Monday the 9th priced at £78.80.

D

Danke

Gjest
    Det som er spesielt her er at whiskyen har ligget på rødvinsfat hele tiden. Man kan jo se at whiskyen har fått et rødskjær.
    Kilchoman skriver dette;
    Our latest limited edition, Red Wine Cask Matured will be available worldwide from Monday October the 9th. Just under 7,000 bottles of the limited edition have been released.

Distilled in 2012, the Red Wine Cask Matured has spent its full maturation term in the single cask type rather than being a finish.

The casks, from the Douro Valley in Portugal, were personally selected by Kilchoman Founder Anthony Wills. The Red Wine Cask Matured follows Port, Madeira and Sauternes matured expressions released annually since 2014.

As with all of the Kilchoman range, the Red Wine Cask Matured is peated and non chill filtered with this particular release having a natural coppery red colour as a result of extraction from the oak casks. This expression has been bottled at 50% ABV, slightly stronger than our typical 46% ABV, the higher bottling strength adding structure and intensity to the dram.

Anthony Wills, Kilchoman Founder “we are delighted with the Red Wine Cask Matured, it’s unlike anything we’ve bottled previously, the full-flavoured influence of the Douro valley red wine casks have added depth, body and layers of rounded cooked fruits to the classic Kilchoman citrus sweetness and peat smoke character.”

Kilchoman Red Wine Cask Matured is bottled at 50% ABV and will be available worldwide from the 9th of October. Get in touch with your local whisky shop to ensure you get a bottle! A small number of bottles will also be available directly from our website from noon on Monday the 9th priced at £78.80.
    Longrow er også kun lagret på rødt. Feks Pinot Noir 12 years..

Bunnahabhain er nok blenda vatted/finished..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kilchoman skriver dette;

Hva du vet.
    Men uansett så ser jeg frem til å smake på denne:cool:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spurte importøren om de kom til å ta den inn, og fikk til svar at det «ikke var gjort noen allokasjon for Norge på dette produktet foreløpig».

Dog, det kom visst til å skje visse ting på nyåret, uten at noe mer ble sagt, ut over at her er det bare å følge med.

D

Danke

Gjest
    Kilchoman skriver dette;

Hva du vet.
    Leser mye på flasker i butikker, taxfree osv... og har smakt disse, 5Cl sample av Pinot Noir fra Facebook whiskyside og Bunnahabhain i baren på båten.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kilchoman skriver dette;

Hva du vet.
    Leser mye på flasker i butikker, taxfree osv... og har smakt disse, 5Cl sample av Pinot Noir fra Facebook whiskyside og Bunnahabhain i baren på båten.
    Du må lese mer. Longrow Pinot Noir har kun fått siste året på rødvinsfat. det blir noe annet.
    https://www.masterofmalt.com/whiski...year-old-fresh-pinot-noir-cask-finish-whisky/

D

Danke

Gjest
    Hva du vet.
    Du må lese mer. Longrow Pinot Noir har kun fått siste året på rødvinsfat. det blir noe annet.
    https://www.masterofmalt.com/whiski...year-old-fresh-pinot-noir-cask-finish-whisky/
    Ja, ser det nå.. Leste vist mer på flaskene enn på nettet...

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Whisky er til for å drikkes, ikke lagres (mer enn nødvendig er).

Hadde denne tassen med meg på rommet i helgen - gjorde nytten den. Jeg liker jo det søte og milde.

Vis vedlegget 461149
    Hr Svein A. Du som tilsynelatende heller tidvis mot Glen familien. Rett ved Glenmorangie, så finner man en fin og rund sak. Høyst betalbar også.
    Old Pultney. Tror jeg foretrekker den foran Quinta Ruban.
    Mvh A

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for tips.
    Har ramlet bortpå en av disse på et tidligere tidspunkt. Den gjorde dessverre ikke så stort inntrykk.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Større grunn til ta en dram på mandag enn fredag, om det er humøret som skal dopes.

Vet at du liker litt av det søte og runde, men du bør gjøre deg selv den tjenesten å i det minste teste ut en Kilchoman – Loch Gorm eller 100% Isalay. Den siste med svakere røyk, men litt sjø sammen med vanilje og anis (?) Du vil bli overrasket.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tenkte jeg skulle det, men den er stivt priset selv for oss styrtrike.
    Jeg kikket etter den på Gatwick på onsdag, men fant den ikke.

Da ble det en Scapa Glansa i stedet - den endte sine dager på Statens destruksjonsanlegg. Sammen med tre liter Hendrick's gin og noe vin. Snakker meg om alkoholmisbruk. Hulk.

Men neste gang jeg er på taxfree må jeg se om jeg ikke får fisket opp en. Jeg skal ut igjen å reise i november, men da kun til Arlanda. Noen som vet om de har noe bra utvalg der?

I desember skal jeg til Tel Aviv via Ankara, og da kan det jo dukke opp de herligste skatter. Og så må jeg en tur tilbake til London om 5-6 uker, og da byr det seg vel også et høve, ville eg tru.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.964
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    A'bunadh er en vanvittig god whisky!

Bruker å kjøpe med når jeg er forbi hos broderfolket. De har den av og til på Systemet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Synes den vanlige 10 år utgaven av Aberlour er best. Har akkurat nå en 12 år foran meg, men den er ikke like god og rund. Denne kask strengt sorten prøvde jeg for en god del år tilbake, men foretrekker som sagt den regulære utgaven med sin fine, runde karamellaktige smak. Min favoritt.....

D

Danke

Gjest
    Må se å få prøvd den Bunaden. Kanskje til 17.mai??

Står Akevitt, Grappa og kanskje en bedre Cognac til jul på lista nå.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Måtte ha en pause fra ryddingen.

Ikke optimalt whisky glass men jeg har en stor kjærlighet til det settet med glass. Fikk lov til å leke med brikkene da jeg var en liten sneip. IMG_20171018_221742.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.585
    Torget vurderinger
    4
    Høyst ukorrekte, men veldig fine glass, spesielt som sett.
    Man skal ikke undervurdere affeksjonsverdi.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne er siste skudd på stammen for Scapa. Den har lagt på fat der det tidligere har vært ganske røykfull whisky, det bærer den preg av, uten at røyksmaken blir for påtrengende. Smaken er mot det søte, litt ferskenaktig frukt. Smaken varer lenge og endrer seg i munnen.

PA210005.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne er siste skudd på stammen for Scapa. Den har lagt på fat der det tidligere har vært ganske røykfull whisky, det bærer den preg av, uten at røyksmaken blir for påtrengende. Smaken er mot det søte, litt ferskenaktig frukt. Smaken varer lenge og endrer seg i munnen.

Vis vedlegget 463254
    Den skal jeg jaggu meg notere meg bak øret. Høres ut som en artig en:)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Den er nok mer kompleks enn deres Skiren, som på ingen måte er en dårlig whisky.
    Den aller beste, deres 16-åring har forlatt oss for alltid. Jeg klarte å få den siste flaska i kongeriket, og tyllet den i meg sakte og systematisk. Det er nok den beste jeg har smakt så langt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Skal i "østerled" om en drøy uke. Spørsmålet er hva og hvor man skal handle. Utvalget er ikke så veldig stort og spesiellt ikke når det kommer til de riktig eksklusive. Tax free butikken har "standardvarer, mens de lokale butikkene har et større utvalg av for det meste helt ukjente merker.

Større utvalg når det kommer til "plankt prennevin" ( Legg merke til det subtile forsøket på "kulturell appropriasjon" )

Kvoten må jo brukes? Eller hva?

D

Danke

Gjest
    Skal i "østerled" om en drøy uke. Spørsmålet er hva og hvor man skal handle. Utvalget er ikke så veldig stort og spesiellt ikke når det kommer til de riktig eksklusive. Tax free butikken har "standardvarer, mens de lokale butikkene har et større utvalg av for det meste helt ukjente merker.

Større utvalg når det kommer til "plankt prennevin" ( Legg merke til det subtile forsøket på "kulturell appropriasjon" )

Østerled? Nordpå? Østeuropa?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0

Østerled?
    Russland.

Eller som det heter på amerikansk "The Evil Empire"! Men de tror jo at de er kommunister der borte fortsatt!:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn